גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב האוטונומי מתרחק: האם הסטארט-אפים צריכים להתחיל לדאוג?

שנת 2020 הייתה אמורה להיות שנת הרכב האוטונומי, אבל מכשולים של רגולציה, טכנולוגיה ועלויות דוחקים כיום את לוח הזמנים קדימה בחמש שנים לפחות ● המשקיעים לא ממהרים לשפוך כספים על אוטו-טק, והתעשייה עברה למצב הישרדות

רכבים אוטונומיים של יאדקס / צילום: רויטרס
רכבים אוטונומיים של יאדקס / צילום: רויטרס

ביוני 2017 פרסם האתר הכלכלי-טכנולוגי Venturebeat סקירת רוחב של לוח הזמנים להופעת מכוניות ללא נהג, שכללה תחזיות של 11 יצרני רכב מובילים בעולם. בראייה לאחור אותן תחזיות היו יכולות להופיע גם במגזין של סיפורי מדע בדיוני.

ג’נרל מוטורס, למשל, חזתה ב-2017 שהיא תתחיל לייצר ב-2019 באופן סדרתי מכוניות ללא הגה ודוושות, פורד הייתה אמורה להשיק מכוניות כאלה ב-2021, הונדה צפתה כי כבר ב-2020 תעלה על הכביש מכוניות שמותאמות לנסיעת אוטוסטרדה ללא נהג וכך גם יונדאי וטויוטה, רנו-ניסאן תכננה להשיק מכוניות כאלה ב-2020 אבל עבור נהיגה עירונית, וולבו נקבה ב-2021 כתאריך יעד וכך הלאה. הגדיל לעשות "הגורו-הטכנולוגי" אלון מאסק, שצפה אז כי כבר ב-2018 מכוניות של טסלה יוכלו להגיע מלוס אנג’לס לניו יורק ללא נהג.

התחזיות האופטימיות הללו נשענו באותה עת על אופוריה טכנולוגית ועל בלון שאליו הוזרם אוויר חם משוק ההון סיכון, מהמדיה, מהרגולטורים ומהפוליטיקאים, שהבטיחו לבוחרים עתיד תחבורתי בטוח וירוק.

אבל ככל שנחשפו הסיכונים והסיבוכים קיבלו הרגולטורים רגליים קרות. כיום כבר אף אחד לא ממהר לקחת על עצמו אחריות להפקדת בטיחותם של משתמשי הדרך בידי שבבים וחיישנים בלבד. אמנם הקונגרס האמריקאי עדיין פועל לקדם ב-2020 חקיקה נרחבת הנוגעת לתנועת רכב ללא נהג על כבישים ציבוריים בארה"ב. אבל אחרי שנתיים של עיכובים ומלחמות פוליטיות בנושא, לא כדאי להתחייב על המועד. האיחוד האירופי מאמץ גישה של "נחכה ונראה" בנושא ורק בדרום קוריאה ובסין יש עדיין ניסיונות, מילוליים, להאיץ את התהליך.

בינתיים אפילו רכבי ניסוי אוטונומיים נדרשים לנוע בכל העולם עם "נהג גיבוי" אנושי, ולכולם ברור שגם אם הרגולטור ייתן מחר "אור ירוק", העלויות הנוכחיות של הטכנולוגיה הנדרשת כדי לבטל לחלוטין את הצורך בנהג - מעל עשרת אלפים דולר למכונית - אינן אטרקטיביות ללקוחות מהשורה. יתר על כן, מחקרים גלובליים עדכניים שפורסמו בשבועות האחרונים מגלים כי במהלך 2019 הציבור פשוט איבד את העניין במהפכה הטכנולוגית הזו.

הערכת הקונצנזוס העדכנית בתעשייה, שאף הובעה בבירור בסקירה השנתית של מובילאיי בתערוכת CES, היא שרק לקראת 2025 יופיעו כמויות מסחריות משמעותיות של כלי רכב ללא נהג על כבישים ברחבי העולם (תחת מגבלות) וגם אז המוקד יהיה רכבי יוקרה ו/או "מוניות רובוטיות" ציבוריות, שינועו במסלולים מתוכנתים ומוגדרים מראש.

זה לא אומר שיצרני האלקטרוניקה ויצרני הרכב מאבדים עניין בתחום. נהפוך הוא. אינטל/מובילאיי יוצאות כיום מגדרן כדי להוכיח לבעלי המניות שלהן שיש עוד הרבה "בשר" ורווחיות גם במערכות בטיחות (ADAS) ברמות האוטונומיה הנמוכות והנפוצות (עם נהג אנושי) ושהשוק צפוי לקבל תנופה משמעותית מאוד בשנים הקרובות. זאת בין השאר בזכות רגולציה חדשה, שאושרה ממש לאחרונה בפרלמנט האירופי ותחייב את כל יצרני הרכב להתקין החל מ-2022 בכל רכב סדרתי שורה של מערכות מתקדמות לסיוע לנהג.

המסר לבעלי המניות נקלט גם אצל המתחרים ועל רקע זה אפשר אולי להבין מדוע נחפזים שחקנים חדשים דוגמת קוואלקום להיכנס לשוק ה-ADAS למרות התארכות לוח הזמנים החזוי לרכב אוטונומי מלא.

מהמורה עסקית לסטארט-אפים

בעוד שליצרניות הרכב ולשחקניות השבבים הגדולות יש מספיק משאבים פיננסיים והנדסיים לשרוף בתחום הרכב ללא נהג בהמתנה למסחור המוני, אם יגיע, חברות האוטו-טק הצעירות לא נהנות מהלוקסוס הזה. מבחינת מאות חברות הסטארט-אפ שפועלות בתחום - חלק לא מבוטל מהן בישראל - עיכוב של חמש שנים הוא מהמורה עסקית ענקית בהמתנה להנפקה, לאקזיט ו/או לייצור הכנסות מהותיות מתעשיית הרכב. אמנם חלק נכבד מהחברות הללו מילאו את קופת הגיוסים בשיא ובשלהי תקופת ה"הייפ" אבל לכולם די ברור ש"החורף הגיע". המשקיעים כבר לא ממהרים להכניס יד לכיס, הגיוסים הופכים קשים יותר ונדרשות טקטיקות חדשות להישרדות.

חשוב להגיד: "אוטו-טק" הוא תחום רחב ומגוון ולא כל החברות שפועלות בתחום תלויות בלוח הזמנים של הופעת רכב ללא נהג. לא מעט חברות מפתחות טכנולוגיות שמיועדות לשפר את איכות החיים של הנהג והנוסעים בכלי רכב קיימים, לשדרג את הבטיחות והאמינות בכל רכב מודרני מאויש ו/או לחסוך/לייצר כסף רב ליצרני הרכב.

לקטגוריה הזו שייכות בין השאר חברות שמפתחות חיישנים פנימיים למעקב אחרי מיקומם ומצבם הבריאותי והעירני של הנהג והנוסעים בתוך הרכב, טכנולוגיות למסחור נתונים, טכנולוגיות לתקשורת בין רכיבי הרכב או בין כלי רכב לבין תשתית הכבישים, טכנולוגיות אבטחת סייבר להגנה על כלי רכב מקושרים, טכנולוגיות לזיהוי ותיקון פגמים ותקלות ברכב ועוד.

בקרב החברות הללו "החורף" קצת פחות מורגש והן ממשיכות למקד תשומת לב, לחתום חוזים מעשיים עם עם יצרנים וספקי טיר1 ואפילו פה ושם לייצר הכנסות. אבל מטבע הדברים העניין שמובע בהן הוא של מומחים ורובן כבר לא מייצרות "הייפ השקעות" גלובלי מהסוג שלפני שנתיים היה יכול להפוך חברה לחד קרן (חברה פרטית עם שווי של מעל מיליארד דולר) ו/או לסדר אקזיט חלומי.

האם צפויים אקזיטים בקרוב?

אחת מטקטיקות ההישרדות שנפוצות כיום בתעשיית האוטו-טק היא למצב מחדש מוצרים וטכנולוגיות שפותחו במקור עבור רכב ללא נהג, ולהתאים אותן לכלי רכב קיימים ברמות אוטונומיה נמוכות. הטקטיקה הזו רווחת בעיקר בקרב חברות שהתמקדו בפיתוח חיישנים חיצוניים מתקדמים עבור רכב אוטונומי. אבל הטקטיקה הזו מחייבת הורדה משמעותית של עלויות המוצרים ובשנה האחרונה ראינו כמה חברות מאיצות את התהליך של מעבר לייצור המוני במטרה להוריד את העלות הסופית - מאלפי דולרים לרכב למאות בודדות או אף פחות.

בהערת אגב נציין, שחברות האוטו-טק שפועלות בפלח החיישנים נמצאות בבעיה גם בגלל עקומת החדשנות: ככל שהולך ומתארך הזמן לשוק של הרכב ללא נהג כך גדל הסיכוי להופעת חברות חדשות ומתחרות שמציגות טכנולוגיות מתקדמות יותר. התופעה בולטת כיום בשוק חיישני הלייזר (LIDAR), שהתחרות בו הופכת להיות צפופה מאד, הן כמותית והן במגוון הטכנולוגיות המתחרות.

עוד טקטיקת הישרדות שבה ניתן להבחין בחודשים האחרונים, מאחורי הקלעים, היא ויתור על חלומות להנפקה ולהשגת שווי שוק אסטרונומי. חברות עוברות לחפש "ספונסר", כלומר שחקן גדול שיבלע את חברת האוטו-טק הקטנה או לכל הפחות יהפוך ללקוח אסטרטגי ובלעדי שלה.

כפי שכתבנו בעבר, מובילאיי עשויה להפוך למעין "ספונסר" כזה לשלל חברות אוטו-טק צעירות עם מוצרים שמשלימים את ה"קיט" העתידי שלה לכלי רכב לא מאוישים. רמז לכך העניק פרופ' אמנון שעשוע בהרצאתו ב-CES השנה, כאשר ציין כי אחת האפשרויות הניצבות כיום בפני החברה בדרך למימוש החזון היא "צמיחה לא אורגנית", כלומר רכישה של חברות אחרות. לא נופתע אם כבר בעתיד הקרוב נשמע הכרזות בנושא.

טקטיקה מעניינת נוספת, שצוברת לאחרונה תאוצה, היא ביצוע "פנייה חדה" במיקוד העסקי כולל גיוון תחום הרכב, ולעיתים יציאה מוחלטת ממנו, לטובת מסחור טכנולוגיות שפותחו במחשבה על רכב אוטונומי ב"וורטיקלים" כמו שוק הספנות, התעופה והרכבות. כך למשל, בתערוכת CES השנה הופיעה חברת אבטחת הסייבר לרכב, קרמבה, כמי שמפתחת כיום טכנולוגיות הגנת סייבר למוצרי IoT ("האינטרנט של הדברים". יצרנית הרדאר על שבב Vayyar הציגה בתערוכה גרסה של המוצר שלה, שמיועדת עבור הבית החכם, וזאת לצד מוצר חדש שמיועד לעקוב אחר הנעשה בתוך הרכב ולא רק מחוצה לו. 

עוד כתבות

המרינה בהרצליה / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

המאבק על המרינה: מירי רגב דוחפת, גילה גמליאל מנסה לבלום

חופי הים התיכון נמצאים תחת מכבש לחצים גובר ● תוכנית שנדונה השבוע במינהל התכנון להקמת שש מעגנות חדשות לכלי שייט ברחבי ישראל, עשויה לצמצם את המרווח עוד יותר ● שרת התחבורה מנסה לקדם את המהלך בעקבות פנייתם של מספר ראשי ערים, השרה להגנת הסביבה מציגה את המחיר הכבד והכפול שישלמו אזרחי ישראל

אמיר כוויית סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, / צילום: Mohammad Hamed, רויטרס

אמיר כווית הלך לעולמו בגיל 91; אחיו יירש את השליטה

סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח מת לאחר מאבק ארוך במחלה קשה ● נוואף אל-אחמד א-סבאח ימונה כעת לאמיר כווית

מיכל הלפרין,הממונה על רשות התחרות / צילום: רמי זרנגר

רשות התחרות לבית הדין: אין לאשר ההסדר בין שב"א למס"ב

רשות התחרות טוענת כי שיתופי הפעולה בין החברות האחיות שאחראיות על פלטפורמות התשלומים במשק "מקימים חששות תחרותיים ממשיים" ● שב"א ומס"ב פנו לבית הדין לתחרות בבקשה שיאשר את החיבור העמוק ביניהן לעוד עשר שנים

טל אוחנה, ראש עיריית ירוחם / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מערך אפידמיולוגי עצמאי: כך קטעה ראשת מועצת ירוחם את שרשרת ההדבקה והפכה את העיר מאדומה לירוקה

ירוחם הוכרזה אדומה וראשת המועצה לא חיכתה לממשלה ● ביישוב ש-70% מתושביו פוקדים בחגים את בתי הכנסת, היא הותירה אותם נעולים וסגרה את בתי הספר לפני כולם ● היום המועצה כבר ירוקה

דונלד טראמפ נגד ג'ו ביידן / צילום: Associated Press

הלילה: עימות ראשון בין ביידן לטראמפ; הנה מה שצריך לדעת לקראתו

מנחה פוקס ניוז ינחה את העימות הראשון בין שני המועמדים לנשיאות שצפוי לעסוק במינוי השופטת של טראמפ לבית המשפט העליון וכשירות המועמדים לתפקיד

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: דימה טליאנסקי

ג'מבו נגד ג'מבו: הדיווח של פוקס גרר התערבות של רשות ני"ע

על פי הבהרה שפרסמה קבוצת האופנה, ההסכם עם ג'מבו היוונית תלוי בכך שפוקס תוכל להשתמש בסימן המסחרי של המותג, אבל עשויה להיות לה מחלוקת על כך עם מתחרה בעלת שם דומה ● מבדיקת "גלובס" עולה כי ישנן לפחות עוד שתי מתחרות תחת השם ג'מבו

דונלד טראמפ נגד ג'ו ביידן / צילום: Associated Press

המומחית שמסבירה: זה מה שביידן וטראמפ צריכים לעשות הלילה בעימות

למה למועמדים גבוהים יש גם סיכוי גבוה יותר לנצח בעימות? ● מדוע חשוב לביידן ולטראמפ לשדר מרץ? ● ומה מחיר הרצון להיראות צעירים יותר? 'המדריך לטראמפיסט' מארח את מומחית העימותים, פרופ' צפירה גרבלסקי ליכטמן בכדי להבין איך לצפות בעימות הנשיאותי הראשון ● האזינו

שריפה בקליפורניה, השבוע / צילום: Noah Berger, Associated Press

אם ארה"ב תתחייב למטרות הסכם פריז, קליפורניה יכולה לפעול ולחסוך 4.5 טריליון דולר

זיהום האוויר מתגבר: חמש מתוך 20 השריפות הגדולות ביותר שתועדו במדינה התרחשו ב-2020

לינוי בר גפן / צילום: יח"צ

התביעה של לינוי בר גפן היא רק הסדק הראשון: כך מופקר הגולש הישראלי מול הרשתות החברתיות הגדולות

בישראל 2020 עוד לא התקבל אפילו פסק דין סופי אחד המטיל אחריות בלשון הרע ופיצוי על פייסבוק או טוויטר בשל פרסום פוגעני של גולשים ● לינוי בר גפן תבעה את טוויטר ויצרה סדק בחומת ההגנה של הרשתות החברתיות ● מומחים אומרים שהדרך להטיל עליהן אחריות מורכבת, אבל אפשרית

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

ירוק בוהק בתל אביב: ת"א 35 עלה ב-1.5%, ת"א 90 קפץ ב-2.8%

העליות הקיפו את כל המגזרים ● מדד הביומד בלט בעלייה של 4.9%, מדד הבנקים עלה ב-0.9%, מדד ביטוח הוסיף 1.6% ומדד נפט וגז התקדם ב-2.8% ● אבוג'ן המריאה 43%, דלק קפצה 8% ● הדולר נחלש ב-0.2% ל-3.459 שקלים

יו"ר שלמה החזקות אסי שמלצר / צילום: אוראל כהן

שלמה החזקות במגעים לרכישת מחצית מתלמה תיירות

קבוצת שלמה דיווחה לבורסה כי היא מנהלת מו"מ ובדיקות נאותות לרכישת עד 50% מחברת תלמה נסיעות ותיירות ● משבר הקורונה בלם את הנפקתה הצפויה של תלמה, שבשוק העריכו את השווי שלה ב-500 עד 600 מיליון שקל

בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר הפצת סרטונים: שר הביטחון גנץ הורה להוציא חיילים מאזורי הפגנות

ההנחייה של שר הביטחון הגיעה לאחר פרסום סרטונים שבהם נראות מפגינות גוערות במילים קשות בחיילים שסייעו לשוטרים

ד"ר יעקב שיינין / צילום: איל יצהר, גלובס

לא מודל להצלחה: שיינין סוגר קרנות נאמנות ולקוחות ההוסטינג עוזבים

מודלים שוקי הון שבניהול הכלכלן ד"ר יעקב שיינין תנהל לאחר הפירוק הצפוי קרנות נאמנות בהיקף של 54 מיליון שקל בלבד

מטוס של אל על / צילום: יח"צ

אלי רוזנברג צפוי לקבל את היתר השליטה באל על מרשות החברות

את ההיתר תעניק לרוזנברג רשות החברות בכפוף לחתימת שרי הביטחון, התחבורה והדיגיטל ● רק לפני שבוע שלחה אל על מכתב לשרים שאמורה לאשר את העברת הבעלות, בטענה כי רוזנברג הבן לא כשיר לנהל את החברה

תחנת דלק של דלק ישראל / צילום: תמר מצפי, גלובס

ברביעי בחצות: מחיר הדלק יירד ב-4 אגורות

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 לצרכן בתחנה בשירות עצמי יעמוד על 5.46 שקל לליטר ● השינוי מגיע על רקע ירידת מחיר הבנזין הבינלאומי ב-2.78% וירידה יחסית במע"מ המוטל על רכיב זה

הנשיא טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן ביום בו פורסם התחקיר  / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

עסק ביש: התחקיר של ה"ניו יורק טיימס" גנב לטראמפ את ההצגה

11 שנה הנשיא לא שילם פרוטה ● במשך שנתיים הוא שילם 750 דולר, 10% מן המס של מורה בבית ספר יסודי ● 24 שעות לאחר שחגג את מועמדות השופטת השמרנית איימי קוני בארט כמחליפתה של רות ביידר גינסבורג, שומות המס גנבו לו את ההצגה ● 35 ימים לבחירות, הנשיא בצרות

רה"מ נתניהו בשיחת וידיאו עם עצרת האו"ם / צילום: צילום מסך מאתר האו"ם

נתניהו באו"ם: לפלסטינים אין זכות וטו על יחסי ישראל והעולם הערבי

במסגרת נאום וידאו מול עצרת האו"ם, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "אני מחכה שהפלסטינים יהיו מוכנים ואקיים איתם מו"מ על בסיס תכנית טראמפ"

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

דרישה מנאמני התחנה המרכזית לנמק שכר טרחה של 55 מיליון שקל

לאחרונה הגישו נאמני התחנה המרכזית בת"א דרישה לתשלום שכר טרחה על ידי בעלת השליטה בתחנה נצבא ● עוה"ד של נצבא: "הבקשה רצופה בתיאורים מוגזמים ובלתי מדויקים (לשון המעטה) ביחס לפעילות הנאמנים" ● ביהמ"ש קבע כי הנאמנים יגישו דוח כספי המפרט את דרישתם

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

בקשה לאישור תובענה ייצוגית בכ-50 מ' ש' נגד סלקום: שידלה דיירים להדליף פרטי התקשרות של כל הבניין שלהם

לפי הבקשה, הדייר אותו משדלת סלקום להדליף את פרטי ההתקשרות מקבל בתמורה הטבה בסכום של כ-1,000 שקלים ● בשיחה שהוקלטה וצורפה כתמליל אמרה מנהלת המכירות כי "זה משהו שאנחנו עושים בכל הארץ"

תומכי חיזבאללה / צילום: Aziz Taher, רויטרס

נחשפו אתרים לייצור טילים מדויקים של חיזבאללה בלב שכונות מגורים

גורמי ביטחון ישראלים אומרים כי הפיצוצים אשר התרחשו בשנים האחרונות בסביבה אזרחית בשטח לבנון ממחישים את השימוש הציני שעושה ארגון הטרור חיזבאללה באזרחי המדינה כמגן אנושי