גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדילמה של משקיעי אפי פיתוח: האם להיענות להצעת הרכש של לבייב - בפחות מחצי מההון העצמי

הצעת הרכש שהגיש לבייב   להחזקות הציבור בחברה בסכום של 110 מיליון דולר, תישאר פתוחה עד 19 בדצמבר ● לבייב באופן ישיר בכ-65% ממניות אפי פיתוח, אותן רכש בספטמבר 2016 מחברת אפריקה ישראל הקורסת

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן אפי פיתוח, שבשליטת לב לבייב, דיווחה השבוע לבורסה בלונדון כי הצעת הרכש שהגיש לבייב להחזקות הציבור בחברה בסכום של 110 מיליון דולר, תישאר פתוחה עד 19 בדצמבר 2019. עד ליום זה יידרשו המשקיעים הישראלים והאירופאים של אפי פיתוח להחליט, האם להיענות להצעת הרכש של בעל השליטה, או לסרב לה ולקוות להצעה משופרת ממנו בעתיד הקרוב.

לבייב, נזכיר, מחזיק באופן ישיר בכ-65% ממניות אפי פיתוח, אותן רכש בספטמבר 2016 מחברת אפריקה ישראל הקורסת (שבה שלט לבייב בעבר). תמורת המניות שילם לבייב סכום של 550 מיליון שקל (146 מיליון דולר במועד השלמת העסקה), והכסף עצמו עשה דרכו הישר לידיהם של מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, שהחלו להוביל את המהלכים להשגת הסדר חוב בחברה.

לבייב, שהיה אז בעל השליטה באפריקה ישראל, חיפש דרכים להישאר בגרעין השליטה גם ביום שאחרי השלמת ההסדר, אולם מחזיקי האג"ח ביקשו עתיד חדש לחברה, אחרי שני הסדרי חוב גדולים בתוך פחות מעשור. כיום עומדת אפריקה ישראל חדלת הפירעון לקראת מכירתה לקבוצת לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג, לאחר שכבר מכרה חלק ניכר מנכסיה.

כחלק מאותה עסקה לפני כשלוש שנים, הסכים אז הבנק הרוסי VTB שלא להעמיד את חובות אפי פיתוח כלפיו לפירעון מיידי, בתמורה לערבות של 190 מיליון דולר שקיבל מלבייב. בהמשך נטען בפרסומים שונים כי VTB גם העניק ללבייב את המימון לרכישת מניות השליטה באפי פיתוח. כעת, מציינת חברת פלוטוניק שבבעלות לבייב, כי בנק VTB יממן את הצעת הרכש הנוכחית.

במסגרת הסכם המכירה ללבייב, קיבלו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל גם אופציות על מניות אפי פיתוח למשך שלוש שנים. אופציות אלו פקעו בספטמבר האחרון לאחר שמחיר מניות אפי פתוח נותרו נמוכות ממחיר המימוש, וכחודש לאחר הפקיעה הגיש לבייב את הצעת הרכש שלו למלוא המניות שבידי ציבור המשקיעים.

לאפי פיתוח, שרשומה למסחר בבורסת לונדון, שני סוגי מניות (A ו-B). עבור כל אחד משני סוגי המניות הציע לבייב מחיר של 30 סנט למניה, המשקף שווי חברה של 314 מיליון דולר. בימים שלאחר פרסום ההצעה זינקו מניות אפי פיתוח אל עבר מחיר הצעת הרכש, אולם היום דווקא ירדו בכ-6% למחיר של 28 סנט.

קרן כלימרק מחזיקה ב-3.3% מאפי פיתוח

אז מי בכלל מחזיק כיום בכ-35% ממניות אפי פיתוח, שהונפקה בלונדון במאי 2007 לפי שווי עתק של 7.3 מיליארד דולר "אחרי הכסף"? ככל הנראה מדובר בעיקר בגופים מוסדיים וקרנות השקעה מאירופה ומישראל. על פי נתוני חברת פרדיקטה, החזיקו גופים מוסדיים בישראל בכ-12.3% ממניות אפי פיתוח נכון לסוף יוני 2019 (כ-35% מהמניות שבידי הציבור).

גוף אחד שהכריז בחודש שעבר כי ברשותו 3.3% ממניות אפי פיתוח היא קרן הגידור הישראלית כלירמק, שהקימו רז כפרי ואילן לבנון, שמנוהלת כיום בידי יניב צלאל. כלירמרק, שמשקיעה בעיקר באיגרות חוב של חברות במצוקה, לקחה חלק פעיל בבחינת החלופות להסדר חוב באפריקה ישראל, וצלאל עצמו אף היה חבר בנציגות מחזיקי אגרות החוב שלה, שניהלה את המגעים מול המשקיעים השונים. לכלירמרק פוזיציה בשווי נוכחי של כ-10 מיליון דולר על מניות אפי פיתוח. לא ידוע מתי נרכשו מרבית המניות ואיזה סכום שולם עבורן, אולם יש המעריכים כי הקרן עשויה להתנגד למחיר המוצע בהצעת הרכש, וללחוץ על לבייב להעלותו.

אפי פיתוח טרם פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2019, והיא צפויה לעשות כן רק בשבוע הבא. אולם כבר כעת ברור ששווי החברה בהצעת הרכש אינו קרוב אפילו להון העצמי אותו הציגה בסוף יוני השנה ושעמד על 836 מיליון דולר. במילים אחרות, מדובר על הון עצמי הגבוה פי 2.66 משווי החברה בהצעת הרכש, ולכן לדעת חלק מהמשקיעים הם ראויים לקבל מלבייב מחיר של 80 סנט למניה, שישקף את ההון העצמי של החברה.

עם זאת קשה לדעת כיצד יבחרו מרבית המשקיעים לנהוג. מצד אחד, משקף המחיר המוצע מכפיל נמוך של 0.38 בלבד על ההון העצמי, אולם מנגד מחיר ההצעה גבוה באופן משמעותי מהמחירים בהם נסחרו המניות טרם הגשת הצעת הרכש. מחירים אלו נעו בשנה האחרונה בטווח שבין 15 סנט ל-22 סנט בלבד.

בנוסף לכך, סובלות מניות אפי פיתוח מסחירות נמוכה, כך שעבור משקיעים בעלי פוזיציה גדולה וותיקה במניות, שמאסו בהחזקה בהן, מדובר באפשרות מהירה וודאית למימוש ההחזקה. כמו-כן, מדובר בחברה שנראית רחוקה עדיין מתשלומי דיבידנדים לבעליה, כך שבחירה להמשיך להחזיק בה עלולה לעלות למשקיעים בהתייבשות נוספת על הספסל.

קיימת כמובן האפשרות, שהתנגדות להצעת הרכש במתכונתה הנוכחית תוביל את לבייב להעלות את המחיר המוצע בה. עם זאת, כלל לא בטוח שכך אכן יקרה. לבייב מתגורר כיום ברוסיה והגישה אליו מצד אנשי שוק ההון קשה בהרבה מזו שהייתה מוכרת בעבר.

יוכל למחוק גם עם היענות חלקית

אפי פיתוח פועלת בשוק הנדל"ן של מוסקבה ומחזיקה בין השאר בקניון "אפימול סיטי". היא רשומה כאמור למסחר בלונדון, שם חוקי ניירות הערך שונים מאלו הנהוגים בישראל. כך למשל, אם בישראל יכול בעל שליטה בחברה ציבורית לרכוש את הבעלות המלאה עליה ולמחוק את מניותיה מהמסחר, רק אם הגיע באמצעות הצעת רכש להחזקה של לפחות 95% מהמניות, הרי שבלונדון הדרך לכך קלה יותר.

ראשית, בלונדון נדרש בעל השליטה להגיע להחזקה של 90% בלבד מהמניות, כדי לחייב את יתרת המשקיעים למכור לו את מניותיהם, ולהשיג בכך בעלות מלאה. אולם מעבר לכך, יכול בעל השליטה ליזום מהלך של מחיקת המניות מהמסחר גם אם לא הגיע למספר הזהב של 90%.

על פי החוק בבריטניה, כדי למחוק את המניה מהמסחר נדרשים שני תנאים מצטברים. הראשון הוא שבעל השליטה יגיעה להחזקה של 75% והשני הוא שבעל השליטה יקבל את הסכמת מרבית המחזיקים מקרב מניות המיעוט. כך שבפועל, יוכל לבייב למחוק את המניה מהמסחר גם אם ישיג היענות חלקית שתוביל אותו להחזקה של כ-83% בלבד באפי פיתוח.

עבור מחזיקי המיעוט, מדובר עם כך בסיכון נוסף, של היוותרות עם מניות שאינן סחירות במקרה של היענות חלקית בלבד. כך או כך, עד שיידרשו להכריע סופית בנושא, יוכלו כאמור המשקיעים לבחון פעם נוספת את מצבה העסקי של אפי פיתוח, לאחר שהחברה תפרסם בשבוע הבא את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי.

את אפי פיתוח הקים לבייב כזרוע הפעילות ברוסיה של אפריקה ישראל. במאי 2007, בשיאה של בועת הנדל"ן העולמית ושנה בלבד לפני התפוצצותה, ההיא גייסה סכום עתק של 1.4 מיליארד דולר לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר "אחרי הכסף", וייצרה לאפריקה ישראל רווח הון של 3.4 מיליארד שקל.

עם זאת, שנה לאחר מכן התחיל משבר פיננסי בארה"ב, שהתפתח לכדי משבר כלכלי עולמי ושהוביל לקריסה במחירי הנדל"ן במדינות רבות בעולם, ובהן רוסיה. שוויה של אפי פיתוח צנח, ואילו אפריקה ישראל ספגה הפסדים כבדים ונדרשה להסדר חוב ראשון עם מחזיקי האג"ח שלה.

גם ההמשך לא האיר פנים לחברה: הכלכלה הרוסית המשיכה לקרטע ואפי פיתוח נדרשה להתמודד עם קשיים מרובים בפעילותה. בשנת 2015 החמיר המצב ברוסיה בעקבות קריסת מחירי הנפט בעולם ובשל הסנקציות שהוטלו עליה לאחר פלישתה לאי קרים. מצב זה פגע באפי פיתוח, והוביל את אפריקה ישראל לבקש הסדר חוב שני עם נושיה, שנמצא כעת לקראת סיומו.

אפי פיתוח פועלת ברוסיה ועוסקת בתחומי הנדל"ן היזמי המניב והנדל"ן היזמי למגורים. בשלוש השנים האחרונות השתפר מצבה של החברה באופן משמעותי, לאחר שפעלה למימוש נכסים והקטינה את מצבת חובותיה. את המחצית הראשונה של 2019 סיימה אפי פיתוח עם צמיחה של 28% בהכנסות ל-182 מיליון דולר, ועם עלייה של 66% ברווח הגולמי ל-93 מיליון דולר.

עם זאת, החברה גם רשמה ירידה של 30 מיליון דולר בערך הנדל"ן שברשותה, שהובילה לירידה של 51% ברווח הנקי, ל-38 מיליון דולר. נכון לסוף יוני 2019 הציגה החברה במאזנה נדל"ן בשווי של 1.24 מיליארד דולר, וחוב פיננסי של 400 מיליון דולר, שמרביתו (384 מיליון דולר) לטווח ארוך. 

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד