גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גורו השיווק הבינלאומי מרטין לינדסטרום: "הקונספט של מותגים גלובליים מת"

מרטין לינדסטרום התחיל לייעץ לחברת לגו כבר בגיל 12, ומאז הספיק לעבוד עם וולט דיסני, אמריקן אקספרס ומיקרוסופט - ולהפוך לגורו עולמי בתחום השיווק ● בראיון מיוחד הוא מציע לתאגידי הענק להתכונן למלחמה ● "הישראלים יודעים יותר מכולם איך זה מרגיש לחיות בחברה שניזונה מפחד. זה המקום שהעולם הולך אליו"

כשמרטין לינדסטרום מדבר על מותגים מצליחים כדתות, זה לא רק דימוי. לינדסטרום, גורו שיווק שמייעץ למותגים ברחבי העולם ושכתב שבעה ספרים שהפכו לרבי-מכר בינלאומיים, עסק בנושא לראשונה לפני יותר מעשור בספר "קניולוגיה" - Buyology (יצא לאור בישראל בהוצאת מטר). שם הוא מנה עשרה עמודי תווך שמשותפים לנצרות, לבודהיזם ולאסלאם, ושניתן למצוא גם במותגים חזקים.

לינדסטרום הוא כמובן לא הראשון שראה דמיון בין אפל לכנסייה, אבל הוא כנראה הראשון שהחליט להעמיד את הדמיון הזה למבחן במחקר נוירולוגי שכולל סריקת fMRI של אלפי אנשים. המחקר הנוירו-שיווקי הידוע שהוביל לינדסטרום הוכיח, לטענתו, שהמוח שלנו מגיב למוצרים ולסמלים של מותגים כמו אפל באותו האופן שבו הוא מגיב לסמלים ולדמויות דתיים.

האייפוד, האייפון וההתנהלות של חברת אפל הם נושא חביב על לינדסטרום. ב-2011, שלוש שנים לאחר "קניולוגיה", הוא סיפר במאמר ב"ניו יורק טיימס" על מחקר נוסף שמראה שהתחושות שיש לאנשים כלפי האייפון שלהם דומות, מבחינה נוירולוגית כמובן, לאהבה ולא להתמכרות. הוא המליץ לקוראים להניח את הטלפון בצד ולשמור את האהבה שלהם לבני אדם. לינדסטרום של 2019 כבר נטש את האייפון לחלוטין, הפך למיסיונר של החיים ללא טלפון חכם (נשוב לכך בהמשך) ויודע להסביר לפרטי פרטים מה השתבש באפל ולמה צרכני המותג נכנסו לסוג של משבר אמונה.

אם מותגים חזקים כל-כך דומים לדתות, האם אנשים עוזבים אותם מאותן הסיבות שעוזבים את הדת?
"לא בהכרח, אבל בדרך-כלל האופן שבו מממשים את עקרונות הדת גורם להתרחקות מדת או ממותג. כשהתחלנו את המחקר הנוירולוגי שבמסגרתו סרקנו מוחות של 2,000 צרכנים באמצעות fMRI, כדי להבין את היסודות של האמונה (הניסוי עלה 7 מיליון דולר וחברות גדולות השתתפו במימונו - מ"ל), למדנו שיש קורלציה חזקה בין מותגים לדת. אבל גם קיימנו ראיונות עם מנהיגים דתיים והבנו שיש דברים שנמצאים בבסיס של כל אמונה ודת - כמו טקסים, מיסיונריות, מטרה ברורה ואמון. אם אתה לא מצליח לייצר אמון, אתה יכול לשכוח מלנהל מותג או לנהל כנסייה. הכשל הוא בדרך-כלל במימוש העקרונות".

ואיפה הכשל של אפל?
"אפל היא פחות ופחות דת. בעבר היא הייתה מותג ששיחק לגמרי לפי עקרונות של דת. אחד מעמודי התווך של הדת הוא מסתורין ואפל הייתה חברה מאוד מסתורית בימי סטיב ג'ובס. היום זה פחות המצב. בעבר אפל נהגה לתקוף את המתחרות שלה, והיום היא זו שמותקפת. הרבה בגלל סוגיות של פרטיות, וכי בסופו של דבר הרקמה החברתית של האנושות מתפוררת בגלל סמארטפונים.

"אנשים היום פחות מתגאים בלוגו של אפל, כשבעבר הם הדביקו מדבקות של המותג על האוטו וקעקעו על גופם את דמותו של ג'ובס. אז כן, יותר ויותר אנשים עוזבים את 'הכנסייה' והמותג הופך לפגיע.

"העדות הכי בולטת היא כמובן שפחות אנשים יעמדו בתור מחוץ לחנויות אפל כדי לקנות דגם חדש של אייפון. באופן רשמי, אפל אומרת שזה בגלל שאנשים קונים הכול באינטרנט. זה נכון עד רמה מסוימת, אבל אם מסתכלים על זה מנקודת מבט של דת הם לא היו צריכים לתת לאנשים לקנות את המוצרים באינטרנט, אלא לגרום להם ללכת לחנות בשבועות הראשונים כדי לייצר את המחזה הזה. זה יוצר הילה מסוימת ואפקט דומינו מסביב לעולם".

אתה חושב שגם עזיבתו של המעצב הראשי ג'ונתן אייב, מי שאחראי לעיצוב האיקוני של מוצרי אפל, היא קריטית בהקשר הזה?
"אני חושב שג'וני אייב הוא תחליף ברמה מסוימת לדמות של ג'ובס, ואני לא בטוח שאפשר לומר את אותו הדבר על המנכ"ל טים קוק. אבל אייב הוא בסך-הכול לבנה אחת במשחק גדול".

מה היית מייעץ לאפל היום?
"קודם כול, הם חייבים לסדר את הנרטיב שלהם. אני חושב שכרגע הוא מבולבל. קוק יוצא ומדבר על החשיבות של פרטיות ואיך החברה שקופה ומעודדת צעירים ועסקים קטנים, ויום אחר-כך אפשר לקרוא ב'ניו יורק טיימס' כתבה על האופן שבו אפל מבצעת מניפולציות כדי שילדים ומבוגרים יבלו יותר זמן באייפון. זו בעיה.

"הדבר השני הוא להכניס יותר מסתורין למותג. אני חושב שיש קצת מסתורין, המקדש - כלומר מטה אפל בקליפורניה - הוא מסתורי כי לא הרבה אנשים ביקרו בו, אבל אני חושב שאין להם היום מנהיג ברמה של סטיב ג'ובס. האפל סטור לא מכילה היום את הקסם שהיה לה פעם. דבר נוסף שהם חייבים לעשות הוא לייצר מחדש את הדיאלוג עם המעריצים. אפל של שנות ה-90, כשג'ובס חזר לשם, הייתה מקום שבו הוא בילה עם המעריצים והם הפכו לסוג של מיסיונרים. המותג היום הוא שחצני, הוא מדבר לצרכנים, אבל הצרכנים לא יכולים לדבר איתו, והשחצנות הזאת עומדת בדרכו".

ג'ונתן אייב (מימין) וטים קוק / צילום: Mason Trinca  , רויטרס

"תאגידים לגמרי שוכחים מאנושיות"

לינדסטרום (49), הוא יליד דנמרק שעומד בראש חברות ייעוץ שיווקי שבהן מאות עובדים, והוא נוהג לספר שהוא מבלה 300 ימים בשנה בנסיעות. במהלך השנים הוא ייעץ לתאגידים רבים, ביניהם פרוקטר אנד גמבל, מקדונלד'ס, וולט דיסני, אמריקן אקספרס ומיקרוסופט, אך הוא מוכר בציבור הרחב בעיקר בזכות ספריו, שבהם הוא חולק את סיפוריו על הדרכים הנסתרות שבהן חברות משפיעות על צרכנים.

לפני "קניולוגיה" התפרסם ספרו "Brand Sense" ("חושים בוני מותג", יצא גם כן בעברית בהוצאת מטר) על השימוש שמותגים יכולים לעשות בחושים; "Brandwashed" מ-2011 מספק מעין הצצה אל מאחורי הקלעים של חברות, והמניפולציות הפסיכולוגיות המלוכלכות שמבצעים מותגים על מוחות הצרכנים. ספרו האחרון של לינדסטרום הוא "Small Data", שיוצא נגד ההתמכרות של חברות לביג דאטה, ומספר כיצד הוא ביקר בביתם של אלפי אנשים ב-77 מדינות כדי ללמוד את הרגלי הצריכה שלהם לעומק ולספק למותגים תובנות יקרות מפז.

שיחת הסקייפ שלנו מתקיימת בזמן שלינדסטרום נמצא בנסיעת עבודה בסעודיה. הוא שוהה שם בבתים ובוחן מקרוב את הרמזים החבויים בהם, במחקר מהסוג שעליו הוא כתב ב"Small Data". בעוד שהוא מבין את החשיבות של ביג דאטה, לינדסטרום מבהיר שהתובנות המגיעות ממפגש אנושי ומחיטוט בחדריהם של אנשים (בספר הוא מתייחס למשל למשמעות של מגנטים על המקרר, לאופן העמדת מברשות שיניים בכיור ולכך שאנשים נוטים לקנות שואב אבק רובוטי לאחר מותה של חיית מחמד) - הן חשובות יותר. "הבעיה היא שלרוץ מסביב לעולם ולדבר עם אנשים זה פשוט לא סקסי", הוא אומר. "מנכ"ל רוצה להציג המוני נתונים שנאספו על-ידי מחשבים, אבל מה שצריך לעשות עכשיו זה לדבר עם אנשים. זה מה שעיתונאים עושים כשהם רוצים לספר סיפורים, ואין לזה תחליף גם במקצועות אחרים. השאלה היא אם אנשים יבינו את זה מאוחר מדי. אני חושב שעכשיו יותר מתמיד אנחנו צריכים להיות מודעים לכך שהאנושיות והאמפתיה נעלמות מהחברה שלנו. זה קורה לאט, אבל אנחנו מתייחסים לעצמנו יותר ויותר דרך מספרים ועובדות, אף על-פי שמרבית מה שאנחנו עושים ביומיום קשור ללא-מודע ואינו רציונלי".

מה מעמדו של הביג דאטה אל מול הסמול דאטה?
"בעיניי עצוב לחשוב שאפשר להבין הכול מתוך ביג דאטה. דיברתי עם אחד ממדעני הדאטה החשובים בעולם לפני כמה חודשים וחשבתי שהוא יהיה מאוהב בביג דאטה, אבל הוא היה מאוהב גם בסמול דאטה. הוא אמר שחייבים לחשוב קודם על היפותזה לפני שמחפשים את הקורלציות. חשוב להבין שבעולם של ימינו אנחנו כל-כך לחוצים בזמן - בגלל רשתות חברתיות ודברים נוספים - שאנחנו קופצים ישר לקורלציה, כי זה נותן לנו איזשהו סיפוק מיידי להציג כל-כך הרבה מספרים מגובים בכל-כך הרבה דאטה. אבל אנחנו מגיעים כל הזמן למסקנות לא נכונות. המרוץ לאוטומציה של כל התחומים נועד לכישלון. זה נושא שקרוב לליבי כי אני חושב שתאגידים לגמרי שוכחים מאנושיות".

תאגידים שוכחים מאנושיות כי הם תלויים בשורות רווח ומחיר מניה.
"כן, בעלי המניות רוצים לראות עלייה במחיר המניה בכל רבעון. אבל אי-אפשר לשנות ארגון ב-90 יום, זה לוקח זמן. אני חושב שתאגידים גדולים נעשו תלויים יותר מדי במחיר המניה. הם מכורים לזה. לחברה כמו אפל, למשל, יהיה קשה לומר לבעלי המניות 'אנחנו לא נראה עלייה במחיר המניה בשנתיים הקרובות, אבל אנחנו נשנה מהיסוד את הייעוד העיקרי שלנו. אנחנו רוצים שהצרכנים יידעו שאנחנו דואגים לאיכות החיים שלהם ולא רק להארכת זמן המסך'.

"אפל, יותר ממותגים אחרים, יכולה לעשות את זה כי המודל העסקי שלה לא מבוסס על דקות המסך, אלא על מכירות של מוצר ובמקרים מסוימים גם של תוכנות. לדעתי אם הם יעשו את השינוי, נראה הרבה מותגים הולכים אחריהם".

"הפחד הוא גורם מאוד משמעותי בחיינו"

לגו הוא המותג שלינדסטרום מנהל איתו את מערכת היחסים המקצועית הארוכה ביותר בקריירה שלו. למעשה, הוא החל לעבוד עבור לגו בגיל 12, לאחר שבנה בחצר ביתו מעין "מיני לגולנד" שמשך את תשומת-לבה של חברת המשחקים. ב-"Small Data" הוא גם מתאר כיצד ביקור בביתו של ילד גרמני שהתגאה בסניקרס החבוטות שלו שינה את התפיסה של לגו לחלוטין והחזיר לה את האמונה בערכות הלבנים שלה.

בלגו הבינו אז שילדים עדיין רוצים להתמקצע בדברים (הילד המדובר היה חובב סקייטבורד שהנעליים החבוטות היו עבורו תזכורת לאימונים הרבים) - ולהראות לאחרים את פירות עבודתם הקשה. ההבנה הזו גרמה ללגו להפסיק לנסות להתאים את עצמה לעידן המסכים ולהבין שילדים רוצים אתגרים.

"העבודה שלי עם לגו וההערכה רבת-השנים שלי אליה קשורה להתמודדות שלהם עם השוק המשתנה. אחת הבעיות של החברה היא שלהרבה ילדים אין יותר סבלנות לשחק בלבני לגו", אומר לינדסטרום. "הם אפילו מתקשים להחזיק את לבני המשחק כי האצבעות שלהם חלשות כי הם רגילים למסכים. אז השקענו הרבה זמן במחשבה איך להוריד את הילדים מהמסכים לשטיח".

במקום לייצר ערכות שיקלו על הילדים, לגו עברו לייצר ערכות מורכבות עוד יותר, עם יותר חלקים, והן מספקות תחושת סיפוק גדולה. "אחד העקרונות החשובים של לגו היה 'כן, אנחנו רוצים לעשות משחקי מחשב, אבל לא לוותר על המשחק הפיזי'", הוא מסביר. "לכן הם ממשיכים לדחוף את המשחק הפיזי, גם כשהתחרות העיקרית שלהם היא הסמארטפון ולא חברת מטאל או יצרניות משחקים אחרות".

אז לגו נמצאת בצד הנכון בקרב מול המסכים, אבל מצד שני היא מייצרת המון פלסטיק, ואנחנו יודעים שיש גם מגמה של התנגדות לפסולת ולזיהום ורצון לקנות פחות.
"נכון, ובהיבט האקולוגי לגו עוברת שינוי עצום. כמובן שהחברה מייצרת כמות עצומה של לבני משחק מפלסטיק, שהוא החומר שאחראי להרבה מהרס כדור הארץ, אבל בלגו עובדים כרגע על ייצור לבני משחק מחומרים מתכלים, ואני מאמין שעד 2030-2035 מאה אחוז מהמוצרים שלהם יהיו מתכלים לחלוטין. הם לא מקבלים שום דבר בתמורה, חוץ מעולם שיכול לשרוד, כמובן. אז אני חושב שלגו היא חברה שעושה יותר ויותר דברים חיוביים".

יש לך תחזיות שקשורות לשיווק ולהתנהגות צרכנים בעשור הבא?
"טרנדים לא מתרחשים בן-לילה, אבל באופן ברור אנחנו רואים שהעולם נעשה שקוף מדי. הרבה אנשים מאמינים שזה טוב, אבל זה לא בדיוק כך כי קשה לנו מאוד להתמודד עם זה כבני אדם. יש הרבה ממדים של שקיפות כמובן, אחד מהם הוא חדשות. החדשות גורמות להרבה חרדה ופחד, אני רואה את זה בכל יום כשאני מבלה עם צרכנים. הפחד הוא גורם מאוד משמעותי בחיינו. רואים פחות ופחות ילדים שמשחקים ברחובות, לא רואים אותם משחקים לבדם. יש פחד מזיהום, מהשכנים, מחטיפה, מתקיפות מיניות. הפחד כל-כך שולט במדיה, ואני לא חושב שאנשים יכולים להתמודד עם זה. הרי בהרבה מובנים מצבנו טוב יותר מבכל זמן אחר. יש פחות מלחמות, פחות עוני, אבל אנחנו לא רואים כך את הדברים".

זו אמירה לא מובנת מאליה, לראות בשקיפות גורם שלילי.
"השקיפות יוצרת חרדה וכולנו משווים את עצמנו למיליארדי בני אדם. משווים את הלייקים, את העוקבים. לדעתי מצב העניינים הזה יביא למגמה שמחזירה אותנו ללוקאליות. אנשים יחזרו לקהילות, לשורשים. זה אומר שנבלה יותר זמן בקבוצות קטנות עם אנשים שהם בעלי דעות דומות לשלנו, ובסופו של דבר זה יוביל אותנו לחיות במעין תיבת תהודה שמספקת לנו אישור עצמי. זה אומר שנחיה בחברה מופרדת יותר. זה כולל יותר ויותר חומות - דבר שאתם הישראלים בהחלט מבינים בו. הישראלים יודעים יותר מכולם איך זה מרגיש לחיות בחברה מופרדת, שניזונה מפחד, ומה ההשלכות של זה. לדעתי זה המקום שהעולם הולך אליו".

ואיך המותגים משתלבים במגמה הזו?
"כתוצאה מכך למותגים יהיה תפקיד יותר מקטב. הם יביעו דעות מובהקות ונראה שמותגים גלובליים לא יוכלו להתקיים. לדעתי הקונספט של מותגים גלובליים מת. כמובן שקוקה-קולה, נייקי ואפל עדיין יסתדרו בהתחלה, אבל האחרים יהיו בקרב הישרדותי. מותגים כמו קראפט היינץ, יוניליוור, נסטלה וג'נרל מילס - כל אלה נאבקים. הם חייבים קולות מקומיים ומותגים שמדברים ברמה המקומית - והם לא יכולים לתחזק אלפי מותגים כאלה. באופן אירוני, המותגים התאגידיים יהיו במצב של מאבק, ולצד זה מותגים מקומיים יתקדמו לעבר שליטה עולמית. הם יהיו בריאים יותר, אבל גם תהיה להם נקודת מבט מובחנת מאוד, וזה מפלג".

לגו. "השקענו הרבה זמן במחשבה איך להוריד את הילדים מהמסכים לשטיח" / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

"אני רואה כל יום את התוצאות של ההתמכרות לנייד"

ללינדסטרום חשוב להדגיש שאת התחזיות שלו לגבי התרסקות התאגידים הוא מבסס על מבט מבפנים וניסיון ארוך שנים איתם. "אני עובד מול החברות האלה ומכיר את אחורי הקלעים", הוא אומר. "בהרבה מקרים יצא לי להגיד לחברות כאלה שלא אעבוד איתן. אלה לא אנשים מרושעים, אלה אנשים שמפחדים מהעתיד".

אתה לא חושב שמותגים גלובליים גדולים ימצאו דרך לשרוד את המשבר הזה? ימצאו דרך ליצור מראית עין של שינוי שתגרום לנו להמשיך לתת להם את הכסף שלנו?
"אני לא חושב. קראפט היינץ וג'נרל מילס, למשל - המניות שלהן בצלילה. אני חושב שבטוח לומר שאי-אפשר יותר לזייף את זה. המוצרים שלהם מלאים בכימיקלים. יש להם מכונה גדולה להאכיל, וכדי לבנות מחדש מפעלים סביב עקרונות חדשים לגמרי צריך חשיבה חדשה. החברות האלה יתמזגו, ייעלמו או יירכשו על-ידי חברות אחרות, ולדעתי אלה חדשות טובות. התפיסה שגורמת לחברות כאלה לחשוב שהן יכולות לדחוף לצרכנים מוצרים משמינים ומלאים בכימיקלים שיגרמו להם למחלות ולמוות - פשוט אינה תפיסה בת-קיימא. אי-אפשר לזייף שינוי. יותר ויותר חברות היום בוחרות לעמוד בסטנדרטים גבוהים של קיימות, והחברות הגדולות האלה לא עושות את זה. ואם זה קשה להן מדי - הן יצטרכו לחלוף מן העולם".

במסעות שלך בעולם אתה לומד משהו על ההבדלים בין אנשים? אמנם העיסוק שלך בדת נוגע למבנה שלה ולקונספט שלה, אבל אולי גם יש הבדלים בין בני דתות שונות ביחס שלהם למותגים ובהרגלי הצריכה?
"מאז שכתבתי את 'Small Data' ביקרתי בלפחות 2,850 בתים ביותר ממאה מדינות. רואים הרבה מהמציאות ככה, וזה נהדר שאני יכול לעשות את זה. כשפוגשים את האנשים האלה - החל מאלה שגרים באוהלים בסעודיה, ועד לאנשים בוונצואלה, בניגריה ובאיראן - רואים שאין הבדל ביניהם. אני מרגיש שבכל אחד מהמקומות האלה אני יכול לחזות מה אנשים יעשו לפני שהם מודעים לכך.
"אני יכול לחזות איך נראה חדר השינה שלהם כי אני מחבר בין נקודות, ומוצא אנשים שדומים זה לזה במקומות שונים מאוד. עמודי התווך החשובים הם אותו הדבר. זה הכול על פני השטח, מתחת לזה כולם די דומים".

הרעיון שמאחורי "Small Data" הוא תזכורת שאין תחליף לפגישה עם אנשים בסביבתם הטבעית. אולי זו לא רק הוכחה שביג דאטה זה לא מספיק, אלא גם שמחקר נוירולוגי אינו מספיק, שנקודת המבט המרוחקת והמדעית לא מקדמת אותנו כפי שחשבנו.
"אני חושב שכולנו - בגלל הסמארטפונים והמסכים בעיקר - מאבדים דברים בעלי משמעות כשאנחנו חושבים שאנחנו לא צריכים אנשים יותר. זה מעציב אותי. זו הסיבה שוויתרתי על הטלפון החכם. שאלתי את אחת הנשים שפגשתי השבוע בסעודיה לגבי האגדות שסיפרו לה כשהייתה ילדה, והיא סיפרה על אגדות מקומיות מעניינות ובעלות ערך. כששאלתי אותה אילו אגדות היא מקריאה לילדים שלה, היא אמרה לי 'אף אחת'. שאלתי אותה אם הם לא שומעים סיפורים או קוראים, והיא אמרה שהם מעדיפים את המסך. הסיפור היחיד שהיא כן מספרת להם הוא על ילד שיצא לרחוב ונחטף ושהמסקנה שלו היא לא לצאת מהבית. זה היה מדכא".

אז יש לך עצה למי שרוצה לנטוש את הטלפון החכם?
"אומר זאת כך: אם אני יכול לעשות את זה - את יכולה לעשות את זה. אני התחלתי את זה כניסוי של שנה והאמנתי שאחזור לטלפון בתום השנה הזו. היום, שנה וחצי אחרי, אני יכול להגיד שלא אחזיר את הסמארטפון לחיי לעולם. אני מרגיש בחילה כשאני רואה אותו.

"אני רואה כל יום את התוצאות של ההתמכרות הזאת. אתמול פגשתי באמא שהחליטה שהילדים כל-כך מכורים למסכים, שהיא מעדיפה שהם יראו הכול על מסך גדול ולא קטן. כשיצאתי מהבית היה ילד שישב מול מסך גדול ולא הביט בי כשאמרתי לו שלום. אמא שלו אמרה לי שהוא ישב שם 17 שעות. אלה דברים שראיתי בארה"ב, בקנדה ובאסיה, ואני בטוח שזה קיים גם בישראל". 

קראפט היינץ. "החברות האלה יתמזגו  או ייעלמו, ולדעתי אלה חדשות טובות" צילום: רויטרס / / צילום: סקוט מורגן, רויטרס

כך הפנה לינדסטרום את מחקרי הנוירו־שיווק נגד חברות הטבק

"אמא שלי הייתה מעשנת כבדה, וניסיתי לגרום לה להפסיק במשך שנים", אומר לינדסטרום על הנסיבות שהובילו אותו לצאת לקמפיין שיפגע בכיס של חברות הטבק והצליח הרבה מעבר למה שציפה. "הבנתי שיש פה פסיכולוגיה עמוקה יותר שמעורבת בעישון ובהתמכרות, ובעקבות זה התחלתי ב-2006 במחקר מוח שנועד לבחון איך אפשר לגרום לפחות אנשים להתחיל לעשן.

"היפותזה אחת הייתה שפיליפ מוריס עושה שימוש במשהו שנחשב פרסום תת-הכרתי. בדקנו מה הסמלים שפיליפ מוריס משתמשת בהם במשך שנים ומוטמעים במוחות של מעשנים. הכול - מהמשולש האדום שמופיע על האריזה של מרלבורו ועד הרשרוש של נייר הכסף. במחקר הנוירולוגי הוכחנו שיש השפעה לפרסום תת-הכרתי, כלומר שאנשים מושפעים מהפרסום של חברות הטבק גם ללא הלוגו המובהק. זו הייתה הפעם הראשונה שההשפעות של פרסום כזה הוכחו מדעית.

"בעקבות זה כתבתי מאמר ב'וול סטריט ג'ורנל' על החסות שנותנת פיליפ מוריס למרוצי פורמולה 1. פיליפ מוריס נאלצה למשוך את החסות, בשווי 120 מיליון דולר, בעקבות הפרסום שבסריקות שלנו גילינו שגם השימוש בברקוד בצבעי אדום, לבן ושחור עורר אצל אנשים את הרצון לעשן. הצבעים היו מספיק מזוהים עם המותג מרלבורו. באופן לא מודע, מעשנים ומעשנים פוטנציאליים פיתחו חשק לעשן, וזה הוכיח שפיליפ מוריס מפרסמת באופן שאסור תחת הרגולציה האירופית. זו הייתה תוצאה אחת של המחקר הזה".

מה עוד הסקתם מהמחקר?
"דבר נוסף שקרה זה שהגענו להבנה שאזהרות הבריאות על האריזה הן בעלות השפעה הפוכה. שני סוגי האזהרות, זה שעשו בו שימוש בארה"ב וזה שהשתמשו בו באירופה, גורמים לאנשים לרצות לעשן יותר - ולא פחות. ככל שרואים יותר גרפיקה מסוימת כך היא מתקשרת יותר לחשק (Craving) לעשן.

"האזהרות גרמו לגירוי של אזור המוח שנקרא 'גרעין האקומבנס' שאחראי לתשוקה. בעקבות הוכחות מדעיות מהסוג הזה, קנדה הסירה את האזהרות הטקסטואליות ואת כל הסממנים המזהים של המותג מחפיסות הסיגריות, ואוסטרליה עשתה זאת בעקבותיה. בשנים הקרובות זה יקרה גם באירופה. לצערי אמא שלי מתה לפני ארבע שנים כתוצאה מעישון. אבל הייתה לכך השפעה על חייהם של הרבה אנשים אחרים שלא יתחילו לעשן".

בישראל היו מאבקים קשים בשנה שעברה סביב חוק להגבלת פרסום הסיגריות, שכולל גם מעבר לחפיסות לא ממותגות. בסופו של דבר החוק עבר.
"כן, קשה מאוד להתנגד לחברות הטבק. החברות תובעות את המדינות בזו אחר זו בגין רווחים שאבדו להן, זה קרה למשל באוסטרליה. אבל רואים את השינוי ומכירות הסיגריות יורדות בארה"ב ובאירופה".

מה לגבי סיגריות אלקטרוניות?
"הקרב הבא הוא בהחלט סיגריות אלקטרוניות. פיליפ מוריס מציגה את הסיגריות האלקטרוניות כמשהו שונה לגמרי, אבל אנחנו יודעים שגם הן אינן טובות לנו. האמת היא שאני חושב שלפני הקרב הזה הקרב הגדול הבא יהיה נגד הסוכר. אחר-כך יהיה הקרב נגד הסמארטפונים ורק אז הסיגריות האלקטרוניות".

מאפיינים משותפים למותגים חזקים ולדת / לפי הספר "קניולוגיה"

1. חזון ברור
אבן הפינה של הדת היא חזון שאינו מעורפל. הוא יכול לגרום לאנשים לפעול מתוך שכנוע עמוק. חברות שיש להן מוטו וחזון מובחן וברור שמנחה אותן, בדרך-כלל יצליחו

2. תחושת השתייכות
כמו שדתות מספקות למאמינים קהילה , כך גם חברות מסוימות שהלקוחות שלהן מתפקדים כקהילה

3. אויבים
מתחרה רציני מאפשר לחברה ליצור חזית אחידה מבפנים. לעתים, האויב מעצב את המותג

4. חוויה חושית ייחודית
כמו שבכניסה לבית תפילה יש ניחוחות וקולות שייחודיים למקום , כך גם מותגים וחנויות יכולים לעשות שימוש בחושים שאינם הראייה

5. סיפור סיפורים (סטוריטלינג)
הטקסטים הקדושים מבוססים על מסורות שבעל פה, והיכולת לספר סיפור אחראית לכך שהדתות אינן נעלמות. סיפורים מאפשרים למותגים לבנות זהות שלמה

6. ריטואלים
טקסים בונים מותגים. הפעולה של תחיבת לימון בבירה קורונה היא סוג של טקס

7. מיסיונריות
העברת מידע מפה לאוזן היא זולה ובעלת השפעה רבה. מותגים חייבים להשתמש בנטייה של צרכנים להיות מושפעים מחבריהם

8. סמלים וסמליות
מותגים חזקים הם כאלה שניתן לזהות את המוצרים שלהם גם ללא הלוגו. למותג צריכים להיות אייקונים נוספים ושפה ויזואלית שמעוררים בנו אסוציאציות חזקות

9. פאר
חייבים לחשוב בגדול, למעשה בענק. כמו קתדרלות מפוארות, כך גם חנות אפל בשדרה החמישית או החנות של פראדה בטוקיו. זהו מאפיין חשוב של חלק מהדתות, ויחסית קל למותגים לאמץ אותו

10. מסתורין
הלא־ידוע בדת מושך לפחות כמו מה שידוע. "המתכון הסודי" של קוקה־קולה, המרכיבים הפעילים בעלי השמות המדעיים של חברות הקוסמטיקה - אלה דוגמאות למסתורין שמושך צרכנים

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית