גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלייתו של הארגון החומל: העובדים לא רק "הון אנושי" יותר

כנס שנערך לאחרונה בבית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה עסק בדור הבא של מושג "רווחת העובד" - Caring ארגוני ● זה אומר לראות בעובד לא "הון אנושי" או "כוח-אדם" - אלא אדם שלם שיש לדאוג לצרכיו, בלי קשר לשורת הרווח

רווחת העובד / אילוסטרציה: shutterstock
רווחת העובד / אילוסטרציה: shutterstock

מחקר משנת 2009 הראה שפרות שיש להן שם מניבות יותר חלב, מספרת ד"ר אורה סתר, ספק ברצינות ספק כקוריוז. החוקרת שביצעה את המחקר טענה שהפרות לא אוהבות שמתייחסים אליהן כמספרים. סתר, יו"רית איפא פאי, הארגון הישראלי של היועצים לפיתוח ארגוני, הייתה לאחרונה ממארגני כנס שכותרתו "המובן שאינו מובן מאליו: על חוויית ה-Caring בארגונים. מושג חדש יחסית בשוק העבודה שטרם נמצא לו תרגום הולם לעברית ולוקח את הדאגה לרווחת העובד ולשביעות רצונו צעד נוסף: ראיית העובדים כאנשים עם שלל צרכים שונים אלה מאלה, שאינם קשורים רק במקום העבודה, והניסיון למלא אותם לאו דווקא מתוך מחשבה על שורת הרווח של הארגון. זאת להבדיל מהטבות ופעילות רווחה המיועדות לכלל העובדים. 

"זה נהדר שהעובדים מרוצים ושהארגון מרוויח מכך, אבל הטענה שלי היא שארגונים לא צריכים לדאוג לעובדים רק כדי להרוויח. זו התייחסות אינסטרומנטלית", אומרת סתר. "התפיסה שלי היא שארגונים הם לא רק יצורים כלכליים. הם נוצרו על ידי בני אדם ועבור בני אדם, ולכן בואו נתייחס לעובדים כאל בני אדם, ובמקביל נהיה יעילים. לא הייתי רוצה להכפיף את האכפתיות לעובד לרווחיות".

אבל הרווחיות היא זו שמצדיקה את קיומם של ארגונים כלכליים.

"גם. אבל האם זו הנקודה היחידה? מגמות בעולם, כמו קפיטליזם קשוב, טוענות שלא הכול מוכפף לרווחיות. ארגונים צריכים גם לשרת את החברה שבה הם נמצאים, מסיבות אנושיות. יש תפיסה בודהיסטית, שלפיה לדרך הנכונה יש שתי כנפיים. אחת חוכמה, או יעילות בשפה ארגונית, והשנייה חמלה. כלומר אנושיות. הציפור לא מחזיקה כנף אחת עבור השנייה - אלא היא עפה באמצעות שתי הכנפיים. בעיניי, השאלה המרכזית היא אם הארגון בעצם העשייה שלו הוא אכפתי, ולא רק בעשייה פילנתרופית. יש לשאול מה קורה בליבת הפעילות.

"תחום ה-Caring הוא היכולת להסתכל על בני אדם בצורה שהיא לא אינסטרומנטלית. בדרך כלל במאמרים על עובדים, עוסקים בשאלה 'מה ייצא לארגון מיחס טוב לעובד'. אבל אנחנו רוצים לראות אותו לא כהון אנושי או ככוח-אדם, אלא כבן אדם".

הכנס, שהתקיים החודש בבית הספר איבצ'ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה, אורגן על ידי סתר וד"ר דנה פרג, פסיכולוגית ארגונית ותעסוקתיית, ראשת התוכנית לתואר שני בהתנהגות ופיתוח ארגונים במרכז הבינתחומי. בין הארגונים שנציגיהם שיתפו בניסיונותיהם בתחום הזה היו כמה ארגוני ענק ותיקים כמו סודהסטרים, כללית ואפילו צה"ל. 

הפתרונות של המתמחים לשחיקה

אורי טורקניץ, מנהל המחלקה לפיתוח ארגוני בכללית, התמקד בדבריו בכנס בעיקר בהיבט של צמצום השחיקה בקרב מטפלים, נושא שעלה לאחרונה לכותרות במיוחד בעקבות מקרי ההתאבדות בבית החולים סורוקה. "תופעת השחיקה מוכרת לנו זמן רב", אומר טורקניץ, "סקר של משרד הבריאות הראה רמת שחיקה גבוהה יותר במגזר הבריאות בהשוואה למגזר הכללי, מה שהביא להאצת תוכניות בתחום, כמו פיתוח מסלולי קריירה, צמצום ביורוקרטיה למטפלים, לא רק להם. לפי הסקר הכללי, המתמחים מועדים יותר לשחיקה, כך שאחת ההבנות שלנו היא שלאו דווקא מדובר באותו עובד שנמצא בתפקיד 30 שנה, אלא בעובד שנדרש למאמץ רב".

מעניינת לא פחות היא הדרך שבה בחרו בכללית למצוא פתרונות: "יש הבנה שהעובד יודע מהן הבעיות בחיי היומיום מנקודת מבטו, ולכן אנחנו מספקים לו פלטפורמה להעלאת פתרונות. בשנת 2019 יצרנו האקתון למתמחים ביוזמת חטיבת משאבי אנוש וחטיבת בתי חולים, ובתמיכת המנכ"ל. זה היה יום שלם שבו ישבו 70 מתמחים מכל הארץ, יחד עם מנהלי מחלקות, מנהלי בתי חולים ועוד. זה היה אירוע נטול היררכיה, שבו כולם יחד פיתחו פתרונות לחמישה נושאים שיכולים לשפר את ה-well being של המתמחים. למשל, עסקנו באיזון בית-עבודה, בשיפור סביבת העבודה מבחינת פיזית, שיפור תהליך ההתמחות, מקסום הזמן והתמודדות עם העומס. בסופו של היום, הציגו המתמחים למנכ"ל 16 רעיונות שנגעו בכמה רבדים, לדוגמה הרובד הפסיכולוגי של דאגה למתמחים עצמם והרובד של הגמישות התעסוקתית, למשל מתן אפשרות למתמחה להגיע אחרי שהביא את הילד לגן".

מדובר במערכת ותיקה וגדולה במיוחד. עד כמה זה באמת אפשרי ליישום?

"אחד ההישגים הגדולים של האקתון המתמחים הוא שמחצית מהרעיונות שעלו בו נכנסו לתוכניות העבודה. הדברים קורמים עור וגידים, כמו השאיפה למצוא ספק שיביא כמה שירותים אל בית החולים, כדי לסייע למתמחים לחסוך זמן בסידורים. זה רצון שהגיע מהם".

צורך ייחודי אחר בתחום הבריאות, הנובע מאופי העבודה, הוא אוזן קשבת. "דובר בהאקתון על צורך בכתובת שתהיה מחוץ לארגון, ובאמת, בשיתוף פעולה עם עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית - ש"ד), הוקם לפני כמה חודשים מוקד ייעודי לכלל עובדי הכללית. תוצר אחר, לא צפוי אבל משמח בעיניי, הוא שגם במחוזות אימצו את עצם השיטה של פלטפורמת ההאקתון - כלומר, להביא את העובדים כדי שימצאו פתרונות לסביבת העבודה היומיומית שלהם". 

צה"ל מתעניין בתחביבים שלכם

"שאלת העבודה ב-Caring היא איך ליצור הלימה בין תחושת הפרט בארגון לצרכים של אותו ארגון", אומרת אל"מ ד"ר הדס מינקה ברנד, ראש מרכז מדעי ההתנהגות בצה"ל, "במרכז הדברים שלי בכנס שאלתי איך בצה"ל, שבו יש גיוס חובה, כמויות גדולות של מתגייסים, תחלופה מהירה, מפקדים צעירים - איך במערכת הזאת אפשר להביא לשיפור בסוגיות של caring.

בנובמבר האחרון עסקנו כאן בשינוי שעובר צה"ל בכל הנוגע לדאגה לרווחתם של משרתי הקבע ("המפקדים הוותיקים הם מנטורים, הקצינים הם טאלנטים: כך מנסים בצה"ל להשאיר בשירות קבע את דור ה-Y" מאת דפנה ברמלי גולן). כעת אומרת מינקה ברנד שהשינוי העמוק מתרחש גם ביחס למלש"בים, המועמדים לגיוס. 

"בעולם המיון לצה"ל, לדוגמה, אנחנו בשינוי עמוק. יש היום ניסיון אמיתי שהולך וגובר, לראות את הפרט על כל מכלול היכולות והכישורים שהוא מביא, ולא רק מה שבזמנו הכרנו כקב"א ודפ"ר (קבוצת איכות ודירוג פסיכוטכני ראשוני - ש"ד). למשל, במקרה של בנות יש בעשור האחרון את יום המא"ה - מיון, איתור והשמה. זה תהליך מתפתח ומשתפר, שבמסגרתו כל מיועדת לשירות עוברת תהליך שבסופו מקבלים תמונה של כלל הכישורים והיכולות שלה. זה מאוד דומה לקונספט האזרחי של מרכזי הערכה. אם בעבר התמונה הייתה במטאפורה, רק בצבעי שחור ולבן, היום מעורבים פה הרבה יותר צבעים. תוסיפי לזה את שאלון התחביבים שבו אנחנו שואלים את המועמד מה הוא אוהב לעשות, והודות לכך אנחנו יכולים ללמוד עליו דברים חדשים - למשל שיש לו תעודת מציל, או שהוא יוטיובר".

ואם הוא יוטיובר? זה יסייע לו לקבל תפקיד מתאים בצה"ל?

"אין לנו הרבה תפקידי יוטיובר, אבל במקומות שאנחנו אולי כן נצטרך תפקיד דומה, נוכל לחזור לאותם כישורים ויכולות. הרי יש מאות תפקידים בצבא. היום אנחנו מרכיבים תמונה בצורה הרבה יותר מגוונת. לא אגיד לך שאנחנו מייצרים הלימה מלאה בין רצון הפרט לצורכי המערכת, אבל בניגוד לעבר, היום כבר לא נציב מישהי עם הפרעות קשב כתצפיתנית.

"אנחנו בודקים את הפוטנציאל של האנשים על-פי התכונות והכישורים שלהם, מחשבים תמהיל שלהם ונותנים להם ציוני התאמה. יש לנו מעבדה אנליטית שבה יושבים מהנדסים - ובאמצעותה אנחנו משכללים ומדייקים עם הזמן את השיבוץ. כך גם בנוגע להצלחה פוטנציאלית בתפקידי פיקוד. כמובן, שכל זה עם מגבלות - לא הכול תקבע המכונה".

ההנחה היא שחייל מרוצה יתפקד טוב יותר?

"זה יותר ממרוצה. בעבר ידענו להגיד שאם החייל לא נשר היה לו שירות איכותי. היום אנחנו רוצים הרבה יותר - הוא הצטיין בתפקידו. שרידות בתפקיד היא כבר לא הצלחה. אנחנו נמצאים בקו אחד עם מה שמתרחש בארגונים, וכמותם רואים באופן הרבה יותר בהיר את הפרט". 

עוד כתבות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"