גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמלת איות: מדוע חברות התעופה מקשות על שינוי השם בכרטיסי טיסה, ומה אפשר לעשות?

מי שיופיע בשדה התעופה עם כרטיס טיסה שהשם הרשום עליו אינו תואם במדויק לזה המופיע בדרכון - מסתכן בכך שלא יעלו אותו לטיסה ● חברות התעופה לא ממהרות להסכים לשנות, גם לא תמורת תשלום ● הסיבה: חוקים מיושנים וחשש מספסרות

מטוסים של איזי ג‘ט ווויז אייז / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוסים של איזי ג‘ט ווויז אייז / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מדוע חברות התעופה מקשות על שינוי שם בכרטיסי טיסה? הצורך בשינוי שם הנוסע על גבי כרטיס טיסה נחלק לשתי סיטואציות עיקריות: שינוי שם בגין טעות - תיקון שהצלחתו נתונה לחסדי חברת התעופה; או שינוי שם לנוסע אחר, מה שכמעט לא אפשרי בענף התעופה - ועם זאת, יש דרך לפצח גם את זה.

רצוי מאוד שלא להופיע בשדה התעופה עם כרטיס טיסה כאשר האיות של שם הנוסע אינו תואם לזה שמופיע בדרכון. עם טעויות בטייטל (מר, גברת) אפשר להתמודד אבל עם טעות באיות השם - לא מומלץ. לא חסרות דוגמאות של נוסעים שלא הועלו לטיסה בגלל חוסר התאמה לשם המופיע בדרכון. לצד אנשים ששם המשפחה שלהם מזמין טעות (כמו Chaimovitz, נניח), מסתבר שטעויות מתרחשות בתדירות גבוהה למדי. גלעד ארדיטי, מבעלי אתר ההזמנות Alice.co.il, מעריך כי 4%-5% מההזמנות כוללות טעות שמקורה באי שימת לב.

טעויות עשויות להתרחש לא רק בהקלדה: טעות שכיחה שמתרחשת בעיקר בהזמנות עצמאיות היא שימוש בשם מקוצר, הכינוי היומיומי במקום השם המלא והרשמי בדרכון (קובי במקום יעקב), או השמטה של שם אמצעי שקיים אמנם בדרכון אבל לא קיים בתודעה.

אם הטעות מתגלה ביום ההזמנה, רוב החברות לא יערימו קשיים ויאפשרו לערוך תיקון ללא עלות בטווח של 24 שעות (בריטיש איירוויז או KLM למשל בהזמנה ישירה). אחרות יגבילו שינוי לעד 3 אותיות (דוגמת לופטהנזה). אם מדובר בטיסות המשך עם כמה חברות תעופה, חשוב לזכור לתקן את הטעות מול כל חברה בנפרד. לדברי ארדיטי "התיקון נתון לחסדי חברת התעופה. אל על למשל, מתקנת טעויות במטרה למנוע מעצמה כאב ראש כחברה ישראלית. חברות זרות גמישות הרבה פחות. חלקן מגבילות תיקון ל-2 אותיות, או שלא מאפשרות שינוי בכלל, ואז לנוסע יש אפשרות לקחת סיכון ולצאת עם כרטיס טיסה ששמו לא מאוית נכון או לבטל ולהזמין כרטיס חדש - תלוי ביעד ותלוי בממדי הטעות".

עוה"ד מיכאל אדלר / צילום: תומר שלום

מצד אחד, יגיד הנוסע ובצדק כי מדובר בפעולה טכנית, מחיקת שם והקלדת שם אחר על מוצר שממילא כבר נרכש ושולם, וכי מה משנה לחברת התעופה אם נוסע משה או יעקב. אלא שמבחינת החברות מדובר באופרה אחרת שמתבססת על שיקולי רווחיות.

החברות חוששות לאבד שליטה 

"המדיניות שלא מאפשרת שינוי שם היא חלק ממודל התמחור שפיתחו חברות התעופה, מודל המכונה Revenue management, וממנו הם גוזרים את אפליית המחירים", אומר מומחה התעופה עוה"ד מיכאל אדלר ממשרד אדלר שחר אדלר ושות'. הכוונה היא לסיטואציה שבה לדוגמה אדם רכש כרטיס טיסה בפרק זמן ניכר מראש והוא שילם עליו 100 דולר, מחיר שמשקף מכירה מוקדמת.

אותו אדם שירצה להעביר את הכרטיס לנוסע אחר ולשנות את השם כשבוע לפני הטיסה "ימנע" מחברת התעופה למכור את הכרטיס במחיר שרלוונטי בתזמון הזה ושכבר עומד על 500 דולר, למשל. "החברות לא רוצות להגיע למצב שבו מתנהל שוק משני של מכירת כרטיסי טיסה, כך שלפי הדוגמה הזו יירכשו 10 כרטיסים זולים מראש ויימכרו, ככל שמועד הטיסה יתקרב, לאנשים אחרים אשר מוכנים לשלם עליהם מחיר גבוה יותר.

"זהות הנוסע, ככלל, אינה משנה לחברות, אך חשוב להן לנסות ולמקסם את ההכנסות מכל טיסה באופן שייגבה מכל נוסע המקסימום שניתן היה לגבות ממנו. אותו ניסיון (לגיטימי) למיקסום הכנסות מוביל הרבה פעמים לאימוץ פרקטיקות פוגעניות, מקפחות ופסולות - וכנגד אלו אנו יוצאים", אומר עו"ד אדלר.

"המצב דומה במידה מסוימת לנושא אחר שאנו מתמודדים עמו מול כמה חברות תעופה בתופעה המכונה 'no show'. כלומר, אנשים שרוכשים כרטיס טיסה הלוך ושוב, מפספסים ב'שגגה' את הטיסה הלוך ומבקשים להמשיך לעשות שימוש בטיסה חזור. חברות התעופה אינן מאפשרות את השימוש בטיסה חזור וטוענות שמדובר בהפרה של החוזה בין הנוסע ובינן. לטענתן, ההצדקה לביטול הטיסה חזור נובעת מכך שאילו היה נרכש כרטיס טיסה חד כיווני מלכתחילה, החברה יכולה הייתה לגבות עבורו מחיר גבוה בהרבה (משום שמחירי כרטיסים חד כיווניים גבוהים ככלל מכרטיסי טיסה הלוך ושוב). כאן כמובן, יכול הלקוח לטעון כי מדובר בהתנהלות פוגענית ומקפחת שדינה ביטול. ראשית, משום שישנם אמצעים פוגעניים פחות על מנת לממש את הרציונל הנטען של חברת התעופה; ושנית, משום שזהו דיון היפותטי על מה אפשר היה להרוויח והוא לא רלוונטי במצב בו חברת התעופה גבתה את המחיר שביקשה".

ככלל, נראה כי בנושאים רבים חברות התעופה פועלות על פי משטר מיושן שנוסח לפני עשרות שנים שאפשר להן לדרוס את הצרכנים ולקבוע חוקי תעשייה שעשויים להיתפס כאקסיומות. היום האקסיומות הללו מתערערות ובתי משפט מתמודדים עם הליכים שונים שמאתגרים אותן.

ממשה כהן ליעקב לוי - מתי זה אפשרי?

"בחברות המסורתיות - אין דבר כזה לשנות לשם של נוסע אחר", פוסקת סוכנת נסיעות ותיקה ומציינת כי "לפני הרבה שנים שעבדנו ידנית עוד אפשר היה להערים על המערכות, אבל כיום זה שונה. החברות חוששות לא רק מספסרות אלא גם הן יודעות שזו דרך למקסם רווחים כי כיום מי שרוצה לשנות שם על גבי כרטיס טיסה יכול לבטל, לשלם דמי ביטול, ולרכוש חדש".

כאן נכנסת למשוואה נקודת יתרון לצרכן הישראלי והיא זכות הביטול של עד 14 ימים מהזמנת הטיסה (ובלבד שהיא מיועדת לעוד 7 ימים לפחות ממועד הביטול) במקרים בהם מדובר על עסקת מכר מרחוק (אינטרנט או טלפונית) - וכך אם רוצים לשנות שם או לתקן את האיות בחלוף 24 שעות, ניתן לבטל את העסקה בתמורה לדמי ביטול של 100 שקל או 5% (הנמוך מבין השניים) ולרכוש כרטיס חדש. שימו לב שאם הכרטיס הוזמן באתרים שאין להם נציגות בישראל (למשל ישירות מחברת לואו קוסט), הם לא מכבדים את החוק הישראלי. נקודה נוספת היא שברגע שהכרטיס המבוטל "חוזר" למאגר כרטיסי הטיסה, המחיר להזמנה מחודשת עשוי להתייקר מאז מועד ביצוע ההזמנה.

בעולמות הלואו קוסט החשיבה היא שונה. בין אם כעוד אפיק הכנסה ובין אם משום שהשקפתן היא במידה רבה של עולם התעופה החדש: הן מאפשרות לשנות שם בכרטיס בתמורה לתשלום: באיזי ג'ט שינוי של שנכתב בטעות בקיצור (מניק לניקולס) או תיקון מינורי הוא חינמי, שינוי לשם אחר יעלה 34 דולר אם הטיסה במרחק 60 יום לפחות ו-68 דולר אם הטיסה קרובה מ-60 יום (באונליין), בריאנאייר אחרי "גרייס" של 48 שעות לתיקון חינמי בטעויות מינוריות הקנס על שינוי שם עשוי בהחלט להיות יקר יותר מהטיסה עצמה כשהוא מגיע ל-115 אירו. בוויז אייר דמי השינוי כרוכים בעמלה של 45 אירו כשהחברה מציעה שירות מעניין: רכישה של עד 9 כרטיסי טיסה ללא שם, כשאת שמות הנוסעים אפשר לעדכן עד 48 שעות לפני הטיסה. התוספת לכל כרטיס כזה היא 10 אירו.

היכן הגמישות בהחלפת שם אפשרית עם נזק נמוך יחסית? סמנכ"ל איסתא רונן קרסו מסביר כי בהזמנה של טיסת צ'רטר אפשר לשנות את שם הנוסע כשברוב המקרים דמי השינוי יעלו כ-50 דולר.

האם כל חברה רשאית לקבוע מדיניות משלה לשינוי השם על גבי כרטיס הטיסה? בשלוחת של ארגון התעופה העולמי יאט"א (IATA) בישראל מסבירים כי "ההחלטה האם לאפשר שינוי שם מוחלט או תיקון שם על כרטיס היא של חברות התעופה. ברוב המקרים החברות יאפשרו שינוי מזערי (עד 2 אותיות)". עוד מציינים כי "אם הכרטיס משולב עם עוד חברות תעופה, מרבית חברות התעופה לא יאפשרו שינוי בכלל, אלא ביטול הכרטיס לפי תנאי הביטול, והזמנת כרטיס חדש. IATA אינה מתערבת בנושאים הקשורים לנושאים מסחריים של חברת התעופה". 

עוד כתבות

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-13%, שופיפיי מתרסקת ב-20%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● לידר: "אנו מתרשמים לחיוב מהביצועים של טבע" ● המסחר באירופה ננעל בעליות ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עקפו את ציפיות האנליסטים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?