גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההשלכות של מלחמת הסחר, הטבות הענק מהמדינה, הפספוסים וההצלחות: המעסיק הגדול בהייטק מדבר

יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל, מספר בראיון ל"גלובס" מה היתרונות התחרותיים של אינטל בתחום הבינה המלאכותית, מתייחס לחשש מהשלכות מלחמת הסחר ומתייחס גם לפספוס מהפכת המובייל: "זה לא רודף אותנו, באותה תקופה זיהינו היטב מהפכות אחרות"

יניב גרטי אינטל ישראל / צילום: איל יצהר
יניב גרטי אינטל ישראל / צילום: איל יצהר

לפני כחודשיים נכנסו עובדי אינטל בפתח תקווה לבניין חדש, שבו 14 אלף חיישנים מסייעים לנתח את דפוסי ההתנהגות שלהם ולהקל עליהם את חיי היומיום - מניווט אל מקום חניה בחניון והתאמת התאורה ומיזוג האוויר בחללים המשותפים, ועד בדיקת התור במסעדות במתחם. מאחורי המערכות האלו עומדת, איך לא, בינה מלאכותית (AI) - אולי הטכנולוגיה הכי חשובה בימים אלו עבור אינטל.

כלפי חוץ, הבניין החכם זה סוג של גימיק. "הבניין הכי חכם בעולם", אומרים באינטל. הניסיון להיראות הכי חדשניים חשוב בעולם שבו אנחנו נמצאים, שמבוסס על מיתוג ויחסי ציבור וכולל תחרות גוברת על עובדים ושיתופי פעולה עם סטארט-אפים. אבל זה ממש לא רק זה - בשנים האחרונות מתמודדת אינטל עם תחרות חדשה, מצידה של חברת אנבידיה, שהלכה וצברה תאוצה. רק בשבוע שעבר חשפה אינטל שבב חדש שמיועד לבינה מלאכותית, והדגישה איך הוא גובר על זה של המתחרה.

"בעולם של פורמולה 1 אנחנו יצרני הרכב. בעולם הרכב יש כל מיני מנועים, בנזין או היברידיים, לפעמים הם מיועדים לנהג אחד ולפעמים זה רכב לפנאי. המטרה שלנו היא לתת לנהגים את הרכבים הכי טובים", אומר יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל, בראיון ל"גלובס". "אנחנו אמנם לא מייצרים את המידע הרפואי אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לוודא שיהיו את המערכות הכי מהירות, את ההספק הכי טוב, את היכולת להתמודד עם דאטה וליצור תחזיות, ושהעלות להפעיל אותן תהיה נמוכה, כדי שיהיה אפשר לתת לכל אחד את המסלול העתידי שלו".

יניב גרטי (52) נכנס לתפקיד מנכ"ל אינטל ישראל לפני קרוב לשלוש שנים. בדומה לקודמתו בתפקיד, מקסין פסברג, הוא נוהג לשבת באופן ספייס כמו כל העובדים בבניין. הוא "פריק" של ספורט, ואת מרבית שעות הפנאי שלו הוא מעביר בצפייה במשחקים ובתחרויות. הניהול של אינטל בישראל, כמו בכל מדינה, הוא מטריציוני - כלומר לא כולם מדווחים לגרטי, אך יש לו אחריות על קרוב ל-13 אלף עובדי החברה בישראל. "אנחנו הפעילות הכי גדולה של אינטל מחוץ לארה"ב, וכמעט כל פעילויות החברה באות לידי ביטוי פה בישראל", הוא אומר.

"המטרה שלנו היא להגדיל את העוגה"

אם צריך לבחור תחום אחד שבו אינטל צריכה, שלא לומר חייבת, לשים את כל המאמצים שלה, זה תחום הבינה המלאכותית - שהולך ותופס מקום מרכזי יותר בפעילותם של עסקים וארגונים. "בינה מלאכותית זה היכולת להסיק מסקנות מדאטה באופן אוטומטי. מעורבים בזה הרבה מאוד אלמנטים טכנולוגיים - מעבדים, מעבדים גרפיים,Wi-Fi, יכולות זיכרון וכו'. המקום שאנחנו מאמינים שיאפשר לנו לנצח הוא העובדה שאנחנו החברה היחידה שיש לה את כל המרכיבים, שמאפשרים לנו לספק את הפתרון המלא ואת האלמנטים הנדרשים לעולם של בינה מלאכותית.

"באופן כללי, כל 18 חודשים מוכפלת כמות המידע שמיוצרת בעולם. השאלה היא איך מעבדים את המידע ומנתחים אותו. זה מביא אותנו לעולם שבו מערכות המחשוב מתחילות להיות היברידיות באופן שלהן, כי השאלה היא גם איפה התהליכים קורים. למה לפטופ צריך בינה מלאכותית, אני יכול להעביר תמונות לענן ולעשות שם זיהוי פנים. אבל אולי אני דווקא מעדיף שזה יהיה במכשיר עצמו? הדבר הזה משפיע עלינו, למשל המעבד שלנו לדאטה סנטר צריך לעשות אופטימיזציה ליותר מ-50 תהליכים (workloads) שונים. יש לכך השפעה מבחינת תכנון וגם צריכת הספק. אם אני זוכר נכון, הנתון האחרון שקראתי הוא שב-2018 צריכת ההספק של מרכזי הנתונים בעולם הייתה גדולה מזאת של בריטניה ואירלנד. אנשים כותבים - אל תדפיס את המייל, אבל צריך גם להוסיף - אל תשמור אותו. גם לזה יש משמעות סביבתית. להתמודד עם כמויות המידע זה מאתגר".

יש היום סטארט-אפים מאוד מבטיחים בתחום הבינה המלאכותית, כולל בישראל, שבדברים מסוימים מאתגרים את החברות הגדולות בתחום. מה אסטרטגיית הרכישות שלכם מול פיתוח אורגני?

"אינטל עשתה רכישות בתחום הבינה המלאכותית אבל לא בישראל, למשל של חברת נירוונה. יש כמה רבדים: אנחנו מפתחים באופן אורגני; במקומות שאנחנו חושבים שצריך לייבא את הידע והיכולות של אנשים מבחוץ אנחנו מבצעים רכישה; ואז יש את מעגל נוסף, שכולל את אינטל קפיטל, קרן ההשקעות התאגידית של אינטל, שבמקביל גם דוחפת את השוק קדימה. חברת הבאנה לאבס הישראלית למשל, שאינטל קפיטל השקיעה בה, מתחרה בהיבטים מסוימים במוצרים של אינטל - כלומר אין מצב שיש פה פיתוח שלא קיים במקביל גם באינטל. בין החברה לבין קרן ההשקעות שלה יש חומות סיניות.

"זאת השקעה מדהימה של אינטל קפיטל, כי יש פה חברה שלוקחת את הדברים קדימה. ככה אנחנו עוזרים לתעשייה לדחוף את התחום הזה. ככל שיהיו יותר חברות פעילות, זה טוב לנו. השאלה אם אני רוצה להתחרות על גודל העוגה או להגדיל את העוגה. בסוף המטרה שלי היא לזכות כי אני טוב, אף אחד לא יקנה אותי אחרת, בטח בעולמות מתעוררים מבחינה טכנולוגית. אם תראה שחקן יחיד, זה בדרך כלל אומר שאין שוק.

"אחד הדברים שאנחנו מחפשים שם זה לעבוד עם אלו שמחפשים את הדברים המדהימים הבאים. לא בהכרח הם יסיימו איפה שהם התחילו אבל אנחנו רוצים להיות חלק מהמסע הזה. אינטל קפיטל מאפשרת לנו גישה לאנשים שהכי בחזית, בסטארט-אפים, חלקם שלושה אנשים ונייר. זה אחד המקומות שמאפשרים לנו לחזות עשר שנים קדימה. אנו באמת לא מאמינים שאנחנו יכולים לענות על כל השאלות לבד, לפעמים בכלל צריך לדעת איך לנסח את השאלות".

האם העובדה שנכנסתם לתחום המובייל באיחור היא טראומה בארגון?

"האם זה רודף אותנו בחלומות בלילה? לא זה לא. שים לב שיש מהפכות אחרות באותה תקופה שלא פספסנו, כמו כל עולם מרכזי הנתונים".

אתם חברת שבבים אמריקאית. איך אתם רואים את מלחמת סחר, שמשפיעה גם על תעשיית השבבים?

"המצב הגיאו-פוליטי מול סין מדאיג אותנו כי אנחנו חברה שלפחות עד עכשיו יש לה פעילות אמיתית בסין. ההשפעה היא גם על הלקוחות שלנו, מבחינת מכסים על המחיר של מוצרי קצה שהפיתוחים שלנו נמצאים בהם. למשל זה יכול להשפיע לרעה על שוק המחשבים האישיים, שאנחנו מצפים לפריחה שלו כבר תקופה.

"קיימת היום בעולם תנודתיות על הציר שבין גלובליזציה לעולם נפרד. קטונתי, ולא רק אני, מלהעריך איפה נעצור על הציר בסוף התהליך, אבל יש סיכוי שלא נגיע לאותה נקודה שבה היינו לפני כמה שנים. ההיפך מגלובליזציה זה מלחמה קרה עם חומה טכנולוגית. העולם יתחיל לפתח מערכות ופתרונות שלא יידעו לדבר אחד עם השני. היום קיימים בתעשיית הטכנולוגיה סטנדרטים שכולם פועלים לפיהם, שהם אלו שמאפשרים להתחבר לרשת Wi-Fi בסין או בארה"ב, להכניס כבל USB למכשירים רבים. דוגמא נוספת היא האופן שבו הארכיטקטורה הבסיסית בנויה, איך הפקודות כתובות ואיך מריצים עליה אפליקציה. זה כמובן פוגע בחדשנות. אני מקווה שהעולם לא יגיע לשם ולא נראה שזה מגיע למצב כל כך קיצוני, אלא שזה יתיישב איפשהו על הספקטרום".

"לא אנחנו מגדירים מהם הפרויקטים הלאומיים"

גרטי מציין השנה 15 שנה באינטל, אליה הגיע לאחר שרכשה את החברה שבה עבד, אנוורה, שפיתחה ערכות שבבים לתקשורת אלחוטית. הוא גדל בחולון והיה עתודאי. בשנתיים האחרונות ללימודיו לימד תלמידי תיכון מתמטיקה במקביל. "אחרי שהשתחררתי מחיל הים חשבתי שאני בחיים לא אחזור לארגון גדול. הצטרפתי לחברת אורכית, והייתי בחברות נוספות שפעלו בתחום של תקשורת. באנוורה הייתי אחראי על הפעילות בארה"ב, ולאחר הרכישה הצטרפתי לאינטל כעובד אמריקאי. לפני שמונה שנים התחלתי בהדרגה לחזור לארץ, מכיוון שלפעילות שהייתי אחראי עליה היה מרכז כובד גדול בישראל", מספר גרטי. במשך מספר שנים הבן שלו למד בשני בתי ספר במקביל - בישראל ובארה"ב, כשכל כמה שבועות הוא עבר בין המדינות.

בתחילת 2017 הוא נכנס לתפקיד המנכ"ל, זמן קצר לפני שאינטל עשתה את הרכישה הגדולה בתולדותיה, שהיא גם הרכישה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי: רכישת מובילאיי תמורת 15.3 מיליארד דולר.

הרכב האוטונומי יותר רחוק ממה שחזו, ב.מ.וו שמשתפת פעולה עם מובילאיי משתפת פעולה גם עם חברות נוספות. זה לא היה הימור?

"אין לנו ספק שהרכישה הייתה של המוח הטוב ביותר בתחום. זה לגיטימי שב.מ.וו תשתף פעולה גם עם ספקיות נוספות, כמו שאנחנו עושים שיתופי פעולה עם עוד חברות. לגבי הרכב האוטונומי, האם השלב הראשון הוא רובוטקסי ולאחר מכן זה יגיע לכל אזרח מן השורה - זה באמת דבר שיכול להשתנות. אבל מבחינת שאלת הקצה, הדבר הזה יקרה. ואנחנו רוצים להיות בכל מקום שמייצר דאטה".

איך אתה רואה את התפקיד של אינטל כמעסיק גדול בהייטק הישראלי?

"כשמנכ"ל אינטל העולמית בוחן האם צריך להמשיך להשקיע בישראל, הדבר הראשון שהוא בודק זה את האימפקט שיש לנו על הפעילות הנוכחית והפעילות העתידית, ואיך אנחנו מטפלים במשאב הכי חשוב של אינטל, שהוא אנשים. בישראל, הצלחנו לקחת את התרבות המקומית ואת התרבות של החברה ולחבר ביניהן. פיתוח תרבות וגיוס אנשים הם דברים מאוד חשובים בארגונים, ואלו הדברים, בין השאר, שאני אחראי עליהם", אומר גרטי.

"לאורחים מחו"ל אני מסביר שלמילה חברה בעברית יש כפל משמעות. בעבור חברות, בטח בסדר גודל שלנו, זאת לא רק חובה מוסרית אלא צורך עסקי, וכשהדברים באים ביחד אלו המקומות שבהם עושים אימפקט. הכוח הגדול ביותר שלנו הוא מספר העובדים שלנו. אם אנחנו מצליחים לעודד מספיק עובדים לצאת ולהתנדב אנחנו יכולים לעשות אימפקט במקומות שבהם אנחנו מתנדבים. ב-2018 היו לנו כ-60 אלף שעות התנדבות, וכמחצית מהעובדים התנדבו. אנחנו מעודדים להתנדב בעיקר בחינוך. האינטרס העסקי שלנו הוא שכמה שיותר עובדים ישתלבו בתעשיית ההייטק".

עזרתם לקדם את "חמש פי שניים", היוזמה להגדלת מספר הנבחנים ב-5 יחידות במתמטיקה. מי אמר שזה הדבר הכי חשוב לקדם?

"אני לא חושב שמדעים זה חזות הכול, ואני לא חושב שכל הדברים בישראל מקודמים בצורה שווה. המקום שאני יכול להשפיע בכובע אינטל זה למצוא את המקומות שאני מבין בהם ועונים לי על צורך עסקי. האם המהלך הזה הצליח בהיבט של שינוי? כן. אני חושב שלכל שחקן סביב השולחן יש תפקיד. הממשלה צריכה להגדיר את הפרויקטים הלאומיים, ולא אנחנו. יש תפקיד שהחברות יכולות למלא במארג הזה ויש תפקיד לאקדמיה ולעמותות. אני מאמין, והמדינה צריכה להסכים לכך, שתעשיית ההייטק חשובה לתעשייה הישראלית ויש מחסור בכוח אדם בתעשייה".

באחרונה פורסם מכתב של 200 מנכ"לים בארה"ב שהצהירו כי שורת הרווח היא לא הדבר הכי חשוב. אתה מסכים עם ההצהרה הזאת?

"כן. אין מדריך של ארבע שורות שאומר מהם הדברים הנכונים שצריך לקדם, אבל בסוף יודעים להגיד מה נכון. אני לא חייב לבנות בניין שחוסך 75% מצריכת המים שלו, אבל יש לזה אימפקט חיובי אז אני תומך בזה. שעות התנדבות של עובדים עולות לי כסף אבל אם אני לא נמצא בחברה (Society) חזקה, שיוצרת גם סביבה כלכלית חזקה, אני אחלש. המעגלים האלו כל הזמן מתקיימים - התעשייה, הכלכלה והחברה. קשה למצוא סיטואציה שבה אתה חזק באחד מהם ורגל אחת או שתיים נמצאות בצד השני של הספקטרום. המערכות האלו ייצאו מאיזון". 

"כישראלי, אשמח שהמדינה תוכל לתת מענקים לעוד חברות שישקיעו בה כמונו"

בסוף ינואר האחרון פורסם כי אינטל הולכת להשקיע בישראל 40 מיליארד שקל בבניית מפעל חדש בקריית גת. מאז נרשמו עיכובים בבנייה, אך באינטל מדגישים כי הדברים מתנהלים לפי התוכנית העסקית. גורמים מהתעשייה העריכו כי יכול להיות שהסיבה לכך היא בניית מפעל 7 ננו מטר, ולא 10 ננו מטר.

"הרבה שנים אנחנו כאינטל שמנו במרכז את המספרים האלו, אבל אנחנו מנסים להעביר מסר שמה שחשוב זה להגדיל את כושר הייצור. בנוסף, שם המשחק הוא לבנות מפעל שלא מתאים לטכנולוגיה אחת בלבד. מפעלים נבנים בצורה שניתן להכניס להם מכונות שיודעות לטפל בכל מיני תהליכים. השאלה היא כמה ליבות ובאיזה מהירות, האם הוא מכיל גרפיקה לא, האם יש מאיץ מולטימדיה או לא, איזה סוגי חיבורים ועוד".

קיבלתם מענק של ארבעה מיליארד שקל בעבור הקמת המפעל, וזה אינו המענק הראשון. נראה שאתם מקבלים מענקים באופן אוטומטי, מבלי שחשוף לציבור על מה ההחלטה מבוססת. האם אתה כאזרח רגוע מכך שאינטל מקבלת מענקים כאלו?

"כן, אני חושב שה-ROI (תשואה להשקעה) מאוד חיובית, והמדינה לא הייתה משקיעה ב-ROI לא חיובית. אני אשמח, כישראלי, שמדינת ישראל תוכל לתת מענקים לעוד חברות שיוכלו להשקיע בהיקפים כאלו בישראל. זה מייצר מעגלי עבודה משניים.

"ישראל מתמודדת מול מדינות אחרות בעולם, ובכל אחת מהן יש שיטה שונה של תמרוץ השקעות זרות. הפעילות שלנו פה מדהימה, אבל צריכה להיות הצדקה כלכלית. או שישראל תהיה חלק מהמשחק הזה או שלא. גם בארה"ב, שמנהיגה את הכלכלה החופשית, יש מנגנונים שמיטיבים עם השקעות מקומיות - אלו חוקי המשחק של העולם. יש הרבה מקומות בעולם שהיו שמחים להתמודד על הפעילות הזאת".

מה התגובה שלך לביקורת לפיה קריית גת לא הפיקה מספיק מהמפעל?

"אני חושב שלמפעל בהיקף פעילות כזה יש השפעה מעבר להשפעה על עיר אחת. תסתכל על מספר העובדים שגרים באזור גדרה ודרומה, ועל אנשים שבאמת מגיעים ונשארים באזור הזה. אני חושב שהאזור כולו הרוויח. תשאל את ראש עיריית קריית גת ואחרים על ההשפעה של המפעל, תראה למשל את ההשפעה על הפארק, שהיה מדוכא ועכשיו יש בו הרבה פעילויות של אימפקט חיובי.

"אנחנו מתנדבים בחינוך ובקהילה, ויוזמים פרויקטים כמו 'אופק דרום' שבמסגרתו אנחנו מגייסים לעבודה עובדים שלא התאימו לחתך של אינטל, מכשירים אותם ומלווים אותם.

"אני הייתי שמח לראות רבדים של אקדמיה שמצטרפים, שיכולים ליהנות גם מתשתית העיר וגם מהתעשייה. זה יכול להיות רבדים של הנדסאים, טכנאים, ואם מוסיפים אקדמיה ליישוב מסוים - הדבר נותן בוסט. כלומר שיהיה מוסד אקדמי שיהיה מחובר לעסקים באזור". 

יניב גרטי: בן 52, בזוגיות ואב לבן אחד. הוא הגיע לאינטל לפני 15 שנה ולפני קרוב לשלוש שנים מונה לתפקיד מנכ"ל אינטל ישראל • הוא שירת בחיל הים, ועל אף שחשב שלא יחזור לעבוד בתאגיד, הוא הגיע לאינטל לאחר שרכשה את הסטארט-אפ שבו עבד • במשך שנים ארוכות התגורר בארה"ב, עד שחזר לארץ בשנים האחרונות • הוא מעורב ביוזמות חברתיות של החברה בישראל כמו עידוד לימודי מתמטיקה ברמה של 5 יחידות וגם ביוזמה של המגזר העסקי להיערכות לשוק העבודה העתידי

אינטל: ענקית שבבים שנסחרת לפי שווי של 250 מיליארד דולר, מעסיקה בישראל כ-13 אלף עובדים ואחראית לרכישה הגדולה בתולדות ישראל - רכישת מובילאיי תמורת 15.3 מיליארד דולר • בארבעת הרבעונים האחרונים הסתכמו הכנסותיה ב-70 מיליארד דולר, והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-19 מיליארד דולר 

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בת"א; תשואות האג"ח הממשלתיות בשיא של 12 שנה

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021