גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם בגלל תעשיית הרכב: איטליה פוגשת את הקורונה לא בשיאה

איטליה נכנסת למשבר הקורונה עם נתוני רקע מאוד בעייתיים, כאשר אופיו של המשבר פוגע במיוחד במדינות מתויירות כמותה ● כניסתה למיתון ברבעון הנוכחי מובטחת וגם תעשיית הרכב עלולה להיפגע שם במיוחד

הקולוסיאום שומם / צילום: Alessandra Tarantino, Associated Press
הקולוסיאום שומם / צילום: Alessandra Tarantino, Associated Press

ביחד עם דרום קוריאה, איטליה נחשבת למוקד בו התפרצות הקורונה החלה באמת להדאיג את השווקים, כאשר לפני שבוע וחצי דווח על המקרים הראשונים ומאז נרשמה עלייה אקספוננציאלית במקרים, כפי שהאפידימיולוגיה חוזה.

נכון לכתיבת שורות אלו, מספר החולים המאובחנים כבר עלה כמעט ל-3,100 ומניין המתים ל-107. תהליך די מהיר כשלוקחים בחשבון שהדיווח הראשוני על שלושה מקרים היה ב-20 בפברואר. בתגובה להתפרצות, ממשלת איטליה הכריזה על צעדי חירום, שכללו סגר, ביטול אירועים ציבוריים, סגירת בתי הספר ובקרה אקטיבית במחוזות צפון איטליה העשירים - לומברדי ו-ונטו, המהווים כשליש מסך התוצר האיטלקי. מעבר לפגיעה מהקורונה עצמה, איטליה היא בדיוק מסוג הכלכלות שנפגעות במיוחד מאירוע מסוג זה - איטליה היא מהמדינות המתויירות ביותר בעולם, כאשר ענף התיירות מהווה כ-13% מהתוצר האיטלקי. וכידוע, ענף התיירות העולמי חוטף בימים אלו מכה אנושה.

מבט כללי על איטליה מלמד על כלכלה מגוונת, שנשענת בעיקר על ענפי השירותים, שמהווים כ-66% מהתוצר ואחראים על כ-65% מכלל המועסקים במדינה. תחום השירותים האיטלקי מורכב בעיקר מענפי הסיטונאות, קמעונאות ותחבורה. בנוסף, התעשייה מהווה כ-22% מהתוצר ואחראית על כ-30% מכלל המועסקים. איטליה מתמחה בייצור סחורות באיכות גבוהה על ידי מפעלים קטנים ובינוניים. מה הבעיה העיקרית של איטליה? היא לא יכולה לצמוח ורמת החוב שלה אינה בת קיימא.

אוכלוסיה מתכווצת, פריון נמוך

צמיחה פוטנציאלית של מדינה נסמכת על הון, דמוגרפיה (כוח עבודה) ופריון העבודה. מבט על נתוני הבסיס של איטליה מלמד אותנו על עומק הבעיה:

האוכלוסיה האיטלקית מתכווצת בקצב של 0.2% בשנה, מגמה שצפויה להימשך גם בשנים הבאות, כאשר המגמה אף חריפה יותר בקרב פלח האוכלוסיה שנמצא בגילאי העבודה.

פריון העבודה של איטליה הוא מהנמוכים בגוש האירו (אם לא בעולם). על פי נתוני Eurostat, פריון העבודה האיטלקי לשעת עבודה ירד ב-0.3% ועמד על 0.2%+ מאז כינונו של גוש האירו. על מנת לסבר את האוזן, קצב הגידול של פריון העבודה הממוצע לשעה בכל גוש האירו עמד מאז שנת 2000 על 0.93%. כשלוקחים בחשבון שאיטליה מהווה כ-15% מגוש האירו, המשמעות היא שפריון העבודה של שאר מדינות גוש האירו עומד על 1.1%, כך שפער יעילות העבודה בין איטליה לבין שאר אירופה גדול במיוחד.

כשלוקחים בחשבון את הפריון הנמוך של איטליה ביחד עם הדמוגרפיה הרעה שלה, קל להבין מדוע היא רשמה צמיחה ממוצעת של 0.4% בלבד מאז כינונו של גוש האירו. החדשות הרעות הן שאת קצב הצמיחה הזה היא הצליחה לייצר ב-20 השנים האחרונות, שברובן האוכלוסייה האיטלקית עוד צמחה. במבט לעשור הקרוב, האוכלוסיה, כאמור, רק תתכווץ כך שפוטנציאל הצמיחה של איטליה הופך להיות אפסי. מאחר ובנושא הדמוגרפיה אין לאיטליה הרבה מה לעשות, עיקר האתגר של האיטלקים הוא שיפור פריון העבודה. אך כדי לבצע שינויים דרמטיים לשיפור הפריון, המערכת הפוליטית צריכה לפעול, אלא שההיסטוריה מראה שהמבנה הפוליטית באיטליה מקשה עליה מאוד לקבל יציבות שלטונית, שלא לדבר על ביצוע רפורמות כואבות.

נוסף על אתגרים אלו, איטליה גם סוחבת על גבה חוב ציבורי של 2.6 טריליון דולר, מה שגורם ללחץ מתמיד מצד האירופאים על הממשל האיטלקי לעמוד ביעדי גירעון מאתגרים, אשר בפועל גם לא מאפשרים לאיטליה לצמוח או לבצע רפורמות תומכות צמיחה. אמנם מרבית הממשלות ברחבי העולם בחוב, אבל החוב האיטלקי גורם לשאר המדינות להסמיק. נכון לנתונים הזמינים עד כה, החוב הציבורי עלה בשנת 2019 ועומד כעת על 134.8% מהתמ"ג. על אף שתחזיות הממשלה האיטלקית מדברות על ירידה בחוב הציבורי מהתמ"ג ל-120% בעשור הבא - שיעורי הצמיחה שהולכים ומאטים צפויים להביא דווקא לגידול ביחס זה.

על כן, איטליה נכנסת למשבר הקורונה עם נתוני רקע מאוד בעייתיים, כאשר אופיו של המשבר פוגע במיוחד במדינות מתויירות כמו איטליה. מעבר לכך, איטליה נכנסה למשבר העולמי הנוכחי כשהיא כבר הייתה בדרך הבטוחה למיתון עם התכווצות של 0.3% בתוצר במהלך הרבעון האחרון של 2019. כעת, כניסתה של איטליה למיתון ברבעון הנוכחי מובטחת.

במבט קדימה, התפשטותו של נגיף הקורונה מחוץ לסין משמעותה שיהיה הרבה יותר קשה להכיל אותו, שכן מדינות המערב אינן יכולות להשתמש באותן טקטיקות שממשלת סין נהגה בהן עד כה (סגר צבאי בערים). על כן, החולשה בענפי התיירות צפויה להיות מתמשכת וגם לאחר סיומו של האירוע, ביטחון הצרכנים לחזור ולצרוך שירותי תיירות צפוי להתאושש בקצב איטי, מה ששם את כלכלת איטליה בסיכון למיתון מתמשך במהלך 2020.

בלימה חזקה בתעשיית הרכב

אחד הסרטים המרהיבים ביותר של תעשיית סרטי הפעולה של תחילת המאה הנוכחית, מפאר את איטליה והנופים שלה, אך לא את אחת התעשיות המשמעותיות שלה, זאת למרות שלצד הכוכבים האנושיים בסרט, מככבת כוכבת מוטורית אחת בלתי נשכחת, המיני קופר. למרות שאפשר היה להתבלבל, מקורה של המיני קופר אינו באיטליה, מעט מאכזב נוכח העובדה שלתעשיית הרכב האיטלקי יש מה להציע בתחום המוטורי ובעיקר בתחום הספורט המוטורי. מנגד, עדיין מדובר בסרט הוליוודי, למרות שהעלילה מתרחשת בוונציה והסרט מתהדר בשם "הג'וב האיטלקי".

תעשיית הרכב האיטלקית מהווה חלק לא קטן מהתעשייה ומהיצוא של איטליה ולכן, מלבד מקרי ההידבקויות הרבים במדינה, עשויה התפשטות המגיפה להשפיע גם על פעילות תעשיית הרכב במדינה. נציין כי ההשלכות של הקורונה על תעשיית הרכב בעולם היא משמעותית וממש לא קטנה. ההשפעה היא דו-כיוונית: מצד המכירות לסין, אלו מסתכמות בכ-110 מיליארד דולר בשנה בגוש האירו, וצפויות להאט באופן משמעותי בטווח הקצר (ייתכנו גם השלכות לטווח הבינוני נוכח פגיעה והאטה בצמיחה הכלכלית).

נציין כי חשיפה גבוהה לסין בצד המכירות יש ליצרניות הגרמניות וליצרניות רכבי היוקרה. מאידך, יש פגיעה בשרשרת הייצור של היצרניות ברחבי העולם נוכח תלות ברכיבים המגיעים מסין ובפרט ממחוז חוביי, בו התפרץ הנגיף. למחסור במכלולים וחלקים בתעשיית הרכב פוטנציאל לעצירת קווי ייצור שלמים, בלעדיהם לא ניתן להשלים את בניית הרכבים, ובניגוד לתעשיות אחרות, הרבה יותר מאתגר להחליף יצרנים למכלולים וחלקים בתוך מכונות ממונעות, ששוקלות יותר מטון ועולות על הכביש. קיים קושי גם אם מדובר בחלקים שלכאורה נראים לנו שוליים וחסרי חשיבות, אך בטח ובטח אם מדובר בחלקים הקשורים למערכות הבלמים, מערכות החשמל ומערכות רגישות אחרות בתוך הרכב.

לפי הדיווחים מחוז חוביי, בו התפרץ הנגיף, ישנם מאות יצרני חלקים לתעשיית הרכב, כולל פסי ייצור שלמים. העוצר על חוביי מייצר מחסור של חלקים לתעשיית הרכב בכל העולם. למחסור זה, כפי שציינו, פוטנציאל להשבתה אפשרית של פסי ייצור שלמים כאשר לפי הדיווחים השונים, הראשונה שהייתה להודיע על אפשרות להשבתת פס ייצור, הייתה חברת פיאט האיטלקית, שהודיעה כי תיתכן ותיאלץ להשבית את הייצור בסרביה נוכח מחסור במחלקים.

חברת פיאט קרייזלר הינה יצרנית הרכב השביעית בגודלה בעולם. תחת פעילות החברה קשת רחבה של מותגים גדולים ומוכרים שנרכשו לאורך חיי החברה, העיקריים שבהם: פיאט, אלפא רומיאו, קרייזלר (האמריקאי), דוג', ג'יפ ולנצ'ייה. בנוסף החברה מחזיקה גם במותגי פרמיום בעולם הרכב, הידועים והמוכרים ביותר הינם פרארי ומזראטי (Maserati). החברה מייצרת ופועלת בכ-40 מדינות ברחבי העולם ומוכרת את רכביה ביותר מ-150 מדינות, כאשר באיטליה החברה מוכרת יותר מ-45% מהיקף הרכבים הנמכרים במדינה. חשיפתה של החברה לסין הינה דרך מותגי הפרמיום שלה ובעיקר דרך מכירות של אלפא רומיאו שנחלשו לאחרונה.

כשפיאט ופיג'ו נפגשות בחוביי

חברת פיאט הוקמה בשנת 1889 כתעשיית רכב מקומית, שהחלה את פעילותה בעיר טורינו שבאיטליה. החברה החלה את פעילותה כיצרנית של מכוניות פרטיות, רכבים לחקלאות ומכונות תעשייתיות. לאורך חיי החברה התפתחה לתחומים נוספים, בין היתר גם באמצעות מיזוגים ורכישות של פעילויות וחברות בתחום המוטורי ובתחומים נוספים וכיום היא פועלת בתעשיית הרכבים תחת מספר רחב של מותגים במקביל לפעילויות בתחומים נוספים, ביניהם פלדה, ביטוח ומדיה. היקף המכירות של הקבוצה הסתכם בשנת 2019 בכ-108 מיליארד אירו, כאשר החברה חווה סטגנציה במכירותיה מאז 2015, בין היתר גם נוכח החולשה שחווה המטבע האירופאי. מגמה דומה נרשמת גם ברווח התפעולי, בתזרים התפעולי שמייצרת החברה מאז 2016.

החברה הודיעה במהלך 2019 שהיא בוחנת מיזוג עם חברת פיג'ו. מיזוג של שתי ענקיות הרכב האירופאיות צפוי להוביל את החברה המאוחדת למקום 4 בעולם. עם זאת, ההתפרצות המגיפה עשויה לדחות או אפילו לבלום את המיזוג, שכן לפיג'ו יש פעילות במחוז חוביי שעשויה לפגוע בפעילות ובתוצאות החברה ולשנות את יחסי הכוחות במו"מ בין החברות.

בכל מקרה, מוקדם כרגע לקבוע מה היקף ההשפעה הצפוי מהתפשטות הקורונה בעולם ועם זאת די ברור שתעשיית הרכב הינה מבין התעשיות העיקריות להיפגע. מניית פיאט רשמה ירידה של קרוב ל-18% מאמצע דצמבר, רוב הירידה על רקע התפרצות המגיפה. זו מצטרפת לירידות שנרשמו מאז ינואר 2018, שהובילו למחיקה כוללת של כ-40% בשווי החברה ולתמחור מבין הנמוכים ביותר הקיימים בתעשייה. הירידה בשווי החברה מייצרת גם תשואת דיבידנד בין הגבוהות בענף, אך נוכח ביצועי העבר וחוסר הוודאות בנוגע להיקף הפגיעה כתוצאה מהמגפה, מוקדם מדי לסמן את החברה כיעד השקעה. 

הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו בפסגות ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך

עוד כתבות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת