גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוועד המייצג בבניין: סדר פעילות נכון בגיבוש הסכמות ודגשים לבניית אמון

הוועד המייצג הוא פונקציה חשובה מאוד בקידום נכון של פרויקט. מהו סדר הפעילות הנכון של הוועד, וכיצד ניתן לבנות אמון בין הוועד המייצג לבעלי הדירות?

סדר פעילות נכון של הוועד המייצג ודגשים לבניית אמון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
סדר פעילות נכון של הוועד המייצג ודגשים לבניית אמון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

מהו סדר הפעילות הנכון של הוועד, וכיצד ניתן לבנות אמון בין הוועד המייצג לבעלי הדירות? 

  1. בניית אמון מול התושבים

היסודות שעליהם עומדת נציגות הדיירים הם יסודות של אמון. נציגות שרוב הדירים לא ייתנו לה לגיטימציה איננה נציגות בפועל. נציגות שהדיירים לא יתמכו בה, גם אם תמשיך לפעול, ברגע האמת תגלה שהיא לא זוכה לתמיכה ועבודתה תרד לטמיון. לכן, עוד בתחילת התהליך חשוב מאוד לבנות אמון עם כל הגורמים במתחם, ולא רק עם הדיירים התומכים בהתחדשות, אלא עם כל הדיירים השונים והמגוונים בבניין ובמתחם.

מידת האמון כל הזמן בתנועה - עולה או יורדת. לכן על הנציגות לטפח את האמון מהרגע הראשון ולכל אורך התהליך. כפעולה ראשונה לטיפוח האמון בנציגות, כדאי יהיה להציב עבורה יעדים ראשונים פשוטים וקלים להשגה בזמן קצר. עמידה ביעדים אלו תסייע בבניית האמון בנציגות. חשוב גם לזכור שהנציגות אמורה לייצג, היא איננה גוף שמטרתו לקדם פרויקט בכל מחיר אלא לאסוף את התושבים, לארגן אותם ולהובילם להסכמות ולהחלטות משותפות. חשוב שהנציגות תפעל לתת מענה לחששותיהם של המתנגדים. האמון שלהם בנציגות יסייע במניעת נזק אישי ויעודד הצטרפות לפרויקט שנותן מענה רחב ככל האפשר לצרכים של כולם.

  1. יצירת קשר עם גורמי חוץ להשגת מידע

על הנציגות לערוך בירורים מול כל הגורמים הרלוונטיים כדי להתחיל להניע את התהליך. במקומות מסוימים בארץ כבר הוקמו מינהלות התחדשות עירונית, ובהן יוכלו לסייע לנציגות לבדוק את היתכנות הפרויקט ואת כדאיותו. במקרה שלא קיימת מינהלה כזאת ניתן לפנות אל הגורמים האלה כדי שיסייעו: עובדים קהילתיים, ועד שכונתי, אגף הנדסה או מחלקת תכנון בעירייה או הרשות להתחדשות עירונית. לעתים ניתן רק לקבל תשובה בנוגע למדיניות העירייה הנוגעת לבניין שלכם, ובמקרים אחרים (בעיקר במינהלות להתחדשות עירונית) יהיה אפשר לקבל מידע מקיף, סיוע ובמקרים מסוימים גם ליווי.

  1. אחריות לניהול השיח בנושא התחדשות עירונית בבניין
  • בניינים רבים נתקעו בגלל שדיירים שונים קידמו חתימות ליזם בערוץ נפרד מפעילותה של הנציגות. חשוב מאוד לייצר הסכמה בבניין, שלפיה כל נושא ההתחדשות מנוהל בידי הנציגות בלבד. על הדיירים להפנות כל פנייה, מיזם או גורם אחר לנציגות הדיירים. דיירים שרוצים לקדם רעיונות שונים בנושא ההתחדשות - יעשו זאת בשיתוף הנציגות ולא מאחורי גבה.
  • חשוב שלא לאפשר ליזמים לנהוג בשיטת "הפרד ומשול", כלומר, לא לאפשר מצב שהיזם מנהל שיח ישיר עם בעלי הדירות ללא תיווך של הנציגות. לעתים קרובות היזמים יעדיפו דרך זו משיקולים פרקטיים, אך מצב זה מאפשר החתמה של דיירים שאינם מבינים את ההשלכות מרחיקות הלכת של חתימתם, ללא נוכחות של עורך דין שיסביר להם ויגן עליהם. מצב זה גם מעניק ליזם את מרבית הכוח לניהול התהליך.
  • כשכל ההצעות עוברות דרך הנציגות, היא צוברת כוח במשא ומתן מול היזמים. במצב כזה הנציגות יכולה להשיג תמורה טובה יותר לכולם באמצעות יצירת תחרות בין היזמים. מתחם המאורגן כמו שצריך ועומדת בראשו נציגות טובה הוא גם אטרקטיבי יותר ליזמים, שיהיו מוכנים להציע הצעות טובות יותר כדי לזכות בו.
  1. בניית הסכמות בין הדיירים וקביעת סדר העדיפויות בפרויקט
  • לאחר שהנציגות תאגד את הממצאים מהמיפוי ומהפרוטוקולים של אספות התושבים, עליה לגבש מסמך שיכלול את המסקנות. זהו "מסמך העקרונות" של הבניין, מסמך שילווה את הפרויקט לאורך כל ההתארגנות. מסמך זה ישמש את נציגות הדיירים כדי להציג ליזמים את הנושאים החשובים להם. על הנושאים האלה יצטרכו לתת היזמים מענה תחרותי ויצירתי, וכך התוכנית תהיה מבוססת על צורכי הדיירים ולא על האינטרסים של היזם בלבד.
  • מומלץ לערוך בירורים מול נציגויות בבניינים שכנים, מול עורכי דין ומול גורמי סיוע שונים, כדי להבין מה הם הנושאים החשובים שעליהם צריכה הנציגות להקפיד, כיצד ניתן לפתור קשיים ובעיות וכיצד ניתן למצוא פתרונות יצירתיים לצרכים שונים.
  • חשוב מאוד לאסוף את הדיירים ולהציג לפניהם את מסמך העקרונות. יש למסמך השפעה חיובית וחזקה בדרך כלל על בניית האמון של הדיירים בנציגות ועל שיפור האמון. בפגישה עם הדיירים יש להציג גם את הרעיונות השונים שעלו מבדיקת הנציגות כפתרונות לבעיות ולסוגיות שונות, לחששות הדיירים וכו'. מפגישה לפגישה על הנציגות להציג לפני הדיירים רעיונות ופתרונות, כדי להמשיך ולקדם את הפרויקט ולהמשיך לחזק את יחסי האמון. חשוב לזכור שאם האמון יופר בשלב מוקדם - יהיה קשה לשקם אותו מאוחר יותר.
  • בניית הסכמות בין אנשים רבים וניסיון לתת מענה לצרכים רבים הן משימות מורכבות. בצומתי החלטות קריטיים מומלץ להיעזר בשירותיו של מגשר, של מנחה דיאלוג או של מנחה קבוצות. חשוב מאוד שלמגשר תהיה הכשרה ממשית בתהליכי התחדשות עירונית ובליווי נציגויות או ניסיון קונקרטי בתהליכים אלה ובמיומנות זו. שירות הגישור יכול לסייע גם בעבודה עם שכנים שהנציגות לא מצליחה לשמור על יחסים טובים עימם, עם מתנגדים, עם שכנים תוקפניים, עם סרבנים וגם במקרים של סכסוכים עם גורמים חיצוניים, כגון היזם, עורך הדין, העירייה וכו'. בחלק מן המינהלות להתחדשות עירונית ניתן לקבל שירות כזה, ובחלק מן הערים ישנם מרכזי גישור בקהילה אשר מספקים שירותים דומים.
  1. תיעוד ושקיפות
  • חשוב שתהיה זרימה שוטפת של מידע לדיירים, כדי למנוע חוסר במידע, העלול להפוך לחשד ולפגיעה קשה באמון. על כל פעולה שמבצע הוועד - כדאי לעדכן. כל פגישה שמתקיימת, כדאי לא רק לעדכן על קיומה מראש אלא גם לפרסם סיכום של תוכן הפגישה (ורצוי למנות בתחילתה של כל פגישה מישהו שיתעד את המפגש). בתקופות איטיות יותר, חשוב להוציא עדכון כל כמה זמן (מומלץ בכל חודשיים). גם אם אין מה לעדכן. זכרו - חוסר במידע הוא פתח לפגיעה באמון.
  • לא כל התושבים יכולים ורגילים לקבל מידע באותה דרך. חלקם יתעדכנו בקבוצת ווטסאפ, חלקם במייל, ותושבים רבים עדיין יעדיפו לקבל גרסה מודפסת בתיבת הדואר (ואפילו בהדבקה על הדלת). כדי שכולם ימשיכו לקבל מידע, חשוב מאוד לוודא שכל עדכון ופרסום מגיע לכולם, מומלץ אפילו למנות חבר נציגות שיהיה אחראי לקשר עם הדיירים ולפרסום המידע.
  • חשוב שהנציגות תגיב בשקיפות וברוגע לכל בקשה של מידע מצד כל דייר, גם אם הפנייה לנציגות נעשית באופן אגרסיבי ופומבי (זה קורה לא מעט). כמו כן, כל דייר המבקש להגיע למפגש נציגות - חשוב לאפשר זאת. נציגויות שמונעות מדיירים להגיע פוגעות פגיעה אנושה באמון של כל הדיירים. עם כל זאת, לעתים יש נושאים רגישים שחשוב לא לפרסם, למשל, נושאים שיפגעו בצנעת הפרט או מידע העלול לפגוע במשא ומתן אם יגיע לידי היזמים. במקרה שמישהו מבקש את המידע חשוב להסביר לו מדוע לא ניתן לפרסמו.
  1. יצירת קשר עם אנשי מקצוע ובירורים עימם

מלבד הגופים המסורתיים שיש ליצור איתם קשר (כגון אגף הנדסה בעירייה, הרשות להתחדשות עירונית וכו'), אפשר לקבל ייעוץ מקצועי במגוון נושאים מאנשי מקצוע. לעתים, יהיו אנשי מקצוע שיסכימו לתרום את הזמן שלהם מתוך תקווה לעבודה משותפת בעתיד; יהיו אנשי מקצוע שיסכימו לתת שירותים רק בתשלום; יהיו אנשי מקצוע שיסכימו לתת שירות בהבטחה לתשלום עתידי מהיזם אם הפרויקט יצא לדרך; ויש גופים שונים שייתכן שייתנו ייעוץ ראשוני בחינם.

  1. ניהול ישיבות נציגות

אלו פעולות שחשוב לעשות בישיבות של הנציגות: קביעת סדר יום, מיקוד בנושאים, חלוקת אחריויות ומעקב אחריהן, סעיפים לביצוע מפעמים קודמות, רישום פרוטוקול וסיכום, קביעת יעדים לביצוע לקראת הישיבה הבאה וקביעת מועד המפגש הבא. יש לדאוג להפיץ את תוכן הישיבה בין התושבים.

  1. ניהול ישיבות דיירים

יש לנהל את הישיבה כמו את האספה הראשונה: העלאת נושא, סבב התייחסויות של הדיירים, שיקוף ההתייחסויות מפי הנציגות וסיכום ההתייחסויות. יש להבהיר מה יהיו הצעדים הבאים בפרויקט ומהן ההחלטות. אם יש הסכמה גורפת - ממשיכים. אם אין - יש להציג מהן ההתייחסויות או ההסתייגויות העיקריות ולפתח שיח סביבן. יש להקפיד על זכות הדיבור של כל אחד. נוסף על כך, יש לנסות לקבל הסכמות בנוגע לאופן שבו יש לטפל בכל הסתייגות. בסוף הישיבה יש לסכם מה ההחלטות שהתקבלו, להבהיר מה הנציגות עומדת לעשות בהמשך ולנסות לקבוע מועדים למפגשים הבאים. נוסף על כך, יש לשאול אם ישנם דיירים הרוצים לעזור בהשגת מטרות מסוימות, לגייס עזרה וכו'.

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

דיווח: כטב"ם ישראלי תקף אופנוע בא-נאקורה שבדרום לבנון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא