גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הם רוצים לדבר": דונלד טראמפ משוכנע שהאיראנים לצידו

טראמפ מוסיף להאמין שאיראן מתקרבת אל השולחן ● אחמדינג'אד מגיח מן השכחה ומשבח בראיון בארה"ב את יכולת המו"מ של הנשיא האמריקאי ● אבל משמרות המהפכה חוטפים שתי מכליות, ומפקד בחיזבאללה מבטיח "לירות את הירייה הראשונה" ● מה קורה כאן ולמי צריך להאמין, אם בכלל

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

דונלד טראמפ אינו רוצה מלחמה נגד איראן, לא מלחמת מנע ולא מלחמת עונשין.

תהיה הביקורת עליו אשר תהיה, הוא להוט אולי פחות מכל נשיא אמריקאי ב-60 השנה האחרונות להשתמש בכוח צבאי מעבר לים לתכלית כלשהי; בוודאי כאשר השימוש כרוך במחיר לא ידוע.

אין זה מפני שהוא פציפיסט, או מפני שהוא לומד לקחים היסטוריים. נראה שאצלו חוסר הרצון להסתבך במלחמה מעבר לים הוא עניין אינטואיטיבי. לפני מאה שנה קראו לזה "בדלנות". לפני מאתיים שנה קראו לזה "שכל ישר". אמריקאים נהגו להימנע מהתחייבויות גלובליות ארוכות טווח, ולא שאפו למעמד של מעצמת-על.

הדעת נותנת, שאף איראן אינה רוצה מלחמה עם ארה"ב, מפני שחולשותיה ידועות לה, גם מעבר למסך העשן של רטוריקה מתגרה.

היא נאנקה במשך שנים תחת עולן של סנקציות כלשהן, עוד מזמן חטיפת הסגל של שגרירות ארה"ב, כמעט לפני 40 שנה. היא קיבלה רמז עבה על העתיד לבוא, כאשר סנקציות מוחמרות שכנעו את עלי חמינאי להרשות למועמד מתון לנצח בבחירות לנשיאות (רוהאני, ב-2013), ולנהל משא ומתן עם "השטן הגדול" על האטת מרוץ החימוש הגרעיני.

אבל איראן לא הביאה בחשבון (בין השאר מפני שאיש לא הביא בחשבון) את דונלד טראמפ. ודונלד טראמפ ייחס לאיראן תכונות שהוא מייחס לכל שותף בתהליך של קח-ותן: היכולת לקרוא את לשון הגוף שלו. זה מקור הפזמון החוזר הבוקע מן הבית הלבן, 'איראן-תסבול-אז-איראן-תבוא-אל-השולחן'.

"הוא לא ידע שום דבר"

נשיאים אמריקאיים מגיעים לא פעם אל הבית הלבן עם הבנה מוגבלת של העולם החיצון. הם מניחים ליועציהם להרחיב את אופקיהם (עניין מסוכן כשלעצמו, מפני שיועצים מרחיבי אופקים נוטים לכפות סדרי יום). טראמפ רוחש טינה עמוקה לכל מי שמנסה להעמיד אותו על מיעוט ידיעותיו.

היושב ראש הרפובליקאי האחרון של בית הנבחרים, פול רייאן, מצוטט בספר חדש שהופיע בשבוע שעבר, "אמרתי לעצמי, עליי לכונן מערכת יחסים עם האיש הזה, כדי לעזור לו לפתח הבנה. מפני שאני אומר לך, הוא לא ידע שום דבר על [אופן פעולתה של] הממשלה".

נטייתו רבת השנים של טראמפ להסתמך על האינטואיציות של עצמו קצת התמתנה לאחר בחירתו, אבל חזרה והתעצמה מאז השבעתו. מוטב לזכור כי זה האיש שהכריז בזמן מערכת הבחירות שלו, ואל-נכון גם האמין, כי הוא "יודע יותר מכל הגנרלים" איך לחסל את דאעש.

כמעט כל מי שעקבו אחרי התנהלות הרפובליקה האסלאמית ב-40 השנה האחרונות היו יכולים להשיא לנשיא עצה דיסקרטית: איראן אינה שותפת טבעית ב"אמנות העיסקה", שעליה תפארתו הרבה לפני שנעשה נשיא. היא אינה שותפת טבעית, אם מפני שהאימאם האבסולוטי השולט בה אינו מבין את הפרגמטיות האמריקאית, ואם מפני שאינו מעוניין לסגור עיסקה או לאחות קרע. תוחלת החיים של המשטר התארכה בזכות קרעים עם העולם החיצון.

ההסלמה הרטורית של הנשיא, החמרת הסנקציות ואפילו שיגור כוח משימה של הצי האמריקאי לא נועדו להכשיר את הקרקע למלחמה או ל"החלפת המשטר" (שהיא משאת נפשו רבת השנים של ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי). הסרת אצבעו של טראמפ מן ההדק ברגע האחרון ממש, לפני חודש, כאשר הצי האמריקאי עמד להעניש את איראן על הפלת מל"ט, הייתה תזכורת לא איפה הוא עומד אלא איפה אין הוא רוצה לעמוד: בשדה הקרב.

כל שבחי אחמדינג'אד

הנשיא היה משוכנע, והוא מוסיף להיות משוכנע, שהאיראנים מבינים את ענייניות כוונותיו. הוא אמר ביום ג' השבוע, "הושגה התקדמות רבה. והם היו רוצים לדבר".

הסימן הפומבי היחיד של "רצון לדבר", בא בסוף השבוע מצד מחמוד אחמדינג'אד, נשיא איראן לשעבר. בראיון ל"ניו יורק טיימס" הוא אמר: "טראמפ הוא איש המעשה. הוא איש עסקים, ולפיכך הוא מסוגל לחשב רווח והפסד בטווח הארוך לשתי ארצותינו".

אכן, מילים קצת מפתיעות בבוקען מפי איש ריב ומדון, שנשיאותו התפתחה לקריקטורה גסה של המשטר. הייתכן שזה בלון ניסוי, והאיראנים מנסים ללמוד משהו מן הטקטיקות של קים ג'ונג און בצפון קוריאה?

קצת קשה להאמין. למשטר יש דוברים קצת יותר אטרקטיביים ממכחיש שואה מקצועי. אחד הדוברים האלה הוא שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שבמקרה דווקא היה השבוע בניו יורק, בפגישה בעצרת האו"ם.

ה"ניו יורק טיימס" העניק אתמול תשומת לב יוצאת מגדר הרגיל לדברי אחמדינג'אד. כותרת לרוחב עמוד שלם הכריזה, "אחמדינג'אד מוביל יוזמה באיראן לשבת עם טראמפ כדי לאחות קרעים". אבל הידיעה הארוכה הבאה בעקבות הכותרת אינה כוללת אפילו עובדה אחת המאשרת שיש "יוזמה" או "יוזמים" זולת אחמדינג'אד. העיתון מצטט רק "מומחה לענייני איראן", היושב בניו יורק, ומדבר בשבח העזתו של הנשיא לשעבר.

העיתון אינו מסתפק בהבלטת הראיון עם מי-שהיה, אלא מקדיש לראיון הזה גם את מאמר המערכת הראשי שלו, תחת הכותרת "טראמפ ואחמדינג'אד צודקים". העיתון הוא בדרך כלל המבקר הקשה ביותר של טראמפ, והנשיא גומל בגינויים גורפים של "הניו יורק טיימס הכושל". הפעם העיתון משבח את טראמפ על "הכרתו בערך של משא ומתן ישיר עם אויבים".

צריך להגיד שכל זה נראה משונה ביותר. אם העיתון כבד הראש יודע שמשהו רציני קורם עור וגידים מאחורי הקלעים, הא לא הצליח לבטא את זה באמצעות ראיון ריק מתוכן עם פוליטיקאי בדימוס.

בין הורמוז לבעלבק

השתלטות הקומנדו הימי של משמרות המהפכה על שתי מכליות נושאות דגל בריטי במצרי הורמוז הייתה תזכורת משכנעת יותר על המציאות האיראנית. אבל מעניין שהנשיא טראמפ הגיב עליה במחווה של משיכת כתפיים. "איראן עושה צרות", הוא אמר ביום ו'.

אתר הרשת dailybeast.com פרסם שלשום ראיון "בלעדי" עם מפקד של החיזבאללה, שעתה זה הוצב עם 800 לוחמיו על גבול ישראל. "אם טיל אחד יפגע באיראן, זה ייחשב למעשה של ישראל", אמר המפקד, שזוהה בשם "סמיר".

הוא אמר למראיינו, כי בשיחות מפקדים בחיזבאללה הוא שומע, כי "אם יהיה ניצוץ במצרי הורמוז, יהיה ניצוץ גם בלבנון". ואם במקרה הרמז לא הובן, הוא מוסיף, "הפעם אנחנו נירה את הירייה הראשונה".

הוא גם אומר, שחסל סדר "קווים אדומים", ומשטר אסד אינו מטיל עוד שום הגבלות על פעילות חיזבאללה בחזית הגולן. כיוצא בזה הוא הואיל להסביר, שהג'יהאד האסלאמי בעזה "לעולם אינו יורה מבלי להתקשר תחילה עם האיראנים".

הקריאה ההדדית הכושלת של כוונות ושל קווים אדומים אינה מוכרחה להוליך לעימות צבאי, אבל הרושם המצטייר הוא שבעלי כוח והשפעה במערך האיראני, בין הורמוז לבעלבק, מושכים בכל מיני כיוונים, ושלומו של המזרח התיכון אמנם תלוי עכשיו על בלימה. בלימות אגב יכולות בהחלט לשפר את כושר הריכוז של אלה המנסים להציל אותן. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

סרבני תשלומים: ועד הבית לא חייב להציג קבלות על השיפוץ, אולם הדייר חייב לשלם

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים