גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההישגים של תעשיית האוטו-טק הישראלית לא צפויים להגיע בקרוב לכבישים המקומיים

מי שמבקר בימים אלה בתערוכת האלקטרוניקה CES בווגאס עשוי לחשוב שישראל מובילה את מהפכת הרכב העתידי ● במישור הטכנולוגי ישראל היא אכן מעצמת אוטו-טק, אבל שורה ארוכה של חסמים מעכבת את היום שבו נראה על הכבישים המקומיים כמות משמעותית של רכבים ללא נהג

רכב של קוואלקום שהוצג השבוע בתערוכת CES / צילום: רויטרס Jane Lanhee Lee
רכב של קוואלקום שהוצג השבוע בתערוכת CES / צילום: רויטרס Jane Lanhee Lee

מי שעוקב אחרי החידושים בתחום הרכב, שנחשפים בימים אלה בתערוכת האלקטרוניקה הבינלאומית CES, עשוי לקבל את הרושם שישראל מחזיקה במפתח לדמותו של רכב העתיד, שיוביל את העולם בעשור החדש.

עשרות חברות סטארט-אפ ישראליות ושלוחות מקומיות של חברות רב לאומיות מציגות בתערוכה חידושים בתחום החישה, הקישוריות, הבינה המלאכותית, שיפור איכות החיים ברכב והנהיגה האוטונומית.

מובילאיי, ספינת הדגל המקומית, מביאה לתערוכה הדגמה חיה של שירותי תחבורה אוטונומיים ואילו קוואלקום הודיעה על כניסה אסטרטגית לתחרות בשוק הרכב האוטונומי ועל כוונתה להציג פלטפורמה מושלמת עבור כלי רכב אוטונומיים, בדגש על מוניות רובוטיות. קוואלקום אמנם לא הזכירה את ישראל בהקשר הזה, אבל מודעות הגיוס שלה מלמדות שחלק נכבד מהפיתוח בתחום כנראה כבר מתבצע בישראל.

זה טוב לגאווה הלאומית אבל השאלה, שאותה אנחנו שואלים מדי שנה, היא עד כמה כל זה נוגע לחצרנו הפרטית. כלומר, עד כמה עמדת ההובלה הטכנולוגית של האוטו-טק הישראלית עשויה לשפר את המציאות התחבורתית העגומה של ישראל בשנים הקרובות.

אין לוח זמנים קונקרטי

ביוני 2019 פורסם דוח של חברת הייעוץ הבינלאומית KPMG שכותרתו "אינדקס מוכנות בתחום התחבורה האוטונומית". המחקר דירג מדינות שונות בעולם על פי מספר מדדים, שמעידים על רמת המוכנות שלהן לרכב אוטונומי. ישראל, מי שמכונה לעיתים בירת האוטו-טק הגלובלית, דורגה בו במקום ה-14 הבלתי מרשים מתוך 25 מדינות נסקרות. המחקר דירג אותנו במקום הראשון במדד הטכנולוגי - לא מעט בזכות מובילאיי ומאות חברות סטארט-אפ שמכסות כמעט כל פינה בתחום הרכב האוטונומי והחכם.

אבל מבחינת מוכנות הצרכנים לאמץ כלי רכב ללא נהג דורגנו רק במקום התשיעי ובסעיף קיום תשתיות תומכות דורגנו במקום ה-21 (!). סעיף קודר נוסף הוא זה שמתייחס למדיניות וחקיקה שבו דורגנו במקום ה-18.

במילים אחרות, אנחנו טובים בתיאוריה ובהשקעות במו"פ בתחום, ואפילו עושים כסף לא רע מיצוא המהפכה לתעשיית הרכב ברחבי העולם ומגיוס השקעות, אבל ישראל עצמה רחוקה מלהיות מקום אידאלי לכלי רכב אוטונומיים.

המחוקק אמנם משמיע קולות בנושא אבל עד כה לא פורסם שום מסמך אב רשמי, עם לוח זמנים קונקרטי להפעלה מסחרית נרחבת של רכב לא מאויש. לא ראינו גם מסמך מסודר, שמגדיר מסגרת על לניסויי פיילוט בכלי רכב אוטונומיים על כבישי הארץ - למרות ששלוש חברות כבר קיבלו אישורים לבצע ניסויים בכלי רכב כאלה על כבישים ציבוריים, בליווי נהג משגיח. בינתיים אין גוף ציבורי, מלבד משרד התחבורה, שמרכז את הנושא.

המחקר של KMPG אינו יתום. בדצמבר 2019 פרסמה מחלקת המחקר של הכנסת מחקר בנושא "מדיניות ישראל ביחס לרכב אוטונומי". מחברי המחקר הגישו שאילתה בנושא למשרד התחבורה. זו הייתה תשובתו: "הצבת רכבים אוטונומיים בכבישים תחייב רגולציה הוליסטית תומכת, לא רק של משרד התחבורה אלא גם של גופים ממשלתיים נוספים. אי הצבה של רגולציה תומכת ומקדמת עלולה ליצור חסמים שיעכבו את כניסתם של מערכות מתקדמות ורכבים אוטונומיים".

לפי תגובת המשרד "בוצעו עדכוני חקיקה, נכתבו הוראות נוהל ונקבעו תהליכים במטרה לאפשר לחברות להתקדם משלבי המו"פ לניסויים במתחמים סגורים ובכבישים ציבוריים". בנוסף "משרד התחבורה החל לפעול מול רגולטורים אחרים לקידום הנושא ובוחן רגולציות מובילות במדינות אחרות". נתרגם לך את זה לשפה פשוטה: עשינו ניסיון, אקדמי, לתת מענה לפערים לביקוש לניסויים ברמה הביורוקרטית קצרת הטווח, אבל אין מחשבה כוללת.

גם מינהלת תחליפי דלק ותחבורה חכמה רואיינה במסגרת המחקר של הכנסת וגם מהתגובה שלה קשה לראות את האור בקצה המנהרה. על פי המינהלת, "המצב כיום בישראל, שבו התהליכים הנדרשים מחברות הפועלות בתחום אינם ברורים מספיק ותוכניות עתידיות ביחס לרגולציה, סביבות ניסוי ועוד, אינן מפורטות דיין, מהווה חיסרון למדינת ישראל מול מתחרותיה בחו"ל. יש להפוך את הרגולציה הישראלית בתחום לגמישה יותר. יש לפעול לתהליך שקוף ומפורסם פומבית".

גמישות ושקיפות? במשרד התחבורה? אם אלה דרישות הבסיס, כנראה שנצטרך לחכות עוד הרבה למונית הלא מאוישת שלנו.

ההגינות מחייבת לציין שהעיכובים במוכנות של ישראל לרכב לא מאויש, אפילו ברמה של שירותי תחבורה אוטונומיים (MaaS), לא נובעים רק מקשיחות מנהלתית ומחשבתית של הרגולטור אלא גם מהשיתוק הכולל של מערכת המשילות בשנה האחרונה ומהיעדר תקציב מסודר. ובכל זאת, במבחן התוצאה עדיין מדובר בכישלון.

כוחות השוק נכנסים לפעולה

בהעדר יוזמה מלמעלה, ממלאים כוחות השוק את הוואקום ודוחפים להעלאת רכב לא מאויש על כבישי ישראל. במקרה שלנו מדובר בשחקנים בעלי כוח כלכלי ופוליטי ניכר במסדרונות השלטון, דוגמת אינטל/מובילאיי.

במהלך השנתיים הקרובות אמור להתחיל לפעול בכבישי גוש דן פרויקט של "תחבורה כשירות" (MaaS) שיכלול מוניות רובוטיות, שיסיעו, ללא נהג אנושי משגיח, נוסעים ברחובות גוש דן ואולי באזורים נוספים בעתיד. לוח הזמנים העדכני, שפורסם לאחרונה, מדבר על תחילת שירותי פיילוט ב-2021 ושירותים מסחריים סדירים החל מ-2022.

בפרויקט, ששם הקוד הפנימי שלו Pinta, לוקחות חלק שלוש שותפות - פולקסווגן שתספק את כלי הרכב (מיניבוסים חשמליים, שטרם הושקו רשמית ומסחרית); מובילאי שתספק את מערכת הנהיגה האוטונומית, המיפוי והמסגרת הרגולטורית; וצ'מפיון מוטורס שאמורה לספק את ההבטים התפעוליים, כולל יבוא, תשתית טעינה, תחזוקה שוטפת ועוד.

מובילאיי לא מסתירה את מטרתה המרכזית בפרויקט: הוכחת היתכנות בינלאומית של מערכת הנהיגה האוטונומית שלה על כבישים ציבוריים בתנאי אמת. זאת כשלב ביניים הכרחי לקראת מיסחור המוני של מערכות נהיגה אוטונומיות בכלי רכב פרטיים, שצפוי להתחיל באמצע העשור ולצבור תאוצה משמעותית לקראת תום העשור.

על פי מצגות שחל החברה, לאותן מוניות רובוטיות יש שלוש מטרות לוואי עיקריות. הראשונה היא לבצע מבחן שטח ותוך כדי כך להוריד את עלות המערכת האוטונומית המורכבת, שבשנים הראשונות תהיה בלתי קבילה עבור התקציב של רוב רוכשי הרכב הפרטיים.

מנתוני מובילאיי עולה, שבבסיס המערכת של המונית הרובוטית "הישראלית" בפרויקט Pinta יעמדו שני שבבי על מדגם EYEQ6 - הדור הבא של שבבים בעלי כושר עיבוד חזק פי שניים מזה של הדור הקודם של הצ'יפ, שאמור היה למלא במקור את המשימה האוטונומית, על פי פרסומים מלפני שנתיים. מחירי הצ'יפים הללו טרם פורסמו אבל אפשר להניח שלפחות בשלב הראשון מדובר באלפי דולרים ליחידה.

במקביל יצויד קיט הנהיגה האוטונומי של המוניות הללו בכ-16 חיישני מצלמה, ארבעה מתוכם חיישנים סטריאוסקופים יקרים יחסית. בנוסף לצורך יצירת גיבוי, שחיוני בסיטואציות בעייתיות כמו נסיעה בלילה ובמזג אוויר קשה (מישהו אמר הצפות בכבישי גוש דן?), יכלול הקיט גם חיישני רדאר ולייזר (ליידאר).

בקיצור מדובר במערך שיעלה בשנים הראשונות עשרות אלפי דולרים לסט. רחוק מאד מהיעד של כ-4000 דולר, שמוצב כיום עבור קיט אוטונומי-סדרתי, שאותו לקוחות פרטיים ישקלו לקנות כחלק ממחיר הרכב. העלויות יכללו גם הקמה ותפעול של מוקד פיקוח בזמן אמת, אבטחת סייבר, מערכת ניהול ציים, שירותי בידור ומידע לנוסעים, הקמת מערך טעינה מהירה ועוד.

כאן עולה השאלה האם בהינתן העלויות הכבדות יש בכלל כדאיות כלכלית לשירותים של מוניות רובוטיות בגוש דן, או בכלל. במיוחד לאור העובדה שהן יצטרכו להתמודד מול עלויות מסובסדות ומפוקחות של מוניות רגילות. אם לשפוט על פי המצגות של מובילאיי, החיסכון העיקרי יגיע מוויתור על מוקד העלות הגדול ביותר של שירותי תחבורה חכמה - הנהגים המאוישים - ומאופטימיזציה של התחבורה.

מטרת הלוואי השנייה של הפרויקט היא ניצול יכולות המיפוי ברזולוציה גבוהה, שלפחות בשלב הראשון יהיו מוגבלות לאזורים נתונים. במילים אחרות, עד שלא יקום בסיס מיפוי גלובלי בלתי מוגבל, יהיה קל יותר לנוע עם רכב אוטונומי במסלולים מוגדרים וידועים, שממופים היטב, למשל מסלולי הנסיעה הקבועים של המונית הרובוטית בתל אביב.

הרגולטור לא קופץ למים

המטרה השלישית, וכאן אנחנו חוזרים לזירה של הרגולטור, היא הקמת תשתית רגולציה והוכחת יכולת בטיחותית של רכב ללא נהג בישראל. זה אולי היעד הסמוי החשוב ביותר, שבשלו נבחרה ישראל הקטנה כיעד עבור הפיילוט האסטרטגי הזה.

נזכיר כי הרגולציה היוותה עד כה אבן-נגף משמעותית בדרכו של הרכב האוטונומי בעולם ובמיוחד באיחוד האירופאי, בצפון אמריקה ובאסיה. למרות שנים של דיונים במוסדות השלטון ולמרות לחצי לובי כבדים, עדיין לא נמצאו רגולטורים מערביים שיהיו מוכנים לקפוץ למים העמוקים והקרים ולגבש מסגרת משפטית להטלת אחריות במקרה של תאונה בה יהיה מעורב רכב ללא נהג. הקונגרס האמריקאי כבר טוחן מים בנושא כמעט ארבע שנים.

מובילאיי מנסה לקדם מזה כשנתיים אלגוריתם שאמור להגדיר את גבולות האחריות של הרכב האוטונומי בסיטואציות נהיגה מקובלות ולהעניק לרכב האוטונומי, ליצרניו ולמשתמשיו, מעין חסינות משפטית במקרה של מעורבות בתאונה. ישראל עשויה להיות המדינה הראשונה שתפנים את המערכת לתוך הרגולציה שלה וזאת עשויה להיות פריצת דרך שתצדיק את קיום הפרויקט, גם אם לא יצליח להרוויח.

בהתחשב במשקל של מובילאיי ואינטל בכלכלה הישראל וביכולת שלהן לפתוח דלתות, לא היינו פוסלים על הסף את האופציה שהמודל יהפוך לרגולציה מחייבת. גם במצב כזה יהיה צורך לתת עדיפות בתנועה לכלי רכב לא מאוישים, שאם לא כן הכלים הללו יהיו תקועים שעות בפקקי העיר ויתקשו להגיע אל הלקוחות, עם או בלי נהג. פרשת הנתיבים המהירים, שניסה משרד התחבורה לקדם, מלמדת שהמהלך צפוי להתנגד. ועוד לא דיברנו על תרבות הנהיגה הבעייתית, על לחצים פוליטיים, למשל מצד נהגי המוניות. 

עוד כתבות

המרינה בהרצליה / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

המאבק על המרינה: מירי רגב דוחפת, גילה גמליאל מנסה לבלום

חופי הים התיכון נמצאים תחת מכבש לחצים גובר ● תוכנית שנדונה השבוע במינהל התכנון להקמת שש מעגנות חדשות לכלי שייט ברחבי ישראל, עשויה לצמצם את המרווח עוד יותר ● שרת התחבורה מנסה לקדם את המהלך בעקבות פנייתם של מספר ראשי ערים, השרה להגנת הסביבה מציגה את המחיר הכבד והכפול שישלמו אזרחי ישראל

מחלקת קורונה בחניון בית החולים רמב"ם בחיפה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

מספר המאושפזים במצב קשה עבר את סף אי הספיקה של מערכת הבריאות

לפי אגף המודיעין בצה"ל, בממוצע שבועי, שיעור התמותה היומי מקורונה למיליון נפש בישראל עומד על 3.47 ● בארצות הברית, לשם השוואה, שיעור התמותה מקורונה עומד על 2.25 מקרים למיליון נפש מדי יום ● מנהל המחלקה הפנימית בהדסה: "העתיד לא נראה ורוד לאור הזלזול הציבורי, במיוחד במגזר החרדי, אבל לא רק"

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

יציבות בוול סטריט; הזהב עלה ב-1.1%, הנפט בשפל של שבועיים

הזהב ננעל במחיר של 1,903.2 דולר לאונקיה ● דאקס איבד 0.4%, פוטסי 100 נחלש ב-0.5% וקאק 40 ירד ב-0.2% ● מספר המתים מנגיף הקורונה ברחבי העולם חצה את רף המיליון ● היום - העימות הראשון בין טראמפ לביידן

אלפרד אקירוב/ צילום: איל יצהר

האפסייד של אקירוב מתרחק: נדחתה הנפקת החברה הבת של אלרוב בשווייץ

אפיק סוויס (Epic Suisse) הודיעה על דחיית מועד ההנפקה של מניותיה לראשונה בבורסה בשווייץ, וזאת עקב תנאי השוק, "אך תמשיך לבחון הזדמנויות להנפקה בעתיד"

בניין Beirut Terraces, ביירות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

האייקון של ביירות: כמה עולה דירה במגדל החדש של בירת לבנון

כמו בתל אביב, גם בבירת לבנון אדריכלי-על בינלאומיים מתכננים מגדלים לעשירים ● מחיר של דירה בבניין Beirut Terraces עומד על 2.1 מיליון דולר ● מדור אדריכלות חדש 

למידה מהבית / צילום: שאטרסטוק

ראשי האוניברסיטאות: השנה האקדמית תיפתח באופן מקוון בלבד

ועדת ראשי האוניברסיטאות הודיעו כי "כשמצב התחלואה יאפשר זאת, נחזור ללמידה במתווה המשלב לימודים בכיתות במקביל ללמידה מקוונת"

אלדד פרי / צילום: איל יצהר, גלובס

מסמכי ביהמ"ש מגלים: כך נפל פרופ' רן בליצר בבועת הנדל"ן של אלדד פרי

וגם: בכמה התקרבה החופשה שלכם לבית, עוזי ברייר עוזב את דוטס נאנו והמינוי החדש של פרופ' יפעת ביטון (לא חברת הכנסת שאשא-ביטון)

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: לומי ברנטל

ועדת החוקה אישרה את החוק הקורונה לקריאות שנייה ושלישית

השלב הבא הוא אישר החוק במליאת הכנסת, שם צפוי להתקיים הדיו בחוק אל תוך הלילה ● ח"כ שקד: "ממשלת ניסנקורן-נתניהו קושרת בין הגבלת ההפגנות לסגר כללי וכך למעשה דוחפת עשרות אלפים לאבטלה ללא צורך"

דונלד טראמפ נגד ג'ו ביידן / צילום: Associated Press

הלילה: עימות ראשון בין ביידן לטראמפ; הנה מה שצריך לדעת לקראתו

מנחה פוקס ניוז ינחה את העימות הראשון בין שני המועמדים לנשיאות שצפוי לעסוק במינוי השופטת של טראמפ לבית המשפט העליון וכשירות המועמדים לתפקיד

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: דימה טליאנסקי

ג'מבו נגד ג'מבו: הדיווח של פוקס גרר התערבות של רשות ני"ע

על פי הבהרה שפרסמה קבוצת האופנה, ההסכם עם ג'מבו היוונית תלוי בכך שפוקס תוכל להשתמש בסימן המסחרי של המותג, אבל עשויה להיות לה מחלוקת על כך עם מתחרה בעלת שם דומה ● מבדיקת "גלובס" עולה כי ישנן לפחות עוד שתי מתחרות תחת השם ג'מבו

תחנת דלק של דלק ישראל / צילום: תמר מצפי, גלובס

ברביעי בחצות: מחיר הדלק יירד ב-4 אגורות

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 לצרכן בתחנה בשירות עצמי יעמוד על 5.46 שקל לליטר ● השינוי מגיע על רקע ירידת מחיר הבנזין הבינלאומי ב-2.78% וירידה יחסית במע"מ המוטל על רכיב זה

רה"מ נתניהו בשיחת וידיאו עם עצרת האו"ם / צילום: צילום מסך מאתר האו"ם

נתניהו באו"ם: לפלסטינים אין זכות וטו על יחסי ישראל והעולם הערבי

במסגרת נאום וידאו מול עצרת האו"ם, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "אני מחכה שהפלסטינים יהיו מוכנים ואקיים איתם מו"מ על בסיס תכנית טראמפ"

עידו סוסן, מנכ"ל חברת דרייבנטס / צילום: דורון לצטר

AT&T הודיעה: ליבת הרשת שלנו תהיה מבוססת על דרייבנטס הישראלית

דרייבנטס פיתחה פתרון תוכנה שיחליף את רשתות התקשורת הקיימות ● המנכ"ל עידו סוסן: "העסקה מוכיחה גם למי שפקפקו במודל הרשת המבוזרת, כי הענן שלנו משתלם יותר ומציע אפשרויות מגוונות יותר"

בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר הפצת סרטונים: שר הביטחון גנץ הורה להוציא חיילים מאזורי הפגנות

ההנחייה של שר הביטחון הגיעה לאחר פרסום סרטונים שבהם נראות מפגינות גוערות במילים קשות בחיילים שסייעו לשוטרים

הנשיא טראמפ בסוף מסיבת עיתונאים בגן הוורדים בבית הלבן ביום שני / צילום: Evan Vucci, Associated Press

כשנותנים ל"מלך החובות" ופושט רגל סדרתי לנהל מעצמה

אין תחום בחוק האמריקאי שנהנה מהקלות מס רבות ופתלתלות כמו הנדל"ן ● זה מצוין עבור הנשיא דונלד טראמפ, ששקוע בחובות של מאות מיליונים, ולבני משפחתו, שמעורבים בעסקאות נשק חובקות עולם; הרבה פחות לארה"ב עצמה, ששיקולים אלה סביר שמשפיעים על מדיניותו

עו"ד ליאת בן ארי / צילום: רפי קוץ

הנציב רוזן על עו"ד ליאת בן-ארי: "לא בסמכותי לברר את התלונה נגדה"

הנציב רוזן על פרשיית עו"ד ליאת בן-ארי: "על משרתי ציבור לנהוג וללכת בזהירות, פן יראו כמי שנאה דורשים ולא נאה מקיימים, ובכך יסייעו לדורשים לכרסם בכוחה של מערכת המשפט" ● בן ארי: "התלונות נגדי הן חלק מהתארגנות ענפה וארוכת טווח, שמטרתן לרפות את ידיי בכל הקשור לתפקידי כפרקליטה"

מדד דופק התעסוקה של "גלובס"

מאז ראש השנה: מעל ל-110 אלף איש יצאו לחל"ת

המספרים של שוק התעסוקה בישראל מבלבלים, שלושה גופים רשמיים מפרסמים נתונים שונים, הפערים גדולים ובלתי מוסברים • "גלובס" מנסה לפזר את הערפל באמצעות מדד יומי חדש לבחינת "הדופק של שוק התעסוקה

שרונה מרקט / צילום: אלירן אביטל

ביהמ"ש הטיל צו עיקול זמני על נכסי גינדי החזקות בחניון שרונה מרקט

הדיירים במגדלי שרונה מתנגדים לניסיון של גינדי החזקות למכור את החניון הצמוד לבניינים ● בית המשפט הטיל צו עיקול זמני עד לסך 59 מיליון שקל, שיבטיח טיפול בבעיות תברואתיות והסדרת השימוש בחניון

אוריאל לין, מוחמד אל זרעוני מנכ"ל אזור הסחר החופשי, אמנה לוטא, הסמנכ"לית ואמיר שני יו"ר הועדה הבינלאומית של הלשכה / צילום: דוברות לשכת המסחר

איגוד לשכות המסחר חתם על שלושה הסכמי שת"פ באיחוד האמירויות

האיגוד חתם על בהסכם עם לשכת המסחר והתעשייה של דובאי ועם שני אזורי סחר חופשי באזור ● לצד הזדמנות לטפח קשרים חדשים, ההסכמים גם יאפשרו לחברות ישראליות לחדור לשווקים עולמיים כמו סין, הודו ומזרח אפריקה

רוברט טאוב / צילום: תמר מצפי

חברת המכשור הרפואי הישראלית-בלגית ניקסואה גייסה 100 מיליון דולר בבורסת יורונקסט

ניקסואה, שהקים רוברט טאוב, מפתחת שתל לטיפול בדום נשימה בשינה, ועיקר פעילותה בישראל ● שווייה בגיוס עמד על 423 מיליון דולר אחרי הכסף