גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חופש הביטוי של פרופ' מרדכי קידר טעון גם הוכחה מדעית

האם יש להטיל עונש על אנשי אקדמיה המתבטאים בפרובוקטיביות וקיצוניות, והיכן עובר הגבול בין חופש הביטוי להפרת משמעת?

פרופ' מרדכי קידר, חבר סגל קבוע באוניברסיטת בר-אילן, אמר לאחרונה כי יגאל עמיר לא רצח את יצחק רבין, אלא פוליטיקאי בכיר מאוד שרצה להשתחרר מהסכמי אוסלו. בעקבות דבריו, קידר זומן מיד לבירור בפני ראש הפקולטה ולוועדת משמעת על-ידי רקטור האוניברסיטה. עד לבירור הושעה קידר מייצוג האוניברסיטה בכנסים. האוניברסיטה גינתה את הדברים והודיעה כי הם נאמרו על דעתו בלבד ואינם מייצגים את עמדתה, וכי אין מקום להתבטאויות כאלה בחברה הישראלית.

זו אינה הפעם הראשונה בה פרופ' קידר מתבטא באופן פרובוקטיבי וקיצוני. ביולי 2014 הוא התראיין לתוכנית "הכול דיבורים", זמן קצר לאחר פרשת חטיפת הנערים. בתגובה לשאלת המראיין כיצד מדינת ישראל יכולה להרתיע מחבלים, השיב קידר כי "הדבר היחיד שיכול להרתיע מחבל מתאבד הוא הידיעה שאם ייתפס, אחותו או אמא שלו ייאנסו".

התבטאות זו גררה סערה ציבורית גדולה, בעיקר מצד ארגוני נשים. תגובת האוניברסיטה אז הייתה כי כוונת קידר הייתה להגדיר את תרבות המוות והמציאות המרה של המזרח התיכון, וכי הוא "נקט על דרך ההפרזה בדוגמה של אונס נשים".

קשה להבין מדוע האמירה הקודמת של פרופ' קידר, שהיא חמורה באותה מידה (אם לא יותר), לא גונתה על-ידי האוניברסיטה, ולא גררה ועדת משמעת או השעיה. ההתנהגות הלא עקבית מעלה את השאלה המתבקשת: מתי התבטאות של מרצה באוניברסיטה חורגת מגבולות חופש הביטוי או החופש האקדמי, ומתי היא מהווה עבירת משמעת.

הזכות לחופש ביטוי היא אחת מזכויות היסוד הקיימות לכל אזרח. הזכות קיימת גם לעובד, ועל-פי הפסיקה מותר לו לבטא את דעותיו הפוליטיות ואף לבקר את מעסיקו. כשמדובר במרצה במוסד אקדמי, קיימת לו זכות נוספת - החופש האקדמי. החופש האקדמי הוא החופש של מרצה לבטא את דעותיו בחופשיות, גם אם מדובר בדעות קיצוניות, גם בעת ביצוע עבודתו השוטפת (הוראה ומחקר) וביתר שאת - כשהוא עוסק בפעילות שאינה אקדמית.

הרעיון הוא לעודד אנשי אקדמיה למגוון דעות: להטיל ספק בעמדות המקובלות ולבחון אותן, להעלות רעיונות חדשים ולהביע עמדות שנויות במחלוקת או לא פופולריות. ככל שנושא השיח הוא גם תחום מומחיותו של המרצה - כך החופש הנתון לו רחב יותר. פרופ' קידר הוא מזרחן, מומחה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולכן הנושא בו עסק בנאומו היה נושא המצוי בתחום מומחיותו. מאידך, הסלחנות כלפי התבטאות השייכת לתחום המומחיות, מתבססת על כך שהמרצה ערך מחקר בנושא ויכול לתמוך את רעיונותיו. לא ברור אם פרופ' קידר יכול לעבור משוכה זו.

במרבית המדינות הדמוקרטיות החופש האקדמי מקבל פרשנות רחבה, על אחת כמה וכמה כאשר ההתבטאות נעשית שלא במסגרת העבודה. גם כאשר נאמרו על-ידי מרצים משפטים מעוררי מחלוקת במהלך שיעור, נפסק כי הם רשאים לכך במסגרת החופש האקדמי. מאידך, בארה"ב קיימת פסיקה לפיה גם לחופש האקדמי יש גבולות.

למשל, אושרה החלטת מכללה שלא לחדש את חוזה ההעסקה עם מרצה שנתנה לתלמידים הומוסקסואליים חוברות המקדמות את הדעה שהומוסקסואליות היא חטא ודוחקות בהומוסקסואלים לתקן את דרכם. בית המשפט שוכנע כי התבטאויותיה של המרצה הפריעו לתלמידיה ההומוסקסואלים וגרמו להם להירתע מלהשתתף בשיעוריה, ובכך פגעו ביכולתה של המרצה ללמד.

כמו כן, אושרה החלטה על פיטורי מרצה, ששימש ראש מחלקה באוניברסיטה של ניו יורק, בשל התבטאויות אנטישמיות. בית המשפט אישר את הפיטורים וקבע כי התבטאויות מסוג זה מזיקות לאווירת הלימודים במוסד, ובשל כך הן אינן מוגנות מכוח עיקרון חופש הביטוי.

מאידך, נפסק (בהחלטת ביניים) כי מרצה שנתן קורס על גזענות וקבע בו שיש שלוש הופעות של גזענות - נאציזם, אפרטהייד וציונות - יוכל לתקוף את החלטת רשויות האוניברסיטה שלא לתת לו קביעות, אם יוכיח כי החלטה האמורה התבססה על תוכן הרצאותיו ולא על סיבות אחרות.

בניגוד לחלק נכבד מהאוניברסיטאות בארה"ב, האוניברסיטאות בישראל אינן גופים פרטיים. הן נתמכות מכספי ציבור, ומעמדן הוא כשל גופים ציבוריים או דו-מהותיים. עובדי מדינה נדרשים לאישור בטרם מתן ראיון בתקשורת, וחל עליהם (מכוח התקשי"ר) איסור על הבעת דעה פוליטית.

בית המשפט העליון פסק כי לא כל התבטאות של עובד ציבור תהווה הפרת משמעת. הבעת דעה תהא מותרת כל עוד זו אינה לובשת צורה ותוכן שקרוב לוודאי יגרמו נזק ליכולת התפקוד של השירות הציבורי או לאמון הציבור בו. מאידך, נפסק כי התבטאות של עובד משרד החוץ אשר כתב מכתב לרמטכ"ל, שפורסם גם בעיתונות, בו "בירך" אותו לרגל בחירתו לתפקיד בצבא המבצע פשעים נגד האנושות, נוגדת את מעמדו כעובד ציבור.

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי יש להשאיר על כנה השעיית עובדת ציבור שנשאה בהפגנה שלט עם הכיתוב: "ילדי היטלר רוצים לבצע אותו דבר בילדי עזה", ואמרה בטלוויזיה: "העם הציוני שוחט את האחים שלנו בעזה".

לגבי מערכת החינוך נקבע על-ידי בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב כי "עובדת ציבור שתפקידה המהותי הוא חינוכי פסיכולוגי - הציפייה ממנה היא לאיפוק, ריסון ודוגמה כלפי כל מי שנזקק לשירותיו. הבעת השמחה בנפול חיילי צה"ל, ואיחולים לנפילת חיילים נוספים, היא פעולה שסליחת המעביד היא קשה". 

פרופ' קידר סרב להתנצל על דבריו והודיע כי יתפטר אם יבקשו ממנו לחזור בו מהם. אם הוא יועמד לדין משמעתי (וספק אם כך יקרה), לא ינהגו עמו ביד קשה, גם משום שבוועדת המשמעת יושבים חברי סגל אקדמי בעצמם, וגם משום שהוא בן 66 ונמצא שנתיים לפני פרישה. עד כמה שדבריו מקוממים, מחלו לו בעבר על התבטאויות חמורות לא פחות.

העניין האמיתי בהליך כזה הוא לא התוצאה שלו, אלא הניסיון לקבל הסברים מפרופ' קידר לתזה שהציג. אם אין לה ידיים ורגליים, הוא לא ראוי לשמש באקדמיה. לא בגלל מה שאמר - אלא בגלל מחקר כושל.

*** גילוי מלא: הכותבת היא מומחית לדיני עבודה ממשרד רובין-שמואלביץ ומייצגת מוסדות להשכלה גבוהה. בין היתר מייצגת שמואלביץ גם את "גלובס". 

עוד כתבות

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

שופטי העליון דוד מינץ, יעל וילנר ויצחק עמית. הסכימו פה אחד בפסיקה / צילומים: רפי קוץ, דוברות הרשות השופטת

הפסיקה שמטלטלת את מוסד "הידועים בציבור": ההשלכות והמשמעות

לאחרונה קבע העליון כי בני זוג שחיו יחד שנה וחצי ותכננו להתחתן אינם ידועים בציבור ● מומחים לדיני משפחה מזהירים משינוי התייחסות מצד מוסדות פיננסיים ומסבירים כיצד יש להיערך

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה