גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהטכנולוגיה מקדימה את הרגולציה: כך מתמודדות חברות הקורקינטים עם התקנות

שלושת המנכ"לים של חברות הקורקינטים הפועלות בתל אביב - LIME, WIND ו-BIRD - בטוחים שהתקנות החדשות שהושתו עליהם לא יובילו שינוי ללא חינוך ושיפור תשתיות ● לגבי האפשרות של העלאת מחירים? הם לא מבטיחים שזה לא יקרה

כשהטכנולוגיה מקדימה את הרגולציה: כך מתמודדות חברות הקורקינטים עם התקנות / אילוסטרציה: אפרת לוי, גלובס
כשהטכנולוגיה מקדימה את הרגולציה: כך מתמודדות חברות הקורקינטים עם התקנות / אילוסטרציה: אפרת לוי, גלובס

חברות השכרת הקורקינטים החשמליים נמצאות במוקד, בכל הקשור לאכיפה ומציאת פתרונות לבעיית הנפגעים מתאונות קורקינטים ואופניים חשמליים. למרות שמספרית היצע הכלים שלהן נמוך משמעותית מהיצע הכלים הפרטיים, הם אלה שנמצאים במרחב הציבורי ואת החברות הרשויות יכולות לבלום ולאכוף דרך רישיון ההפעלה שלהן. איך ישפיעו התקנות החדשות על החברות שבסופו של דבר פועלות מאינטרס מסחרי? האם מחירי ההשכרה (5 שקלים לפתיחת הנעילה ועוד 0.5 שקל לכל דקת רכיבה) יתייקרו בעקבות המהלך?
הפנינו שאלון למנכ"לי שלוש החברות הפועלות בתל אביב - יניב גודר מ-Lime, יוחאי עבאדי מ-Wind ויניב ריבלין מנכ"ל Bird.

מהו הפתרון לצמצום מספר הנפגעים בקרב רוכבים והולכי רגל? האם התקנות החדשות, לרבות החובה להצמיד לוחיות רישוי, מהוות פתרון?

לפי גודר מ-Lime, הפתרון הראשון הוא חינוך. "הסיבה העיקרית לתאונות דרכים היא הגורם האנושי. אנחנו משקיעים בחינוך הרוכבים וחשוב שגם נהגים יכירו בכך שהם חולקים את הכביש עם כלים נוספים".

עבאדי מ-Wind טוען, ש"צורת ההתניידות הזו היא גדולה ורחבה, והיא פה כדי להישאר ולהיטמע בתוך המערכות העירוניות. לכן על משטרת ישראל והרשויות המקומיות להקים אכיפה שתותאם לכלים החשמליים הזעירים. אנחנו כחברות פרטיות נמשיך להשקיע את כל המאמצים כדי להגדיל את בטיחות הרוכב, אבל בסופו של דבר זה צריך גם להגיע מהמדינה ומהרשויות המקומיות". עבאדי סבור, ש"הדבר החשוב ביותר הוא התשתיות. הכדור נמצא בידי העירייה וקובעי המדיניות לפיתוח תשתיות טובות, שיביאו לשימוש נכון יותר של כלים זעירים חשמליים בעיר ויוריד את כמות הנפגעים בצורה משמעותית".

ריבלין מ-Bird מונה יתרונות שיש לכלים השיתופיים על פני הכלים הפרטיים: "בשנה וחצי האחרונות מאות אלפי אזרחים נטשו את השימוש ברכב הפרטי לטובת תחבורה שיתופית ובעיקר קורקינטים, כך שאופן הצגת הנתונים לא תואם את העלייה המטאורית בכמות המשתמשים. ההשוואה בין כמות הנפגעים מהשנה שעברה לזו השנה אינה מציגה את העלייה בכמות הרוכבים. עם זאת, החברה תודיע בקרוב על מספר מהלכים חשובים להגברת הבטיחות ברכיבה". עוד אומר ריבלין, כי "אנו רואים מגמה חיובית ועלייה בכמות חובשי קסדה לצד ירידה בכמות הרוכבים על המדרכה. מצד שני, גם הנהגים בכביש צריכים לשנות את הרגלי הנהיגה ולהבין שיש כלי תחבורה נוסף שחולק איתם את הדרך".

עם קסדה והרחק מהולכי הרגל אינטרנט

האם במקומות שבהם הוטלו הגבלות על מספר הכלים ועל עגינתם רואים הבדל בתרבות הנהיגה?

"קשה לענות על כך, משום שאין לנו דרך מדידה טובה להוכיח שרוכבים משתמשים בשירות בצורה בטוחה יותר בעקבות שינויים ברגולציה", משיב גודר. "הרגולציה כאן היא מהמחמירות בעולם, אם לא המחמירה ביותר".

לפי עבאדי, "כל עיר וכל שוק הם שונים מבחינת התשתיות ומבחינת תרבות הצריכה והשימוש. עם זאת, ניתן להבחין בכך שבשווקים כמו בצרפת, שבהם יש מספר רב של תקנות והגבלים על החברות, ניכרת ירידה בכמות השימושים. מנגד, בערים כמו בתל אביב, קיימת פעילות רחבה של קורקינטים ולכן יש צורך לתת לכך מענה חוקי".

"ההגבלות אינן משפיעות על תרבות הנהיגה לכאן או לכאן", סבור ריבלין. "מהלכי ההסברה והאכיפה הם אלה שמשפיעים על הרוכבים ועל תרבות הנהיגה שלהם. עם זאת, בשירות ישנו אלמנט פסיכולוגי של אמון וביטחון. אדם המשאיר את רכבו הפרטי בבית, צריך לדעת שיחכה לו קורקינט שיתופי בירידה מהרכבת. ככל שמודל זה יתקיים, כך יותר ויותר מהמגיעים לעיר הגדולה יעדיפו לעשות זאת באמצעות התחבורה הציבורית והקורקינטים השיתופיים לקילומטר האחרון".

עיריית תל אביב מחרימה קורקינטים שעומדים במקומות מפריעים יותר או פחות. על כל כלי משלמות החברות 62 שקל לשחרור - מהי עמדתכם בעניין?

"מאז תחילת האכיפה הוחרמו אלפי כלים. לאחר בדיקה מעמיקה שביצענו, גילינו כי 20% מהחרמות העירייה נעשו בניגוד לתקנות", אומר גודר שמציין כי "דרך ההחרמה נעשית בצורה אגרסיבית ומזלזלת אשר פוגעת בתקינות הכלים וגוררת נזק בשווי מאות אלפי שקלים".

ריבלין: "חשוב לזכור שהכלים השיתופיים הם כלים חדשים בנוף האורבני, ושינוי הרגלים לוקח זמן. על מנת שיותר אנשים ימכרו את הרכב הפרטי ויעברו לכלים זעירים שיתופיים, חשוב לייצר אמינות וזמינות מלאה - ככל שיהיו יותר כלים זמינים וחוויית הרכיבה תהיה טובה יותר - יותר אנשים יאמצו את הפתרון".

האם התקנות החדשות, למשל דרישה לחברות להצמיד קסדה לכלי, עשויות לייקר את מחירי השימוש?

"אנו עדיין לומדים את התקנות החדשות ופועלים להבין את משמעותן האופרטיבית והכלכלית", אומר גודר. "Lime רואה בפעילות בסביבה אורבנית צפופה כפתרון האידיאלי לבעיית הגודש בכבישים העירוניים, ומתן מענה לבעיה גלובאלית רחבה. עם זאת, פעילות בסביבה אשר לא מייצרת הגיון כלכלי, כמובן לא תהיה ישימה מצידנו".

לפי עבאדי, "ככל שלעירייה יהיו יותר דרישות וחוקים, שירות ההפעלה יהיה יקר יותר לחברות, ובעקבות כך גם למשתמשי הקצה. תוספות כמו קסדות, מהוות חומרה נוספת לקורקינט והליך ייצור ספציפי, ובעקבות כך נוספות גם עלויות לחברה. עם זאת, בשלב זה משתמשי הקורקינטים לא ירגישו שינוי במחירים, משום שביטחון הרוכבים הוא בראש מעינינו, ולכן לא נרצה לגבות על כך תשלום נוסף".

ריבלין: "בשלב זה אין פתרון לנושא הקסדות, ולכן קשה להעריך. כחברה שייסדה את הקטגוריה כולה בעולם, אנחנו שוקדים כל הזמן על ההתאמות הנכונות לרוכבים, לרגולציה ולחברה עצמה - כאשר המשימה העיקרית היא לשמור על איזון נכון בין שלושתם". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

אחרי הדוחות: מניות גוגל ומיקרוסופט "מקפיצות" את הנאסד"ק ואת S&P 500

אינטל נופלת במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?