גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קורולה הייבריד החדשה היא החומר שממנו עשויים סיוטי האוצר

עם צריכת דלק ממוצעת של 30 ק"מ לליטר, תא נוסעים מרווח ואבזור בטיחותי מקיף, הקורולה הייבריד החדשה צפויה להעניק לשוק הרכב "ניעור" רציני ● נותר רק לראות אם תצלח את גזירות המס שבדרך

טויוטה קורולה הייבריד החדשה היא מכונית משפחתית חביבה, הגיונית, עדכנית וידידותית לעין, לכיס ולסביבה. בקיצור, יורשת ראויה למשפחה של מכוניות משפחתיות הגיוניות, שממנה נמכרו עד היום כ-12 מיליון יחידות, שני מיליון מתוכן באירופה.

אבל מנקודת המבט של משרד האוצר הישראלי, קורולה הייבריד החדשה היא החומר שממנו עשויים סיוטי הלילה. כמו כל מכונית היברידית, גם היא זוכה עם הגעתה לארץ להטבה של כמעט 50% במס הקניה. הוסיפו לכך הנחה של 500 שקל בשווי השימוש החודשי של מקבלי רכב צמוד וצריכת דלק ממוצעת של כמעט 30 קילומטרים לליטר, שתקצץ משמעותית בהכנסות המדינה ממיסוי דלק לאורך זמן.

עכשיו ארזו את הכול תחת המותג האולטרה-סולידי "קורולה סדאן", שיכול להעביר למחנה ההיברידי אפילו את הלקוחות השמרנים ביותר בשוק הפרטי והמוסדי, וקיבלתם מכונית עם פוטנציאל למכור 1,200-1,500 יחידות בחודש. בקיצור, הנמסיס האולטימטיבי של גובי המסים בישראל.

רכב

מבחוץ קורולה סדאן החדשה מציגה עיצוב נאה, שתואם את קו העיצוב החדש של הקבוצה. יש לה גריל מושחר ומאסיבי עם שמץ ספורטיביות, פנסי הייטק קומפקטיים, זנב שנראה מאוד גרמני ופרופיל חלקלק שמחצין את הממדים הנדיבים של המכונית. חומר הפרסום של טויוטה גורס כי "המראה החיצוני של הקורולה מהפנט" וכי "עם המכונית החדשה תבלטו על הכביש מכל הסיבות הנכונות".

אנחנו לא מומחים להיפנוזה אבל בינתיים, עד שכבישי הארץ יתמלאו באלפי יחידות של המכונית עם סטיקרים של חברות הייטק מאחור (וזה יקרה בקרוב כנראה) היא בהחלט מייצרת תשומת לב אפילו עם חישוקי 16 אינץ' צנועים.

כמו בכל קורולה בה פגשנו עד היום, תא הנוסעים הוא השימושיות בהתגלמותה. בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ובליטה מזערית של המנהרה המרכזית לתוך המרחב האחורי מפנה שפע של מרחב מחיה לשני מבוגרים פלוס מתבגר, או כיסא תינוק, עם מרווח כתפיים וברכיים מהטובים בפלח. גם המושבים הקדמיים מרווחים ונוחים מאוד בנסיעה ארוכה, אם כי הם מוצבים כמה סנטימטרים קרוב יותר לאספלט לעומת המכונית היוצאת, מה שעלול להכביד על מאותגרי גמישות בעת כניסה ויציאה. תא המטען רחב, שטוח ומציע כעת נפח מכובד של 471 ליטר. פחות מאוקטביה, למשל, אבל עדיין שימושי מאוד.

עיצוב הפנים נוטש את הגישה המסורית של "תכליתיות קודמת לכל" ומטפס כמה שלבים בסולם הפרמיום. עמדת הפיקוד מעוצבת בצורת "מדף" רחב עם שיפוע מתון כלפי הנהג נוסח מרצדס ולוח המחוונים זהה ללוח של הראב4 החדש, עם מחוונים אנלוגיים משולבים עם צג LCD גדול ורב תכליתי בעל תמיכה בעברית. המתגים מאורגנים בצורה פשוטה וקלה להסתגלות. רק מערכת המולטימדיה המאסיבית, שמזדקרת מתחת לשמשה הקדמית, שוברת את המראה ההרמוני אם כי לפחות היא זריזה יותר ועשירה ביישומים מקודמותיה ונשלטת גם באמצעות פקודות קוליות.

המנוע שלא תכירו

ברמת האבזור, החידוש המרכזי החשוב הוא ערכה מקורית ומקיפה של מערכות בטיחות וסיוע עדכניות, שכוללות בלימה אוטונומית, בקרת שיוט מתוחכמת שמתפקדת היטב גם בפקקים ועוד. הסיוע האקטיבי לשמירה על הנתיב עדיין מטריד לעיתים את הנהג במשיכות הגה בלתי צפויות, אבל קצת פחות מאשר בדגמים אחרים. כל העסק ארוז היטב בחומרים נעים למגע ולמראה ובנוי באיכות הייצור המוכרת של טויוטה, שמתוכננת לשרוד עשורים. ראוי לצל"ש בידוד הרעשים המשודרג.

סדרת הקורולה החדשה הושקה עם מערכת הנעה היברידית חדשה וספורטיבית, שמשלבת בין מנוע בנפח 2 ליטר למנוע חשמלי מחוזק, ומציעה הספק משולב מרשים של 180 כ"ס וביצועים נמרצים. אבל למנוע הזה יש בעיה אחת מרכזית: הוא לא מגיע ארצה. במקומו אנחנו מקבלים את היחידה ההיברידית המוכרת מהאוריס, CH-R ושות', עם מנוע 1.8 ליטר בנזין, מנוע חשמלי, סוללת ניקל-מטאל והספק משולב צנוע של 122 כ"ס.

יחידת ההנעה הזו עברה לא מעט שיפורים, והיא רתומה כעת למכונית שעברה דיאטה לא מבוטלת. לנהגים רגועים והגיוניים היא מציעה פעולה חלקה ונעימה בעיר, תגובת דוושה ראשונית די זריזה במצב התכנות הספורטיבי והעברת כוח חלקה בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין. השיוט רגוע מאוד גם במהירויות בין עירוניות וניתן לשמור על קצב סביר בעליות. אבל אם דוחפים את המערכת מחוץ לאזור הנוחות שלה, כמו בעת האצות נמרצות או עקיפות בעליה, נענים בפעולה די מחוספסת, קולנית וקצרת נשימה. תיבת CVT משודרגת מספקת העברות חלקות ורגועות יותר מבעבר, אם כי היינו שמחים לאפשרות כלשהי לשליטה ידנית.

6,000 הזמנות מוקדמות

טויוטה מצהירה על צריכת דלק ממוצעת מרשימה של כ-29.4 קילומטרים לליטר. כדי להשיג נתון כזה צריך רגל קלילה מאד ושטח מישורי. אבל אנחנו יכולים לדווח, שגם נהיגה נמרצת שרובה בתוואי שטח תלול יכולה להוציא מהמנוע כ-19-20 קילומטרים לליטר. אין הרבה מכוניות בשוק שיכולות להתהדר בהישג כזה.

לא היו לנו הרבה ציפיות באגף הדינמי אבל הופתענו לטובה. הקורולה ניצבת על פלטפורמה חדישה עם קשיחות מבנית שהוגדלה בעשרות אחוזים. מרכז הכובד שלה נמוך יותר משמעותית ומשקלה העצמי צנוע יחסית לממדיה ולהיותה היברידית (פחות מ-1.3 טון). ביחד עם היגוי קל, אך די מתקשר במידה סבירה, היא מרגישה קלילה אבל יציבה, בנוסח הונדה סיביק, ושומרת על תנודות גוף מרוסנות מאוד בעת העברות משקל נמרצות על כבישים מתפתלים. בקיצור, מכונית עם ערך מוסף גם מחוץ למסגרת המוכרת של עבודה-סידורים-פקקים.

קורולה הייבריד החדשה עולה בין 133 ל-135 אלף שקלים, מחיר שחותך בכמה אחוזים את מחיר גרסאות הבסיס של איוניק/נירו, ששלטו ללא מצרים בפלח השוק ההיברידי "עממי". בשילוב התמחור והמפרט, המכונית הזו היא מה שמכנים ההייטקיסטים " DISRUPTIVE ", כזו שמשבשת את כללי המשחק ומעניקה "ניעור" רציני לשוק. יכולות להעיד על כך 6,000 הזמנות מוקדמות בטרם נחתה המכונית הראשונה בישראל. כך או כך, המכשול הגדול ביותר שניצב בפניה הוא לא התחרות אלה צעדי המנע של האוצר. אם להסתמך על ניסיון העבר, הספירה לאחור כבר החלה. 

חלק מהמתחרות

יונדאי איוניק

איוניק הפכה בשנתיים האחרונות למשפחתית הנמכרת ביותר בישראל בזכות ממדים נדיבים, תא נוסעים מרווח ואבזור עדכני. מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום חזקה עם הספק משולב של 141 כ"ס. המשקל עצמי גבוה ב-130 קילו מהקורולה, תא המטען קטן יותר וצריכת הדלק הממוצעת מעט גבוהה יותר

מאזדה 3 2019

מאזדה 3 החדשה, שהוצגה לאחרונה באירופה ותגיע אלינו במחצית השנייה, מציעה שלדה חדשה ומתקדמת ועיצוב נאה ועגלגל שמדבר בשפה חדשה. יש לה מרווח פנים מוגדל תודות לבסיס הגלגלים הגדול בפלח, תא נוסעים איכותי עם שלל מערכות בטיחות עדכניות והמנוע העיקרי ימשיך כנראה להיות 2 ליטר בנזין

סקודה אוקטביה

אוקטביה היא המשפחתית הלא-היברידית הנמכרת בישראל. ב-135 אלף ש' היא מציעה ממדים חיוניים רציניים, תא נוסעים מרווח מאד ותא מטען ענק. יש לה חבילה מקיפה של מערכות בטיחות ובגרסת הבסיס היא מצוידת במנוע 1 ליטר עם 115 כ"ס. אבל תיבת DSG, מומנט נכבד ומשקל עצמי נמוך מעניקים לה ביצועים זריזים לצד חיסכון בדלק

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו