גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כיסא שווה כסף, והרבה: כל מה שצריך לדעת לפני שבוחרים מקום ישיבה בטיסה

שעות הטיסה לקראת החופשה הבאה שלנו עלולות להיות ארוכות ומייגעות. מה עדיף: להיות כלואים במושב ליד החלון ולא ללכת לשירותים מפני שהנוסע לצדכם נרדם - או לשבת ליד המעבר ולחטוף מרפקים ובעיטות מנוסעים שחולפים לידכם?

הליך בחירת המושב בטיסה אינו דבר של מה בכך. כשאנו מזמינים כרטיסי טיסה, או לכל הפחות בזמן הצ'ק-אין, רבים מאיתנו מקדישים תשומת-לב לא מועטה למחשבה איפה נבלה את שעות הטיסה, ולכך נכנסים כמה וכמה שיקולים. איפה הכי כדאי לשבת, ומאיזה מושב עדיף להימנע?

התשובה לכך תלויה הן בהרגלים של כל אחד מאיתנו (למשל, אם אנו אוהבים לישון בטיסה או לא) והן בשאלה עד כמה ארוכות הרגליים שלנו. כך או כך, רוב חברות התעופה כבר השכילו להבין שכיסא מועדף שווה כסף. מה שבעבר היה נחלת ה"פרוטקציונרים" והמקורבים שהיו מקבלים את המושב הראשון בשורה (במחלקת תיירים) או את מושב המעבר (ליד דלת המטוס) - עבר מהעולם. היום המושבים הללו נמכרים בעשרות דולרים.

ולא רק הם. יותר ויותר חברות לגאסי (חברות תעופה מסורתיות) לוקחות את מודל הלואו קוסט ומיישמות אותו תוך כדי דרישת תשלום גם עבור מושבים אחרים במעמד הצ'ק-אין, וזאת במטרה לשריין מקומות ביחד כאשר מדובר במספר נוסעים שמעוניינים לשבת זה לצד זה. אל דאגה - אם תחליטו שלא לשלם, חברות התעופה חייבות למצוא לכם מושב; אבל הן בהחלט עשויות לפצל את הנוסעים ולהושיב אותם בשורה האחרונה באמצע - המקום הכי פחות נחשק בטיסה.

נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא שתצורת המטוס המוצגת בעת ההזמנה או הצ'ק-אין משתנה בין דגמי המטוסים. במקרה שבו מחליפים דגם של מטוס בטיסה, המקום שבחרתם, ועבורו כנראה גם שילמתם, עשוי להשתנות.

להלן כמה כללי-אצבע חשובים בבחירת מושב במחלקת התיירים:

רעש וכיסי אוויר: ברוב המטוסים (רחבי-הגוף) החלק הקדמי של המטוס פחות רועש, זאת לאור המרחק מהמנועים. בנוסף, בחלק הקדמי של המטוס (בדומה לאוטובוס) מרגישים פחות תנודות עם כניסה לכיסי אוויר. לא במקרה גם מחלקת העסקים ממוקמת בחלק הקדמי של המטוס. זו גם הסיבה שהמטוסים מתמלאים קודם כל בחלקם הקדמי ורק אז בחלק האחורי.

גם התמחור של המושבים שאפשר לבחור בתשלום משתנה. אם אתם עולים לטיסה שהיא חצי ריקה - סביר שבמושבים האחוריים תוכלו להשתרע על שלישיית מושבים שיהפכו למיטה אווירית. אם אתם לחוצים לרדת מהר מהמטוס, למשל בטיסות מעבר - ישיבה בשורות האחרונות תוביל לירידה מאוחרת מהמטוס - וזה פקטור שצריך לקחת בחשבון.

עוף או בקר? גם האוכל הוא שיקול, אם כי אין פה נוסחה אחידה. יש נוסעים שחוששים שעד שעגלת המזון תגיע לחלק האחורי של המטוס, אפשרויות הבחירה ייגמרו. אלא שנקודת המוצא הזו לא בהכרח נכונה, משום שכל חברה מתנהלת אחרת, ובכל טיסה חלוקת המזון לא תמיד עובדת לפי הסדר העולה של השורות. לפעמים מתחילים מהסוף או מהאמצע. הנוסעים המיומנים כבר יודעים שהזמנה של מנה מיוחדת (צמחונית למשל) תזכה אותם ראשונים במזון. 

חלון, מעבר או מה שביניהם? באופן טבעי המושבים האמצעיים בשורה - בין אם בחלוקה לשלושה וגרוע מזה לארבעה או אפילו חמישה מושבים - הם הכי פחות מועדפים. הנוסע שתקוע באמצע מתמודד עם אתגר בכל פעם שהוא רוצה לקום לשירותים או סתם למתוח איברים. האתגר הזה מתגבר ברגע שהנוסע שלידך נרדם וישן שנת ישרים.

מושב החלון חביב על נוסעים שאוהבים להתפעל מהנוף בעת ההמראה או הנחיתה, ובעיקר על אלה שמתכננים לישון במהלך הטיסה (ולנצל את המשענת לראש שמספק דופן המטוס, אותו ניתן לרפד בכרית או בשמיכה).

מושב שממוקם במעבר מתאים לנוסעים שלא מתכננים לישון - להם יש גישה החוצה בלי בעיה, אלא שהם אלה שגם ייאלצו לקום בכל פעם שהנוסעים שלידם מבקשים להשתחל החוצה. מושב המעבר מתאים לנוסעים עם סבלנות - ועליהם להיות מוכנים להיתקלויות במרפק או ברגל של הנוסעים שחולפים במעבר, כולל ילדים מתרוצצים.

שווה לשלם על מושב במעבר? מצד אחד, נוסע עם רגליים ארוכות יכול לשבת בניחותא ולמתוח את רגליו קדימה. הנוסע ארוך-הרגליים שישלם עבור המושב הזה יצטרך לדעת שבזמן המראות ונחיתות ייאסר עליו להשאיר כל ציוד לידו. לא רק זאת - מסך הטלוויזיה במושבים אלה אינו מוצמד למושב שמלפנים אלא נשלף מידית המושב - בדומה למגש האוכל.

מושב במעבר הממוקם ליד דלת המטוס אינו מיועד לנוסעים צעירים, ונוסעי המעבר אף יידרשו לסייע לצוות בשעת חירום (והם מקבלים הדרכה על כך מראש). היות שהמושבים הללו כוללים מרווח גדול לפניהם, זהו מקום שגם נוסעים רבים אוהבים לבוא ולמתוח בו איברים בטיסה ארוכה או לפטפט עם חברים - מה שיכול להציק ולהפריע לפרטיות של מי שיושב שם. מצד אחד, למושבים הקדמיים יש יתרונות שהוזכרו לעיל. מצד שני, עשויה להיות "מלכודות" תינוקות וילדים באזור הזה, משום שעריסות המיועדות לתינוק ימוקמו בשורה הראשונה, זו שממוקמת בין מחיצות המטוס המפרידות בין המחלקות. לרוב מושבים אלה ישמשו משפחות עם ילדים, וגם זו נקודה שיש לקחת בחשבון.

המושבים שצריכים להיות בעדיפות נמוכה הם אלה הממוקמים ליד השירותים או סמוך לאזור המטבח. הישיבה ליד השירותים לא רק עשויה להסב חוויה של ניחוחות בעייתיים וחוויית רעש המלווה עם הדחת המים, אלא שאחרי הארוחות תחוו מקרוב גם את התורים לשירותים באמצעות נוסעים שעומדים קרוב מדי למרחב האישי שלכם. לא כיף. גם הישיבה ליד המטבח מזמינה תנועת נוסעים ש"רק רוצים" כוס מים, קפה או תה, וגם שם הניחוחות עשויים להעיק, וכך גם הרעש שמגיע עם ההכנות לפני הגשת ארוחות, כולל פטפוטי הצוות.

אז מה המסקנה? לתפוס מקום טוב באמצע, לא קרוב מדי לשירותים או למטבח, לא בחלק האחורי ולא יותר מדי בקדמי (זהירות ילדים). המושבים שנמצאים בסמוך לכנף הם המענה שלכם (גם לפריים מהחלון שכולל את המנוע או את כנף המטוס).

בכל מקרה, ההמלצה היא לעשות שיעורי בית. ברוב האתרים של חברות התעופה אפשר למצוא את תצורת המטוס והמושבים הזמינים - ככל שתקדימו לבחון את ההיצע, למשל במעמד ההזמנה, יכולת הבחירה תהיה גדולה יותר. אפשר גם לקבל אינדיקציה לגבי המרחב שבין המושבים במחלקת התיירים (כ-31-32 אינץ' ברוב המטוסים). באתר Seatguru יש מידע רב על תצורות המטוסים בחברות השונות לפי דגמים.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ