גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האלגוריתם שהלביש אותי: הכירו את הנטפליקס של עולם האופנה

בשעה שענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק משתמשות בדאטה של המשתמשים לצרכים שלהן, Stitch Fix לוקחת את המידע שלנו ובונה אלגוריתמים מתוחכמים כדי לדעת איזה בגד ייראה עלינו הכי טוב ומה נרצה ללבוש בשנה הבאה ● עם הכנסות של 1.2 מיליארד דולר בשנה שעברה, נראה שהחברה בדרך הנכונה

כשעבד על הדוקטורט שלו באסטרופיזיקה, כריס מודי השתמש במחשבי־על כדי לדמות כיצד גלקסיות מתנגשות זו בזו. עבודתו הראשונה מחוץ לאקדמיה הייתה בחברת Square, שבה עבד כמהנדס נתונים ב־2013. כשנה לאחר מכן, הוא החל לשוחח עם כמה חברים מהתחום שעבדו בסטארט־אפ שנקרא Stitch Fix - שירות קניות אלקטרוני שסיפק חבילות של בגדים ואקססוריז לנשים, שנקראו Fixes, בסיוע שילוב של אלגוריתמים ועבודה אנושית.

מודי לא הבין מה הם עושים. "מה לעזאזל אתם עושים בחברת אופנה?", הוא שאל אותם. הטעם האישי שלו בבגדים באותה תקופה היה "מה שיותר זול". התגובה של החברים שלו, לעומת זאת, בלבלה אותו. הוא החל לחשוב על השאלה איך אתה שולח ללקוחות בגדים שהם יאהבו, ושיהיו בדיוק במידה שלהם, בלי שהלקוח או הלקוחה מגיעים למדוד או לראות את הסחורה. כעבור זמן קצר הוא כבר היה להוט להצטרף. "כשהייתי בראיונות עבודה אמרתי לעצמי, וואו, זה מקום שאני הולך לחשוב בו כל הזמן על העבודה - במקלחת, במיטה, כשאני מתעורר בבוקר".

הוא הצטרף בינואר 2015, והאובססיה עדיין קיימת אצלו. מתוסכל מכך שהחברה קיבלה משוב רק על חמשת הפריטים שנשלחו בכל קופסה, הוא עיצב ב־2017 פיצ'ר שנקרא "Style Shuffle", שמאפשר ללקוחות לדרג סט של תצלומי בגדים בכל יום - מעין טינדר לבגדים. האפשרות הזו נהפכה לזמינה ביישום של Stitch Fix לאייפון במארס של אותה שנה, והתברר שהיא ממכרת מאוד: היא לא רק מאמנת את האלגוריתם של החברה להבין באופן כללי את הסטייל האישי של הלקוחות, אלא גם מחזירה את הלקוחות ליישום וגורמת להם להתעניין במלאי של החברה. יותר מ־75% מ־2.9 מיליוני הלקוחות של Stitch Fix השתמשו בסטייל שאפל, וסיפקו לחברה יותר ממיליארד דירוגים. סטייל שאפל שיפר מאוד את יכולת החברה להתאים את ההיצע שלה לטעם האישי של לקוחות, והקפיצה את הביקוש ל־Fix.

"הבעיות כאן הן מרתקות בצורה קיצונית", אומר מודי, לבוש חולצה עם צווארון סיני מהוקצע.
Stitch Fix משתמשת ביכולות הדאטה שלה בכל היבט של עסקיה כדי להמציא מחדש את תעשיית ההלבשה האמריקאית, שמגלגלת 334 מיליארד דולר בשנה. היא פותרת ללקוחות את בעיית איתור המוצר שהחריפה עם ים ההיצע של המוצרים ברשת, היכן שיותר מרבע מפריטי הלבוש נמכרים היום. "הנה כל הדברים היפים האלו", אמרה לי מנכ"לית החברה, קתרינה לייק, בחדר ישיבות מוקף קירות זכוכית במטה בסן פרנסיסקו בסתיו האחרון כשהיא מצביעה על סחורה דמיונית, "אבל במציאות, רק חלק קטן מהם מתאים לי".

עם משיכת מיליוני משובים מלקוחות, ומדידת כל היבט של הבגדים שהיא מוכרת - שמגיעים מיותר מ־1,000 מותגים בתוספת מותגי הבית - Stitch Fix יכולה להציע סטיילינג אישי בהיקף רחב, ולהרחיב את השירות הזה מאנשים עשירים מאוד לצרכנים הממוצעים שעד כה לא יכלו להרשות אותו לעצמם. הצרכן משלם כעת לחברה 55 דולר בממוצע לפריט כדי להימנע מכאב הראש של שופינג.

Stitch Fix מביאה חדשנות גם לספקים. המותגים שהיא עובדת איתם - ביניהם קייט ספייד, קארל לגרפלד פריז, סם אדלמן, ג'ון ורווטוס, טומס ורבקה מינקוף - מקבלים לא רק כלי להעברת סחורה ישירות ללקוחות חדשים, אלא גם שפע של תובנות שוק חסרות תקדים. תובנות כמו האם נשים במידות פלאס־סייז חושבות שהמכנסיים ארוכים מדי, או האם גברים מעל גיל 40 מרגישים שחולצה מסוימת היא "יותר מדי ברוקלין". Stitch Fix מציעה למותגים חלופה למכירות היורדות בבתי הכלבו, לשקיעת רשתות הבוטיקים או לעסקות עם אמזון, והופכת יותר ויותר למקום שבו הם יכולים לשפר את הבגדים שלהם.

לא רק מילות באזז

כשקתרינה לייק הנפיקה את החברה בנובמבר 2017, בגיל 34, היא לא הייתה רק המייסדת האישה הצעירה ביותר שהובילה הנפקה אלא גם עשתה זאת על הבמה של נאסד"ק עם תינוק צמוד למותן. החברה התרחבה ממכירת בגדי נשים בלבד לבגדי גברים, ילדים, מידות גדולות ופריטי בייסיק והלבשה תחתונה, והיא תשיק השנה שלוחה בבריטניה. Stitch Fix רווחית מאז סוף 2014. היא הכניסה 1.2 מיליארד דולר במכירות בשנת העסקים 2018 עם רווח של 45 מיליון דולר, וההכנסה ברבעון הראשון של 2019 הייתה 366 מיליון דולר. החברה רשמה גם את השיעור הגבוה ביותר של פריטים שנרכשו בכל Fix על-ידי נשים ברבעון האחרון שלה, מה שאומר שכל ניתוח הדאטה והפרסונליזציה משתלמים לה.

למרות המומנטום היציב הזה, מניית החברה הייתה תנודתית: היא רשמה שיא במחצית ספטמבר כאשר משקיעים העריכו את שווי החברה ב־5.1 מיליארד דולר, לפני שירדה בשני שלישים למחיר ההנפקה שלה בתוך שלושה חודשים, ואחר כך החלה לעלות בינואר. המשקיעים והאנליסטים כנראה לא מעריכים את מה שמניע את החברה. אגירת דאטה של משתמשים קיבלה דימוי מרושע בגלל גוגל ופייסבוק, אבל בהקשר של Stitch Fix, העניין הוא שהשימוש שלה במילה "דאטה" הופשט מכל משמעות שיש לה בחברות טכנולוגיה אחרות.

"יש כל-כך הרבה שימוש במילות באזז בעמק הסיליקון, שאני חושב שכשאנשים רבים שומעים את Stitch Fix מדברת על 'מדע נתונים' או 'בינה מלאכותית' ו'למידת מכונה', הם חושבים שזה נאמר רק כהתפארות", אומר ביל גרלי, דירקטור בחברה ואחד מיזמי הון הסיכון שהימרו עליה בשלב מוקדם. "יש כאלו שחושבים שאנחנו רק שמים דברים בקופסה ושולחים אותם אליך".

Stitch Fix ממש לא רק מכניסה דברים לקופסה, כפי שהתברר לי בפגישות עם המנהלים, מדעני הנתונים והמעצבים שלה. אבל יש לי גם סיבה אישית למדי להאמין בכוח של מיזם מבוסס על נתונים: הג'ינס הכהים של המותג ליברפול שקיבלתי ב־Fix השני שלי. אני צרכנית רשת ותיקה בכל מה שאני לובשת בחלק גופי העליון, אבל במה שנוגע לרגליים, הייתה לי נאמנות כמעט גברית למכנסי סקיני שחורים של אורבן אאוטפיטרס בשמונה השנים האחרונות, שבאמצעותם נמנעתי מהטראומה הרגשית של תאי מדידה (כשזוג מכנסיים אחד מתבלה, אני מזמינה את אותו הזוג מחדש באינטרנט). לכן ביקשתי כמה ג'ינסים מהסטייליסט שלי ב־Stitch Fix בנסיעת המבחן שלי בשירות הזה, שעליה שילמתי כמו כל לקוחה אחרת.

אופנה-טק / איורים: Mauco Sosa

כשפתחתי את חבילת Stitch Fix ומדדתי את הג'ינס, הרגשתי בו זמנית את התחושה של התעלות ושל חוסר שקט שמרגישים כשאלגוריתם מבין אותך לגמרי, כמו הרגעים שבהם ספוטיפיי מכניס שיר בלוז חדש ומושלם לפלייליסט הרגיל שלי. הג'ינס לבדם שכנעו אותי להתעלם מהנפילות שהיו בקופסה, והיו גם כאלו, ולהבין שמה שאני חשבתי שהיה הטעם האישי מאוד שלי בבגדים, שהתגבש ביותר מ־30 שנות ניצחונות ומפלות, הוא אולי רק בעיה מתמטית מסובכת מהסוג שמודי יכול לפתור.

האלגוריתמים מניעים את כל המהלכים של Stitch Fix. יש אחד שצופה את צורכי הקנייה והקנייה מחדש, ומאפשר לחברה לדעת, לדוגמה, שיהיה צורך בחידוש מלאי של ג'ינס מסוימים במידות 12 ו־14. אלגוריתם אחר מפנה כל Fix לאחד מחמישה מחסנים, ועוד אחד קובע את המסלול היעיל ביותר לעובד מחסן לעבור בין השורות כדי לאסוף את הפריטים של כמה לקוחות בו זמנית. Stitch Fix דורשת יעילות גם מלקוחותיה, שצריכים להחליט מה מהפריטים בקופסה הם רוצים לרכוש בתוך שלושה ימים. הזמן המוקצב הזה, יחד עם האלגוריתם שמתריע על חוסרים עתידיים, מאפשר לחברה להחליף את המלאי שלה שש פעמים בשנה, לעומת ארבע פעמים בשנה בחנות כלבו.

צוות המרצ'נדייז מבצע מדידות מדויקות ומפורטות של כל פריט לבוש ומתייג את סוג הבד והאסתטיקה שלו - כמו שתוכנת פנדורה מתייגת תכונות של שיר. פלטפורמה מתוצרת בית מציגה אחר כך התאמות אפשריות למעצבים שמשרתים את הלקוחות. הם מתעסקים עם בקשות מסובכות מדי לבינה מלאכותית, כמו "אני צריך משהו ללבוש לחתונה של החברה לשעבר שלי". חלק מהבחירה היא מהסוג של "לקוחות שקנו את זה אהבו גם את זה", שמשמש את נטפליקס, לדוגמה, אבל רוב ה"שידוכים" הם התאמה של הטעם האישי של הלקוח לתכונות של הבגד המתויג.

כדי לבצע את ההתאמות הללו, Stitch Fix מבקשת מהלקוחות הרבה נתונים מראש. הם צריכים למלא פרופיל ארוך, שפרטיו מוזנים לאלגוריתם. הם נקראים גם ליצור "לוח פינטרסט של העדפות אופנה", שתוכנה תסרוק את הדוגמאות והסגנונות שלו כדי להתאים את המלאי של החברה. וישנו המשוב שהמשתמשים מספקים אחרי קבלת הקופסה הראשונה (לדוגמה, "בגדים עם קפלים גורמים לי להיראות כמו ציפור גדולה").

אופנה-טק / איור מהאתר: www.stitchfix.com

סטייל נשות הפרברים

"אנחנו כמעט צריכים לשלם ללקוחות שעושים עבורנו את כל זה", אומר אריק קולסון, לשעבר סגן נשיא למדע נתונים והנדסה בנטפליקס, שהצטרף ל־Stitch Fix ב־2012, ומכהן כמנהל האלגוריתמים הראשי שלה. מוצרים כמו סטייל שאפל מעוצבים גם כדי לשפר את התהליך הזה, וגם כדי להשיג תובנות חדשות. לקוחה יכולה לבקש חולצת כפתורים, אבל עם סטייל שאפל, החברה תבין שהיא נוטה להעדיף חולצות עם הדפסים על פני בדים פשוטים. בדרך כלל הלקוחות לא יציינו העדפות כאלו במפורש, אבל הן ישדרו אותן בשני קליקים בשאפל.

3,900 הסטייליסטים שמתרגמים את האיתותים הללו לבחירה של בגדים הם בדרך כלל עובדים במשרה חלקית מהבית, שמרוכזים בערים קטנות יחסית כמו סקרמנטו ודאלאס, והם יכולים להגיע לישיבות תקופתיות של החברה. כשהם מרכיבים את ה־Fixes, הם גוללים את הצעות הביגוד שהאלגוריתם מעלה, כל אחת עם "ציון התאמה" (הסיכוי באחוזים שהלקוח יקנה את הפריט), ובודקים גם מה נשלח ללקוח או לקוחה בעבר כדי להימנע מפריט זהה או דומה מאוד.

Stitch Fix גילתה שהתכונה החשובה ביותר איננה הסגנון או המחיר, אלא ההתאמה למידות הגוף. "אנחנו מעדיפים לשלוח אלייך שמלה ב־68 דולר שאת הולכת לאהוב, שנראית עלייך מצוין, ולא שמלה זולה יותר, כי היא לא תעבוד", אומרת לי לייק, "אין מחיר לבגד גרוע". זה אומר שאם סטייליסטית ממליצה על שמלה של קלווין קליין שמעולם לא הייתי שוקלת אותה בעצמי, אבל היא יושבת עליי נהדר, אני אשלם 88 דולר ואקנה אותה, כפי שבאמת עשיתי.

ועדיין, השימוש באלגוריתמים כדי לזהות את הסגנון של לקוחות, ולמצוא עבורם את הבגדים הנכונים, הוא עניין מסובך. מדע הנתונים משתפר ללא הפוגה, אך הוא רחוק מלהיות מושלם. "לקוח בן 60 שמתגורר מחוץ למינאפוליס", אומרת לייק, "יקבל Fix שונה לגמרי מלקוח בן 24 שמתגורר במנהטן". אבל אני לא ממש ראיתי את זה קורה ב־Fixes שלי, ולא של כמה מחברותיי באזור סן פרנסיסקו, שמרגישות שהן ממשיכות לקבל שוב גרסאות של אותם קרדיגנים וחולצות בסיסיות, מהסוג שלובשות אימהות בפרברים.

Stitch Fix אידיאלית לאנשים ששונאים שופינג, שאין להם מושג ברור מה נראה טוב עליהם, ושאופנה מדרג הביניים של עולם הביגוד מספיק טובה עבורם. מדובר בהרבה נשים, וכנראה עוד יותר גברים. זה המקום למצוא ז'קט עור, שמלת מקסי פרחונית, חולצה מכופתרת וג'ינס (אלא אם את מוכנה לשלם על מותגי פרימיום של Stitch Fix, שהפריטים שלהם עולים 600-100 דולר).

אף שהחברה עובדת עם יותר מ־1,000 מותגים, היא מעצבת גם בגדים משלה כדי למלא חורים בשוק ולהבטיח עקביות במלאי. צוותי הנתונים והמרצ'נדייז משלבים תכונות פופולריות של פריטים מהעבר כדי ליצור בגדים שיהיו להם שולי רווח גבוהים ושיעורי קנייה גבוהים. Stitch Fix לא חושפת כמה מהפריטים בכל Fix מגיעים ממותגים שלה, אבל ב־2017 היא דיווחה שהשיעור היה כ־20%. לייק עומדת על כך שהחברה לא מנסה להפוך לבית אופנה שמייצר את כל הבגדים שלו. "יש בשוק הרבה מעצבים נהדרים", היא אומרת.

מותגים תוצרת בית מאפשרים לחברה להגיב במהירות לשינויים שהלקוחות מבקשים. כשגברים החזירו חולצות של החברה במידה XXL, לדוגמה, צוות המדידה הבין שצריך יותר בד בחזית כדי להסתיר את הבטן, פתיחה גדולה יותר לזרועות וקצת יותר מרחב לחזה. אחרי ההתאמות הללו, החברה הזמינה חולצות חדשות כאלו למבחן. שיעור הקנייה של חולצות XXL לגברים עלה ב־40%.

Stitch Fix מעבירה את המידע על המידות גם למותגים השותפים שלה. "מחנויות כלבו אתה מקבל רק תגובה כמו 'זה נמכר או לא'", אומר אריק פליט, מנכ"ל Threads 4 Thought, מותג אופנה בת קיימא. "עם Stitch Fix, יש עדיין מרחב פרשנות לסיבות שמישהי אהבה משהו או לא, אבל יש לך הרבה משוב מוחשי שמסייע בהבנה". גם חולצות הכפתורים של חברה זו במידת XXL תוארו כקטנות מדי על-ידי הגברים שהגדירו את עצמם כ"חסונים". על-ידי הגדלת הממדים, פליט יכול היה לשפר את שיעור הקנייה של החולצות הללו לא רק ב־Stitch Fix, אלא גם בכל נקודות המכירה האחרות שלו.

מייסדת מסוג חדש

קתרינה לייק ביצעה את משלוח Stitch Fix הראשון שלה ל־29 לקוחות מדירתה בקיימברידג', מסצ'וסטס, כשהייתה סטודנטית לעסקים של הרווארד. אז, ב־2011, היא והצוות הקטן שלה עדיין בדקו בעיניים פריטים: "שמלת המקסי הזו? לא הולכת לעבוד בשבילך". ואז היא התקשרה לקולסון בנטפליקס כדי לקבל עצה. הוא ראה עולם של אפשרויות לאלגוריתמים שיקבלו את ההחלטות, אבל גם ימנעו הרבה טעויות. הצרכנים של נטפליקס משלמים את אותם דמי מנוי אם הם אוהבים סדרה או לא, ואילו מודל הרווח של Stitch Fix הוא כמו של כל קמעונאי: קונים בגדים בסיטונות, מוכרים בקמעונות, ועושים כסף אמיתי רק אם מישהו קונה את הבגד (על כל Fix החברה גובה "עמלת סטיילינג" של 20 דולר, אבל היא מנוכה ממחיר פריט שהלקוח מחליט לקנות. בדצמבר 2017, החברה החלה לשווק מינוי שנתי במחיר של 49 דולר, שמציע Fixes ללא הגבלה. החברה אומרת שמכירות המינוי עלו ב־60% מרבעון לרבעון ב־2018).

אבל וול סטריט, עושה רושם, רצתה תמיד ש־Stitch Fix תהיה משהו שהיא לא. לייק אומרת שהיא לא מודאגת מהתנודות במחיר המניה שלה, בהתחשב בפיננסים הבריאים של החברה. "עשינו את כל מה שאמרנו שנעשה ב־2018: התחייבנו לשיעורי צמיחה, הכנסות ורווחיות, ועמדנו בכולם. כחברה ציבורית, יש הרבה דברים שלא בשליטה שלנו - ומחיר מניה הוא במידת מה אחד מהם בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך הוא מאוד בשליטה שלנו. חלק חשוב מהתפקיד שלי הוא להיות מסוגלת לעזור לאנשים להתמקד בזה", היא אמרה.

עד כמה שלייק הייתה רוצה בסופו של דבר להגדיר את עתיד הקמעונות, היא מעוניינת גם לעצב את העתיד של עמק הסיליקון. לייק כעסה פעם על כך שהיא תמיד מקוטלגת כאישה מייסדת, ולא פשוט מייסדת, אבל היא התגברה על כך והחלה לשמש כדוגמה לאחרות - דבר שלא היה לה כסטודנטית לכלכלה בסטנפורד. באותה תקופה, היא האמינה שמייסדי חברות הם מהנדסים צעירים שעובדים ממוסכים, לא סטודנטים לעסקים כמוה שהם בעלי מוטיבציה גבוהה, אבל נרתעים מסיכונים. אחרי לימודי התואר הראשון היא עבדה כשותפה זוטרה בחברות הון סיכון כמה שנים, בתקווה למצוא סטארט־אפ להצטרף אליו. העבודה הקרובה שלה עם מייסדים פיזרה את המסתורין סביבם, והיא הבינה שאין סיבה שהיא לא תהיה מייסדת בעצמה.

כעת, כשהיא מייסדת מצליחה - היא גייסה רק 43 מיליון דולר לפני ההנפקה והפכה את
Stitch Fix לחברה ציבורית רווחית בשווי מיליארד דולר - היא ממשיכה להטיף לתעשיית טכנולוגיה שתתאים יותר למייסדות כמוה. היא מתעקשת שהיא לא הנדסה את תצלום התינוק בזרועותיה ביום ההנפקה כדי ליצור "פוטו אופ" ברוח הזמן, היא פשוט החזיקה במקרה את התינוק שלה כשהגיע הזמן לעלות לבמה של נאסד"ק.

לייק גם הצטרפה למועצת המנהלים של סטארט־אפ הקוסמטיקה Glossier שאותו מובילות נשים, ומילאה תפקיד חשוב בתנועת #MeToo בתחום ההייטק. ב־2017 היו דיווחים על כך שהיא ביקשה מיזם הון הסיכון ג'סטין קלדבק לפרוש מתפקידו כמשקיף במועצת המנהלים של Stitch Fix בשל התנהגות לא נאותה כלפיה. בכך היא העניקה משקל לטענות נשים יזמיות אחרות שהאשימו אותו בהטרדה מינית (לייק חתמה על הסכם שתיקה שמונע ממנה לומר משהו בעניין זה). היא גם קראה למשקיע שלה ביל גרלי, שהיה חבר בדירקטוריון אובּר, לשפר את תרבות העבודה של אובּר ב־2017, אחרי שהחברה ספגה ביקורת על תרבות ארגונית של הטרדות מיניות והתנהגות לא נאותה אחרת.

חופשת לידה לכולם

במועצת המנהלים של Stitch Fix יש יותר מ־60% נשים, ובצוות הטכנולוגיה שלה 35% נשים - עדיין לא שוויון מגדרי מלא, אבל טוב בהרבה מהממוצע בתעשייה הזו, וללא מכסה של שכירת נשים. למרואיינים לעבודה בחברה נאמר שהיא מעריכה אנשים "מבריקים בדרכם" על פני חכמים במובן האקדמי, ו"נדיבים" על פני נחמדים. בתהליך בקשת העבודה, במקום לפתור בעיה טכנית לבד, המועמדים מוצמדים לעובד לא טכני ממחלקת הסטיילינג או המרצ'נדייזינג ומשתפים איתו פעולה, מה שמציף במהירות מועמדים יצירתיים.

לייק מתעקשת גם על טיפוח איזון עבודה־חיים. בין היתר, היא מאפשרת 16 שבועות של חופשת לידה לעובדים גברים במשרה מלאה שהם המטפלים הראשיים ברך הנולד - ממהנדסי הנתונים עד עובדי המחסנים. מעולם לא עלה בדעתה ליצור את מערכת הקסטות של הטבות שונות לסוגים שונים של עובדים ששכיחה בחברות טכנולוגיה רבות.

היא לקחה בעצמה חופשה של 16 שבועות בחורף, אחרי לידת ילדה השני בנובמבר. "יכול להיות שלפני כמה שנים הייתי מרגישה קצת פחות נוח לקחת את החופשה", היא אומרת בשבוע המלא האחרון שלה במשרד בסתיו. "יש לנו המון נשים שמגדלות את המשפחות שלהן ועושות עבודה נהדרת כאן. להיות מסוגל או מסוגלת לקחת חופשה זה הדבר הנכון למשפחה שלך. זה גם הדבר הנכון לעבודה שלך, כי את יכולה לחזור ממוקדת ולהתלהב מהעבודה".

מייק סמית, מנהל התפעול הראשי של Stitch Fix, הנחה את השיחה על הדוחות הכספיים של החברה בדצמבר במקומה של המנכ"לית. לייק עצמה פרסמה באינסטגרם במהלך החודש תצלומים של התינוק שלה וגם של עוגת יום הולדתה ה־36 בערב חג המולד. "המציאות היא שהצוות שלי חזק, והכול הולך להיות ממש בסדר", היא אומרת לי בטון שמח שנשמע לי אמין. זה לא רק עניין שלה או רק של Stitch Fix, "אני לא הולכת להיות המנכ"לית האחרונה של חברה ציבורית שתיכנס להריון". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות