גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: מסר חשוב לראיון העבודה הבא שלכם

עד כמה אתם מקפידים להפגין בראיון עבודה שיש לכם מוטיבציה פנימית?

ראיון עבודה / צילום: Shutterstock
ראיון עבודה / צילום: Shutterstock

מועמדים רבים מתכוננים לראיון העבודה ומציידים את עצמם במסרים שלדעתם ישפיעו לטובה על המראיין. חלקם, למשל, מתמקדים בשאלת היתרונות והחסרונות. אחרים בטוחים שהדבר החשוב ביותר הוא הפגנת היכולת המקצועית הנדרשת להצלחה בתפקיד, ולפיכך נערכים להצגת כישוריהם המקצועיים.

אולם רוב המועמדים אינם יודעים כמה חשוב להפגין מוטיבציה פנימית. אם המוטיבציה החיצונית לתפקיד היא, למשל, השכר או הקידום בקריירה שהמועמד יוכל להשיג בזכות התפקיד - הרי שהמוטיבציה הפנימית היא העניין, ההתלהבות מהעשייה עצמה. ובשל חוסר המודעות להבדל בין השתיים ולחשיבותה של המוטיבציה הפנימית, מועמדים רבים כלל אינם מתמקדים בכך בראיון, כפי שמראה מחקרן המעניין של שתי חוקרות מאוניברסיטת קורנל ומאוניברסיטת שיקגו.

בולשים אחר המוטיבציה הפנימית שלכם

המוטיבציה הפנימית היא, כאמור, זו המיוחסת למניעים פנימיים לפעולה, לדוגמה, הנעה מתוך העובדה שהמשימות עצמן מעניינות, מהנות ומשמעותיות. זאת להבדיל מהמוטיבציה החיצונית, שמופעלת על-ידי תמריצים (כתגמולים) או לחצים (כדד-ליין) החיצוניים למשימות עצמן.

מבחינת המעסיקים, אדם הפועל מתוך מוטיבציה פנימית הוא עובד שעבודתו מספקת לו משמעות, וזהו הכוח המניע למעורבות לאורך זמן בקרב עובדים. אדם כזה צפוי לעבוד בתשוקה ובהתלהבות.

כמובן, מועמד יכול לנסות לשכנע את המראיין שיש לו מוטיבציה פנימית גבוהה דרך הצהרה מילולית, אך זה לרוב לא מספיק. מראיינים מנסים לאתר הוכחות למוטיבציה כזאת בקרב המועמדים בדרכים אחרות. הם מנסים להבין מה מניע את המועמדים שמולם, תוך שאיפה למצוא כאלה שהאנרגיה, הרצון, הבחירה שלהם להשקיע, נובעות מהעובדה שזה מעניין להם, ושבגלל העניין והאהבה לעשייה עצמה, כשייתקלו בקושי, ישאפו לפתור אותו כדי להמשיך ליהנות מהעשייה.

והם יחפשו זאת לא מעט בתקשורת הבלתי מילולית של המועמדים: כמה הם מתלהבים בקולם? כמה שפת הגוף שלהם משדרת מחויבות והלימה למה שהם אומרים בשפתם המילולית?

הוכיחו שיש לכם את זה

  • שימו לב לשפה הבלתי מילולית שלכם: דברו בהתלהבות (כמובן, לא מוגזמת ובלתי אמינה) והפגינו ביטחון בזמן שאתם מעידים על עצמכם מילולית שאתם אוהבים לעשות מה שאתם עושים. למשל, כשאתם נשאלים על השכר, אתם יכולים להאט את קצב הדיבור או להשקיט את עוצמת קולכם, ואילו כשתישאלו על העשייה עצמה, תוכלו לדבר בקול רם ובקצב מהיר יותר כדי להביע התלהבות.
  • תמונה שווה אלף מילים: המחישו על-ידי תיאור מקרים אמיתיים שבהם הפגנתם את תשוקתכם ואת מסירותכם בעבודה, ולא מתוך השפעה חיצונית אלא באמת בגלל התשוקה וההתלהבות שלכם ("הפרויקט הזה היה כל-כך מאתגר ויחד עם זאת מרתק! נהניתי לראות איך הדברים הולכים ונרקמים, ונשאבתי לזה כל-כולי").
  • התמקדו בעשייה: אינכם רוצים להראות שמה שעומד לנגד עיניכם הוא הפרמטרים החיצוניים, כי אם הפנימיים. ספרו על אופי עבודתכם, על הישגים בולטים שהגעתם אליהם ועל שיטותיכם היעילות והשימושיות לפתרון בעיות, ואל תתרכזו בעניינים "חיצוניים" (למשל, שהתאמצתם כי רציתם לעשות רושם על המנהל, או בשל התנאים שקיבלתם).
  • המחישו כמותית: סביר להניח שאדם שמונע ממוטיבציה חיצונית לא ישקיע מאמץ רב בהשפעה על הארגון, ולא יאמץ עצמו להתגבר על מכשולים, אלא יפעל כ"ראש קטן" ויעשה רק מה שמשתלם לו לעשות בשביל המשכורת או בשביל כל מניע חיצוני אחר. לכן, וכדי להיות משכנעים ואמינים, הקפידו לספק דוגמאות הניתנות לכימות ומעידות על האופן שבו השפעתם על הארגון שבו עבדתם, שהתגברתם על מכשולים ושהשגתם את התוצאות הגבוהות שלכם.
  • הפגינו ריאליות: ברור למעסיק שלא ייתכן שכל משימה ומשימה תסב אושר עילאי למבצעיה, ואם תנסו לומר שזה המצב, תצטיירו כבלתי אמינים. במקום זאת, תארו את הדרך הכללית שבה אתם מתנהלים כדרך של מוטיבציה פנימית גם כשהמשימות עצמן אינן מרגשות: "אני תמיד מחפש רעיונות חדשים וחדשניים לצרף לעבודה השוטפת", "כשיש חלקים משעממים בעבודה, זה לא 'שובר' אותי - אני מתייחס לחשיבות שלהם כחלק חיוני בהצלחת העשייה כולה. למשל, משימה של מילוי דוח תקלות, שמאפשרת לי ללמוד ולהשתפר בעתיד".

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה. את ספרה "המועמד הנבחר" אפשר לקנות בחנויות סטימצקי.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח