גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אי-קומרס זה משהו שכאן להישאר. יש פה הזדמנות אבל גם איום"

כך אמר היום דודו וקנין, ראש מערך עסקים קטנים בבנק לאומי, בפאנל "מקוונים מחדש" בוועידת "עושים שוק" של "גלובס" בנושא E-commerce ● מיכל חיון, מנכ"לית משותפת ב-2DO!: "השוק שלנו מתבגר עכשיו. זה לא להקים אתר ולסיים בזה"

פאנל "מקוונים מחדש" בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר, גלובס
פאנל "מקוונים מחדש" בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר, גלובס

כשאחוז הקניות ברשת גדול, וצרכנים רבים זולגים לשם על פני החנויות הפיזיות, יש גופים מקומיים רבים שרוצים להתחיל לפעול במרחב המקוון ולא להפסיד את הצרכן לטובת אלה שכבר שם. איך עושים את המעבר לשם עכשיו, זו שאלה גדולה שהמון עסקים קטנים מתמודדים איתה היום, כשהם מבקשים לייצר לעצמם יתרון שאולי לא היה להם בעבר - מול חנויות פיזיות גדולות התופסות את המרחב הציבורי, וגם להגיע באופן ממוקד לצרכן רחוק שעד היום לא הייתה להם כל גישה אליו.

מיכל חיון, מנכ"לית משותפת ב-2DO!; דודו וקנין, ראש מערך עסקים קטנים בבנק לאומי; ואילנית שרף, מנהלת המחקר של פסגות; התכנסו לדיון על הנושא בוועידת "עושים שוק" של "גלובס" בנושא E-commerce, בהנחיית שני מוזס, כתבת הקמעונאות של "גלובס". 

"אין ויכוח שאי-קומרס זה משהו שכאן להישאר. אנחנו מבינים שיש כאן גל, שיש כאן הזדמנות, אבל גם איום. אנחנו מזמן תופסים את התפקיד שלנו כבנקים, ומבינים שעסקים מצפים מאיתנו לעזור להם בהגדלת המכירות. המכירות אונליין זה ערוץ נוסף עם הזדמנות אדירה. העסקים זהירים בכניסה שלהם לתוך העולם הזה. אנחנו עושים כנסי לקוחות ולוקחים את העסקים הקטנים יד ביד לתוך העולם הזה", אומר וקנין. "הם צריכים להבין את המשמעויות של העולם הזה, והם מבינים את התפקיד שלנו."

לדבריו, "כל הבנקים יודעים לתת הלוואות וריביות כשיש מודל עסקי נכון. עסק קטן צריך לשאול את עצמו את השאלות הנכונות לגבי שיעורי הרווח וההתנהלות בפלטפורמות האלה. אם יש רווח שאמזון גוזרת, צריך להבין מה נשאר לעסק. בצד של ההזדמנות אלה בעיקר העסקים שיש להם מוצר ייחודי - ולכן עסקים קטנים יכולים להרוויח מכך כשיש להם יתרון על פני אחרים, או עסקים גדולים מאוד שמדלגים על הקמעונאים, כי יש להם אפשרות לקצר את שרשרת האספקה, וכאן יש איום על העסקים הקטנים.

מיכל חיון, איך את רואה את ההבדל בין מדף פיזי למקוון?

חיון: "אנחנו מלווים חברות גם בפרויקטים של הקמה. בשנתיים-שלוש האחרונות מרבית החברות התעסקו בהגדלת היכולות שלהן ובפתיחת חנויות באונליין, ועכשיו אנחנו בשלב הבא. שני המקומות שנתעסק בהם בשנתיים הקרובות הם ייצור אסטרטגיית דיגיטל מסחרית מלאה - כשבא עסק קטן ושוקל איך להיכנס לאונליין, הוא יכול להקים אתר משל עצמו או להיכנס למרקט פלייס קיים. עד עכשיו בחרו בין שתי האופציות הללו. העסקים הקטנים היו צריכים טראפיק ותקציבי שיווק. כשמסתכלים על העולם - השילוב הוא המפתח.

"השוק שלנו מתבגר עכשיו. זה לא להקים אתר ולסיים בזה. כשעזריאלי למשל העלו אתר, היו מעט גופים גדולים שמכרו שם. היום יותר ויותר גופים גדולים מייצרים לעצמם אסטרטגיה דיגיטלית. עסקים קטנים בארה"ב שהתחילו את דרכם באמזון, מבינים היום שהם צריכים ראייה רחבה יותר והבנה של אילו מוצרים אני מוכר על איזה מדף. אמזון יכול להיות המקום שבו אני מוציא את הבסט-סלרס שלי, ובאתר שלי אני מוכר מוצרים עם ערכים נוספים. הדבר הנוסף הוא חיבור בין האונליין לאוף-ליין. ארגונים ממשיכים להקים חנויות, ובשנתיים הקרובות נעסוק בניסיון לזהות את הלקוח בנקודת המכירה הפיזית ולהתאים אותו לאונליין".

כל הנושא הזה של זיהוי, זה משהו שהחברות עדיין לא נכנסו אליו לעומק.

"אחת השיטות היא מי שיש לו מועדון לקוחות - הוא יודע לזהות את הצרכן פיזית ואיך להציע לו הצעות פרסונליות. זה קורה באונליין בכלים של האונליין. כשיש לך את ההבנה 360 מעלות לגבי מה הצרכן קנה בשני המקומות - אתה מקבל הרבה יותר כוח. זה מפתח שאנחנו צריכים לעבוד בו. זה מאפשר לנו להכניס טכנולוגיות יותר נכונות ולייצר חוויית לקוח יותר טובה בחנויות הפיזיות. בסוף הלקוח רוצה שנציע לו את הדבר הטוב ביותר ונדע לתת לו את החוויה. הלקוח הוא אימפולסיבי וחסר זמן בשתי נקודות המכירה".

שרף: "יש הבדל דרמטי בין האימפולסיביות בשתי נקודות המכירה. באונליין יחס ההמרה של הרכישות האימפולסיביות הוא נמוך - רק 3%. אם בודקים סטטיסטית, אנחנו מבינים שהצרכן האימפולסיבי, בעיקר של נשים שרוכשות כדי לפצות את עצמן ועוד כל מני היבטים פסיכולוגיים שלא ניכנס אליהם - אנחנו רואים מעבר לרכישות יותר רציונליות. מאיך שהדברים מתבצעים, אנחנו רואים שהפיתוחים הטכנולוגיים מתרכזים באיך לגרום לצרכן לרכוש יותר באונליין ולא רק באוף-ליין".

איך עסקים יכולים להשתלב במקום הזה שבו הם צריכים להביא בסופו של דבר את הלקוחות לחנות?

וקנין: "הפלטפורמה של מכירה ברשת מאפשרת לעסקים להגיע לקהלים שבעבר לא היו בהם. עסק זעיר שהבעלים שלו הוא איש השיווק והמוכר והממציא, צריך את הערוץ הזה. הפלטפורמה, עם כל ההססנות שמלווה, היא להגיע ללקוחות שלפני כן לא יכולתי להגיע אליהם. כמו שהבנקאות נצרכת היום חלקה פיזית וחלקה טלפונית וחלקה טלפונית - גם כאן זה ככה. הלקוח מחפש יותר נוחות ופחות מחיר. המחירים באונליין הם אותם מחירים, אבל זה נוח יותר. סטנדרט השירות הגבוה הוא מחייב - החזרות, החלפות, תיקונים, ביטולי החלפות. אלה סטנדרטים שעסקים קטנים יצטרכו לעמוד בהם. הם יצטרכו להיות יותר טובים בשירות מאשר בנקודות הפיזיות הרגילות".

יש מתח בין הקמעונאים לספקים. כל אחד בונה זירה משלו, בה הוא יהיה הספק וינהל קשר עם הספק. מיכל, את רואה עתיד שבו נקנה את המוצרים ישירות מהספקים? הם צריכים כולם לחתור לשם?

חיון: "האונליין מערבב הכול. כמו שיש הזדמנות לעסקים קטנים להיכנס לאונליין, מה שלא היה בעולם הפיזי, אז הכטל מתערבב. כולם מייצרים שרירים חדשים במקומות שהם לא ההתמחות הקלאסית שלהם. הכול משתנה כתוצאה מהאונליין. יצרן יקנה איפה שיהיה לו ערך. זה שונה מלהפריד קוטג' מסל קניות. אם ניתן לצרכן ערך - הוא יבוא לקנות. אם שטראוס למשל מחליטים להביא מוצרים ייחודיים לעולם האונליין ולמכור בצורה שונה מאשר בנקודת המכירה, זה ערך. אם יצרן מחליט שהוא שולח בתוך שעתיים את המוצרים, זה ערך".

אילנית, איך שינוי התפקידים הזה ישפיע על החברות כפי שאנחנו מכירים אותן היום?

שרף: "יש שינויים שקורים באוף-ליין ומעודדים את זה. פרייבט לייבל גדל בצורה משמעותית מאוד בשנים האחרונות, אם מדברים על שוק הקמעונאות למשל. רמי לוי דחף את היצרניות למקום הזה. יש להן את היכולת ואת הכוח הכספי לבצע את השינוי, וגם הן רוצות לתת מענה לתחרות המקבילה. צריך לקחת בחשבון את הרצון שלך לגעת בצרכן הסופי. אם ניקח את הדוגמה של שוק הסטרימינג, נראה שחברות התוכן החליטו לגעת ישירות בלקוח הסופי. כולם מבינים שהערך האמיתי זה דאטה. היצרניות רוצות לטרגט ולמקד את המוצרים שלהן לקהל היעד שלהן. זה נותן את המעטפת להכול".

דודו, האם הכוח הזה יגיע גם למכולת הקטנה?

וקנין: "זו דוגמה בעייתית. המכולת מתבססת על זה שהיא קרובה לבית, גם אם היא יקרה יותר. האונליין בא על חשבון האוף-ליין. עסקים יצטרכו לגוון את המוצרים שלהם ולהיכנס למכירות האונליין, אחרת הם לא ישרדו. מדברים על 20 מיליארד שקל מכירות עד סוף השנה באונליין, אבל כשראינו שעד 2024 זה יהיה 25% מסך המכירות, העסקים הקטנים עלולים להיפגע. הם מבינים שהם צריכים כלים וייעוץ כדי לנצל את הגל הזה ולא לטבוע בו".

המצב של הצרכן ישתפר או יתדרדר?

חיון: "בוודאי שישתפר. הרבה פעמים אנחנו מחפשים מישהו שיעזור לנו לקבל את ההחלטה, אבל בסופו של יום, דריכה על אצבעות הרגליים אחד של השני משפרת את המצב של הצרכן. כוחות השוק תורמים בסופו של דבר לשיפור החוויה שאנחנו מקבלים מחוויית הקנייה. לא משנה אם זה בפיזי, באוף-ליין או באון-ליין".

שרף: "אנחנו נמצאים בתחילת הדרך. אני מעריכה שבעתיד תהיה ירידת מחירים, ושהצרכנים שיפצלו את סל הצריכה שלהם כדי לצרוך נכון יותר, יקבלו יותר ערך. המאזן הוא לטובת הצרכן".

וקנין: "זה עולם של נגישות בכל השירותים. אנשים מבוגרים שקשה להם להתנייד ולנוע, ייבחרו באונליין כערוץ מועדף. היכולת שלהם לשחות בעולם הזה תאפשר להם לצרוך שירותים ומוצרים בקלות".

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל