גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני לא מאמינה במזל. מי שיודעת לתכנן את חייה, מצליחה"

חג'א עזיה ייסדה ועומדת בראש המכללה האקדמית אופק, המכשירה סטודנטים וסטודנטיות ערביים למקצועות חופשיים ● לה עצמה יש שמונה לימוד בלבד ● בראיון לגיליון 50 המשפיעות של 'ליידי גלובס' היא מגלה מה הכוח שמניע אותה

"יש לי דוקטורט מניסיון חיי", אומרת חג'א עזיה, מייסדת המכללה האקדמית אופק, שבאופן רשמי מחזיקה בשמונה שנות לימוד בלבד. "בגיל 20, לאחר יותר משלוש שנות נישואים, נולד בני השני. הייתי מאוד צעירה, וגילינו שהוא עיוור רק כשהוא היה בן שנה וחצי. ברגע זה הבנתי שיש לי מטרה. סדר העדיפויות שלי השתנה בן לילה. הבן הזה הפך להיות משימת חיי, כאשר המטרה המרכזית שלי הייתה שהוא ישתלב, ילמד ויקבל הזדמנויות כמו כל אדם, ללא קשר למוגבלותו. שמתי לי ליעד לעשות הכול על מנת שהוא יגיע מוכן לאוניברסיטה, כנגד כל סיכוי אפשרי. זה היה הדרייב שלי.

"צריך המון כוחות ותעצומות נפש כדי לקום מהמקום הקשה הזה, ללא כלים, הכוונה והנחיה מקצועית, על מנת לחתור לעצמאות כלכלית. לא ידעתי מהיכן להתחיל. המצב הכלכלי שלנו היה שכר מינימום של בעלי. התחלתי לחשוב איפה אני טובה, ומה אני אוהבת. מבחינתי זה היה להתחיל מתחת לקו האפס. הדרייב שלי היה להעניק לילדיי את ההזדמנות להשכלה גבוהה - שגורלם יהיה שונה משלי".

איך מתאוששים מגילוי קשה כזה?

"עם כל הכאב והבכי אמרתי לעצמי, עצרי, יש כאן הרבה מטרות להגשים, תאספי את עצמך. ובאמת גיליתי שמה שאני הכי אוהבת זה תפירה. החלטתי ללמוד. אנחנו גרים בטירה, והמקום הכי קרוב היה בטול כרם, בשטחים. יצאתי עם טרמפים, מחכה בצמתים, הולכת ברגל עד קלקיליה, כל הקשיים האפשריים. לא רציתי תעודות. לא עניין אותי. רציתי שילמדו אותי לתפור".

אחרי הלימודים, החליטה לפתוח מתפרה ביתית, אבל גם אז נתקלה בקשיים. "לא הייתה לי שום יכולת להשקיע בפרסום ושיווק, אז החלטתי שאני צריכה לקנות מכונה קטנה. כיוון שלא היה לי כסף למכונת תפירה. החלטתי לזרוע ולגדל זרעי ליפה, מסביב לגדר והחצר של הבית, לצורך ייבוש ומכירה. תהליך מאוד ארוך. מהכסף הזה הצלחתי לאסוף כסף לחצי מכונה. לא רציתי לבקש עזרה מאף אדם. וכך, קניתי מכונה קטנה עם מנוע שהתחמם כל שעתיים - הייתי חייבת לעשות הפסקות כדי שיתקרר ויפעל מחדש.

"הייתי מאוד צעירה, אף אחד לא הכיר אותי. החלטתי להציע לנשים את שירותיי, ושהן ישלמו רק על החומרים. לא רציתי להרוויח בשלב ההוא, רציתי שיכירו אותי. תפרתי לנשים במשפחה שמלות ערב לחתונות כדי שהן יהיו השגרירות שלי, וככה התחלתי לקבל המון לקוחות". תוך כדי תהליך הקמת העסק, נולד בנה השלישי, גם הוא עיוור. "הבנתי שהגורל מאתגר אותי שוב, ולא אפשרתי לעצמי לעצור, לרחם או להזיל דמעות. המשכתי קדימה", היא אומרת בגילוי לב.

היום שלה התחיל אז בארבע וחצי, עם תפילה. בשמונה כבר התחילה לתפור. למעט הפסקות קטנות עם הילדים, עבדה עד מאוחר, או כמו שהיא אומרת "מ-22:00 ועד כמה שיכולתי". כשהעסק התחיל לפרוח, נולד בנה הקטן. "הוא גדל בתוך החנות, מתחת לבית. היו ימים שהוא היה נרדם שם בלי ששמתי לב, ורק כשחזרתי הביתה גיליתי שהוא איננו", היא מספרת בצחוק מתגלגל. היום הוא מנהל התפעול שלה, יד ימינה, שעוזר לה בכל ההחלטות הניהוליות.

עם השנים הגדילה את עסקיה, פעלה להעצמת נשים והייתה בין המקימות של מועדון לנשים שזקוקות לעזרה. "התחלנו בללמד אותן קרוא וכתוב, וזה העיר אצלי את החלום מחדש - להעניק לנשים כלים וסיוע על מנת לקדם ולאפשר להן ללמוד ולהתפתח. הרגשתי סוג של שליחות".

חג'א עזיא / צילום: אריק סולטן

עצמתי עיניים, וראיתי

עזיה היא אישה מלאת מרץ ואופטימיות. הכול אצלה מחושב והופך לתוכנית עבודה. כל התנגדות שהיא חווה, רק ממריצה אותה לשלב הבא. לפני כעשור, בגיל 50, לקחה קורס מנהיגות, ובאחד התרגילים עברה תרגיל בדמיון מודרך. "היינו צריכים לראות את עצמנו בעוד כעשור, ולדמיין את החלום הכי גדול שלנו. שם, בתהליך, ראיתי את המכללה שלי".

מה הוביל אותך לזה?

"הייתי הערבייה היחידה בקורס. לא קל כלל. קשיי השפה, הבדלי התרבות, הגיל והלבוש המסורתי שלי, מרתיעים לפעמים, ולא מאפשרים לי להתערבב בסביבה שהיא לא ערבית. אני יכולה להרגיש במבטים של האנשים את הריחוק והביקורת. אין בי כעס על זה. לא הרשיתי לעצמי להיפגע או לוותר. שמתי הכול בצד, והבנתי שכל האתגרים והקשיים שאני חווה באים במטרה לסייע לנשים אחרות, שהיו במצבי, להגשים את חלומותיהן.

"עצמתי את העיניים, וראיתי את המכללה בדיוק במקום שבו היא נמצאת כיום. ראיתי נשים יוצאות ונכנסות, מדברות, לומדות, יש להן את המקום שלהן ללימוד וגם כמרכז חברתי".

תשע שנים חלפו מאז אותו תרגיל, והיא הגשימה את החלום. המכללה, שבה מתקיימים קורסים בערבית בלבד, מעניקה תעודות גמר באמצעות הקריה האקדמית אונו. "השגתי הלוואות, הכנתי תוכניות. היה לי חלל גדול מתחת לבית, והתחלנו לבנות את המכללה, שנפתחה לפני שנה ושבעה חודשים. פתחתי קורסי תעודה למקצועות חופשיים (בתשלום) בתחומים כמו אמנות, סייעות לרפואת שיניים, חינוך מיוחד והוראה. עד היום כבר למדו במכללה יותר מ-200 נשים, שחלקן פתחו עסקים קטנים והן עצמאיות. זה הסיפוק הכי הגדול שלי".

לא רק נשים לומדות במכללה - 20% מהסטודנטים הם גברים. "פתחתי אפשרויות גם בשבילם, כי גם לגברים יש דרישה לרכוש ידע ומקצועות. הם חלק מהקהילה שלנו, ואין סיבה שהם לא יקבלו את התמיכה הנדרשת להקמת העסקים שלהם". בנוסף פתחה שני קורסי יזמות עסקית לעצמאים ולעצמאיות, בתמיכת משרד הכלכלה.

אילו הרגלים סיגלת לעצמך בדרך הארוכה הזו, שאפשרו לך להיות אפקטיבית בניהול?

"אני חיה 24 שעות את התוכנית העסקית שלי בראש. כל הזמן מעדכנת אותה, בהתאם לתחומים חדשים. אני לא חוששת לקחת הלוואות אם צריך.

"ניהול הזמן אצלי מאוד קפדני. אני ממשיכה להתעורר כל יום ב-4:30 בבוקר, ולהתחיל את היום בתפילה. הלו"ז היומי שלי מחולק לשלושה: בשעות היום נמצאת בחנות שלי, בחלק השני של היום אני במכללה, שאני מנהלת באופן אישי, והחלק השלישי הוא הבית והמשפחה. יש לי פגישות קבועות שבועיות עם צוות המכללה. הבן הצעיר הוא המנהל התפעולי ורואה החשבון שלי. בעלי מסייע כשצריך, אך הוא לא מעורב כלל בניהול. אני ישנה מעט מאוד. היום אני מפונקת, ישנה כשש שעות. כשהקמתי את החנות ישנתי לכל היותר ארבע. לא היה זמן למנוחה".

"אני מתעוררת כל יום ב-4:30 בבוקר". חג'א עזיא / צילום: אריק סולטן

אני יודעת לעצור

את העצה הניהולית הטובה ביותר, היא אומרת, קיבלה מעצמה. "למה אני כאן ולאן אני הולכת - יש לי קול פנימי, ומתוכו עלתה השאלה הזו לפני הרבה מאוד שנים. זה מה שהניע אותי קדימה. אני לא מאמינה במזל. מי שיודעת לתכנן את חייה, להכין חזון ברור ותוכניות עסקיות מעודכנות ולעמוד מאחוריהן, מצליחה להגיע לצמרת".

שני בניה העיוורים הגשימו את החזון שראתה בעיני רוחה עוד כשהם נולדו: בנה השני סיים תואר ראשון ושני במינהל ציבורי באוניברסיטה העברית, ומנהל מתנ"סים שונים מטעם עמותת ‘בזכות' לבעלי מוגבלויות. הבן השלישי סיים לפני חודשיים תואר שני בהצטיינות בערבית באוניברסיטת תל אביב, ובקרוב יתחיל את לימודי הדוקטורט.

מה את עושה בשביל הרווחה הנפשית שלך מחוץ לעבודה?

"מנוחה. אני יודעת לעצור, לקחת לי זמן במהלך היום למנוחה קצרה שיכולה להימשך גם שעה, ולהקדיש אותה לשינה, שקט וחשיבה. לבד עם עצמי".

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה