גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנדטים באוויר

770 אלף מבעלי זכות הבחירה הם יוצאי בריה"מ לשעבר. איך לפנות אליהם?

אילוסטרציה: שאטרסטוק
אילוסטרציה: שאטרסטוק

"מיליון עולים שהגיעו מברית-המועצות הצילו את מדינת ישראל: דמוגרפית, כלכלית ופוליטית" - כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, וידע על מה הוא מדבר. בזכות העלייה מחבר המדינות הוא נמצא בשלטון, כמו כל ראשי הממשלה מאז 1992.

מתוך 6.3 מיליון בעלי זכות בחירה, 770 אלף הם יוצאי ברית-המועצות לשעבר שעלו לישראל מאז שנות ה-90. במרכז מערכת הבחירות הנוכחית עומד הקרב על הקול הרוסי, או במלים אחרות - הקרב בין בנימין נתניהו לאביגדור ליברמן. האם יש רק שני מחנות במגזר הרוסי? יש עוד אחד והוא יקבע את גורל הבחירות הנוכחי.

"המחנה השלישי" מורכב מאנשים אשר לא הצביעו בבחירות או לחלופין הצביעו למפלגות אחרות. מספר העולים מברית-המועצות שלא הצביעו בקלפי באפריל 2019 עומד על 50%, שווה ערך ל-8 מנדטים.

תחת הסיסמה "ליברמן, אין לו מלה" מנהלת "המחנה הדמוקרטי" קמפיין במגזר הרוסי. מטרת הקמפיין כפולה: במישור הגלוי, רשימת השמאל מנסה לגייס מצביעים חילונים דוברי רוסית שאינם מגדירים עצמם ימנים ושמתכוונים להצביע לישראל ביתנו. הבעיה שלמחנה הדמוקרטי אין נציג של מגזר הרוסי, הם גם לא קיימים בתקשורת הרוסית. נכון רוב העולים מזדהים עם המצע הליברלי שלה, בגלל זה מפלגת מרצ קיבלה בבחירות בשנת 1992 11% מהמגזר הרוסי. בגלל הבטחה ל"מהפכה אזרחית" ו"עם אחד גיוס אחד" נבחר אהוד ברק ב-1999 לרשות הממשלה. נבחר ושכח. מאז לחילוני רוסי, שמאלני וליברלי אין "מרצ" לרוץ לקלפי. דוגמה הפוכה היא מפלגת זהות בראשותו של משה פייגלין שקיבלה חצי מנדט בבחירות הקודמות מהמגזר הרוסי, כי יש לה גם נציג ברשימה וגם פעילות בשטח הרוסי.

פעמיים מפלגת העבודה הגיעה לשלטון בזכות הקול הרוסי בשנת 1992. היא קיבלה מהמגזר 47.1% ובשנת 1999 הפילה את בנימין נתניהו. אבל מאז, היא עשתה כול מאמץ כדי להיעלם מהשטח. בבחירות הקודמות היא קבלה רק 2.3%, הרבה פחות ממפלגת זהות.

היום רשימת עבודה גשר רצה עם הסיסמה "בן אדם מעל הכול", כנראה בגלל זה ויקטור מנתניה נמצא רק במקום ה-25 ויו"ר המפלגה עמיר פרץ לא זוכר את שמו. רק עם סיסמאות בלבד אי אפשר ללכת למכולת ורק עם סיסמאות בלבד אי אפשר למשוך קולות.

בחודש יולי פורסם בעיתון "ישראל היום" שמנתוני סקר "הגל החדש" לרשימת כחול לבן ישנה סיבה לדאגה. בכחול לבן מאבדים לטובת ישראל ביתנו והליכוד כשליש מקולות דוברי הרוסית, שהצביעו להם בבחירות האחרונות. באותו חודש אמר ח"כ בני גנץ, יו"ר כחול לבן, לתקשורת הרוסית, "הקול רוסי מאוד חשוב לנו, יהיו לנו ברשימה שני נציגים לכנסת". אבל השאיר את הרשימה ללא שינוי עם נציג רוסי אחד כמו בבחירות הקודמות. היום מופיע בתקשורת הרוסית רק ח"כ יאיר לפיד. מאז 1992 לא נבחר אף מנהיג לרשות הממשלה ללא תמיכת המגזר הרוסי. כנראה בכחול לבן חושבים בצורה אחרת.

הפופולריות של הליכוד וישראל ביתנו בבחירות האחרונות לא נבעה מהצלחתן להיטיב את מצבם של דוברי הרוסית בארץ, אלא הייתה תוצר של ריבוי נציגים מקרב עולי ברית-המועצות בכנסת ובממשלה, וגם עקב כישלונן של המפלגות המתחרות.

פעם אמרו שהרוסים הם שמאלנים כי הם הביאו לשלטון את יצחק רבין ואהוד ברק; אחר-כך החליטו שכמעט כל הרוסים ימנים; והיום טוענים כי הם לא ימין ולא שמאל.

בשנים האחרונות חלה ירידה בשיעור ההצבעה בקרב הציבור דובר הרוסית. אנשים שלא הצביעו אינם נמצאים בכיס של אף מפלגה. הם יכולים בקלות לשנות את המאזן הבין-גושי. הם מרגישים שממשלת הימין "דפקה" אותם ושמפלגות המרכז שמאל התעלמו מהם. מי שיקבע את תוצאות הבחירות הבאות הוא "המחנה השלישי" של הרוסים, אלה שלא הצביעו או אלה שמחליפים זהויות פוליטיות. אני יושב על הגדר, ואומר לפונים אלי: תנו לפוליטיקאים להזיע, אולי זה ילמד אותם שאנחנו לא שקופים.

הכותב הוא פעיל חברתי, לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?