גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מבינים איך סתיו שפיר מצאה את עצמה ללא בעלי ברית ומחוץ לכנסת? זה ההסבר

חברת הכנסת סתיו שפיר, שצמחה במחאה החברתית, הביאה רוח לחימה אקטיביסטית גם לכנסת • אלא שאויבים שצברה מימין ומשמאל טוענים שהיא עסוקה רק בתדמית • למרות שפרשה, שפיר עוד לא אמרה את המילה האחרונה ● ניתוח

חברת הכנסת סתיו שפיר כבר לא תכהן בכנסת הבאה, אבל ספק רב אם הקריירה הקצרה אך התזזיתית שלה תסתיים. בוודאי לא אם שואלים אותה. שפיר הודיעה על החלטתה לוותר כעת על ריצה לכנסת בראש התנועה הירוקה, מתוך אחריות למחנה השמאל וכדי לא לבזבז קולות ולהמתין לשעת כושר אחרת. שפיר נדחקה החוצה מהאיחוד בין מרצ, העבודה-גשר וח"כ יאיר גולן, לאחר מאבק קצר ובין השאר בשל יחסים אישיים עכורים עם כמה מהאישים הבולטים במחנה, בהם יו"ר העבודה עמיר פרץ שנגדו התמודדה בפריימריז על ראשות התנועה בקיץ; ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ, שאותו האשימה בשקרים על המיקום שהוצע לה ברשימה משותפת.

אבל גם ההחלטה של שפיר לפרוש תהיה זמנית בלבד. למה כל כך בטוח שהיא תחזור? כי היא אקטיביסטית מלידה. "ברור שזו הפגנה פוליטית, הפוליטיקה היא זו שמזיזה דברים", אמרה שפיר בקיץ 2011, כשהייתה מראשי תנועת המחאה החברתית שהוציאה מאות אלפים לרחובות. היא אמרה את הדברים בראיון לרשת ב' מאחת ההפגנות שהתקיימו בפריפריה, ראיון שהיה לי הכבוד לעשות.

שפיר הבהירה אז, בניגוד לעמיתתה להנהגה דפני ליף, כי מטרת המחאה היא לצבור כוח ציבורי פוליטי מספיק כדי להביא לשינוי, ולא רק להניף שלטים ולצעוק סיסמאות.

ואכן, כבר ב-2012 הצטרפה שפיר למפלגת העבודה ביחד עם איציק שמולי, ממנהיגי המחאה גם הוא, ובפריימריז שהתקיימו בה לקראת בחירות 2013 קיבלה את המקום התשיעי, עם קידום מסוים בזכות השריון לאשה. לאחר שנבחרה לכנסת מונתה לעמוד בראש ועדה לשקיפות השלטון - יעד עיקרי שהציבה, ושגם לדעת מבקריה הצליחה בו לא מעט. אבל מה יש בח"כית הצעירה והלוחמנית שמעורר כלפיה אנטגוניזם רב כל כך?

"עוסקת רק בדיבורים וחיה בקמפיין"

חלק מאותו אנטגוניזם אולי הגיע מהחוזקה שהראתה ברשתות החברתיות - שם היא מובילה על כמעט כל פוליטיקאי. לשפיר יותר ממאה ושבעים אלף עוקבים בטוויטר ועשרות אלפים בפייסבוק ובאינסטגרם.

ההאשמה הבולטת ביותר כלפיה מצד פוליטיקאים היא שעשתה הכל למען המצלמה, ולא באמת פעלה לשינוי. כך למשל צייצה חברת הכנסת לשעבר מירב בן ארי בטוויטר השבוע: "הגעתי לכנסת בהערצה קלה לשמולי ולשפיר, גיבורי המחאה. מהר מאוד הבנתי שאין קשר בין השניים. הראשון מנסה לפעול למען הציבור במעשים, והשנייה בעיקר עוסקת בדיבורים. לכל הכלום שהיא עושה תמיד מתלווה מצלמה וצוות. בוועדת הכספים, מתוך הרגל הח"כים כבר נותנים לה להיכנס באמצע הדיון, לצעוק על הפקידים וללכת. זו הבחורה, חיה בקמפיין". לעמדה זו שותפים חברי כנסת נוספים ואנשי אוצר.

לחבר הכנסת משה גפני הייתה דווקא התחלה טובה עם שפיר. בכנסת ה-19 כשהיה עמה באופוזיציה אמר שהיא "חרוצה, מוכשרת ורצינית.עוד ילמדו איך כשרצו להוציא אותה מוועדת הכספים אני וליצמן נלחמנו שתישאר". אבל בכנסת שאחר כך, באחד הדיונים על העברות תקציביות הוא היה זה שהוציא אותה והטיח בה "את רק מנסה להצטלם". באותה ישיבה גם סמוטריץ' קרא לעברה "את ילדה קטנה חצופה ושקרנית".

שפיר טענה כי מדובר היה בקרב לחשיפת פרטי העברות תקציביות במסגרת הסכמים קואליציוניים לרשת החינוך של ש"ס ולגרעינים תורניים. אלא שהיא נכנסה לדיון כשהקרב כבר הסתיים, החלה מהומה, והפיצה סרטון משם ברשתות החברתיות.

פקיד בכיר באגף תקציבים שעסק בהעברות תקציביות ובקשר עם ועדת הכספים אמר ל"גלובס": "שפיר התחילה טוב ורצתה ללמוד, אבל מהר מאוד הפכה לעומתית במופגן. הדרישות שלה לחשיפת מידע היו בהתחלה הגיוניות ואחר כך נועדו למטרות תעמולתיות ולא ענייניות. ועדת הכספים היא מקצועית מאוד וגם באופוזיציה יודעים לשחק את המשחק, אבל היא שברה את הכלים, והערימה קשיים רק לשם ההצגה".

גם את חבר הכנסת לשעבר רועי פולקמן מ"כולנו" שפיר הוציאה מכליו כשתקפה את מנכ"ל משרד האוצר שי באבד. לדבריו "כמעט כל האמירות שלה הן דעות. באופן עקבי היא לא נצמדת לעובדות. זה שהיא ח"כית זה לא צ'ק פתוח להכפיש פקידי ציבור".

ביקורת מסוג אחר מתח עליה חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה בנאום בכנסת ב-2015 כשטען שהיא מתעלמת ממנו וכינה אותה "גזענית של התעלמות".

אבל אוהדיה אומרים שדווקא השימוש במצלמות והקולניות, הביאו את אור הזרקורים למקומות חשובים ומוסתרים בפוליטיקה, ובראשם ועדת הכספים. היא פרסמה אינספור הודעות וסרטונים על המתרחש בוועדה תוך דרישה מפקידי האוצר ומהקואליציה לתת סיבות להעברות תקציביות, שפעמים רבות מתרחשות הרחק מעין הציבור. היא הייתה חביבת ארגונים חברתיים שידעו שאם תשתתף בדיון, הפקידים והקואליציה יתמודדו עם דרישות להסברים.

ח"כ ותיק במשכן ובוועדת הכספים אומר שהבעיה היא שהיא מיקדה את המצלמה בעצמה ולא בדרישות - שרבות מהן היו צודקות, ושכשהיה צורך להישאר בוועדה שעות ארוכות ולהיאבק היא כבר לא הייתה שם.

ואולי זה מעיד על הכל. שפיר היא פוליטיקאית צעירה מהדור החדש, זה שחי בסרטונים קצרצרים, והודעות של 140 תווים ומיד קופץ לנושא הבא. היא פשוט מקדימה את זמנה.

סכסוכים עם מנהיגי השמאל

לשיא כוחה במפלגת העבודה הגיעה שפיר בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה בקיץ, אז הגיעה למקום השני. וכאן היא עשתה אולי את הצעד שכעת נראה מוטעה. היא עזבה את מפלגת העבודה, לטובת המחנה הדמוקרטי שהקים אהוד ברק בשילוב מרצ וכוחות אחרים, וקיבלה את התואר יו"ר משותף. הרשימה הזו אכזבה במספר המנדטים שקיבלה, חמישה בלבד, והאכזבה הולידה את הקרב הפנימי שפירק את השותפות.

במהלך סיקור המגעים לאיחוד בשמאל בשבועות האחרונים, ניכר היה שלא רק שיקולים קרים אלקטורליים מדברים, אלא גם אמוציות וסוגיות אישיות. היריבה העיקרית שלה היא תמר זנדברג שסתיו האשימה לא אחת שדוחפת אותה החוצה, אך גם ניצן הורוביץ ועמיר פרץ לא זוכים ממנה למחמאות. בשבוע שעבר אמרה על פרץ כי "עמיר עזב שלוש פעמים את העבודה, בשביל מטרות אחרות, וחזר. אני בטוחה שזה שעזבתי, זו לא סיבה רצינית לנתק בינינו".

על הורוביץ אמרה ששיקר כשאמר שהציע לה מקום ברשימה, כשלמעשה כלל לא דיבר איתה. עוד טענה שלאחר מכן הציעו לה מקום מכובד בתנאי שיאיר גולן ידחק החוצה, ולזה היא סירבה.

שפיר אמרה כי "לא פרשתי מהעבודה כי נכשלתי במרוץ. דווקא באופן אישי חוויתי אותו כהישג והתחזקתי מאד בעקבותיו בעבודה. עזבתי כדי לאחד את השמאל לאחר שעמיר פרץ סירב לעשות כן, ובעצם הצלתי אז את מרצ. מרצ לא עברה את אחוז החסימה לפני החיבור, ובאפריל ניצלה בזכות 15 אלף קולות מהערבים". גם כשהודיעה על פרישתה הזכירה שפיר כי היא דחפה מעל שנה לאיחוד בין מפלגות השמאל והיא גאה שיצא בסופו של דבר לפועל - "האיחוד הזה יותר חשוב ממני", אמרה.

שפיר אמרה לתומכיה כי "במערכת הבחירות הזו לא אתמודד לכנסת אבל אמשיך להתמודד על המדינה. היום אנחנו לוקחים את התנועה החוצה כדי לבנות את המחר ולחזור חזקים יותר. הקרב של היום הוא להרחיק את ראש המאפיה מכיסא ראש הממשלה, ולנקות את השלטון מהשחיתות ומההסתה".

תרגום: גם אם סתיו שפיר לא רצה במערכת הבחירות הקרובה - את הפוליטיקה היא לא תעזוב. וכפי שנראית כרגע המערכת הפוליטית שלנו, לא מן הנמנע שתחזור לפוליטיקה כבר בקרוב. 

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ההנג סנג קפץ בכ-2.5%

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; קסטרו קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר