גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמרור אזהרה לקניונים: ביהמ"ש פסק כי קניון הזהב מפלה בין חנויות העוגן לחנויות רגילות

בפסק הדין נקבע כי חברת הניהול של האחים משה ויגאל גינדי עושה דין לעצמה וגובה דמי ניהול נמוכים מרשתות מושכות קהל, לעומת שוכרי חנויות רגילות בקניון, מהם היא גובה דמי ניהול גבוהים משמעותית ● בתוך כך, פערי המחירים בין השוכרים השונים נחשפים ● חברת הניהול: נערער לעליון

קניון הזהב / צילום: איל יצהר
קניון הזהב / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי מרכז קבע באחרונה כי חברת הניהול של קניון הזהב בראשון-לציון, המצויה בבעלות משה ויגאל גינדי, מבעלי הקניון, פעלה באופן מפלה, כאשר גבתה דמי ניהול נמוכים מרשתות מושכות קהל - בעוד מבעלי חנויות רגילות גבתה דמי ניהול גבוהים משמעותית יותר. בפסק הדין נקבע כי האחים גינדי לא יוכלו לתת הנחות בדמי ניהול לחנויות אשר קטנות מ-1,000 מ"ר, כפי שנהגו לעשות עד כה.

מדובר בתביעה שהגיש מנשה זוהר, הבעלים של שתי חנויות פרטיות בקניון הזהב, באמצעות עו"ד יוסף תמיר נגד חברת הניהול שבבעלות משה ויגאל גינדי, אשר מנהלת את הקניון, ונגד חברת "מגורי יוקרה", שהיא הבעלים של חברת הניהול ובעלת הקניון ונמצאת אף היא בשליטת האחים גינדי. פסק הדין עשוי לשנות את האופן בו מתמחרות חברות הניהול של הקניונים את השכירות, ואשר זוכה מזה שנים לביקורת מצד בעלי העסקים המקומיים הקטנים. 

קניון הזהב נבנה בשנות ה-90 על-ידי חברת "מגורי יוקרה" שבבעלות משה ויגאל גינדי. בשלב הראשון נבנה האגף הדרומי של הקניון, וכמה שנים מאוחר יותר נבנה האגף הצפוני שנפתח לציבור בשנת 2011. במרבית הבעלות בקניון מחזיקה שותפות של חברת "מגורי יוקרה" וחברת הביטוח מגדל, ובמיעוט הזכויות בקניון מחזיקי בעלים פרטיים, שרכשו בשנים הראשונות להקמת הקניון חנויות בודדות. ביניהם נמנה זוהר, שרכש בעבר שתי חנויות בשטח 35 מ"ר ו-25 מ"ר. במקביל חתם זוהר על הסכם עם חברת הניהול של הקניון.

הרשתות הכתיבו את המחירים 

זוהר טען עוד בתביעה שהגיש לבית משפט השלום, כי חברת הניהול מפלה בין בעלי חנויות "רגילות" בקניון לבין חנויות העוגן הכוללות רשתות בתי קפה ואופנה ידועים, כאשר מבעלי החנויות היא גובה דמי ניהול מופרזים, מהיקרים בישראל, וזאת בשל פרשנות פסולה של הסכם הניהול שנחתם בתחילת שנות ה-90, שקבע כי חברת הניהול רשאית לתת הנחות רק לבעלי שטחים "גדולים במיוחד".

טענתו המרכזית של זוהר הייתה כי חברת הניהול מחשבת באופן בלתי הוגן את חלקו בהוצאות הניהול, לאור זאת שהיא מעניקה הפחתות ניכרות לחנויות העוגן, אשר לשיטתה מושכות קהל לקניון. הנחות אלה באות, לטענתו, על חשבון בעלי החנויות הרגילות, כמותו, שנושאים בנטל ההנחות ולכן נגבים ממנו דמי ניהול בלתי סבירים של 93 שקל למ"ר, בעוד העוגנים משלמים סכום נמוך משמעותית. את הסכומים המדויקים הנגבים מחנויות העוגן הכוללים את ההנחות, סירבה חברת הניהול לחשוף.

חברת הניהול טענה מנגד כי מאז שנחתם ההסכם חלפו שנים רבות, וכי שינויים בתקופה ובהרגלי הצריכה מחייבים פרשנות שונה למושג "שטחים גדולים במיוחד הזכאים להנחות בדמי הניהול".

החברה אף הביאה כמומחה מטעמה את משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר, אשר נחקר על עדותו על-ידי עו"ד תמיר. מעדותו של רוזנבלום עלה כי בקניונים שבניהולו שוכרי העוגן משלמים רק 15 שקל למ"ר, בעוד מחזיקי חנויות רגילות משלמים הרבה יותר - כ-89 שקל למ"ר; וכי עם פתיחת קניון רמת-אביב, כאשר הגיעו הרשתות הבינלאומיות, השתנתה התמונה והשטחים הגדולים החלו להצטמצם, מאחר שהרשתות הן שהכתיבו את המחירים שישלמו.

השלום דחה, המחוזי קיבל

חברת הניהול צירפה לתצהירה רשימה של 19 בתי עסק המהווים לטענתה "עוגנים" בקניון הזהב, החל מבית הקפה "קקאו" בשטח של 88 מ"ר, קופיקס בשטח של 97 מ"ר, ארומה בשטח של 161 מ"ר, אמריקן איגל בשטח של 751 מ"ר, זארה בשטח של 1,355 מ"ר וחנות המשביר המתפרסת על פני כ-2,916 מ"ר.

לאחר התדיינות של כ-5 שנים בבית משפט השלום בראשון-לציון, נקבע כי חברת הניהול רשאית להפחית את דמי הניהול אך ורק לחנויות ששטחן 250 מ"ר ויותר - כלומר חנויות העוגנים. בית המשפט קבע כי בשנת 1991, כאשר נחתם הסכם הניהול עם זוהר, היה מקום לסברה ששטחים גדולים במיוחד יהוו מוקד משיכה לקניון, בעוד שכיום דווקא מותגי אופנה ובתי קפה מובילים הם שמושכים קהל, אפילו אם שטחיהם אינם גדולים. בית המשפט דחה את דרישותיו של זוהר לביצוע החזרים כספיים בגין דמי הניהול ששילם כביכול ביתר.

זוהר לא ויתר והגיש ערעור לבית המשפט המחוזי מרכז, ובו טען כי הפרשנות של בית משפט השלום להסכמי השכירות שגויה ומביאה לכך שבעלי חנויות רגילות מסבסדים בהיקף בלתי סביר את חנויות העוגן. לטענתו, פסק הדין מרוקן מתוכן את הסכם הניהול, במובן זה שחנויות בינוניות וקטנות, ששטחן הכולל מהווה יותר מרבע משטח הקניון כולו, מוגדרות כחנויות עוגן ומשלמות דמי ניהול מופחתים.

בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור וקבע כי חברת הניהול של הקניון פעלה במשך שנים אחדות "על דעת עצמה, הפחיתה דמי ניהול ממחזיקים בחנויות שהוחלט כי הן חנויות עוגן, ועשתה כך בלי להודיע לכלל בעלי החנויות בקניון".

עוד קבע בית המשפט כי חברת הניהול הסתירה את פרשנותה החדשה להסכם מזוהר ומבעלי חנויות אחרים, ולכן הוא נאלץ לפנות לבית המשפט, שאף הוא לא קיבל מחברת הניהול את כל הנתונים הדרושים. "קשה לכן", קבע בית המשפט המחוזי, "לקבוע שהמשיבות פעלו ופועלות בתום-לב".

חברת הניהול נמצאת במצב של ניגוד עניינים

כמו כן, נקבע כי לאור העובדה שמרבית החנויות בקניון מצויות בבעלות משה ויגאל גינדי וחברת הביטוח מגדל, ורק מיעוט מהן נמכר בעבר לבעלים פרטיים בודדים, הסכם הניהול מעמיד את חברת הניהול במצב של ניגוד עניינים. זאת מאחר שההנחות בדמי הניהול ניתנות ברובן לחנויות שבבעלות "מגורי יוקרה" - חברת-האם של חברת הניהול, בעוד שבעלי החנויות הפרטיים אינם מקבלים הנחות.

בית המשפט קבע כי לשוכר הפוטנציאלי לא משנה אם התשלומים שעליו לשלם הם בגין דמי ניהול או דמי שכירות, ומעניין אותו רק הסכום הכולל של עלות השכירות. על כן, נקבע כי על חברת הניהול היה לנהוג בזהירות יתר בהענקת הנחות לחנויות שבבעלות דירות יוקרה. "דווקא משום כך היה על חברת הניהול לפעול במתחם מוגבל עד מאוד של שיקול-הדעת, ולא לחרוג ממנו באופן שבו חרגה, בעשותה דין לעצמה ללא פנייה לבעלי החנויות הרגילות וללא מתן פרטים מלאים על ההנחות ועל מקבלי ההנחות ושיעורן".

שופטי בית המשפט המחוזי קיבלו את הערעור וקבעו כי החלטת בית משפט השלום, המאשררת את האופן שבו חייבה חברת הניהול את המערער - בטלה. עוד נקבע כי חברת הניהול רשאית להפחית את דמי הניהול רק לחנויות שגודלן לא יפחת מ 1,000 מ"ר, כפי שדרש זוהר, והדיון הוחזר לבית משפט השלום על-מנת לפסוק את סכום ההחזר המדויק המגיע לזוהר. בנוסף חויבו המשיבות בהוצאות בסך 60 אלף שקל.

מחברת "מגורי יוקרה" נמסר כי החברה תערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. 

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג׳ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● על פי ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה