גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהל הכספים של טבע מגיב לתביעה בארה"ב: "יש הרבה האשמות אבל נגן על עצמנו בתוקף"

מייקל מקללן, מנהל הכספים של חברת התרופות, התייחס הבוקר לתביעה בגין תיאום מחירי התרופות הגנריות בארה"ב ● בשלב זה לא ידוע מהו היקף החשיפה של טבע בתביעה זו, ולדברי מקללן, "לא היו התפתחויות בתחום זה, ואנחנו מסתכלים על זה ברצינות, אבל בנקודה זאת אין לי הרבה מה לומר"

מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים של טבע / צילום: אתר החברה
מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים של טבע / צילום: אתר החברה

בכנס שערך הבוקר (א') בית ההשקעות אופנהיימר בתל-אביב, התייחס מייקל מקללן, מנהל הכספים של חברת התרופות טבע  , לנושא התביעה בנוגע לתיאום מחירי התרופות הגנריות בארה"ב. לדבריו, "הוגשה תביעה מתוקנת, לא חדשה. מספר גדול של מדינות בארה"ב טוענות כי היה קרטל של תיאום מחירים. אנחנו נגן על עצמנו בתוקף; יש הרבה האשמות, אבל נגן על עצמנו. חשוב לי להדגיש שזה עדיין תיק אזרחי ולא פלילי, לא היו התפתחויות בתחום הזה, ואנחנו מסתכלים על זה ברצינות, אבל בנקודה זאת אין לי הרבה מה לומר בנושא".

כפי שהתפרסם בסוף השבוע, 44 מדינות בארה"ב הגישו תביעה נגד 20 חברות תרופות שביניהן גם טבע, בטענה כי רקמו תוכנית לנפח מחירים של למעלה מ-100 תרופות גנריות. התביעה הוגשה בקונטיקט, ובה טענות לפיהן החברות נקטו מספר רב של מזימות לא חוקיות במטרה למנוע מסחר, לנפח מחיר באופן מלאכותי, לבצע מניפולציות על המחירים ולהפחית תחרות. לדברי התובע במדינת קונטיקט שמוביל את התביעה, מדובר בהפרה בוטה של חוקי ההגבלים העסקיים.

לפי טענות התביעה, במקרים מסוימים תיאום המחירים הוביל לעליית מחירים של מעל 1,000%. התובעים דורשים להטיל על הנתבעים פיצויים וקנסות, כאשר לפי התובע של קונטיקט, החברות הונו את הציבור האמריקאי במיליארדי דולרים רבים.

לפי דיווחים בסוכנויות הידיעות, מלבד טבע נתבעות גם סנדוז, הזרוע הגנרית של חברת נוברטיס; אקטביס, שנרכשה על-ידי טבע ב-2016; ותרו הישראלית, שבשליטת סאן מהודו. התביעה גם כוללת מספר בכירים בחברות ובהם בכירים לשעבר בטבע - מורין קבאנו (Maureen Cavanaugh) ודיוויד רקנתלר (David Rekenthaler).

לפי דיווח בבלומברג, בתביעה נטען כי טבע נמצאת במוקד הקנוניה, ובמהלך 2013-2015 היא העלתה מחירים של 112 תרופות גנריות. בשלב זה, לא ידוע מה היקף החשיפה של טבע בתביעה זו.

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של בית ההשקעות אי.בי.אי, כתב היום כי "להערכתנו, ההליך המשפטי צפוי להיות ארוך ויימשך שנים, ובשלב זה קשה להעריך את הנזק הצפוי לטבע מהפרשה. למרות זאת, מניתוח ההכנסות של החברה בתחום הגנרי במהלך התקופה הנדונה, ניתן להעריך באופן גס שהיקף ההכנסות העודפות של טבע (ואקטביס) מתיאום המחירים לכאורה הגיע ללא יותר מ- 1.5 מיליארד דולר, ובתוספת ריבית וקנסות הנזק יכול להגיע לכ-2 מיליארד דולר".

עוד הוסיף טפר כי "פרשיית תיאום המחירים בענף התרופות הגנריות אינה חדשה, תביעה דומה הוגשה בשנת 2016 על היקף מוצרים מצומצם יותר, ובסוף 2018, בעקבות התביעה המצומצמת, פורסם כי מתנהלת חקירה לגבי היקף מוצרים הרבה יותר רחב".

לדבריו, "החידוש המרכזי הפעם הוא הידיעה שטבע הייתה מהמובילות של הפרשה, תוך ציון שמם של שני בכירים לשעבר בחברה. בטבע ממשיכים לטעון כי אין בסיס לטענות".

כמה מנועי צמיחה בטווח הארוך

במצגת של מקללן הבוקר בכנס אופנהיימר, הוא ציין כי "ביצענו התקדמות טובה מאוד בהפחתת בסיס העלויות שלנו, כשהפחתנו אותו ב-2.5 מיליארד דולר. סגירת אתרים שכבר מתוכננים להיסגר תביא אותנו לחיסכון של 3 מיליארד דולר כפי שהצגנו לשוק". הוא הוסיף כי מספר העובדים פחת ב-10,400 מתחילת תוכנית ההתייעלות.

מקללן התייחס לשני המוצרים המקוריים החדשים של טבע: אג'ובי לטיפול במיגרנה ואוסטדו להפרעות תנועה. על אג'ובי אמר מקללן כי "המוצר צומח היטב, בהתאם לציפיות שלנו. נשיק בקרוב באירופה השקות ראשונות בשבועות הקרובים. אוסטדו - בהתאם לתחזיות שלנו, התקדמות יפה בשוק".

במקביל הואצה השחיקה בקופקסון, התרופה המקורית של טבע שנתקלת בתחרות גנרית. לדבריו, "אנחנו מפסידים נתחי שוק בעיקר למיילן אך גם למומנטה. הרבעון הראשון הושפע לרעה גם מהפחתות מלאי. השחיקה באירופה נמוכה יותר מאשר בארה"ב".

מקללן ציין כי בטבע ממשיכים להתמקד במיקסום ההכנסות מאג'ובי ואוסטדו וכן בייצוב עסקי הגנריקה הגלובליים, כאשר העסק הגנרי בארה"ב יישאר סביב 1 מיליארד דולר ברבעון. "אנחנו מנהלים את אובדן הבלעדיות של קופקסון ו-ProAir", אמר, "ובנוסף אנחנו ממשיכים להתמקד בניהול ההוצאות והפחתת החוב. לא נבצע כל רכישות, משום שאנחנו מתמקדים בהפחתת המינוף הפיננסי. 2019 תהיה שנת השפל, ונחזור לצמיחה, גם אם קטנה, ב-2020, כשההשקות החדשות יקזזו את ההפסדים בקופקסון ובמקומות אחרים", ציין.

לדבריו, "בטווח הארוך יותר יש מספר מנועי צמיחה. בגנריקה המשך ייצוב בארה"ב וצמיחה קטנה בשאר העולם. הזדקנות האוכלוסייה והגדלת ההוצאות על בריאות מאפשרות לנו הזדמנויות לצמיחה, ויש לנו את כל היכולות להמשיך להיות שחקן משמעותי בשוק. כך גם בשוק הביוסימילר (גנריקה לתרופות ביולוגיות), שזאת הזדמנות מצוינת. יש לנו יכולות מו"פ וייצור, ואנחנו משקיעים הרבה כדי להגדיל את קיבולת הייצור כדי למצב את עצמנו בתחום. כמו כן, התחום הביולוגי מהווה מנוע צמיחה נוסף".

מקללן הזכיר כי בטווח הארוך טבע מצפה לשולי רווח גולמי של 27%, לעומת כ-23% ברבעון הראשון של 2019, וכן הציבה החברה יעד של המרת לפחות 80% מההכנסות למזומן (cash to earnings).

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?