גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו מאבדים את הזהות שלנו כמוזיאון, דברים יצאו מפרופורציות"

בעידן שבו הדימוי הוויזואלי הפך לכל כך נפוץ וכולנו מתקשרים דרך תמונות ברשת, האתגר הגדול של המוזיאונים הוא להיות רלוונטיים ● אז איך עושה את זה עכשיו מוזיאון תל אביב, שאליו הגיעו השנה 1.3 מיליון מבקרים? בראיון ל'ליידי גלובס' מודה המנכ"לית טניה כהן עוזיאלי: "נחוצה לנו הגדרה מחדש"

טניה כהן עוזיאלי והיצירה 'נעליים ליציאה לדרך, 2017–1991', מרינה אברמוביץ׳ / אינפוגרפיק: יונתן בלום, גלובס
טניה כהן עוזיאלי והיצירה 'נעליים ליציאה לדרך, 2017–1991', מרינה אברמוביץ׳ / אינפוגרפיק: יונתן בלום, גלובס

על הקירות בבית של טניה כהן עוזיאלי לא תלוי דבר. הכול לבן. "בעלי אומר לי שזה מרגיש כמו בית חולים". האם זו תגובת נגד לעומס החזותי שמלווה אותה כמנכ"לית מוזיאון תל אביב, או סוג של פוליטיקלי קורקט שהתפקיד מחייב? "זה יותר משקף את הקושי שלי לבחור".

החודש מלאה שנה לכניסתה של כהן עוזיאלי לתפקיד. היא החליפה את סוזן לנדאו, מנכ"לית שהטביעה חותם במוזיאון. "ועדת האיתור פנתה אליי. היה לי טוב בירושלים, הייתי ראש אגף לשירותי אוצרות במוזיאון ישראל, ולא רציתי להתחיל בתהליך של הגשת מועמדות. אמרתי לחיים סאמט, שעמד בראש ועדת האיתור: 'אם תחשבו שאני האדם הנכון, תפנו אליי'. אחרי חודש הוא חזר אליי ואמר לי: 'אני מאוד רוצה אותך, אבל יש תהליכים שאת צריכה לשתף איתם פעולה'".

היה בכל זאת משהו שגירה אותך בהצעה.
"הבנתי שאני נכנסת למערך לא מוכר בעיר שאני לא חיה בה, וזה אתגר אותי. מה שהחזיק אותי 20 שנה במוזיאון ישראל זה שבכל חמש שנים עשיתי משהו אחר. היה לי גרף צמיחה, כי אני אוהבת אתגרים ומשתעממת באותו מקום".

בירושלים היית באלמנט שלך. מוזיאון אנציקלופדי הולם את מי שלמדה תואר ראשון ושני בארכיאולוגיה ותולדות האמנות.
"וגם כי אני, כנראה, יותר מנהלת מחוקרת. יש משהו בניהול שהוא יותר לרוחב ופחות לעומק. מתי גיליתי את זה על עצמי? לדעתי, תמיד ידעתי את זה, למרות שבתחילת דרכי הייתי באקדמיה ונהניתי ממחקר וכתבתי מחקרים. ותמיד אהבתי את התמונה הכללית. בפסיפס אני אף פעם לא מתעכבת על האבנים הקטנות, אלא רואה תמונה כללית".

מה הפתיע אותך בשנה שחלפה?
"שהמוזיאון מייצר המון תוכן, הרבה יותר ממה שציפיתי. זה מרחב שמתפקד כפלטפורמה מולטידיסציפלינרית, ובזה אני רואה את האתגר שלי: איך לשמר את הזהות של המוזיאון בפלטפורמה הרחבה הזאת. יש סדרה של קונצרטים, סדרה של הרצאות על מוזיקה וסדרת מוזיקה קאמרטה, ובנוסף אנחנו משכירים אולמות לסטנד-אפ. אני חושבת שזה טיפה יותר מדי, אנחנו מאבדים את הזהות שלנו כמוזיאון, דברים יצאו מפרופורציות".

יש כאן אספקט כלכלי, זה מכניס כסף, ואולי זה משקף את חיפוש הדרך של המוזיאונים. כמו שספריות ציבוריות הפכו את הייעוד שלהן למרכזי ידע ומחשבים.
"לכן אני צריכה לקחת את המציאות הזאת ולאפיין אותה. נכון, אינטרדיסציפלינריות זה הדבר הבא, והאתגר הגדול של המוזיאונים זה להיות רלוונטיים בעולם שבו התמונה, הוויז’ואל, הפך להיות כל כך נפוץ. כולנו מתקשרים דרך תמונות, והפונקציה של המוזיאון הפכה להיות קריטית. נחוצה הגדרה מחדש. אני בהחלט בעד להכניס תיאטרון ומוזיקה, השאלה איך זה מתחבר לתוכן המוזיאלי. איך אדם ששמע עכשיו קונצרט יוצא ורואה עוד משהו שמתגבר את החוויה".

למשל, פסטיבל סרטי האמנות אפוס זה אינטגרלי.
"נכון. ואז אני יכולה לתת איזו הרצאה של אחד האוצרים וליצור קשר. מישהו ראה סרט על ואן גוך, אבל אף אחד לא יודע שלמוזיאון תל אביב יש שתי עבודות של ואן גוך. זו התמונה שאני רוצה לייצר, פורמט שלם ואטרקטיבי ורלוונטי. זה מה שלמדתי בשנה האחרונה".

התערוכה 'סולר גרילה' היא תערוכה חשובה שעניינה קיימות, אבל האם מקומה לא במוזיאון למדע או טבע?
"לגמרי לא. מקומם של עיצוב ואדריכלות במוזיאון, לדבר על אקלים זה סופר רלוונטי. אבל הייתי עוטפת את זה בעבודות של אמנים שמתייחסים לסוגיית האקלים. ואז את מייצרת סוג של מסלול, חוט שמקשר בין התערוכות, משהו שמהדהד בין החללים, מתכתב ביניהם. אם היינו שמים כמה אמנים שהנושא שלהם אקלים, כמו אליאסון (אולאפור אליאסון, אמן דני שהציג לא מכבר את פרויקט מזג האוויר בטייט מודרן בלונדון, ס"מ), אז יש הצדקה. בנוסף הייתי עושה תוכנית חינוכית אקטיביסטית לתלמידים. המוזיאון התנהל עד עתה לפי מחלקות, וזה בולט. משהו במבנה הארגוני לא אפשר עבודה רוחבית כזאת. וזה שינוי שאני רוצה לעשות".

סיבוב במוזיאון משקף אקלקטיות. לא חייב שתהיה תמה מרכזית, אבל חסר מרכז כובד אינהרנטי.
"יש שלושה דברים שמייצרים את האקלקטיות הזאת: שני מבנים שונים, ולא מחוברים מבחינה אדריכלית - וכנראה שהכי נכון זה לאפיין כל אחד בנפרד. עוד לא הגעתי לפתרון. בנוסף, הגלריות סגורות, כלומר לא זולגות לחללים הציבוריים, וקשה לקבל הרגשה מוזיאלית, כאן אולי הפתרון הוא בשפה גרפית שתשטוף את כל המוזיאון ותיתן תמונה ברורה, אוריינטציה. זה מה שאני עובדת עליו: חוויית מבקר".

קיבלתי גירעון

תערוכת הבלוקבסטר שהיא עובדת עליה כעת במעטה של סודיות תהיה ג’ף קונס, שיוצג לראשונה בישראל, עם 9 פסלים וארבע תמונות, ללא ספק ספקטקל פופי אינסטגרמי (אוצר: דורון רבינא). לקראת הקיץ תעלה התערוכה של אלכסנדר קלדר, Great Yellow Sun.

מנוף מרשים, ג’ף קונס.
"לתל אביב יש קצב עירוני, שדורש תדירות יותר אינטנסיבית. אני מאמינה בבלוקבסטר עם אדוות מסביב. יש חשיבות לתערוכות עוגן עם אספקט פופולרי, ואני אומרת פופולרי בלי שיפוטיות".

התערוכה 'יש עידן חדש: על הרוחני באמנות' ננעלה בתחילת החודש. היא הביאה מספר מרשים של 126,445 מבקרים עד כה. איך את מנתחת את זה?
"עצם הנושא. כולם מחפשים את עצמם, את הדרך. לדבר על עידן חדש זה להיות קשוב ורלוונטי. זה לוכד אנשים. דבר שני זה הסיפור של הילמה אף קלינט (אמנית שוודית בת המאה ה-19 שזכתה להכרה לאחרונה כחלוצת הציור המופשט המודרני, ס"מ), אישה שלא הצליחה בגלל עצם היותה אישה, ורק כיום אנחנו יכולים להעריך אותה. על הציר הזה התערוכה הצליחה".

יש לכם פילוח של נתוני מבקרים?
"אין לי סגמנטציה, ואני מקווה שתהיה. אין לי מושג כמה ערבים מגיעים, כמה תיירים מגיעים, וזה חשוב לי. האם אנחנו מספרים להם סיפור אטרקטיבי? צריך לדעת לתווך אותו באיזו תוכנת מולטימדיה כדרך להסתכל על הנרטיב הישראלי מהציוני לבינלאומי, מהקולקטיבי לאינדיבידואלי. דרך העיניים של האמנות וגם דרך הבניין הברוטליסטי הזה, והמבנה החדשני שמנגד. בסוף מוזיאון זה סיפור".

כן, אבל פוסט מודרניזם עסוק בפירוק הנרטיב. מה, עכשיו נספר את ההיסטוריה? בירושלים יש שורשי עבר מפוארים, ועכשיו את בתל אביב הפרגית הצעירה.
"אם אני רוצה להיות אטרקטיבית כיום, אני חייבת להיות מתווכת. דורון רבינא, האוצר הראשי, עושה עבודה מאד טובה עם האוצרים, למשל, סדנאות לכתיבת טקסטים, שיהיו יותר נגישים ומובנים".

אני מבינה שקיבלת בור תקציבי עמוק.
"קיבלתי גירעון, ונדרשתי בחודשיים הראשונים לעשות תוכנית התייעלות. כרגע מיניתי משנה למנכ"ל שבא מתחום הכלכלה, והוא ילווה אותי בתוכנית הזאת. מקווה ש־2020 תהיה שנה מהותית בתחום הזה".

די מדכדך להיכנס לתפקיד וישר להתחיל בקיצוצים וצמצומים. מוזיאון תל אביב נתמך על ידי העירייה, זו חוויה אחרת?
"לגמרי. זו חוויה של ביטחון. ראש העיר מגבה אותי בצורה בלתי רגילה. השנה הוסיפו 10% לתקציב, וכעת הוא עומד על 39 מיליון שקל. זה 40% מהתקציב. אני צריכה לגייס עוד 25 מיליון, שזה הרבה מאוד".

אחת הדרכים להעשיר את האוסף של המוזיאון היא באמצעות קבוצות רכישה, תורמים. את אוהבת את הפורמט הזה של קבוצות רכישה?
"הוא נכון מאוד. סוזן הקימה את זה בירושלים וכאן. פעם ראו בציבור רק מבקרים שבאים והולכים. בשנות ה־70, עם הבום הכלכלי, המבקרים הפכו ללקוחות - יש חנויות במוזיאון, מסעדות. מבקר כבר לא רק תומך או ידיד, הוא שותף. קבוצת רכישה היא win win, התורמים הולכים לסטודיו של האמנים, לומדים את העין של האוצר, נחשפים לעבודות שהאוצרים רוצים לרכוש, ואז יש הצבעה. זה בעל ערך, הקהילה של האספנים הופכת להיות שותפה בהכרעות אמנותיות".

כהן עוזיאלי יודעת שהקשר עם אספנים הוא צינור חמצן לתערוכות. לא רק כסף. "מה שאיפשר לי לעשות את קנטרידג’, קונס וקלדר זה הקשרים עם האספנים", היא מזכירה. הבום הכלכלי של סוף המילניום הקודם יצר קהילת מתעשרים חדשים שהפכו עד מהרה לאספנים. הקהילה האמנותית לא מחבקת אותם באהבה, ומתייחסת אליהם בסנוביזם. למשל, יגאל אהובי, אני אומרת לכהן עוזיאלי. "דווקא יגאל משאיל לנו עבודות, כמו בתערוכה של הירושי סוגומוטו. הוא אחד מהידידים הטובים שלנו, הוא חבר יקר, מקיים מפגשים איתנו ומשאיל בשמחה. הוא עצמו נחבא ולא מחצין את עצמו".

אז אין מעמדות בקרב האספנים?
"יש אספנים שמוכרים כטובים. בברנז’ה יודעים למי יש טעם טוב".

בירושלים היה לך את ג’יימס סניידר, שהלך וגייס כסף ויצר קשרים, ואת יכולת להתעסק נטו באוצרות ותכנון תערוכות.
"אין מה לעשות, אני חייבת להתפנות לזה. אני נשאלת הרבה לגבי החזון שלי, נוסעת הרבה, פגישות היכרות. עכשיו התחלתי להקים מעגל תערוכות (אקסבישן סירקל), שבו כל אחד נותן 100 אלף דולר. זה פורמט שפיתחתי, ולקחתי כמה תורמים שהפכו לחוד החנית, ואני מקווה שעד סוף השנה כבר יהיו עשרה כאלה, וב־2022, עם חגיגות 90 למוזיאון, יהיו לנו 20 תורמים כאלה - שייצרו כשני מיליון דולר וילכו תמיד לתערוכות. האם הם מעורבים? הם לא מכתיבים, אבל אני בהחלט מעדכנת אותם".

כשסוזן לנדאו דיברה על הצלחה, היא בחנה הישגים בזירה הבינלאומית, הצליחה להביא את המוזיאון להכרה כמוסד חשוב בסצנה העולמית. זה חשוב יותר מאשר לייצג את המקומיות שלנו?
"אני נוהגת לומר שהדיפטיך של רוי ליכטנשטיין בכניסה מייצג את המקום שבו אנחנו רוצים להיות. אמן אמריקאי שמגיע לארץ ומשקף אמנות בינלאומית, והוא עושה עבודה במבנה המודרניסטי ומצטט את האוסף שלנו, שכולל את שאגאל ופיקאסו - בדרך הזו הוא מכיל את ליבת המוזיאון. צריך גם וגם - רגל יציבה ובעלת מחויבות לקהל המקומי ולאמנות הישראלית. גם הרגל השנייה לא פחות חשובה - לשחק בליגה של הגדולים. זה מעניק לנו אפשרות להביא את הבינלאומיות לקהל המקומי, להשאיל ולקבל עבודות, להנכיח את עצמנו. אם אני הולכת לתורם ואומרת לו שקהל המבקרים שלי השנה היה יותר גדול משל הגוגנהיים בניו יורק ושל הסן פרנסיסקו מומה, זה נתון שעובד".

המוזיאון מדורג בין 100 הטובים בעולם. זה נמדד על בסיס כמות מבקרים? את העלייה מייחסים לתערוכה 'זמנים מודרניים'?
"בשנה שעברה זה היה מיליון מבקרים, השנה 1.3 מיליון. ואני שמחה שתהליך החלפת המנכ"לים והשיפוץ לא הזיקו לכמות המבקרים. פתיחת מרכז המשפחה הגדילה את מספר הילדים המבקרים כמעט ב־80%" .

יש חוסר קורת רוח באספקט של האמנות הישראלית. כאן אין מנופים.
"יש הרבה תערוכות של אמנות ישראלית. הייתה תמר הירשפלד ועכשיו יונתן וניצקי בהלנה רובינשטיין, סמאח שחאדה. אין שנה שאין בה מונוגרפיה אחת. תערוכה של קרן רוסו נפתחה לא מכבר, תהיה תערוכה של מעיין אלייקים, בסוף אני חושבת שהקול של האמנות הישראלית נשמע פה טוב".

הבנתי שיש גלריות שהאוצר שלכם מחרים?
"לא, יש מקרה אחד של יחסים אישיים עם מישהו ספציפי. אין שום משבר מול גלריות".

"להגיד לתורם שקהל המבקרים שלי השנה היה יותר גדול משל הגוגנהיים בניו יורק זה נתון שעובד" / אינפוגרפיק: יונתן בלום, גלובס

תיווך בשכבות

איזה מוזיאון את אוהבת?
"המומה פתח את שעריו מחדש ויש מה ללמוד מההצבות האמיצות שלו ומהאופן שהוא מנסח את תולדות האמנות באופן אחר".

את אוהבת 'תולדות', את המפגשים האלה של עבר והווה.
"בתנאי שהם מתווכים טוב. ההנגשה שלהם נהדרת, טקסטים קצרים ובהירים. הכול מאוד ברור. ויש לך אופציה להרחיב עם מדריך אודיו. התיווך בשכבות מאוד משמעותי. לא צריך לכתוב מאות מילים על הקיר, זה מעייף".

הכי קל זה להיכנס למוזיאון ולהוריד אפליקציה שתלווה אותי לאורך כל הדרך.
"זה עוד משהו שאנחנו צריכים לפתח. עם טלפון אפשר לעשות המון. המומה הוא מודל להערצה".

איך את חושבת להביא את המוזיאון לפריפריה?
"זה מעסיק אותי. אני מעריצה את זומו (מוזיאון נוסע). עצם הכניסה למוזיאון זו פעולה חינוכית חשובה, והמשימה היא להביא את כולם אלינו, לחשוף אותם לתפריט מגוון. אני מנסה לחשוב איך לעשות את זה, איך אני גורמת למשפחה מבת ים להגיע אליי, המרחק הוא רק חמישה קילומטר, ועדיין הפער גדול".

דיאלוג והזמנה צריכים להתחיל מרחבת הכניסה, שכרגע נראית מנוכרת, לא מצטטת או מרמזת למתרחש בתוך המוזיאון.
"באביב נציב ברחבה עבודה של ג’ון ג’ררד, בשם דגל מערב. הדמיה דיגיטלית עצומה של עשן סמיך שמתאים למוזיאון עירוני".

מה הפנטזיה שלך, מה את חולמת להביא?
"היה דיבור עם מאוריציו קטלן, אבל התנאי שלו היה לשים את הפסל של היטלר בשדרות רוטשילד, ולכן הרעיון נפל. אין לי פנטזיה להביא אמן אחד. אני מסתכלת על זה מערכתית. גם את התערוכה של ג’ף קונס, שאני מאוד שמחה להביא - אני לא רואה כמעשה אחד. הוא אמן חשוב, ביקרתי בסטודיו שלו במשך שעתיים, הוא משכיל ושכלתן ובקי בתולדות האמנות. האמנות שלו נראית מאוד זוהרת. לי חשוב להכניס את זה לקונטקסט, למערכתיות. לראות בו אחת מאבני היסוד של תולדות האמנות".

הוא אחד מהאמנים החיים שנמכר במחירים שערורייתיים. זה מרגיז אותך?
"פעם אמא הייתה רוצה שהבן שלה יהיה רופא או מהנדס, והיום היא רוצה שהוא יעשה אקזיט. אני חושבת שג’ף קונס הוא הסטארט-אפ ניישן הראשון. וכל הכבוד לו שזה הצליח. אני מעריכה שלשם שוק האמנות ילך: אומה של סטארט-אפ".

שוק האמנות מעסיק אותך?
"אני לא מספיק בקיאה בו. מעניין אותי איך הוא מתפתח ומגיב לאופנות. צריך לזכור שגם ברנסנס היה שוק אמנות ורק אנשים מסוימים יכלו לאפשר לעצמם להשתתף בו. היום יש תהליך של דמוקרטיזציה, שמאפשר ליותר אנשים".

מה יש לצרפתים נגד קונס

כהן עוזיאלי נולדה וגדלה ברומא ועלתה בגיל 19 לישראל. היא נשואה לאיש הייטק ואם לשלושה ילדים: סטודנט למשפטים, חייל ותיכוניסטית. המשפחה גרה בטלביה שברחביה, ובינתיים היא לא מתלוננת על השעתיים וחצי שהיא שורפת בנסיעות יומיות. "בהלוך אני עובדת מול המשרד, בחזור מדברת עם חברות. בינתיים המשפחה מכילה ומפרגנת". בסוף שבוע היא עושה את מה שהיא הכי אוהבת: לבשל ולארח. "זו הבריאות הנפשית שלי". הריחוק מהסצנה התל אביבית והעיסוק באוצרות ארכיאולוגית לא מיקם אותה בברנז’ה של תעשיית האמנות. "אני לא באה מאמנות ישראלית ועכשווית, והשם שלי לגמרי לא מוכר".

באיזה בית גדלת? לאמנות הייתה בו משמעות?
"לא באופן מיוחד. הייתה לי סבתא־רבתא שציירה, ובבית היו תלויות תמונות שלה. הקשר שלי עם איטליה ורומא מאוד עמוק".

למה המוזיאון לאמנות מודרנית שעיצבה זאהה חדיד ברומא לא מתרומם שם?
"טעם הציבור כל כך מושרש בתרבות הקלסית של הבארוק והרנסנס, שהתשובה היא פשוט שמרנות. טעויות של ניהול? אולי. אבל באיטליה ייקח יותר זמן. עדיין כולם רוצים לראות את הקפלה הסיסטינית. קשה לחנך למשהו חדש".

מה יהיה על המוזיאונים? האם הגלריות מייתרות אותם?
"התפקיד של הגלריות התפתח בשנים האחרונות באופן מרשים, והן מציגות גם תערוכות מחקר. אבל בואי לא נשכח שבסופו של יום הן צריכות למכור. אני מוכרת התבוננות באמנות, ידע. המנדט שלי הוא אחר, להזמין אנשים להתבונן, בלי שיפוטיות. לא מביאה בהכרח את מה שיותר יקר. הבאתי את ג’ף קונס, אבל במקביל הבאתי וידיאו של קנטרידג’, שלא שווה רגל אחת של הבלרינה של קונס, ובעיניי הוא משמעותי יותר באיכות האמנותית".

הצרפתים ממש התקוממו ומחו נגד ההצבה של זר הצבעונים של קונס. מה הרגיז אותם?
"נראה לי שהם הבינו שהפסל לא מספיק טוב. וגם הם קיוו לקבל אותו בחינם. לא בהכרח יש כאן עומק וזעזוע. אני חושבת שהם הרבה יותר פתוחים, מזכירה לך שהם קיבלו את פרימידת הזכוכית בלובר ואת הפומפדור. הפסל כבר שם והוא יעשה היסטוריה. זה נכון שהוא טיפה גס".

"הסטארט-אפ ניישן הראשון". ג'ף קונס / צילום: רויטרס

התערוכה שסימנה אותי

הירידים האמנותיים הפכו לרבי השפעה על הזירה. ארט באזל ומיאמי, וצבע טרי בזעיר אנפין. איך זה משפיע על המוזיאון?
"אנחנו שולחים נציגים, חייבים להיות רגישים וסקרנים ולגלות דברים חדשים. אני מאמינה שכל יצירת אמנות שמוצגת במרחב מסוים נטענת במשמעות מעצם היותה מוצגת במרחב הזה. לדוגמה, השעון של כריסטיאן מרקליי. סוזן קנתה את היצירה למוזיאון ישראל והיא הייתה מוצגת בו פעמיים, ונדדה לתל אביב. בירושלים זה קיבל משמעות היסטורית, וכאן לשעון הייתה משמעות עכשווית וקצבית. אותה יצירת אמנות שהייתה בגלריה וכשאת מכניסה אותה למוזיאון היא נקראת אחרת. זה סטייטמנט".

הצהרת עם כניסתך לתפקיד שתביאי יותר עיצוב ואופנה.
"אי אפשר לשפוט אמנות רק כאמנות. היו בעולם תערוכות יפות של אופנה שמחייבות הפקה מאוד יקרה, כמו של אלכסנדר מקווין במטרופוליטן וכריסטיאן דיור. אני לא יודעת האם להביא את המגה תערוכה מחו"ל, או להתחיל מכאן, מארכיון שנקר".

מה דעתך על תערוכת המולטי מדיה של ליאונרדו דה וינצ'י?
"שואלים אותי לאן הולך המוזיאון של המאה ה21, וברור שהוא הולך להיות יותר טכנולוגי. אני עדיין חושבת שטכנולוגיה היא אמצעי ולא יעד. עדיין צריך לייצר אצל המבקר התפעמות מיצירת האמנות. זה דומה לתהליך שעברנו כשהלכנו אחרי הפאסט פוד וחזרנו לסלואו פוד. כל הכלים לגיטימיים כדי לייצר חוויית התפעמות. וזה לא חשוב אם עשיתי משהו שמצטלם טוב אינסטגרמית, או מדריך אודיו- וידיאו. שום דבר במוזיאון שלי לא יחליף את חוויית האמנות, בטח לא תערוכה מולטי מדיאלית של ליאונרדו דה וינצ’י. תמיד אעדיף ציור אחד שייצר מקדש נגיש".

מה הטעם האמנותי שלך? מה את אוהבת?
"אני מאוד מודרניסטית בטעם שלי. מתקשה עם הפוסט מודרניות. לצערי, אני לא יכולה לנקוב בשמות. הייתה תערוכה שראיתי בגיל 15 שהשאירה בי חותם לכל אורך השנים, ובעצם אולי סימנה אותי. תערוכה ענקית של מאטיס שהוצגה ברומא בווילה מדיצ’י. באותן השנים למדתי בתיכון ללימודים קלסיים, הכרתי את האמנות היוונית והרומית, הרנסנס הבארוק. ואז הצטרפתי לביקור בתערוכה הזאת, רק התבוננתי במאטיס, הצבעים העזים, הקומפוזיציה האמיצה, ההשטחה, הקווים המאופקים - והתאהבתי! אני חושבת שבאותו יום התאהבתי באמנות.

"אשכול תערוכות שהיה בעיניי משמעותי דווקא בהתפתחות האוצרותית שלי היה "Picasso And His Masters", שהציג בפריז לפני עשר שנים. האוצרות הייתה מוקפדת, מדויקת ומעוררת השראה".

מה ייחשב הצלחה בעינייך בעוד ארבע שנים?
"שהצלחתי להביא יותר קהל, שתהיה יציבות כלכלית במוזיאון, שיהיו תרומות ואולי נקים קרן לרכישות אמנות עכשווית, כי כרגע אין".

עוד כתבות

שיפוץ. ''אנשים מתייאשים ועוזבים את הענף'' / צילום: כדיה לוי

צובעים את הדירה לפסח? העובדים נעלמו, ומחירי השיפוצים מזנקים

עונת השיפוצים בעיצומה, ובהתאחדות קבלני השיפוצים מדווחים על מחסור חמור בעובדים ועל עליות מחירים ניכרות ● גם נתוני הלמ"ס מראים עליות מחירים משמעותיות בתחום

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Richard Drew

תרחיש האימים של אפל: כמה יעלה אייפון בעידן המכסים?

מאז ההכרזה על תוכנית המכסים, מניית אפל צנחה ב־20% והחברה איבדה את תואר הגדולה בעולם במונחי שווי שוק ● בענף מעריכים: "הנוכחות של אפל בסין יוצרת סיכון ולכן צפויות העלאות מחירים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנתון שעשוי להעיד - בשווקים מתמחרים חזרה קרובה לנורמליות?

בניגוד למתאם ההפוך שמצופה בעת ירידות בשוק המניות, גם מחירי האג"ח הארוכות של ממשלת ארה"ב צנחו השבוע ● אי.בי.אי: "קיים חשש לתגובה סינית שתכלול מכירת אג"ח אמריקאיות" ● מזרחי טפחות: "פיחות הדולר והשלכות המכסים מגדילים ציפיות לעלייה באינפלציה"

הגרף שאתם חייבים להכיר לפני שאתם מזיזים את הכסף מהבורסה

המסכים אדומים והתחזיות פסימיות, אבל במקום לברוח מהשוק, זה הזמן לבחון את הסיבות שבגללן השקענו מלכתחילה, לבדוק שיש לנו כסף נזיל, ולחדד את סיבולת הסיכון שלנו ● חמישה צעדים פשוטים שיכולים לעשות הבדל גדול בתקופות של ירידות ● המחשבון

הדמיה, פורטו חלי יוון / צילום: יח''צ

השכנים החדשים של דיוויד בקהאם

אל הרשימה המתארכת של מיזמי התיירות של ישראלים ביוון עשוי להצטרף בקרוב ריזורט יוקרתי באזור פורטו חלי, שמאחוריו עומדים בני הזוג נדב ודניאל נבו ● הפרויקט ייבנה בהשקעה של כ-30 מיליון אירו ויכלול כ-75 יחידות אירוח ● בסמוך פועל הריזורט Amanzoe שדיוויד בקהאם הוא בין בעליו, וכן צפוי לקום מלון של רשת "ארבע העונות" ● אירועים ומינויים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Kevin Mohatt

ההכרזה, הרמז וההתקפלות: שלב אחרי שלב, כך נראתה פארסת המכסים של טראמפ

שבוע בדיוק חלף מאז הכריז טראמפ על תוכנית המכסים ועד שהקפיא אותה ● בדרך הייתה לנו הירידה הדו יומית הגדולה בהיסטוריה של השווקים, כניסה לשוק דובי, חששות ממיתון ושלל הכחשות ● כך נראתה מלחמת הסחר האלימה ואולי גם הקצרה בהיסטוריה

משקיעים מבקשים להבין מה גורם לזינוקים הגדולים במניית החברה

וול סטריט ננעלה לאחר ראלי היסטורי: S&P 500 ונאסד״ק ביום הטוב ביותר מאז 2008

נאסד"ק זינק ב-12% ● טראמפ: "סין רוצה לעשות עסקה אך לא יודעת איך לגשת לזה, שי הוא אדם גאה" ● במקביל להקפאת המכסים, הודיע טראמפ שהוא מעלה את המכסים על סין ל-125% בשל "חוסר הכבוד שסין הראתה לשווקים העולמיים" ● אנבידיה זינקה ב-15%, טסלה ב-17% ● מחירי הנפט והביטקוין מזנקים ● אירופה ננעלה בירידות חדות

מפעל עשות אשקלון / צילום: עשות אשקלון

המניה שקפצה 250% ב-3 שנים וכיכבה היום בעקבות עסקת נשק חדשה

עשות אשקלון קיבלה עוד הזמנה גדולה ממשרד הביטחון, ומנייתה משלימה זינוק של 250% בשלוש שנים ● המרוויחה הגדולה בעשות היא בעלת השליטה, קרן פימי ● ה"מפסידה" – אלביט מערכות, שמכרה את החברה לפני כשלוש שנים

''השוק חזר לעצמו מהר מידי''. גולדמן זאקס / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin

הבכיר שמזהיר מהנתון הכי גרוע אי פעם בשוק האמריקאי

ג'ון פלאד, שותף בגולדמן זאקס, מאמין כי מדד ה-S&P 500 הגיע לרמה בה משקיעים מתחילים לקנות ● "משיחותיי עם משקיעים לטווח ארוך יותר, נראה שהם יתחילו לקנות בהדרגה את המדד" ● והאם התערבות הפד היא הפתרון לקריסה?

מארק שפיצנגל, מייסד קרן יוניברסה / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

"זו מלכודת": המשקיע המצליח שבטוח - הקריסה הגדולה בשווקים עוד לא התחילה

מארק שפיצנגל, המייסד ומנהל ההשקעות הראשי של קרן הגידור יוניברסה, אמר ל- MarketWatch כי להערכתו השווקים יקרסו ב-80% בעקבות תוכנית המכסים של טראמפ וכי אנחנו נמצאים בדרך לאירוע הגדול באמת ● שפיצנגל נחשב משקיע פסימי במיוחד והקרן שלו גם מרוויחה מהימור על אירועי קיצון

ליעד אגמון, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: איל יצהר

מקים חברה חדשה: ליעד אגמון עוזב את תפקידו כשותף באינסייט

לפי הודעת הקרן מהבוקר, אגמון "יעבור להיות יועץ בכיר בקרן וימשיך לכהן בדירקטוריונים של חברות הפורטפוליו" ● אגמון עדכן את הקרן בדבר רצונו לעזוב את התפקיד כבר בסוף 2024, אלא שכעת "על רקע היציבות הגוברת בישראל והחוסן שמפגינות חברות הפורטפוליו של אינסייט, כל הצדדים מרגישים שניתן לבצע את השינוי"

הדיון בבג''ץ בעתירות נגד הדחת ראש השב''כ רונן בר / צילום: ניצן שפיר

בג"ץ: רונן בר ימשיך לכהן כראש השב"כ עד להחלטה אחרת

בג"ץ דן היום בעתירות שהוגשו נגד פיטורי ראש השב"כ רונן בר, בטענה כי הפיטורים נעשו משיקולים זרים תוך ניגוד עניינים של נתניהו ● הדיון נקטע בתחילתו בשל קריאות של אב שכול ושל ח"כ טלי גוטליב, ובעקבות זאת הוחלט לקיימו ללא קהל ● השופטים: "נמתין עד אחרי פסח שתגיעו לפתרון יצירתי שמשותף ליועמ"שית ולממשלה ככל שאפשר" ● נקבע כי נתניהו יוכל לראיין מועמדים, אך לא להכריז על מחליף

המהפכה בחיסכון / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

ביצועי קרנות הגידור ברבעון הראשון עברו את מדדי הבורסה בת"א: מי הצטיינה ואיך ישפיעו הנפילות בשוק

חודש מרץ לא היטיב עם המשקיעים בקרנות הגידור, אך בסיכום רבעוני הן מציגות בממוצע ביצועים טובים יותר ממדדי הבורסה המקומית ● בין המצטיינות באפיק המנייתי: טוטאל לונג, ספרה, אי.בי.אי ראם וקאי קפיטל, באג"ח - מור ● השפעת הנפילות: "יש בת"א מספר יפה של חברות איכותיות שהפכו להזדמנות קנייה"

טראמפ עם נתניהו. ראש הממשלה החמיץ את הפואנטה / צילום: ap

טראמפ בירך את ישראל, אבל התכוון להגיד: סידרתם אותנו כל כך הרבה שנים

הנשיא מעמיד את ישראל בין הארצות שהצליחו להערים על אמריקה באמצעות סחר לא הוגן ● איפוס המכסים שהציע לו נתניהו אינו מעניין את טראמפ, לא עם ישראל ולא עם שום ארץ אחרת ● הוא אינו רוצה "ליישר את המגרש" אלא לעקם אותו ככל האפשר לטובת הצד האמריקאי

ירידות בוול סטריט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

יום המסחר האחרון לפני המכסים של טראמפ ננעל באדום בוהק; נאסד"ק נפל ב-2%

ה-S&P 500 איבד כ-1.5% ● הבית הלבן - מכסים בגובה 104% על סין ייכנסו לתוקף בחצות  מיקרוסופט עקפה את אפל והפכה להיות החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק ● טראמפ: "סין רוצה מאוד לעשות עסקה, אנחנו מצפים לשיחה מהם. זה יקרה!" ● מניות חברות הביטוח בלטו לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב קופצות ● מחירי הנפט בשפל של כארבע שנים

אייל חומסקי / צילום: איל יצהר

ההשקעה החדשה של איל חומסקי

משרד הפרסום אדלר חומסקי וחברת ההחזקות של הבעלים איל חומסקי מתרחבים לנדל"ן מניב, עם רכישת 15% מחברת די.אן.איי של ברק רוזן ואסף טוכמאיר תמורת 21 מיליון שקל • אירועים ומינויים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בתל אביב; איי.סי.אל זינקה ב-4%, ארית ב-12%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל התחזק מול הדולר ● טראמפ: "סין רוצה מאוד לעשות עסקה, מצפים לשיחה מהם" ● בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי והזהיר מפני ההשלכות של מכסי טראמפ: "יצוא הסחורות לארה"ב ייפגע משמעותית" ● בעקבות המפולות בשווקים, אסטרטגים בוול סטריט מורידים את תחזיותיהם לשוק המניות האמריקאי

אופקים. אלופת המבצעים הפיננסיים / הדמיה: סנאפשוט

עסקאות הנדל"ן בפברואר: איזו עיר מובילה במבצעים הפיננסיים?

עפ"י סקירת הכלכלן הראשי, שיעור הדירות החדשות שנמכרו בפברואר 2025 בהטבות מימון הגיע ל-55% מכלל הדירות שנרכשו בשוק החופשי, עם תאריכי איכלוס של שנה ומעלה ● עוד עולה מהסקירה כי למרות המבצעים, כמות הדירות החדשות הנמכרות מוסיפה להיות נמוכה

נוחי דנקנר / צילום: תמר מצפי

מי שהיה הטייקון של ישראל הגיע הבוקר לבית המשפט ואין לו אפילו כסף לערבות

הבוקר התקיים דיון בתביעה של בעלי מניות בקבוצת אי.די.בי נגד דנקנר בפרשת ״הנפקת החברים״ ● בתצהיר שהגיש דנקנר ועליו נחקר הוא מספק את גרסתו לגבי הפעולות שנקט כדי להחזיר חובות של כחצי מיליארד שקל לבנקים ● לטענתו משחירים את פניו ומנסים להציגו כמי שפעל לסכל את פשרה בתיק ● בעל המניות שתובע את דנקנר: אין סיכוי שיחזיר את החובות

רכבים מיובאים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משבר בנמל אילת: בהסתדרות דורשים לשלול את הזיכיון, האחים נקש משיבים אש

כבר יותר משנה שנמל אילת עומד שומם בעקבות תקיפות החות'ים והשבתת הסחר הימי ● ההסתדרות מאשימה את הנהלת הנמל בפיטורי 18 עובדים תוך כדי מו"מ, ומבקשת לשקול את המשך הענקת הזיכיון לאחים נקש ● מנגד, מנכ"ל הנמל טוען: "ההסתדרות הוליכה אותנו שולל"