גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין בננות לספינות תותחים: גואטמלה הייתה על הכוונת של ארה"ב, ונכנעה

איך מביאים ארץ קטנה, ענייה וחלשה באמריקה המרכזית לעשות מה שארה"ב דורשת ממנה? מאיימים עליה ומכופפים לה את הזרוע. בסוף היא תיכנע ● ואכן, גואטמלה נכנעה לטראמפ: היא תהפוך לקבלנית משנה במערכה האמריקאית נגד מהגרים לא חוקיים

מהגרים לא חוקיים מגואטמלה חוצים את נהר הריו בראבו שמפריד בין מקסיקו לארה”ב / צילום: רויטרס, Jose Luis Gonzalez
מהגרים לא חוקיים מגואטמלה חוצים את נהר הריו בראבו שמפריד בין מקסיקו לארה”ב / צילום: רויטרס, Jose Luis Gonzalez

אנחנו חיים בזמנים מעניינים, שבהם כללי ההתנהגות הבינלאומית משתנים. הם מתחילים להזכיר במקרה הרע את שנות ה-30 של המאה ה-20, ובמקרה הטוב את הזמנים שלפני מלחמת העולם הראשונה, או אפילו המאה ה-19.

השינוי הזה נוגע להתנהגותן של מעצמות על כלפי מדינות קטנות, או קטנות יחסית, בסביבתן המיידית. במאה ה-19 קראו להתנהגות הזו "דיפלומטיה של ספינות תותחים".

מעצמה גדולה, או גדולה מאוד, הייתה שולחת אוניית מלחמה אל חופיה של ארץ מעצבנת. האונייה הייתה מצודדת את תותחיה, ויורה או לא יורה. עצם נוכחותה בדרך-כלל הספיקה, מפני שלאנשים בחוף לא היה כל חשק להיות על הכוונת של צי מלחמה מודרני. לפעמים היה צורך לירות, אבל רק לעתים רחוקות היריות התפתחו לכלל מלחמה (ומאחת המלחמות הקטנות ההן התפתח חיל הנחתים של ארה"ב).

מעצמות הימים ההם היו שולחות את ספינת התותחים לצורכי שיטור, או כדי להכריח ממשלות סרבניות לפרוע את חובותיהן, או כדי להשיג יתרונות סחר. לא היה או"ם, לא היו בתי משפט בינלאומיים, לא היו ארגוני סחר רב-צדדיים. איומים היו האמצעי האפקטיבי ביותר בדיפלומטיה הבינלאומית.

לא חזרנו לשם חזרה מלאה, מפני שעדיין יש כללי התנהגות מחייבים. אבל רוסיה, סין וארה"ב - כל אחת בדרכה, על יסוד צרכיה ובנסיבותיה הגיאוגרפיות - עושה בימים האלה שימוש מחושב בשווי ערך של ספינות תותחים, או בספינות תותחים ממש.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה אמר בשבוע שעבר לפרלמנט של ארצו, שאין לפיליפינים ברירה אלא להיכנע לכל תכתיבי סין. זה היה לאחר שאוניית מלחמה סינית נגחה ספינת דיג פיליפינית, ו-22 הדייגים צפו על פני המים במשך שעות לפני שחולצו. סין משתמשת באיומים ובהפחדות כדי לבסס מונופול טריטוריאלי על ים סין הדרומי. זה עובד.

שני גבולות בדרך לארהב

המשולש הצפוני

ארה"ב אינה תובעת טריטוריות בימים האלה. תאבון ההתפשטות שלה מוצה פחות או יותר בשלהי המאה ה-19. אבל בהנהגת דונלד טראמפ היא דורשת ששכנותיה הדרומיות יהפכו לקבלניות משנה במניעת הגירה לא חוקית אל תחומיה.

צריך להטעים, שההגירה הלא חוקית אינה פרי דמיונו של הנשיא. בתשעת החודשים האחרונים נעצרו כמעט 400 אלף מבקשי מקלט ומסתננים לאורך גבולה הדרומי של ארה"ב. כמעט כולם הגיעו משלוש מדינות במרכז אמריקה, המכונות "המשולש הצפוני". כמעט 240 אלף הגיעו מגואטמלה לבדה. השתיים האחרות הן הונדורס ואל סלוואדור.

ההונדורנים והסלוואדורים צריכים לחצות שתי ארצות בדרכם לגבול ארה"ב: תחילה את גואטמלה ואחר כך את מקסיקו. סבלנותו של טראמפ פקעה בחודש שעבר, והוא דרש ששתיהן, מקסיקו וגואטמלה, ימנעו את נהירת המהגרים דרך שטחיהן. שום חוק בינלאומי אינו מחייב אותן לעשות כן. טראמפ הודיע לממשלותיהן, כי אם לא ייענו לו, הן ייענשו. הוא יטיל מכסים על סחורות שהן מייצאות לארה"ב.

רפובליקות הבננה

המרכיב הגדול ביותר ביצוא הגואטמלי הוא, הפלא ופלא, בננות. סוף סוף גואטמלה נכללה במשך שנים בקטגוריה הלא מחמיאה של "רפובליקות בננה". תאגידי פירות אמריקאיים שלטו בכלכלתה ובפוליטיקה שלה.

גואטמלה היא אחת הארצות העניות ביותר בחצי הכדור המערבי (כמעט שני שלישים של תושביה נמצאים מתחת לקו העוני, הנמוך כשלעצמו). מדד השחיתות של Transparency International מעניק לה את המקום הלפני-אחרון באמריקה הלטינית. היא גם בעלת אחד השיעורים הגבוהים ביותר של רצח יחסית לגודל אוכלוסייתה (גבוה פי ארבעה ויותר מזה של ארה״ב). בשנים האחרונות פוקדת אותה בצורת, וקרסו מחירי הקפה שהיא מייצאת.

התמ״ג הנומינלי של גוואטמלה ב-2017 עמד על 75 מיליארד דולר. תשעה מיליארד מהם הגיעו ממהגרים גואטמליים, חוקיים או לא חוקיים, בארה"ב. טראמפ איים לסגור את הברז הזה, המפרנס עשרות אלפי משפחות בגואטמלה.

על כל צרותיה, ובקשר ישיר איתן, בגואטמלה שורר משבר פוליטי כמעט קבוע. בשנים האחרונות התנהלה בה חקירה בינלאומית מסועפת של שחיתות, שמכוחה נשלח נשיא אחד לבית הסוהר יחד עם סגנו ורוב חברי הקבינט שלו. אף הנשיא הנוכחי חשוד בשחיתות, ולפיכך הוא גירש את התובע הקולומביאני שרצה לחקור אותו.

ההימור הישראלי של ג׳ימי

הנשיא הזה, ג׳ימי מוראלס, התחבב בתחילת השנה על ישראלים, כאשר העביר את שגרירות גואטמלה לירושלים. מבלי לפקפק בכנות חיבתו לישראל, ברור למדי שהוא אחד מרבים, המאמינים שז'יטונים ישראליים יכולים להועיל בקזינו הפוליטי של דונלד טראמפ.

אבל מוראלס גילה בשבוע שעבר, שלטראמפ אין סנטימנטים כלפי איש, בייחוד לא כלפי בעלות ברית ותיקות של ארה"ב. הנשיא בוושינגטון הזהיר את הנשיא בגואטמלה, שבהיעדר התחייבות לעזור בבלימת ההגירה, לא יהיו עוד יחסים מיוחדים בין שתי הארצות. לא עניין אותו כלל שבית המשפט העליון של גואטמלה התערב, ואסר על מוראלס להגיע להסכם כלשהו בלי הסכמת הקונגרס של גואטמלה.

ביום שישי שיגר מוראלס את שר הפנים שלו לוושינגטון, לתוכנית ריאליטי קטנה, שהפיק וביים נשיא ארה״ב בלב הלשכה הסגלגלה. הנשיא דיבר תחילה מן הדסק הנשיאותי הגדול. המצלמות פנו אחר כך אל דסק קטן בהרבה, בפינה, שאליו היו סמוכים שר הפנים הגואטמלי וממלא מקום השר לביטחון פנים של ארה״ב (אין שר קבוע זה שלושה חודשים וחצי). הם חתמו על הסכם, שבו גואטמלה התחייבה כי מתישהו בחודש הבא היא תתחיל להציע מקלט ללא חוקיים החוצים את אדמתה מהונדורס ומאל סלוואדור. בתמורה, ארה״ב תרשה לעובדים זמניים מגואטמלה להגיע לתקופות תעסוקה קצובות, ולחזור הביתה.

לאחר שנחתם ההסכם, השר הגואטמלי קד קידה עמוקה לנשיא, והודה לו. השר האמריקאי גמר את ההלל על נחישותו של הנשיא לפתור את משבר הגבול.

מי רוצה להיקלט?

גואטמלה הקטנה, הענייה המרודה, מחוסרת התשתית ונטולת הניסיון תידרש לקלוט רבבות מרכז-אמריקאים, שאין להם כל עניין להיקלט בה.

מדוע זה יהיה להם עניין? הם נמלטים מפני עוני ואלימות רצחנית בארצותיהם כדי לקבל מקלט בארץ רבת עוני ואלימות רצחנית? מהגרים ממרכז אמריקה משתכרים כמעט 100 דולר ביום בארה״ב. בגואטמלה, במידה שאפשר בכלל למצוא עבודה, השכר היומי עומד על סביבות חמישה דולרים.

אבל גואטמלה מספקת עכשיו כסות משפטית לממשל טראמפ. החוק הבינלאומי מחייב כל ארץ להציע מקלט, או לפחות לשקול אותו, אם עותרים מגיעים אל שעריה. אבל אם יוצע מקלט לעותרים האלה בשתי הארצות שהם צריכים לחצות בדרכם, ארה״ב לא תהיה חייבת לקלוט אותם.

הנשיא טראמפ חוזר ומתפאר כי מאז עלה לשלטון, העולם החיצון למד לכבד את ארה"ב. על פי שיטתו הוא צודק, ולכל ארץ יש הזכות להחליט אם היא רוצה מהגרים או לא. עניין אחר אם היא מוכנה לכבד את שכנותיה, כאשר היא דורשת שהן יכבדו אותה. 

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס