גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא זו הדרך לשיפור התחבורה הציבורית

בתכנון תחבורה ציבורית, כמו במדיניות ציבורית בכלל, אין פתרונות קלים

תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית / צילום: איל יצהר

הקטסטרופה התחבורתית שעליה ממונה כעת שר התחבורה הטרי והזמני בצלאל סמוטריץ' מטילה עליו אחריות רבה לשעות הפנאי והמשפחה שלנו, למיליארדים שהמשק מפסיד בשל פקקי הענק בהם אנחנו מזדחלים ולעשרות החיים שאובדים מדי שנה בכבישי ישראל.

ישנם דברים רבים שניתן ורצוי לעשות על מנת לשפר את התחבורה בישראל, אך ספק אם שר זמני בממשלת מעבר כמו השר סמוטריץ' אכן יכול לעשותם. כך לדוגמא, הסדרת תחבורה ציבורית נאותה בשבת, מהלך שסמוטריץ' כנראה לא יקדם, תאפשר למשפחות רבות לוותר על הרכב הפרטי גם באמצע שבוע ולהעדיף על פניו את התחבורה הציבורית. על פי מחקר שהתקיים לפני כמה שנים באוניברסיטת ת"א, לא פחות מרבע מהמחזיקים ברכב פרטי העידו כי ישקלו ויתור על החזקת רכב הפרטי במידה ותוסדר תחבורה ציבורית בשבת.

במאמרו "מתחבורה ציבורית להסעת המונים" (6.8.2019) העדיף אלעד מלכא להמליץ לשר התחבורה הטרי לתקן שתי תקנות אחרות, שיאפשרו לאנשים פרטיים ולבעלי אוטובוסים להסיע אנשים בתשלום גם בלי קבלת רישיון מיוחד.

לטענתו של מלכא "שירותים כגון אובר או ליפט מורידים את מחירי הנסיעה, מעודדים נסיעה רבת-משתתפים, מפחיתים את מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישים, מייצרים אפשרויות הכנסה או השלמת הכנסה לשכבות החלשות ולפי מחקרים מסוימים אף מפחיתים תאונות דרכים".

כל הטובות האלה הן אכן מה שחברות התחבורה ה"שיתופית" טוענות שהשירות שלהם גורם, אבל המציאות מוכיחה שלכולן, למעט הטענה על הורדת המחירים, אין גיבוי אמיתי במציאות. כך למשל, החליטה לאחרונה העיר ניו יורק על הגבלות וקנסות שהיא מטילה על האפליקציות ה"שיתופיות" השונות, זאת בעקבות דו"ח שפרסם ברוס שאלר, מומחה תחבורה בינלאומי ובו סקר את השפעותיהן של אובר וליפט במספר מטרופולינים בהם החלו לפעול.

הדו"ח של שאלר מצא כי לא רק שכניסת החברות לא מורידה את מספר הנסיעות ובכך מפחיתה פקקים, אלא בדיוק להיפך. כמעט ולא היו נוסעים שעברו מתחבורה פרטית לתחבורה שיתופית. 60% מהנוסעים שעברו להשתמש בשירותי החברות התניידו לפני כן ברגל, באופניים או בתחבורה ציבורית.

בנוסף, נהגי החברות נוהגים שעות רבות ברחבי העיר ללא נוסעים בחיפשו אחר כאלה. בשל שתי הסיבות האלה, כניסת החברות ה"שיתופיות" גרמה לעלייה כוללת של 160% בנסועה ברחובות העיר, וממילא גם להחמרת הפקקים. מחקר דומה, שנעשה ע"י רשות התחבורה בסן פרנסיסקו, גילה שכ-50% מהחרפת הגודש והפקקים במחוז נגרמו בשל כניסת חברות שיתופי הנסיעות. במידטאון מנהטן, אזור אליו נכנסו כ-68,000 רכבי נסיעה "שיתופית", הורע מצב התנועה למהירות ממוצעת של 7.5 קמ"ש מאז כניסת החברות, זאת לעומת יותר מ-10 קמ"ש חמש שנים לפני שנעשתה הבדיקה.

גם הסיפור על נהגים צעירים או עניים שמשלימים הכנסה בשעות הפנאי ומצליחים להרוויח יפה בזכות שירותי הנסיעות התברר כאגדה. בבדיקה של המכון למדיניות כלכלית (EPI) נמצא כי השכר החציוני עבור נהגי Uber לאחר שהוצאות ושכר טרחה הוא 9.21 דולר לשעה, שכר הנמוך משכר המינימום ברוב המקומות בהם הם נוהגים הממקם אותם בעשירון השכר התחתון במדינה. בבדיקה שנעשתה באוסטרליה התברר כי נהגי אובר מרוויחים בממוצע חצי משכר המינימום במדינה, העומד על 15$ לשעה. בנוסף, רווחי הנהגים בחברות צונחים עם השנים, ככל שהחברות גדלות, משתלטות על נתח גדול יותר מהשוק ומרשות לעצמן לגבות עמלות גבוהות הרבה יותר.

העובדים כמובן גם אינם מקבלים שום תנאים סוציאליים כמו חסכון לפנסיה, תשלום ביטוח לאומי, ימי חופשה, ימי מחלה ועוד ועוד. המציאות העגומה הזו, בה העובדים מקבלים שכר נמוך מאוד, אינם זכאים לדבר ועלולים להישאר לבד וללא שום תמיכה במקרה הצורך, גרמה לעובדי המדינה במדינות רבות לנסות להתאגד על מנת לשפר את תנאיהם.

אפילו המחשבה כאילו שירותי אובר הם בטוחים יותר משירותי חברות המוניות אינה נכונה, ודאי אל מול המציאות הישראלית בה נהגי המוניות מסתובבים כולם עם רישיון וזהות ברורה, ופעמים רבות גם עם זיהוי באפליקציה ייעודית. מקרה בו נאנסה צעירה לונדונית על ידי נהג אובר שהסיע אותה לביתה עורר סערה בבריטניה, וחשף כי 32 נהגי אובר, שבניגוד לנהגי מוניות אינם עוברים שום בדיקת אמינות או עבר פלילי, נחקרו על ידי משטרת הממלכה בחשד לתקיפות מיניות בתקופת זמן של פחות משנה.

בנוסף, נחשף כי נהגי אובר, שאינם מפוקחים ואינם נזקקים לרישיונות, מוצאים דרכים מלאכותיות ונכלוליות להגדיל את שכר הרעב שלהם. כך, נהגים רבים יוצרים מצג שווא מלאכותי של ביקוש רב ושל פקקי ענק וגובים תשלום פיצוי מנוסעים על השחתת רכבם, פונקציה מובנית באפליקציה, תוך הצגת תמונות שקריות. בתכנון תחבורה ציבורית, כמו במדיניות ציבורית בכלל, אין פתרונות קלים ואין חלופה להשקעה ועבודה ארוכת טווח. משבר התחבורה בו אנו נמצאים נובע מהשקעת חסר ארוכת שנים בתשתיות (מקום אחרון ב-OECD), השקעת חסר ארוכת שנים בתחבורה ציבורית (עשרות אחוזים פחות מהממוצע ב-OECD) ומעל הכל, מדיניות תכנון פרברית ולא מוטת תחבורה שגוזרת על כולנו לכלות את חיינו על הכביש.

רק שינוי החלטי ועקבי של אלה, ולא פתרונות מהירים שנוסו כבר לא בהצלחה, ישפר את המצב הקשה בו אנחנו נמצאים ויאפשר לכולנו לנשום לרווחה. 

הכותב הוא מנהל התוכן והדיגיטל של קרן ברל כצנלסון

עוד כתבות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד