גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה אתם לא מוצאים עובדים טובים?

מעסיקים רבים לא מצליחים למצוא מועמדים טובים או מתאימים באמת. למה זה קורה?

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock

לא מעט מעסיקים פונים אליי בתלונה שהם אינם מצליחים למצוא מועמדים טובים או מתאימים באמת, ומקווים שאוכל לעזור.

במקרים רבים מאלה אני מוצאת שהבעיה נעוצה בכמה טעויות בתהליך האיתור והגיוס. למעשה, אף על-פי שהמעסיקים משקיעים רבות בגיוס, הם בבחינת פועלים על פול גז בניוטרל, משום שהם מחמיצים את מה שבאמת חשוב למחפשי עבודה טובים בימינו.

האדם מחפש משמעות

לפי המחקר של חברת mercer, מסתבר כי מועמדים טובים נמשכים פי שלושה לעבוד בחברה עם תחושה חזקה של מטרה ומשמעות, בעוד שלמרבה הצער, רק 13% מהחברות שנסקרו מדגישות ערך זה בערוצי הגיוס השונים.

כך למשל יכולה חברה לשווק בעמוד הקריירה שבאתר החברה, בכנסים מקצועיים או בגיוס אקטיבי ערכים כגון "חברה צעירה", "פוטנציאל צמיחה", ולהחמיץ את מה שחשוב למועמדים למצוא במסריה: משמעות.

משמעות, למשל, בצורת שיווק חזון החברה המלהיב, המטרות והמוצר הייחודי שלה, חשיבות התפקיד המיועד והאופן שבו הוא יכול לתרום ליעדי החברה הגדולים או לחברה כולה (למשל - בשיפור חייהם של אנשים או בפתרון בעיות עסקיות או חברתיות קיימות).

ונוכחות וירטואלית

לפי מחקר שערכה לינקדאין, "Inside the Mind of Today's Candidate", 53% מהמועמדים מחפשים מידע על החברה דרך אתר האינטרנט שלה בפרט, ודרך סריקת הנוכחות המקוונת שלה בכלל.

הרעיון הוא שאנשים שקוראים את המידע על החברה מחפשים להתחבר עמו בקלות, ולרצות להיות חלק מהארגון. אולם למרבה הצער, חברות רבות חוטאות באי-השקעה בנוכחות הווירטואלית שלהן ובהצגת המוניטין שלהן.

למשל, חברה יכולה לחשוב שהיא משקיעה ברצינות בקידום החברה ברשת החברתית - אך בפועל היא עושה זאת ברשת הלא נכונה, ונעדרת לחלוטין מרשתות ספציפיות שמתאימות לתחומה (כגון לינקדאין). חברה אחרת יכולה להשקיע לא מעט בקידום בפייסבוק, למשל, אך במסגרת פרופיל אישי ולא בדף מקצועי או בקבוצה, וכן מבלי לדעת כיצד להביא לחשיפת התוכן שלה לאנשים הנכונים, בכמות המספקת. חברה נוספת יכולה להשקיע רבות באתר האינטרנט שלה, אך לא לקדם אותו בשום רשת חברתית או באמצעי קידום ופרסום אחר - מה שמוביל למספר מועט למדי של כניסות לאתרה, ולחשיפה ירודה למועמדים הטובים שלקשר עמם היא מייחלת.

מה עם מזומנים ומרשרשים?

מחקר אחר, של חברת GlassDoor, מראה כי מועמדים מחפשים שקיפות מידע מקסימלית בתהליך חיפוש העבודה שלהם, ומעדיפים להתחבר למעסיק שמספק להם, בלא טשטוש והסתרה, רשימה עשירה ומפורטת ככל האפשר של נתוני רקע הכוללים מידע על הטבות, חוות-דעתם של העובדים, תכונות המנהלים והמעסיקים וכדומה.

ואם להיות יותר ספציפיים - מחקר זה, כרבים כמותו, מוכיח כי אחד הגורמים שמועמדים מחפשים שקיפות לגביו מהר ככל האפשר בתהליך הוא הכסף וכל הנלווה אליו: 67% מהם מבקשים לדעת בשלבים מוקדמים מה השכר המוצע, ומבחינתם ככל שנתון זה יהיה שקוף - כך יעיד הדבר גם על שקיפות ביתר התחומים בחברה. שקיפות כערך. אחרי השכר, 48% מהמועמדים מציינים את המידע על הטבות ויתרונות אטרקטיביים אחרים כחשובים.

בפועל, מעסיקים רבים שומרים מידע זה לסוף התהליך, ובכך מאבדים נתח נכבד וטוב של מועמדים פוטנציאליים.

משחק של תרבות

גורם חשוב אחר שמשפיע על היכולת לגייס הוא ההיבט התרבותי. מועמדים רבים שואלים את עצמם - "האם איהנה לעבוד שם? האם אתחבר לתרבות? האם זה מקום שמתאים לי לאופי?".

כדי לשקף למחפשי העבודה את התרבות הארגונית, חשוב להדגיש בתהליך הגיוס (לאו דווקא במודעות הדרושים - זה יכול להיות בולט מספיק גם באתר האינטרנט, או להיות מתוקשר כהלכה בראיונות) את היתרונות, ההטבות והבונוסים הכלולים בעבודה: חדר כושר? ארוחות חינם? לוחות זמנים גמישים? הזדמנויות עבודה מרחוק? כדאי לתקשר זאת בבירור.

בהקשר זה, אגב, נמצא במחקר של חברת Mercer כי ערך תרבותי שחשוב במיוחד למועמדים טובים הוא גמישות: 51% מייחלים להצעות עבודה גמישות, מה שכולל לוחות עבודה גמישים, אפשרות לעבודה מהבית ושאר גורמים מפחיתי לחץ ומעודדי איזון עבודה-חיים, לצד חשיבה גמישה לגבי העבודה (כיצד היא נעשית? באילו שעות? באיזה סדר פועל העובד במשימתו? כיצד הוא מתעדף את משימותיו?).

חברים או עובדים טובים?

מצב אחר שבו מעסיקים יורים לעצמם ברגל הוא חיבתם הרבה ל"מבצעי גיוס" דוגמת "חבר מביא חבר", שבהם הם משקיעים לא מעט.

הבעיה היא שבפועל, לפי מחקר שפורסם בכתב-העת "American Behavioral Scientist", גיוס בשיטה זו הוא בבחינת הטיה שיפוטית. במחקר זה מתברר כי עובדים שמגויסים דרך השיטה אמנם מקבלים הערכות ביצועים גבוהות יותר, אך למעשה הם אינם פרודוקטיביים יותר ממתחריהם.

יתרה מזו, גיוס עובדים חדשים על סמך חברותם עם עובדים קיימים משמעו העדפת אנשים המשויכים לאותה רשת חברתית של אותם עובדים קיימים. עובדה זו מסכנת בסופו של דבר את הארגון בציוותים הומוגניים למדי (טעם לפגם בכל הקשור ליצירתיות, לפוריות ולמגוון בצוות), וביצירה מראש של "קליקות" בצוות.

מעסיקים, שאלו את עצמכם:

  • משמעות: האם תכני השיווק של החברה ושל המשרות מעוררים התלהבות ותשוקה? האם הם מבטאים את המשמעות העומדת מאחורי מטרות החברה והתפקיד הספציפי?
  • נוכחות ותקשורת: כמה קל או קשה לאתר מידע על אודותינו ברשת? כיצד אני מפרסם את המשרות שלי? האם נוכחותי ברשת מספרת לנמענים מי אנחנו, כחברה, מה אנחנו מייצגים, מהי המשימה העיקרית שלנו? האם ברור מה אנחנו מחפשים, ובמה כרוכה העבודה אצלנו? כיצד אפשר להעריך את המוניטין שמתקבל מקריאת התכנים המפורסמים עלינו באינטרנט?
  • שכר, הטבות: כמה שקוף המידע שאני מספק בתהליך הגיוס (במודעות, בשיחות עם המועמדים, בראיונות העבודה)? באיזה שלב אני חושף את השכר המוצע לעבודה, את ההטבות המסופקות לעובד, ואת שאר היתרונות האטרקטיביים? (ביטוחי בריאות, הנחות לעובדים, חופשה בתשלום, גמישות ועוד).
  • שיטות גיוס "ייחודיות": האם בדקתי וחקרתי לעומק את שיטות הגיוס הייחודיות שאני משתמש בהן? האם הן יעילות? האם אני מגוון בשימוש בהן ומשלבן בשיטות אחרות?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה. את ספרה "המועמד הנבחר" אפשר לקנות בחנויות סטימצקי

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית