גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדירוג: אלה מותגי החשמל והאלקטרוניקה המובילים בישראל

הענף היציב והדי רדום של מוצרי החשמל התעורר בשנים האחרונות, בעקבות השינויים הטכנולוגיים, האינטרנט ואפילו הטרנד הירוק ● ועדיין, אנחנו מעדיפים מותגים – אם יורידו לנו את המחיר שלהם, כמובן

מדד המותגים: חשמל ואלקטרוניקה / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס
מדד המותגים: חשמל ואלקטרוניקה / אילוסטרציה: דגנית ג'מצי, גלובס

ענף מוצרי החשמל ידע תנודות בשנים האחרונות - תנודות בגזרת המחיר, הודות לתחרות, ושינויים טכנולוגיים. הטכנולוגיה רצה קדימה וגורמת לכך שהחלפת מוצרי חשמל נעשית היום באופן תדיר יותר; גם אם המסך שבסלון עדיין עובד והתמונה שניבטת ממנו טובה, מבצע לוהט יחד עם הבטחה לשיפור התמונה - עושים את שלהם. מצד אחד אנחנו קונים יותר ומצד שני אנחנו משלמים פחות, הרבה פחות, מאשר בעבר. מכונת הכביסה שבקה חיים? נקנה חדשה, לא נמהר להזמין טכנאי.

האתגרים של ענף מוצרי החשמל מתייחסים גם לתחרות שמתגברת מכיוון סין. מותגים סיניים פושטים על עולמנו יותר ויותר - מה שהתרחש בענף הסמארטפונים עם הכניסה המסיבית של המותגים הסינים - יקרה גם בעולמות אחרים.

מזגנים, למשל, היא קטגוריה שזוכה בישראל לשיעור חדירה של 95%. שתי שחקניות ישראליות עדיין שולטות ברוב נתח השוק - אלקטרה ותדיראן - אבל שתיהן יודעות ששחקניות אחרות, ולא רק טורנדו, מתחילות לנגוס בעוגה הצוננת של תחום המזגנים. תשאלו את מורגן פרימן, הפרזנטור המפתיע של תדיראן לעונה הזו.

זה לא קורה רק בגזרת הקירור. מוצרי החשמל הלבנים מתחרים עם העולם גם בזירה המקוונת. קניות האונליין כבר מזמן יצאו מגבולות הבגדים או המטען לסלולרי לכיוון של מוצרים גדולים ויקרים יותר. שואבי האבק של דייסון היו אחד המוצרים הנמכרים ביותר בחגיגת ימי המכירות של נובמבר, הבלאק פרידיי, שגם הישראלים אימצו לחיקם. למעשה, בלוח השנה הישראלי, שלאורך שנים סומנו בו שני "פיקים" במכירות מוצרי החשמל - בתקופת חגי תשרי ופסח - אפשר למצוא שיא חדש של מכירות הודות לאימוץ טרפת הקניות של נובמבר מהזירה המקוונת בארה"ב ובסין

הכניסה הצפויה של אמזון לישראל תאלץ גם את השחקניות בתחום מוצרי החשמל להיערך בהתאם - בין שדרך אתרי מכר חזקים וטובים ובין שדרך פתיחת ערוץ מכירתי בענקית המסחר האלקטרוני. עולמות האינטרנט הפכו לפני שנים למחירון הרשמי של מוצרי החשמל, וגם לקניון עצום. למרחב האינסופי של האינטרנט נכנסות גם הרשתות החברתיות כמשפיעות על הצרכנים. ההמלצה מפה לאוזן על מוצרים עברה לזירה הזו, גם בכל הנוגע למוצרי חשמל. במקרים רבים, ההתייעצות הפומבית ברשתות החברתיות תכריע את הבחירה של הצרכנים. גם החברות יודעות שאנחנו מושפעים ממוצרים שמככבים בתוכן שיווקי בעמודי הרשתות של ידוענים, אצל זו שלא יכולה להיפרד משואב האבק שלה או אצל זה שממליץ על התנור הכי טוב שהיה לו. גם טרנד הבריאות, והמודעות הגוברת להשלכות הסביבתיות, מחלחלים לעולמות של מוצרי החשמל. פחות זיהום ויותר תקן ירוק.

בתוך כך, עולמות מוצרי החשמל שזורים עם עולמות הנדל"ן. כשיש האטה בבנייה, יימכרו פחות מוצרי חשמל; וכשהדירות הופכות לקטנות יותר ושטח המטבח מצטמצם, הקרב על הנדל"ן המכונה שיש או ארון המטבח - הולך וגדל. בין מכונת הקפה שהפכה להיות מוצר צריכה בסיסי לבין מתקן המים, בין המיקסר לבין מסחטת המיצים. כולם רוצים שנפנה להם מקום של כבוד, כולם טוענים שישפרו את חיינו, אבל לא לכולם יש מקום. והתחרות, כבר אמרנו מיטיבה עם הצרכן.

הדירוג הגבוה של המותג הגרמני בוש מלמד שאכפת לנו מיהו היצרן, גם אם זה אומר שנשלם יותר. גם הדירוג של נספרסו, מותג קפה סקסי שמחבר אותנו לעולמות הלייף סטייל, זוכה להכרה מצד הצרכנים למרות שלל החלופות שיש בשוק. אז מה חשוב לנו יותר - המותג או המחיר? השילוב של השניים. אם אפשר גם מחיר וגם מותג, אנחנו שם. על השירות נתווכח כבר אחר-כך. 

1. LG

25 בדירוג הכללי

דומיננטי בטלוויזיות, מדשדש בסמארטפונים

המותג הדרום קוריאני LG ELECTRONICS, שהוקם ב-1958, משחק בכמה מגרשים: טלוויזיות, טלפונים סלולריים, שואבי אבק, מקררים, מיזוג אוויר ועוד. בחלק מהקטגוריות הוא דומיננטי יותר ובאחרות פחות. ברבות מהקטגוריות מתמודדת LG מול המתחרה המאתגרת מהמדינה שלה - סמסונג. בגזרת הסמאטרפונים לדוגמה, LG לא מצליחה לנגוס בנתח הגדל של סמסונג, שלרוב נמדדת מול אפל. בענף הזה מתמודדת LG גם עם המותגים הסיניים שנתח השוק שלהם גדל, לפחות בישראל.

חטיבת המובייל של LG ספגה ירידה של 29% ברבעון השני של השנה, למרות הכנסות של כ-1.3 מיליארד דולר, כך דיווחה החברה בנתונים מקדימים לדוחותיה. עוד דווח על הכנסות של כ-13.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-4% בהשוואה לרבעון השני של 2018, כאשר בשורת הרווח התפעולי מציגה החברה ירידה של 15.4%.

האתגר של LG, כמו של שאר השחקניות בענף, הוא לא רק מול המתחרות, אלא מול הדרישות של הצרכן שמחפש אחר טכנולוגיה חדשנית במחיר משתלם. הצרכנים מחליפים היום מוצרי חשמל בתדירות גבוהה יותר, שהולכת יד ביד עם הטכנולוגיה שרצה קדימה. מבחינת LG מבצעי מכירות ש"מאפשרים לצרכן ליהנות מכל העולמות" ישמרו על מעמדה הדומיננטי.

2. אלקטרה

62 בדירוג הכללי

מתעתדת למכור מוצרים באמזון

ברבעון הראשון של השנה, הכניסה אלקטרה, יבואנית מוצרי החשמל הגדולה בישראל, 616 מיליון שקל לקופתה, ירידה של 4.5%. הירידה נומקה בהיחלשות במכירות של רשתות החשמל של אלקטרה, מחסני חשמל ושקם אלקטריק, לצד ירידה במגזרים שבהם אלקטרה דומיננטית - מוצרי חשמל לבנים ומזגנים.

מזגנים הוא תחום בוער שבו מתמודדת אלקטרה, המחזיקה בנתח של כ-41% בקטגוריה, מול שתי שחקניות עיקריות - תדיראן (נתח של 37%) וטורנדו (13%). יבואנים של מותגים סיניים זולים נוגסים לשחקניות הישראליות מנתח השוק, בינתיים בצורה מתונה יחסית.

זרוע מוצרי הצריכה של אלקטרה כוללת גם יבוא של מותגים בהם סאוטר ומילה. החברה נסחרת בבורסה ובעליה הם דני ומייקי זלקינד, והמנכ"ל הוא צביקה שווימר. מהלכי התייעלות אפשרו לאלקטרה לשפר את שורת הרווח הנקי ברבעון הראשון של שנת 2019.

האתגרים שבפניהם ניצבת אלקטרה כוללים את המשך שחיקת המחירים בענף, שנפתח לתחרות גם בזירה המקוונת. אלקטרה עצמה לא נותרת לעמוד מהצד. בנוסף לאתר שהיא מפעילה היא מתעתדת למכור את מוצריה גם באמזון עם כניסתה לישראל. עוד מציינים בחברה את הקושי לשמור על רווחיות ולגבות פרמיה.


3. בוש

77 בדירוג הכללי

מחזק את הקשר הישיר עם הצרכן

המותג BOSCH משתייך לקונצרן BSH (יחד עם המותגים סימנס וקונסרוקטה) והוא נכנס לישראל ב-2001. מוצרי בוש נכללים תחת קטגוריית מוצרי חשמל לבנים, והם מתחרים במותגים כמו LG, סמסונג, אלקטרולוקס, סאוטר ו-AEG. היקף המכירות השנתי המוערך של שוק המוצרים הלבנים עמד על 2.7 מיליארד שקל בשנת 2018.

נתח השוק המוערך בכל קטגוריות המוצרים הלבנים הוא כ-11% לבוש - והיא מדורגת שנייה, אחרי סמסונג. לפי החברה, הדבר נובע מכך שהמותג בוש מוגבל בפעילותו בשוק המקררים, המהווה 39% מערך שוק החשמל.

בחלוקה לפי קטגוריות, נתח השוק של בוש גדול יותר, והוא מוגדר כמוביל קטגוריה: במדיחי כלים 31%, במכונות כביסה 18% ובתנורים בנויים 18%.

ההתמודדות של השחקנים בשוק מוצרי החשמל הלבנים היא בעיקר אל מול ערוצי היבוא: יבוא רשמי על-ידי בעלי הרשתות הקמעונאיות המחזיקות ב-60% מהשוק או בערוץ היבוא המקביל.

בשנה האחרונה שמה לעצמה בוש למטרה לחזק את הקשר הישיר עם הצרכן, שכיום מתמקד רק בסוגיות שירות והתקנה, ועל כן היא השיקה מועדון לקוחות. בתחום השיווק הרחיבה בוש את הפעילות שלה בזירה הדיגיטלית, ובדומה למגמה שהולכת ותופסת תאוצה היא מציעה מוצרים חכמים יותר גם בתחום ה-IOT (האינטרנט של הדברים), שניתן לתקשר עמם דרך אפליקציה ייעודית.

 

4. נספרסו

97 בדירוג הכללי

דומיננטיות מוחלטת בגזרת מכונות הקפה

השנה יצאה נספרסו ישראל במהלך משמעותי מבחינתה, עם השקה של סדרת מכונות הקפה והקפסולות התואמות, Vertuo. המכונות והקפסולות מוגנות בפטנט ואף מציעות מענה לחובבי הקפה הגדול - עם כמות גדולה יותר של קפה בכל קפסולה ועם יותר מים חמים. ישראל היא השוק ה-15 שבו הושקה הסדרה.

נספרסו, שמשתייכת לתאגיד נסטלה, נכנסה לישראל ב-2008 וכבשה את שוק מכונות הקפה הביתיות עם האפשרות להכין קפה בלחיצת כפתור. כשהפטנט של נספרסו על הקפסולות פג ב-2012, עטו שלל יצרניות על פיתוח של קפסולות תואמות למכונות של החברה - בהן שטראוס (עלית), אילנ'ס, ג'ו, לנדוור, ארומה ועוד. היקף המכירות הכספי של הקטגוריה עומד על כמיליארד שקל בשנה, ונספרסו שנתוניה הכספיים לא מדווחים בנפרד בנסטלה, ממשיכה להיות הדומיננטית בתחום.

בנספרסו ישראל מועסקים 330 עובדים והיא כוללת 12 חנויות בוטיק. מנכ"ל החברה הוא משה מרי. לצד השקת מכונות חדשות, גם בגזרת הקפסולות החברה משיקה גרסאות משתנות, מקפה בהשראת בתי הקפה של איסטנבול וונציה, ועד קפה קר בהשראת הקפה הקר האוסטרלי. החברה לא זונחת את ערכי הקיימות לרבות מיחזור קפסולות. השנה גם הושק יין ראשון שצמח על קומפוסט קפה ממוחזר.

עוד כתבות

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ●  חוסל מנהיג שלוחה הלבנונית של חמאס בגבול סוריה-לבנון ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"