גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: מה אפשר ללמוד מקנדה. בלי לקנא

ישראל הפכה למדינה מפותחת בשני העשורים האחרונים. אבל עליית הליגה הזו מראה שהפתרונות צריכים להיות ממוקדים כמו בקנדה

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו חוגג את ניצחונו בבחירות / צילום: רויטרס - Carlo Allegri
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו חוגג את ניצחונו בבחירות / צילום: רויטרס - Carlo Allegri

סיכומי סוף 2019 וסוף העשור ירדו עלינו כמו הממטרים העזים של סוף השבוע, שהיו התזכורת הכי קרובה להוריקן ים תיכוני. לעניות דעתנו, המכנה המשותף הרחב לסערה הלא-מטאורולוגית שפקדה את העולם בעשור שחלף הוא מעמד הביניים - במדינות המפותחות, אך גם באסיה (סין, הודו ועוד מדינות "מתעוררות"), רוסיה ואמריקה הלטינית. אולי גם קצת אפריקה.

במקום לסקור כל אזור עולמי, בחרנו מקרה בוחן שיכול להשליך על האחרים. באתר "גלובס" התפרסמה (25.12) כתבה על מינוי שרה מיוחדת למעמד הביניים בקנדה, מדינה שבעיניים ישראליות לפחות נחשבה לגן עדן מפותח ומשגשג. ובכן, ראש הממשלה הליברלי (במובן של לא שמרן) ג'סטין טרודו (שהוריו זכורים לבני גילי כזוג פוליטי חתיך וליברלי מאד משנות ה-70), רגיש מאד זה כמה שנים למצוקת מעמד הביניים בארצו הקרה. הוא מינה באמצע דצמבר מחוקקת ממפלגתו לשרה אחראית על רווחת מעמד הביניים, כנראה לראשונה בעולם המפותח.

"המצוקה של מעמד הביניים, בייחוד בכלכלות המפותחות, היא למעשה דאגה לגיטימית גוברת. במידה שזהו ניסיון רציני לראות מה קורה באמצע התפלגות ההכנסה, זהו רעיון טוב ויפה", אמר עמית מחקר בכיר במכון ברוקינגס שגם מנהל את "יוזמת עתיד מעמד הביניים" במכון הזה.

הלחץ על משקי הבית ממעמד הביניים הוא לא ספק אחד הגורמים לכך שבוחרים באירופה ובארה"ב (רק לא בישראל) פונים אל פוליטיקאים לאומנים, שתומכים בהגבלות על הגירה ובמדיניות של מגננה מסחרית. "אם לא נשנה את התסריט, המגמות הללו ימשכו - או יחמירו", כתב ג'וזף סטגליץ, הכלכלן זוכה פרס נובל, בנושא זה השנה.

דוח מהשנה היוצאת של ארגון מדינות המפותחות OECD קבע שהמעמד הבינוני במדינות החברות בו (כולל ישראל) מתכווץ כי משקי בית רבים גולשים אל המעמדות הנמוכים יותר. הוא הצביע על קיפאון בהכנסה, הגידול בעלויות הדיור והחינוך וההשפעה השלילית של הטכנולוגיה על שוקי העבודה כגורמים תומכים לכך.

ב-30 שנה, עד 2015 בערך, חלקן של משפחות מעמד בינוני באוכלוסיית מדינות הארגון ירד ל-61% מ-64%. הירידה בקנדה היתה גדולה יותר, ל-58.4% מ-63%. OECD מגדיר את מעמד הביניים כמשקי בית שמרוויחים בין 75% ל-200% מההכנסה החציונית הלאומית. ההכנסה החציונית נטו של משק בית קנדי עלתה ב-2017 ב-3.3% ל-59,800 דולר קנדי (45,000 דולר ארה"ב) אחרי שנתיים ללא עלייה. ב-30 שנה, הכנסה החציונית נטו עלתה רק בכ-18% ואילו המחירים לצרכן הוכפלו בערך.

פול קוברט, צלם מאוטאווה, אמר לוול סטריט ג'ורנל שבעלי עסקים קטנים ובני המעמד הבינוני כמוהו חוששים יותר ויותר מהגידול הבלתי פוסק בעלויות - כמו מס הפחמן הלאומי האחרון, עלייה במיסי ארנונה ותעריפי מים וחשמל גבוהים יותר. הוא חושב שיצטרך בקרוב למכור את אולפן הצילומים שלו כדי להקל את הלחץ הפיננסי.

"אני חושב שהקנדים חוששים במידת מה מפני לאן שזה הולך", אמר קוברט, והוסיף שהוא מעריך שמשימתה של השרה החדשה היא "למשוח צרי" על הדאגה הפיננסית שמעיקה על משקי בית ועסקים קטנים.

ממשלת טרודו הציגה קיצוץ מס למעמד הביניים בתחילת דצמבר. ההקלה, בהיקף 18.26 מיליארד דולר ארה"ב בחמש שנים, תגדיל את ההכנסה השנתית הפטורה ממס לאנשים שמרוויחים פחות מ-150,000 דולר קנדי בשנה. מדובר על בערך 20 מיליון אנשים, שייהנו מחיסכון מוערך של 3 מיליארד דולר קנדי בשנת 2020. החיסכון יגדל לשיא של 6 מיליארד דולר קנדי ב-2023.

ב-2015 השיקה ממשלת טרודו קיצוץ מס דומה לטובת מעמד הביניים כיעד מדיניות מועדף. בניתוח אחרי כניסת הקיצוץ לתוקף קבעה ועדת הכספים בפרלמנט הקנדי שהמוטבים הגדולים ביותר של קיצוץ המס הליברלי היו בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר, וההשלכה על יתר 70% ממשקי הבית הייתה שולית.

"הם המשיכו לדבר על עזרה למעמד הביניים, אבל לא היו טובים בזה", אמר סטפן גורדון, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת לוואל בקוויבק סיטי. הגרסה של הממשלה הליברלית להקלת המס למעמד הבינוני ב-2019 תספק את ההטבות הגדולות ביותר לאלו שבאמצע התפלגות ההכנסה בקנדה, להערכתו.

מבולבלים? גם אנחנו, בייחוד אחרי שנתקלנו בארכיון "גלובס" בידיעה שונה לגמרי על קנדה, מאפריל 2014. שם, בימי נשיאותו של ברק אובמה (זוכרים אותו?), דיווח רן דגוני שמניתוח של הניו יורק טיימס, ההכנסות לאחר מס של מעמד הביניים בקנדה, שפיגרו במידה משמעותית אחרי אלה של העמיתים האמריקאים בשנת 2000, גבוהות יותר מאלה של מעמד הביניים בארה"ב.

לפי הניתוח של הניו יורק טיימס, ההכנסה החציונית בקנדה הגיעה לרמת שוויון עם ההכנסה החציונית בארה"ב ב-2010 ו"קרוב לוודאי שהיא עתה גבוהה יותר".

במילים אחרות, נראה שקנדה רשמה באמת פיגור גדול בצמיחת הכנסת מעמד הביניים ב-2014-2019, אחרת אי אפשר להסביר את הסתירה בין שתי הכתבות, זו של הוול סטריט ג'ורנל מלפני שבוע, וזו של הניו יורק טיימס מאפריל 2014. כלומר, המסקנה הראשונית צריכה להיות ציטוט מספר קוהלת, שאמנם אינו ספציפי לכלכלה, אך הוא קובע ש"הבל הבלים הכל הבל". לא מילולית, חלילה, אלא במובן של - הפרשנות המנומקת והמשכנעת מאד של היום עשויה להתהפך לחלוטין בתוך כמה שנים.

אבל הקיפאון בהכנסה, הגידול בעלויות הדיור והחינוך וההשפעה השלילית של הטכנולוגיה על שוקי העבודה אכן קיימים בכל העולם המפותח, לרבות ישראל. קשה לראות את המגמות הללו מתהפכות בקנדה או ארה"ב, אבל ישראל היא מקרה לגופו. כאמור, ב-30 שנה, הכנסה החציונית נטו בקנדה עלתה רק בכ-18% ואילו המחירים לצרכן הוכפלו בערך.

הנה הנתונים בישראל: השכר החציוני, נכון לספטמבר 2019, היה 7,580 שקל ברוטו לפי ביטוח לאומי. הנטו היה 6,876 שקל. השכר הממוצע ב-1990 היה 2,458 שקל ברוטו (לא הצלחנו למצוא שכר חציוני לאותה שנה). האינפלציה משנת 1990 עד השנה הייתה 257%. כלומר, בישראל היה גידול ריאלי של השכר הממוצע (או החציוני), שלא היה בקנדה.

ההבדל הוא, כידוע, העובדה שישראל הפכה למדינה מפותחת בשני העשורים האחרונים. אלא שעליית הליגה הזו הופכת אותנו כנראה לחשופים לסכנת ירידת ליגה - וליתר דיוק שחיקה של המעמד הבינוני גם אצלנו, בייחוד זה שאינו מתפרנס מהייטק, עריכת דין, ראית חשבון או רפואה. נראה שהפתרונות צריכים להיות ממוקדים כמו בקנדה - הקלות מס לאלו שבאמת זקוקים לכך.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר