גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סשה ברון כהן נגד צוקרברג: בשנות ה-30 היה מאפשר להיטלר לפרסם מודעות על "הבעיה היהודית"

בנאום בוועידת Never Is Now של הליגה נגד השמצה, תקף השחקן והקומיקאי היהודי-בריטי את מייסד פייסבוק ● "אם אתה משלם להם מספיק, פייסבוק תריץ כל מודעה 'פוליטית' שתרצה, גם אם מדובר במודעה שקרית"

סשה ברון כהן / צילום: רויטרס
סשה ברון כהן / צילום: רויטרס

"אם אתה משלם להם מספיק, פייסבוק תריץ כל מודעה 'פוליטית' שתרצה, גם אם מדובר במודעה שקרית. והם אפילו יעזרו לך למקד את השקרים האלה למשתמשים שלהם, כדי להשיג השפעה מקסימלית. תחת ההיגיון המעוות הזה, אם פייסבוק הייתה קיימת בשנות ה-30, להיטלר היה מותר לפרסם מודעות בנושא 'הפתרון' שלו ל'בעיה היהודית'. רק תחשבו מה גבלס היה יכול לעשות עם פייסבוק".

את הדברים החריפים האלה אמר השחקן והקומיקאי היהודי בריטי סשה ברון כהן, בנאום שנערך בוועידת Never Is Now של הליגה נגד השמצה, שהעניקה לו את פרס המנהיגות לשנת 2019. 

לדברי ברון כהן, "מכונת התעמולה הגדולה ביותר בהיסטוריה היא פייסבוק, יוטיוב, גוגל, טוויטר ואחרים. הן מגיעות למיליוני אנשים. האלגוריתמים שהן תלויים בהם מדגישים בכוונה תחילה את התכנים שמושכים את המשתמשים. זו הסיבה שפייק ניוז עוקפות את החדשות האמיתיות, כי המחקרים מראים ששקרים נפוצים מהר יותר מאשר אמיתות". 

כהן כינה את חברות המדיה החברתית "ביוב של תיאוריות קנוניה ושפלות", משום שלטענתו הן לא פעלו באופן נמרץ יותר כדי להסיר דברי שנאה וגזענות מהפלטפורמות שלהן. עם זאת, הוא הקדיש את הביקורת הנושכת ביותר שלו למארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, שאותו כינה "בלתי נסלח".

השחקן תקף את צוקרברג גם בגלל עמדתו, שמאפשרת למכחישי השואה להפיץ קונספירציות בנוגע לרצח העם ההמוני של עם ישראל לפני פחות ממאה שנה. בשנה שעברה אמר צוקרברג כי פוסטים המכחישים את השואה "פוגעים מאוד". אולם כהן טוען שצוקרברג לא רוצה למחוק אותם, מכיוון שמנכ"ל פייסבוק אמר כי "אנשים שונים יכולים לטעות". כהן כינה את ההנמקה של צוקרברג "טירוף".

"ברגע זה עדיין יש מכחישי שואה בפייסבוק", אמר כהן. "גוגל עדיין לוקחת אותך לאתרי הכחשת השואה הדוחים ביותר". הוא המשיך והאשים את חברות המדיה החברתית על כך שאיפשרו להכחשת השואה להתפשט. "יש לנו מיליוני ראיות המוכיחות כי השואה אכן קרתה. זו עובדה היסטורית. ולהכחיש אותה זאת לא איזו דעה אקראית. מי שמכחיש את השואה שואף לעודד עוד ועוד אנשים להאמין שהיא לא הייתה".

לא סבורה שעליה לצנזר דעות ואמונות

כהן אינו האחרון שנוקט עמדה נגד צוקרברג, שהתמודד עם ביקורת נוקבת באשר לכך שאיפשר לפוליטיקאים לשקר בפרסומות בפייסבוק, ולאחר שפורסם דבר פגישתו עם מחוקקים ואף עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפני כחודש, במטרה לרכך את גישתם לחברת הענק שלו, שנמצאת תחת לחץ רגולטורי. 

דובר פייסבוק אמר אז שצוקרברג נפגש עם קובעי המדיניות "כדי לשמוע את הדאגות שלהם ולדבר על עתיד הרגולציה של האינטרנט", ואמר שפגישתו של צוקרברג עם טראמפ הייתה "מועילה". לאחר ש-NBC News דיווחה על ארוחת הערב בין טראמפ למנכ"ל פייסבוק, צייצה המועמדת הדמוקרטית לבחירות המקדימות לנשיאות אליזבת וורן כי "זו שחיתות פשוטה".

הקו שפייסבוק נוקטת בנושא הוא שאין זה מתפקידה, כחברה פרטית, לצנזר דעות ואמונות או להחליט אילו עמדות אינן ראויות. צוקרברג ובכירים נוספים בחברה קראו מספר פעמים בעבר לרגולציה ממשלתית רבה יותר על חברות האינטרנט בתחומים כמו תכנים המבטאים ביטויי שנאה או מופצים כחלק מניסיון התערבות בבחירות. בפרסומים המבטאים עמדות קיצוניות וקונספירטיביות כמו הכחשת שואה או התנגדות לחיסונים, החברה טוענת כי היא אינה מוחקת את התכנים, אך מגבילה את הפצתם בפלטפורמה.

לגבי מודעות פוליטיות, בפייסבוק טוענים כי הם לא מפעילים עליהם את תוכנית בדיקת העובדות שלהם מאחר שלא מתפקידם למנוע מדבריו של פוליטיקאי להגיע לציבור שלו, ושאותו ציבור הוא זה שצריך לשפוט את הדברים ואת אמיתותם. שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק ומספר שתיים בחברה אמרה לאחרונה על פרסום המודעות הפוליטיות כי "אנחנו לא עושים את זה בשביל הכסף. זה חלק מאוד קטן מההכנסות שלנו, וזה שנוי במחלוקת. אנחנו מפרסמים אותן כי אנחנו מאמינים שהן חלק משיח פוליטי. לאורך הזמן, האנשים שהכי הרוויחו מזה היו אלה שהעיתונות לא מסקרת ולכן לא היו יכולים לפרסם את המסרים שלהם בדרך אחרת".

"יש דבר כזה שנקרא אמת אובייקטיבית"

"צוקרברג אמר שחברות המדיה החברתית צריכות לעמוד בהבטחות שלהן ולתפקד באחריות", אמר כהן. "אבל הוא לא ענה על השאלה, מה צריך לקרות כשהן לא. נכון לעכשיו, די ברור שלא ניתן לסמוך עליהם שיצליחו להסדיר את הנושא בעצמן".

בנאומו, כהן השווה את פייסבוק למסעדה מפוארת, וטען כי לצוקרברג יש בתוך חברת האינטרנט שלו אותה אחריות שיש לשף במסעדה שלו. "אם ניאו-נאצי נכנס למסעדה ומתחיל לאיים על לקוחות אחרים ואומר שברצונו להרוג יהודים, האם בעל המסעדה, כעסק פרטי, יידרש להגיש לו ארוחה אלגנטית בת שמונה מנות?" שאל כהן, וענה מיד "ברור שלא. לבעל המסעדה יש כל זכות חוקית, ואכן, אני טוען שגם חובה מוסרית, להוציא את הנאצים ההם החוצה. וגם לחברות הטכנולוגיה האלה יש אחריות כזו.

כהן טען כי צוקרברג הוא אחד מששת האנשים המשפיעים ביותר מבחינה תקשורתית, המחליטים לאיזה מידע ייחשפו אנשים ברחבי העולם. הוא מנה את צוקרברג מנכ"ל פייסבוק, ואת מנכ"לי גוגל, אלפאבית, יוטיוב וטוויטר. "כולם ביליונרים, כולם אמריקאים, ולכל אחד מהם חשוב יותר להרוויח כסף מאשר להבטיח את עתיד הדמוקרטיה".

"יש דבר כזה שנקרא אמת אובייקטיבית. יש עובדות. אנחנו מדברים על חברות אינטרנט שהן מהעשירות ביותר בעולם. הן יכולות לשכור עובדים שימחקו את הפייק ניוז ואמירות השנאה. יש להן את המהנדסים הטובים ביותר בעולם. טוויטר יכולה להמציא אלגוריתם שיילחם בזה. לא יתכן ששישה אנשים בעולם - צוקרברג, לארי ברין ופייג' וראשי יתר החברות - יכתיבו לאנשים מה לחשוב כמו באימפריה הרומאית. צוקרברג איננו יוליוס קיסר, אף שהתסרוקת דומה. אין שום רשות או שלטון שיכולים לרסן אותם כעת".

"הם יכולים להסיר הסתה של עוד חסידי עליונות לבנה מהאתרים שלהם, אבל הם לא יעשו את זה, כי זה פוגע באינטרסים של כמה פוליטיקאים בכירים. חשובה להם יותר עליית המניה שלהם מהדמוקרטיה האמריקאית", הוסיף.

כהן הציע להכפיף את הרשתות החברתיות לאותן תקנות שמרבית המדיות האחרות, החל מעיתונים, דרך חדשות בכבלים ועד מפיקי טלוויזיה וסרטים, נאלצות לאמץ, וכן לאלץ אותו להחזיק באחריות לנזק שהמוצרים שלהן גורמים.

"בכל ענף אחר, חברה אחראית כאשר המוצר שלה פגום. כשמנועים מתפוצצים או כאשר ישנה תקלה בחגורות הבטיחות, חברות רכב מבצעות ריקול לעשרות אלפי רכבים, בעלות של מיליארדי דולרים. נראה רק הוגן לומר לפייסבוק, יוטיוב וטוויטר, 'המוצר שלך לקוי, אתה מחויב לתקן אותו לא משנה כמה זה יעלה לך'". 



עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש