גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפנים הנוספות של תעשיית האוטו-טק הישראלית

רכבת אווירית של בכירים מתעשיית הרכב העולמית תגיע ביוני לתערוכת "אקומושן" השנתית • הם יגלו ענף חדשני שמפתח טכנולוגיות גם לתחום הביטחוני, הפיננסי והרפואי, את מובילאיי שרוצה לשנות את עולם ההסעות האוטונומיות ואת החברה שעשויה להיות המובילאיי הבאה

ביל פורד, יו"ר חברת פורד / צילום: רויטרס Regis Duvignau
ביל פורד, יו"ר חברת פורד / צילום: רויטרס Regis Duvignau

מי שינסה להזמין כרטיסי טיסה במחלקה ראשונה לישראל בשבוע השני של יוני, או אפילו לשריין לעצמו מקום חניה למטוס מנהלים בנתב"ג באותם תאריכים, עלול לגלות שאיחר את המועד. כמעט הכול הוזמן מראש בידי בכירי תעשיית הרכב, במסגרת "העלייה לרגל" השנתית לתערוכת האוטו-טק "אקומושן" בתל אביב.

למרות העובדה שזו השנה השמינית שבה מתקיימת התערוכה, העלייה לרגל לא מפסיקה להפתיע אותנו, ולא רק כיוון שישראל היא שוק רכב מזרח תיכוני מבודד, שאין בו אפילו מפעל אחד לייצור לכלי רכב. אלא גם בשל העובדה שלחלק גדול מהשחקנים המרכזיים בתעשיית הרכב הגלובלית ונגזרותיה כבר יש משרדי אינטרסים קבועים ומנהלים, שסורקים מקרוב את האקוסיסטם של האוטו-טק הישראלי במשך כל השנה.

חרף זאת, המנהלים הבכירים של ארגוני רכב גלובליים בעלי מחזורי מכירות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה מתעלמים מאזהרות המסע ומגיעים לאקומושן כדי לראות את הפלא במו עיניהם. השנה, למשל, אורח הכבוד הרשמי הוא יו"ר פורד העולמית, ביל פורד, שיגיע בליווי מנכ"ל החברה, ויפתח את האירוע רשמית בראיון חי. אבל בשקט, מאחורי הקלעים, תגיע לכאן עוד ארמדה של בכירים, כולל לפחות עוד שלושה מנכ"לים, שמלווים בגדודים של "סוגרי עסקאות" עם פנקסי צ'קים פתוחים. יהיה להם בהחלט מה לראות - מכיוון שהאוטו-טק הישראלי ממשיך להתפתח ולהשפיע אסטרטגית על התעשייה העולמית בקצב מואץ.

מובילאיי משנה כיוון

נפתח עם חברת מובילאיי: כשהקדשנו לה כאן טור לפני מספר שבועות, היא עדיין הוגדרה רשמית בתור חברה בת של אינטל, שייעודה לפתח ולשווק טכנולוגיות סיוע בנהיגה (ADAS) ומיפוי. אבל החודש היא כבר עברה רשמית שינוי מהותי בהגדרה העסקית - היא הפכה לקבלנית ואינטגרטורית הוליסטית לפיתוח מערכות רכב אוטונומי עבור לקוחות מתחום שירותי המוביליות (MAAS) - "מוניות רובוטיות".

השינוי האסטרטגי אומנם הוכרז רשמית בכנס של אינטל במאי, אבל הכתובת נכתבה על הקיר עוד באוקטובר אשתקד, בעת ההכרזה על הפרויקט המשותף של מובילאיי ופולקסווגן להקמת שירות הסעות/מוניות שיתופי ואוטונומי בישראל.

כפי שניתן לצפות מחברה בת של תאגיד אמריקאי ציבורי ענק, שצריך להציג קבלות לבעלי המניות, הייעוד החדש כבר מתורגם בשטח לקידום מכירות אגרסיבי. החודש נתקלנו בעלון רשמי של אינטל שמתאר את המוצר הגלובלי החדש של מובילאיי. "עוד לפני שכלי רכב אוטונומיים לגמרי יתחילו לרדת מפסי הייצור של יצרני הרכב, יכולים ספקי שירותי המוביליות ('תחבורה כשירות', או MAAS) להביא את היתרונות של כלי רכב ללא נהג לציים שלהם על ידי הסבה של כלי רכב קיימים ממודלים עדכניים בסיוע סדרת ה-AV של מובילאיי", נכתב בעלון.

מהמסמך למדנו גם שהשירות החדש של מובילאיי מבוסס על הצ'יפ EyeQ5, שנחשב למערכת-על וייצורו מתחיל השנה. הצ'יפ הזה תומך גם בנהיגה עירונית וגם בנהיגה בינעירונית, מספק "חוויית נהיגה כמו אנושית", מבוסס על מפות ברזולוציה גבוהה, תומך בחיישנים שאינם מפיתוח של מובילאיי, כמו חיישני רדאר ולייזר, ונותן "פתרון מוכן מהקופסה שעבר ניסוי ואימות מלא". אינטל לא שוכחת לציין את הוכחת ההיתכנות: פרויקט ה-MAAS המשותף של מובילאיי ופולקסווגן בישראל.

שירותי תחבורה לכול

מהשינוי האסטרטגי של מובילאיי אפשר להגיע לכמה מסקנות מעניינות ורחבות, במבט קדימה. הראשונה היא שמדובר במודל עסקי חדש עבור שוק שירותי התחבורה האוטונומיים בעולם, שמוערך כיום במאות מיליארדי דולרים.

עד כה השוק הזה היה בעיקר טריטוריה של ענקי טכנולוגיה, עם תקציבים ומשאבי מו"פ בלתי נדלים כמו WAYMO, אובר, ליפט, באיידו ויצרני הרכב. אבל כעת הוא עשוי להיפתח, באמצעות מובילאיי, לכל חברה או ממשלה שרוצות לרכוב על הגל של שירותי תחבורה אוטונומיים ולהשיא לעצמן ערך תדמיתי, פיננסי או ממשי.

לא נופתע כלל ועיקר אם תעשיית הרכב הסינית, למשל, שבה נמצאים לא מעט לקוחות מפתח של מובילאיי, תהיה הראשונה שתקפוץ על ההצעה. זאת כדי לסגור פיגור מו"פ לעומת המערב.

מסקנה נוספת היא שהמודל העסקי החדש עשוי להציב את מובילאיי בעימות עסקי מול כמה מלקוחותיה הגדולים, דוגמת ספקי טיר1, שבעצמם מנסים להיות "קבלני תחבורה אוטונומית". סביר להניח שיהיו אפילו יצרני רכב שיראו בכך איום על השקעת המולטי-מיליארדים שלהם בתחום. אנחנו לא בטוחים, למשל, שאנשי פולקסווגן יהיו מאושרים מכך שהשותפה שלהם לפרויקט המוניות האוטונומיות "תופסת עליו טרמפ" ומשתמשת בו כהוכחת היתכנות עבור לקוחות מתחרים.

המסקנה השלישית היא שמובילאיי, שפועלת בתור קבלנית הוליסטית גלובלית לאספקת פתרון אוטונומי מושלם, נמצאת בעמדה להעניק לתעשיית האוטו-טק המתפתחת של ישראל קפיצת דרך משמעותית - או לרמוס אותה עסקית. אנחנו מדברים על צורך בהצטיידות של טכנולוגיות "חיצוניות" כמו סייבר סקיוריטי לרכב, ראיית לילה, מוניטיזציה של נתוני הרכב, ניהול ציים ועוד. האם מובילאיי תנצל את ההזדמנות הלאומית, או שתתבצר במגדל שן של שיקולים רווחיים צרים? ימים יגידו.

קורטיקה יוצאת לאור

עוד שינוי אסטרטגי מעניין בתחום האוטו-טק הישראלי, שיושק רשמית בתערוכת אקומושן, הוא חברת הרכב החדשה והנפרדת CARTICA של מפתחת טכנולוגיות הבינה המלאכותית, קורטיקה. כבר כתבנו כאן על קורטיקה, שפיתחה אלגוריתמים של בינה מלאכותית עם יכולת "למידה עצמית", שמבוססים על מדעי המוח ומציעים גישה אלטרנטיבית לגישת ה"למידה העמוקה" (DEEP LEARNING), כיום הזרם המרכזי בתחום הבינה המלאכותית בעולם.

האלגוריתמים של קורטיקה אמורים לספק עוצמת מחשוב הרבה יותר חזקה מהקיים, בעיקר בכל הנוגע לעיבוד תמונה והיתוך נתונים מחיישנים. זאת, לצד צריכת כוח נמוכה מאוד, שאידיאלית לכלי רכב אוטונומיים, רחפנים וכו'. בתחילת השנה העלתה החברה את התוכנה שלה על מעבד-על ממוזער של ספקית טכנולוגיות הרכב היפנית RENESAS והשיקה את המוצר הפיזי המשולב הראשון שלה בתחום תחת השם CARTEX.

קורטיקה היא חברה לא תקשורתית במיוחד. זה די מובן לאור העובדה שחלק גדול מפעילותה המסחרית מתמקד בתחום עיבוד התמונה, זיהוי הפנים וההתנהגות של כמות גדולה של אזרחים - פעילות שמבוקשת בקרב לקוחות בתעשיות הנשק, הביון והגנת המולדת בכל העולם. בניגוד לגישתה הכללית, בחודשים האחרונים היא נמצאת בעיצומו של גיוס מאסיבי, ולפיכך היא נאלצת לצאת מבין הצללים.

ממצגת למשקיעים של החברה שהגיעה לידינו, למדנו על הפרדת פעילות הרכב מהפעילות הביטחונית והתעשייתית, וריכוזה בחברה החדשה CARTICA. שינוי כזה יאפשר לבצע בעתיד הנפקה נפרדת של פעילות הרכב, בלי "להסתבך" בפעילות הביטחונית הרגישה של החברה האם.

האתר של CARTICA טוען כי המוצר שלה מיועד לרמות אוטונומיה 2 ו-3. עוד נכתב שם כי מלבד עיבוד תמונה ממצלמות הרכב בכל תנאי מזג האוויר, הוא יכול להאיץ את התקשורת בין כלי רכב, וביניהם ובין תשתית הכבישים - תחום שבו פועלת "אוטוטוקס" - לבצע היתוך נתונים מחיישנים שונים, ואפילו לבצע זיהוי של מיקום הרכב באמצעות תמונה ומיפוי.

המשמעות היא ניסיון להשיג דריסת רגל משמעותית בטריטוריה של ענקים כמו ספקית השבבים האמריקאית NVIDIA ומובילאיי. מהמצגת למדנו גם כי הטכנולוגיה והנכסים האינטלקטואליים שלה - שמוגנים בכ-200 פטנטים - מוערכים ביותר מ-400 מיליון דולר. האם זה רמז לשווי שעליו מתבסס הגיוס הנוכחי?

בנוסף, מהמצגת עולה גם כי טכנולוגיית "הבינה החזותית" שלה לא מיועדת רק לענף הרכב. היא פונה גם לתעשייה עם פוטנציאל לייצור שווקים חדשים כמו שוק של "תשלומים חכמים" בנקודות מכירה, שמבוססים על זיהוי באמצעות פנים ללא מגע.

על הדרך, למדנו עוד כמה דברים מטרידים על היכולות של "בינה חזותית" מתקדמת בימינו, כמו יכולת זיהוי אוטומטי של לקוחות וסיווגם על פי תמונתם לצורך שיווק ממוקד, תובנות על ההרגלים וההעדפות של הלקוחות וניתוח התנהגויות בהתאם לווידיאו.

אם מביאים בחשבון שהאלגוריתמים והרכוש האינטלקטואלי של החברה הזו משמשים גם כבסיס לחברת ניתוח פיננסי שהוקמה לאחרונה בסינגפור, ושל חברת ביו-טק לטיפול באוטיזם שמוקמת כיום בקליפורניה, מקבלים אולי את אחת החברות המעניינות ביותר שצמחו כאן בשנים האחרונות. אלה כאמור רק שתי "דוגמאות אסטרטגיות" להשפעה הגלובלית של האוטו-טק המקומי. אל הסטרטאפים החדשים, שיהיו "הדבר הבא", נגיע בהמשך.

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים