גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוטציות, פיצולים, איחודים או ויתור על 61 ממליצים: ארבעה תרחישים להרכבת קואליציה

לאחר סיום פרסום תוצאות האמת, נתניהו יצטרך להתמודד עם העובדה שחלק גדול מהציבור הישראלי מאס בו כראש ממשלה ● הוא עוד לא ויתר על ממשלה בראשותו וינסה לרתום אליה את כל מי שרק יסכים, אבל זה לא קל כשההכרעה נמצאת לבסוף בידיו של יריבו המושבע - הנשיא ראובן ריבלין

בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי
בנימין נתניהו / צילום: מאיר אמירי

תוצאות הבחירות מועד ב' עדיין לא סופיות והמדינה מסתכלת קדימה, לנסות ולהבין את הנתונים המורכבים והסבך הפוליטי שישראל נקלעה אליו במהלך השנה. מערכת הבחירות מועד ב' יצאה לדרך לאחר שנתניהו הימר על כל הקופה והוביל את פיזור הכנסת ה-21 שאך נבחרה, במקום להשיב את המנדט לנשיא המדינה ולאפשר לחבר כנסת אחר לנסות להרכיב ממשלה, בהתאם לחוק. הוא דרס את החוקים הקיימים באמצעות שימוש בסעיף חוק מקביל והדבר זכה לאישרור בדיעבד של בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה. אבל הציבור לא היה סלחן. מהלך פוליטי ציני, של בזבוז כספי ציבור, התקבל בביקורת רבה.

אתמול שילם על כך נתניהו מחיר משמעותי בקלפי. הציבור הישראלי לא חיבב, בלשון המעטה, את השימוש בטריקים רק כדי להציל את עורו של המנהיג החשוד בשלושה תיקים פליליים. "הגיע הזמן להחליף", חזרו ואמרו לנו אנשים במהלך יום הבחירות.

אם חברי מרכז הליכוד מוכנים לסלוח לנתניהו על כל דבר ועניין, הרי שהציבור הכללי העביר לנתניהו מסר. עד כאן, יש גבול לכל תעלול. מפלגת הליכוד היא חזקה ומשמעותית בקרב הציבוריות הישראלית ונחשבת לעמוד תווך, אך הלכו ורבו האנשים אשר ביקשו מן הליכוד לעצור את הדהירה ימינה, לחדול מלתקוף ערבים, שמאלנים וליברלים, ולהפנים שגם פוליטיקאי חזק ומבריק צריך להיות שווה בפני החוק. והדברים נכתבים כיוון שכמעט בכל תרחיש, רווחת הסברה שמפלגת הליכוד צריכה להיות חלק מן השלטון הבא של המדינה.

כיצד יבואו תוצאות אלה לידי ביטוי במלאכת הרכבת הממשלה? ארבעה תרחישים.

1. תרחיש א' - נתניהו מכניס את העבודה ו"חוסן לישראל" לקואליציה שלו

סיכוי: נמוך

נתניהו יתעקש על תמיכה ציבורית בו וינסה לפצל את כחול לבן, לפתות את העבודה ולהוביל למספר ממליצים גדול משל בני גנץ. לפי תרחיש זה, כפי שגם עלה ברמיזות בנאומו של נתניהו ב-3:00 לפנות בוקר בגני התערוכה, הליכוד ינסה לספח סיעות נוספות מעבר לשותפים הטבעיים - ש"ס, יהדות התורה וימינה. הרעיון הוא לשכנע את מפלגת העבודה, עם ששת המנדטים שלה, לחבור לליכוד, כפי שנתניהו כמעט הצליח לעשות עם אבי גבאי בבחירות מועד א'. אפשרות אחרת היא למשוך אליו את הפלג של "חוסן לישראל" בראשות בני גנץ מתוך כחול לבן ולחלק לאנשיו תפקידים באופן נדיב.

במפלגת העבודה אומרים היום ל"גלובס" שאין שום היתכנות לתרחיש מן הסוג הזה. יו"ר המפלגה עמיר פרץ לא יישב בשום מצב עם נתניהו, עם אישום ובלי אישום, שפם או לא, זהו תרחיש לא קיים עבורם. גם מבחינת חוסן לישראל נדמה כי מדובר במהלך לא סביר. אם כחול לבן יצאה ממועד א' שלמה ועל הרגליים, הרי שכעת אין להם שום אינטרס לפרק אותה.

2. תרחיש ב' - ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ מהליכוד או על גנץ, ללא 61 ממליצים

סיכוי: בינוני

מאחר שלאף אחד מן הצדדים אין 61 ממליצים בפני הנשיא, שיקול הדעת שלו מתרחב ולכן נתונה לו האפשרות לחזור ל-29 במאי 2019, היום שבו פיזר נתניהו את הכנסת. הנשיא עשוי לומר כי התהליך הטבעי של החזרת המנדט לידי הנשיא והטלתו על ח"כ אחר כחוק, לא קרה ב-29 במאי 2019 ולפיכך הוא רואה עצמו כעת כמי שחוזר "רעיונית" לאותה נקודה לפני ארבעה חודשים. כלומר, אחרי שנתניהו נכשל בתפקיד הרכבת הממשלה במועד א', הרי שעם פרסום התוצאות והובלה של כחול לבן, הנשיא עשוי להיות רשאי להטיל את התפקיד על ח"כ גנץ, ללא 61 ממליצים. הוא יכול לא לבחור בגנץ ולא בביבי אלא בחבר כנסת אחר מהליכוד. 

אז במי יבחר? בח"כ גנץ או בח"כ מהליכוד? הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת מהליכוד שאינו נתניהו עלולה להיות מסובכת. הנשיא ירצה לנמק את החלטתו ובין השיקולים שיעלו על השולחן יהיה גם מספר המנדטים שהשיג כל צד: כרגע מדובר על 32:31 לטובת כחול לבן, והמספר הסופי תלוי בקולות המעטפות הכחולות: החיילים, האסירים, בתי החולים והדיפלומטים. 

השיקול הנוסף הוא מספר הממליצים לכל צד. לנתניהו מסתמנים כ-55 ממליצים. לגנץ מסתמנים כ-44 ממליצים. המשותפת (13 מנדטים) לא ציינו כי ימליצו על גנץ, וכך גם ליברמן (9 מנדטים), שלא התחייב על המלצה לגנץ. טענתו של נתניהו תהיה כי מי שיש לו מספר גבוה יותר של ממליצים הוא בעל הסיכויים הגבוהים יותר - אך הדבר אינו נעוץ בכללים ובחוקים.

3. תרחיש ג' - רוטציה בין גנץ לנתניהו - גנץ ראשון ונתניהו ממשיך לאחר שיזוכה

סיכוי: בלתי ישים

יו"ר כחול לבן בני גנץ מדבר בשבועות האחרונים על ממשלת אחדות עם הליכוד. אך התנאי הבסיסי שלו, של יאיר לפיד (יש עתיד) ושל משה יעלון (תלם) הוא שנתניהו יזוז מתפקיד ראש הממשלה וייתן לגנץ להיות ראשון בתפקיד ראש הממשלה, במסגרת הרוטציה. בחלק הראשון של הרוטציה, לפי תרחיש זה, נתניהו יוכל לכהן כשר בממשלה עד היום שבו יוגש נגדו כתב אישום. תקדים פנחסי בבג"ץ קובע כי שר לא יכול לכהן תחת כתב אישום ולפיכך נתניהו יידרש להתפטר מתפקיד שר אם יבחר לנהל את המשפט תוך כדי כהונתו כחבר כנסת. אם יזוכה, יוכל לחזור לתפקיד שר ו/או ראש הממשלה.

תרחיש זה נראה בשלב זה כבלתי ישים. מעטים השרים הליכודניקים שיהיו מוכנים להודות בפה מלא שעל נתניהו לזוז הצידה. כל עוד נתניהו ידרוש לכהן ראשון כראש ממשלה, התרחיש נראה בלתי אפשרי.

4. תרחיש ד' - הליכוד מתפצל ומצטרף לממשלת גנץ 

סיכוי: אפסי

הליכוד מנסה להחליף את נתניהו ולהצטרף ללא המנהיג לממשלה של גנץ. בחוקי הכנסת מצוי סעיף המאפשר לסיעה להתפצל. אם אחד מן האגפים המתפצלים מורכב ממספר העולה על שני שלישים מן הסיעה, אותו אגף זוכה לקחת עימו את שם המפלגה.

כך למשל, במצב של 31 מנדטים לליכוד, 21 ח"כים רשאים לפרוש מן השאר ולשמור על שם המפלגה. מהלך כזה יהיה קשה ליישום, שכן בקרב הצמרת הליכודית אין כיום סולידריות ושיתופי פעולה. כל אחד שיעז לצאת ראשון נגד נתניהו יחטוף מחבריו הבכירים ויואשם בידי מתפקדי הליכוד ב"בגידה". אין בנמצא פוליטיקאי המעוניין להיות הראשון שנוקט מהלך שכזה, מפאת החשש שישלם על כך מחיר פוליטי אישי. 

האם הפיצול של ימינה נועד לאפשר לשקד ובנט לחבור לליכוד?

איילת שקד ונפתלי בנט בגוש עציון / צילום: מפלגת ימינה

תוצאות הבחירות של מפלגת ימינה איכזבו את ראשיה. החלום של איילת שקד לחזור לתפקיד שרת המשפטים הלך והתרחק אתמול בלילה, ככל שנודעו המספרים. בימינה מקווים שעם ספירת קולות החיילים המפלגה אולי תשיג מנדט שמיני, אך גם אם כך יקרה, העובדה שגוש הימין ירד מ-60 מנדטים ל-55-56 מנדטים , מרחיקה מראשי ימינה את הישיבה בממשלה ה-35.

ימינה, בין אם בראשות שקד או אחרים, היא שבויה של הליכוד. הם הכפיפו את עצמם, הן אידיאולוגית והן בהיבטי משמעת סיעתית, לכל גחמותיו של נתניהו ושילמו מחיר יקר על כך. הם הבריחו בוחרי ציוני דתית מתונים, שהתקשו להכיל את החיפוי על ראש ממשלה החשוד בשלל עבירות, המעקם את כללי הדמוקרטיה לצרכיו הפרטיים.

האשמה המיידית על התוצאה המאכזבת תיפול על כתפיה של שקד. באפריל 2019 מועד א', בנט והיא לא חצו את אחוז החסימה. זה היה כישלון גדול שהגיע אחרי המהלך הפוגעני של נטישת הבית היהודי כמה חודשים קודם לכן.

במועד ב', הם מסתמנים כמפלגה פחות משפיעה. רפי פרץ עשוי להפוך לשר חינוך בדימוס וכך גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. ככל שנוקפות השעות הסיכויים שלהם להיות חברי קבינט מתפוגגים.

בליל הבחירות הפתיעו ראשי המפלגה עם הודעת פיצול המפלגה לסיעות. מה הייתה הבהילות להגיש את הדרישה לפיצול - הבית היהודי ואיחוד לאומי מצד אחד והימין החדש של בנט ושקד מנגד? בקשת הפיצול הוכנה ב-16 בספטמבר ופורסמה בשעה קריטית במקביל למדגמים, כאילו מישהו ניסה לומר דבר מה. האם ייתכן ששקד ובנט מבקשים להתפצל ולחבור לליכוד, ובכך להפוך את הליכוד למפלגה הגדולה ביותר בכנסת ה-22, כזו שתחייב את נשיא המדינה ריבלין להטיל על נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה. גם אם זה עומד בבסיס המהלך, צד ימין לא מגיע ל-61 ממליצים. 

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות