גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: כשתרבות הפרפורמנס הורגת את אומנות השיווק

עידן הפרפורמנס, בו הכול מונחה דאטה ומבוסס תוצאות, הורג לאט-לאט את המהות של דיסיפלינת השיווק: היכולת לאתר הזדמנויות וליצור "יש מאין"

 

שיווק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
שיווק / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

ראשית, בואו נסכים על המושגים ונתווכח על הפרשנות.

'מקום שהמושגים אינם נכונים, הדיבורים אינם הולמים, וכשהדיבורים אינם הולמים, המעשים אינם נעשים", טוען קונפוציוס.

לכאורה, ההבחנה בין המושגים "מכירות" ל"שיווק" אמורה להיות ברורה, גם בעידן בו הגבולות מטשטשים. שיווק בהגדרה זו הוא אומנות יצירת הביקושים, היכולת ליצור צורך חדש או אוקיינוס כחול שלא קיים ובכך לפתח תחום עסקי חדש. מכירות, מאידך, זו אומנות איסוף הביקושים, והיא טמונה ביכולת לתרגם תפיסה, רצון או כוונה להתנהגות בפועל (קנייה).

72% ממנהלי השיווק טוענים: "תרבות הפרפורמנס הורגת את היצירתיות"

במחקר שנערך בקרב 250 מקבלי החלטות באנגליה בתחום השיווק, טענו 72% מהם כי "תרבות הפרפורמנס" הורגת את היצירתיות ואת היכולת ליצור פריצות דרך. 64% טענו כי השיח סביב פרפורמנס מחליש את הרצון של ההנהלה הבכירה לבנות מותגים.

יתרה מכך, מחקר של פיטר פילד ומכון IPA מלמד על השחיקה בכוחה של היצירתיות: אם בשנת 2008 המהלכים השיווקיים שהוכרו כיצירתיים היו פי 12 יותר אפקטיביים מאלה שלא זכו בהכרה, בשנת 2018 היחס ירד ליחס לפי 4.

עכשיו תחליטו אתם: האם היצירתיות פשוט לא עובדת יותר - או שתרבות של פרפורמנס מוציאה את העוקץ ממהלכים יצירתיים ולכן גם את האפקטיביות שלהם?

כיצד הפכו כלי הפרפורמנס לחזות הכול?

לפני כמחצית העשור החל להתעורר שיח שטען כי כלי השיווק הדיגיטליים, מבוססי דאטה ותוצאות, יהרגו בעוד מספר שנים את אנשי השיווק. שיח זה יצר חששות בעוצמות לא מוסברות. ניסיתי להבין אז כיצד אנשי השיווק - שמקפלים בתוכם מגוון כה עשיר של כישורים ויכולות כמו פסיכולוגיה, אסטרטגיה, כלכלה ועסקים או תקשורת - מאוימים מכלי עבודה שבעוד מספר שנים כנראה יהפוך כנראה ל"תנאי הכרחי אך לא מספק"? התשובה טמונה כנראה בשיח תקשורתי עם נרטיב חד-ממדי, אבל בעיקר מהפחד הגדול (של כולנו) להפוך ללא רלוונטיים.

הצרכן הוא לא עכבר, והשיווק זו לא גבינה

העשור האחרון הפך בתפיסתי את הצרכן לישות הרבה יותר רגשית מבעבר. תחושת החשיבות השתלטה על כולנו, השפה התקשורתית הפכה להיות הרבה יותר ויזואלית ולא מילולית, והיכולת של הצרכן להתמקד בפרטים הקטנים ולהתרכז שואפת לאפס. הצרכן היום הרבה יותר אימפולסיבי ומושפע מאפקט העדר (Social Proof). גם תהליך קבלת ההחלטות הפך להיות הרבה פחות מתמטי או לינארי, תהליך קבלת ההחלטות הוא הרבה יותר רגשי ומורכב מעשרות הטיות שחלקן הגדול קשות להבנה (תשאלו את כהנמן).

כלי הפרפורמנס הם כלים מכירתיים והם עדיין פרימיטיביים יחסית

מהפכה הדאטה היא ללא ספק אחת המהפכות החשובות של המאה ה-21. עם זאת, בעולם השיווק, כלי הפרפורמנס הם עדיין די פרימיטיביים יחסית ומבוססים על התניות בסיסיות: הם אינם מבחינים בין קנייה במעורבות נמוכה לגבוהה, והם לא יודעים להסביר את סיבת ההתנגדות (מחיר, טעמים, אי-ודאות ועוד). בערך כמו להיכנס למשא-ומתן ולזרוק הצעות כספיות מבלי להבין את סיבת ההתנגדות.

יתרה מכך, החולשה המרכזית של כלי הפרפורמנס היא בחוסר היכולת לתרגם תופעות תרבותיות חדשות להזדמנויות שיווקיות ולמהלכים רגשיים. הכוח של כלי הפרפורמנס טמון ביכולת לפרק אסטרטגיה מנצחת לאוסף של מקטעים שיוצרים "שברירי סיפור", למדוד, לתקן ובכך לאסוף ביקושים. לכן, אם תשאלו אותי, כשמדובר באומנות השיווק, כהנמן וג'ובס תמיד יהיו לעולם יותר רלוונטיים מצוקרברג, לארי או סרגיי.

"מה שלא נמדד לא מנוהל"? השאלה היא ואיך ומתי

בעולם השיווק הכול צריך להימדד, השאלה היא מתי ואיך. בעוד מדידה של תחום המכירות היא פשוטה ומיידית, בתחום השיווק היא מורכבת. אסטרטגיה חדשה מקפלת בתוכה מרכיב של אי-ודאות, והיא לעתים דורשת חינוך ברמה כזו או אחרת. לכן קשה למדוד אותה בטווח הקצר, וגם אם כן, המדידה תתמקד בעיקר במודעות, תפיסות ולא בהתנהגות. את זה כלי הפרפורמנס פשוט לא יודעים למדוד.

בשיווק כמו ביזמות דרושה יצירתיות ואין וודאות מושלמת

אני אומנם איש אסטרטגיה. עם זאת, מרבית המהלכים השיווקיים המוצלחים שלי הם תולדה של המערכת הרגשית ולא הלוגית, תוצאה של חיבור אסטרטגיה קרה לחשיבה יצירתית ולאיתור של תופעות תרבותיות חדשות. אף אחת מההזדמנויות שהצלחתי לאתר לא הגיעה עם ודאות ועם יכולת מדידה בטווח הקצר. אי-ודאות, לצערי הרב, היא חלק מכללי המשחק בעשייה השיווקית.

שלא תבינו אותי לא נכון: חשוב להבין ולשלוט בכלי הפרפורמנס. חמש שנים מהיום הם בתפיסתי יהיו הרבה יותר מתקדמים ואינטליגנטים. עם זאת, על כל שעה שאתם מקדישים להם, תקדישו שעתיים לחקר הצרכן והתרבות. כי בסופו של יום עבודת פרפורמנס, טובה ככל שתהיה, במרבית המקרים לא מנצחת את מלחמות השיווק (למעט קמעונאות).

תרבות הפרפורמנס: נבואה שהצליחה להגשים את עצמה

בשנת 2016 התפרסמה כתבה באחד העיתונים הכלכליים תחת הכותרת: "המשבר של סמנכ"לי השיווק: מנהלים על זמן שאול".

הפרדוקס הגדול הוא שאותם כתבות יצרו נבואה שמגשימה את עצמה. הם גרמו לדיסציפלינת השיווק לזגזג ולהשקיע יותר מדי זמן בטקטיקה על חשבון חדשנות תרבותית ויצירתיות. בכך תרבות הפרפורמנס מצליחה לאט-לאט להרוג את אותה תמצית חשובה של אומנות השיווק: ליצור יש מאין. 

הכותב הוא הבעלים של חברת האסטרטגיה "פרה כחולה"; יועץ להנהלת "גלובס" בנושאי אסטרטגיה שיווקית

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון