גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עשור חדש בפתח: איך ניתן להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלכם?

השנה חדשה והעשור חדש, ואין הזדמנות טובה מזו לעשות סדר בקרן הפנסיה שלכם ולמקסם את החיסכון הפנסיוני בכמה צעדים פשוטים

הפנסיה היא אחת ההשקעות החשובות שנעשה בחיינו / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
הפנסיה היא אחת ההשקעות החשובות שנעשה בחיינו / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף אלטשולר שחם

כולנו רוצים לדעת שיש אור בקצה המנהרה ושבסוף תחכה לנו פנסיה יפה שתאפשר לנו להגשים את כל החלומות. אך מחקרים מראים כי לרובנו תהיה פנסיה נמוכה משמעותית ממה שנדמה לנו. זוהי ממש לא גזירת גורל. כדי לדאוג לקרן הפנסיה ולוודא שנצליח לחסוך כמה שיותר, אנחנו זקוקים לקצת תשומת לב. אחרי הכל, קרן הפנסיה היא אחת ההשקעות החשובות ביותר שנעשה בחיינו. הנה 8 צעדים שכדאי לכל אחד ואחת לעשות על מנת למקסם את החיסכון הפנסיוני.

1. מתחילים לחסוך לפנסיה מוקדם ככל שאפשר

אם עוד אין לכם חיסכון פנסיוני בקרן הפנסיה או במכשיר אחר, חשוב מאוד להתחיל להפקיד לפנסיה כמה שיותר מוקדם. ככל שתתחילו מוקדם יותר, כך הריבית דריבית (ריבית המחושבת על הקרן ועל הריבית המצטברת) תאפשר לכם לצבור תשואה גבוהה יותר על כל שקל שתפקידו. לאורך השנים אותו השקל צובר שוב ושוב תשואה וכך מגדיל את ערכו. אפילו דמי החנוכה שהילדים קיבלו לא מכבר, נראים כמו התחלה אפשרית לחיסכון.

2. אם יש לכם כבר חיסכון לפנסיה - אפשר להגדיל את שיעור ההפקדה ככל שניתן

במידה וכבר התחלתם לחסוך לפנסיה, תוכלו להגדיל את החיסכון שלכם באמצעות הגדלת ההפקדה לקרן הפנסיה. עובדים שכירים יכולים להגדיל את ההפקדה החודשית על חשבונם באחוז נוסף, עד להפקדה מקסימלית בשיעור של 7% מהשכר המבוטח, ועד לתקרת ההפקדות הקבועה בחוק.

שיעורי ההפקדה המינימליים החלים על עצמאים נמוכים בהרבה, אך עצמאים יכולים להפקיד עד 16.5% מההכנסה החייבת במס ועד תקרת ההפקדות בחוק וליהנות מהטבות מס משמעותיות, לצד הגדלת החיסכון. ככל שתפקידו יותר לקרן הפנסיה, כך תוכלו לחסוך סכום משמעותי יותר עד הפרישה, הגיוני סך הכל.

ניתן להגדיל את שיעור ההפקדה לפנסיה על מנת למנוע הפתעות לא נעימות/ צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

3. אם אתם שכירים - ודאו שהמעסיק מפקיד עבורכם לקרן הפנסיה על כמה שיותר רכיבי שכר

עובדי שכירים לא תמיד מודעים לכך שבמקרים רבים ההפקדה של המעסיק לקרן הפנסיה מחושבת רק לפי חלק מרכיבי השכר שלהם. ככל שהמעסיק יביא בחשבון יותר רכיבי שכר בחישוב ההפקדה החודשית לקרן, כך תוכלו להגדיל יותר את החיסכון שלכם לפנסיה. זה אמנם צעד שלא תלוי בכם, אך בחלק מהמקרים תוכלו לבקש מהמעסיק לשקול את הנושא מחדש ואולי אפילו לנהל איתו משא ומתן על רכיבי השכר המחושבים לצורך ההפקדה לפנסיה.

בנוסף, תוכלו גם להפקיד על רכיבי השכר שאינם מבוטחים באופן עצמאי על חשבונכם. הגדלת רכיבי השכר שלפיהם מחושבת ההפקדה לפנסיה תאפשר לכם ליהנות מהטבות מס וגם מכיסוי ביטוחי מוגדל בהתאם.

4. בדקו שקרן הפנסיה מעניקה לכם תנאים אטרקטיביים ואם לא, ניידו אותה

בתמורה לניהול החיסכון, קרן הפנסיה גובה מכם דמי ניהול מההפקדות ומהחיסכון הצבור בקרן. ככל שדמי הניהול הללו יהיו נמוכים יותר - כך ישאר לכם יותר כסף בחיסכון.

במכרז שערך משרד האוצר נבחרו מספר קרנות פנסיה שהציעו תנאים משתלמים במיוחד לציבור החוסכים. קרנות הפנסיה הנבחרות (קרנות ברירת המחדל) מציעות חיסכון לפנסיה בדמי ניהול מופחתים למשך 10 שנים. בדקו מהם התנאים שלכם בקרן הפנסיה ושקלו האם כדאי לנייד את החיסכון לקרן פנסיה נבחרת, או לקרן פנסיה חדשה אחרת.

5. בחנו את התשואות בקרן הפנסיה לאורך זמן

קרן הפנסיה היא למעשה תיק השקעות המנוהל עבורכם על ידי מנהלי השקעות מקצועיים. ככל שקרן הפנסיה משיגה תשואה משמעותית יותר - כך תוכלו להגדיל את החיסכון שתצברו עד לגיל הפרישה.

מאחר שמדובר על חיסכון למשך שנים רבות, חשוב להעריך את איכות ניהול ההשקעות על ידי השוואת התשואות של קרנות הפנסיה השונות לאורך שנים. ניתן לעשות זאת באתר פנסיה נט של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. מרבית החוסכים משוייכים באופן אוטומטי למסלול השקעות המותאם לגילם, אך תוכלו גם לשקול לבחור מסלול השקעה אחר בהתאם לרמת הסיכון המבוקשת על ידכם.

6חוסכים כסף על כיסויים ביטוחיים מיותרים

בנוסף לחיסכון לגיל הפרישה, כוללת קרן הפנסיה גם כיסוי ביטוחי למקרים של מוות ונכות שעליו אתם משלמים כחלק מההפקדה לקרן. מלבד מסלול ההשקעות, תוכלו לבחור גם את מסלול הכיסוי הביטוחי בהיקף שמתאים לצרכים שלכם.

אם אתם רווקים למשל, הביטוח למקרה מוות שמפצה רק שארים המוגדרים כבני זוג או ילדים עד גיל מסוים, עשוי להיות פחות רלוונטי עבורכם. ויתור על כיסויים ביטוחים מיותרים יכול לחסוך לכם כסף ולאפשר לכם להגדיל את הסכום שתצברו בחיסכון לפרישה. אם אינכם בטוחים במסלול הנכון עבורכם, תוכלו להתייעץ תמיד עם בעל רישיון פנסיוני.

7. הימנעו ממשיכת כספי הפיצויים

כספי הפיצויים שהמעסיק מפקיד עבורנו לקרן הפנסיה מדי חודש מהווים חלק חשוב ומשמעותי מהחיסכון שלנו לגיל הפרישה. אמנם כסף זה הוא סוג של כרית ביטחון למקרה שנהיה בין עבודות, אך עדיף להימנע ככל האפשר ממשיכתו.

משיכת כספי הפיצויים עשויה להקטין את החיסכון שלנו לפרישה בשיעור של עד 40% ואף לפגוע בהטבות המס שנוכל לקבל לאחר הפרישה. אם דרוש לכם סכום כסף, בדקו גם אפשרות לקבל הלוואה על חשבון החיסכון שלכם בקרן הפנסיה או בקרן השתלמות.

8. חוסכים מה שניתן בכלים משלימים לקרן הפנסיה

אם עד היום עשיתם כל מה שניתן כדי להגדיל את החיסכון בקרן הפנסיה ובאפשרותכם לחסוך סכומים נוספים, תוכלו לעשות זאת גם באמצעות מכשירי חיסכון אחרים.

עצמאים יכולים לחסוך בקרן השתלמות בכוחות עצמם ועצמאים ושכירים גם יחד יכולים לחסוך גם בקופת גמל להשקעה. אם הגעתם לגיל פרישה ואתם עדיין ממשיכים לחסוך, ניתן להפריש כספים לקופת גמל לפי תיקון 190 המציעה הטבות מס משתלמות.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

עוד כתבות

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש, נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ״ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון, הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מנהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם

הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ●  לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● חילופי אש בגבול הצפון: 10 רקטות שוגרו לגליל המערבי, כטב"ם של חיזבאללה התפוצץ בקיבוץ יפתח • עדכונים בולטים 

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

״השוק מתפוצץ״: 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגיאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מג'יק יורדת בכ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.7% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי