גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הסיכוי שליברמן ירכיב את הקואליציה? בעולם כבר יש לזה תקדימים

התסבוכת הפוליטית הצמיחה תרחיש היפותטי שבו ליברמן מרכיב את הקואליציה כלשון מאזניים • מופרך? בשבדיה מפלגה שהשיגה 11% מהמושבים הרכיבה ממשלה לבד, ובאיטליה ראש הממשלה אינו מנהיג מפלגה • ובישראל: יותר מראש עירייה אחד כיהן ללא סיעה ● המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן / הדמיה: אפרת לוי, גלובס
אביגדור ליברמן / הדמיה: אפרת לוי, גלובס

דמוקרטיה פרלמנטרית מצמיחה לפעמים פשרות מוזרות, בפרט כשהבחירות מסתיימות בלי הכרעה ברורה לטובת אחת המפלגות. ובכל זאת, אפילו בישראל ביתנו מפקפקים בתסריט שצץ בשבועות האחרונים, ולפיו אביגדור ליברמן - ראש סיעה בת שמונה חברי כנסת - זוכה מן ההפקר במנדט להרכיב את הממשלה בשל כישלונם של בנימין נתניהו ובני גנץ. "אנחנו לא נקבל את האפשרות עם שמונה מנדטים", הגיב על כך איש ישראל ביתנו ח"כ אלי אבידר בראיון בכאן ב'. אבל אז הוא נזכר בסוג של תקדים: "יש מקרה יחיד כזה בפוליטיקה. לגאון הזה קוראים משה ליאון; בלי חבר מועצה אחד הוא ראש עיר מתפקד, והעיר הכי מסובכת בעולם מתפקדת. זה מקרה יחיד בהיסטוריה".

הדוגמה של ליאון מסקרנת: הוא התמודד על ראשות עיריית ירושלים באוקטובר 2018, זכה בסיבוב הראשון ב-33% מהקולות, ובסיבוב השני ניצח את יריבו הגדול עופר ברקוביץ. עם זאת, בהצבעה למועצת העיר, רשימתו של ברקוביץ, "התעוררות", הפכה לסיעה הגדולה ביותר עם שבעה מושבים, ואילו "ירושלים שלנו" של ליאון לא עברה את אחוז החסימה.

עוד נחזור לשאלה אם ליאון הוא מקרה ייחודי בפוליטיקה המקומית שלנו, אבל הפוליטיקה העולמית מספקת תקדימים קרובים יותר. בניגוד לראשי עיריות, שנבחרים בבחירה ישירה, דמוקרטיות פרלמנטריות כבר הציבו בראש ממשלתן מנהיגים של מפלגות קטנטנות, ואפילו אנשים שכלל לא הובילו מפלגות. קוראי המשרוקית הנאמנים עזרו לנו להיזכר בכמה מקרים כאלה.

מעטים מול רבים: המקרה של לטביה ושבדיה

בלטביה נערכו בחירות באוקטובר 2018, בצל פרשות שחיתות פיננסית ומתח בין מתנגדי רוסיה לתומכיה. כרגיל במדינה, שום מפלגה לא זכתה לרוב מובהק ב"סיימה" - הפרלמנט בן 100 המושבים - אבל הסיעה הגדולה הייתה מפלגת "הרמוניה". הצרה היא שהרמוניה נחשבת פרו-רוסית, ולפיכך כל שאר המפלגות הלטביות מחרימות אותה. המדינה נכנסה למסכת ארוכה של מגעים קואליציוניים: הנשיא הטיל את הרכבת הממשלה על ראשי מפלגות "למי שייכת הארץ" והמפלגה השמרנית החדשה, והם כשלו בזה אחר זה. אחרים ויתרו על התענוג מראש. בינואר 2019 נמצא מועמד פשרה: קרישיאניס קרינס, ראש מפלגת האיחוד החדש, הקטנה בפרלמנט. מכורח הנסיבות הוא שולט עד היום בקואליציה יציבה, שבה חברות ארבע מפלגות גדולות משלו.

במצב מוזר יותר מצא את עצמו ראש מפלגת העם בשבדיה, אולה אולסטן, בשנת 1978: הוא עמד בראש ממשלה על טהרת שרים ממפלגתו, אף שהחזיק רק 11% מהמושבים בפרלמנט. גם הפשרה הזו נולדה מהיעדר הכרעה ברורה בבחירות. ב-1976 זכתה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ב-152 מושבים מתוך 349. היה לה יתרון מובהק על כל המתחרות, אבל לא רוב מוחלט. תרוביורן פלדין, ראש מפלגת המרכז, שהייתה השנייה בגודלה, שילב ידיים עם השמרנים-ליברלים ועם מפלגת העם, והקים את הקואליציה הלא-סוציאל-דמוקרטית הראשונה אחרי עשורים רבים.

אלא שכעבור שנתיים, על רקע מחלוקת עזה בדבר הקמת כורים גרעיניים בשבדיה, התפטר פלדין והחבילה התפרקה. ניסיונות לשקם את הקואליציה כשלו. כדי לצאת מן המיצר התמנה לבסוף אולסטן - עד אז שר זוטר לפיתוח בינלאומי - לראש ממשלת מיעוט, אפילו מיעוט מבוטל. כהונתו ארכה שנה תמימה, עד הבחירות הבאות.

הג'וב האיטלקי: כשרה"מ הוא מינוי מקצועי

בראשית 2018 נערכו באיטליה בחירות חדשות. שורה של מפלגות לאומניות זכו להצלחה רבה, ובראשן תנועת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית (M5S), שמוביל לואיג'י די מאיו. מולה התייצבה קואליציה של מפלגות ימין שהגדולה בהן היא "לגה" (לשעבר הליגה הצפונית) של מתיאו סלביני. דא עקא: אף מפלגה בודדת לא זכתה ל-40% מהמושבים שיאפשרו לה להרכיב ממשלה כחוק. גם כאן התנהלו גישושים ארוכים, בהנחיית הנשיא, במאמץ למצוא את הנוסחה הגואלת, שהתמקדו לבסוף במציאת מועמד פשרה מקצועי.

הישועה באה לבסוף מג'וזפה קונטה - שופט לשעבר ופוליטיקאי עצמאי, שדי מאיו ייעד לו בתחילה תפקיד שר בממשלתו. קונטה הקים ממשלה שמורכבת מאנשי חמשת הכוכבים ולגה, וראשיהן - די מאיו וסלביני - הוגדרו כסגניו.

הסידור הזה שרד אפילו אחרי המשבר הפוליטי שאירע באוגוסט השנה. סלביני התפטר בתקווה להביא לבחירות חדשות, אבל די מאיו, בניגוד לציפיות, הסכים להקים קואליציה חדשה עם יריביו הסוציאל-דמוקרטים. בראש הממשלה החדשה שהוקמה לפני שבועות ספורים עדיין עומד קונטה.

איטליה כבר ידעה ראשי ממשלה מקצועיים כאלה, גם בעת המודרנית וגם לפני כן. במאה ה-13 אימצו רבות מהערים האיטלקיות העצמאיות, ה"קומונות", שיטת משטר שהתבססה על מושל ממונה שנקרא "פודסטה". פרנסי העיר היו בוחרים לעצמם בדרך כלל פודסטה שכיר מעיר אחרת, שלא היה נגוע במאבקי הכוח בין המשפחות החזקות בעיר.

בחירות שהובילו למינוי ראש ממשלה ממפלגת מיעוט

ליאון ושות': איך כובשים עיר בלי חיילים

ואם הגענו לשלטון המוניציפלי, נחזור למשה ליאון אצלנו. מה שאיפשר לליאון לנהל את הבירה ללא סיעה היא העובדה שמאז 1978 ראשי העיריות בישראל נבחרים בבחירות ישירות. החוק קובע שאם סיעתו של ראש העירייה לא זכתה ולו במנדט אחד, המועצה תורחב במקום אחד כדי להכילו. ואכן, במועצת העיר ירושלים יש היום 32 מקומות במקום 31.

מקרה כמו של ליאון אכן לא אירע מעולם לראש עירייה ישראלי שנבחר בבחירות רגילות. אבל היו ראשי עירייה שכיהנו בלי סיעה. כדי להבין איך זה ייתכן נחוץ קצת רקע. עד להנהגת הבחירה הישירה היו חברי המועצה בוחרים אחד מהם לשמש כראש העירייה. השיטה הזו המשיכה לשמש גם אחר כך, במקרה שראש העירייה הנבחר התפטר או מת. אבל ב-1998 אישרה הכנסת הצעת חוק שלפיה אם נותרה יותר משנה לבחירות, יתקיימו בחירות מיוחדות למחליף - שבהן יכול להתמודד גם אדם מחוץ למועצה.

הדוגמה הראשונה שמצאנו קרתה בכפר שמריהו ב-2005. ראש המועצה הנבחר שמוליק בן-טובים התפטר כדי לכהן כציר כלכלי בשגרירות בלונדון. בבחירות שהתקיימו כעבור כמה חודשים הפסיד סגנו אשר אריה גניגר לדרור אלוני, בנה של שולמית אלוני, שלא היה אז חבר במועצה. דוגמה נוספת התרחשה בנצרת עילית (שמאז שינתה את שמה ל"נוף הגליל"). אחרי שראש העירייה משה גפסו הורשע בלקיחת שוחד ונאלץ להתפטר, נבחר תחתיו רונן פלוט - שבעבר ייצג את הליכוד במועצה אבל פרש כדי לכהן כמנכ"ל הכנסת. ב-2018 כבר התמודד כמועמד יחיד בראש רשימה עם רוב מוחלט במועצה.

אבידר קרא לליאון "מקרה יחיד בהיסטוריה", אבל כשמביטים מחוץ לבירה ומעבר לים, מגלים שהפוליטיקה מפתיעה בכל פעם מחדש. 

ברעיונות לכתבה סייעו לנו קוראינו המלומדים, ובפרט תמיר לזרוב, איתמר בן יאיר, קובי חייט, איתי הומינר 

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב