גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"באוצר מתמהמהים. עד שיחליטו אם לתמוך באל על, יכול להיות שלא יהיה כבר במי לתמוך"

יו"ר אל על, אלי דפס, מאשים את האוצר בסחבת: "כשהאוצר רוצה מאיתנו משהו, זה למחר. עכשיו כשהמצב הפוך, הם מתמהמהים"; וטוען כי שעון החול של החברה הולך ואוזל: "מתי נתאושש מהמשבר? הנחת העבודה היא שביולי 2021 נחזור לתלונות של יולי 2019"

אלי דפס, יו"ר אל על / צילום: איל יצהר
אלי דפס, יו"ר אל על / צילום: איל יצהר

לפני יותר משבוע הגישה הנהלת אל על תוכנית התייעלות נוספת לאוצר, אחרי שהיא נשלחה להעמיק תוכנית שהגישה קודם לכן. המטרה המיוחלת: הלוואה בערבות מדינה בהיקף של 200-300 מיליון דולר. הבעיה: שעון החול שהולך ואוזל ככל שנוקפים הימים. "עד שתתקבל החלטה, יכול להיות שכבר לא יהיה למי לתת את ההלוואה", אומר יו"ר אל על, אלי דפס, בראיון מיוחד ל"גלובס".

לדבריו, "הוצגה לאוצר תוכנית שמביאה את החברה למצב שבו יש ביכולתנו להחזיר הלוואות שנקבל ואת הוצאות המימון השוטפות, תחת הנחת עבודה של שיקום החברה ליום שאחרי אירוע הקורונה. זה לא הספיק. תוכנית יותר מהודקת שנמצאת אצלם כבר יותר משבוע, זהה למתווה שביקשו באוצר, ואנחנו ממתינים לתשובה. בחברת תעופה הזמן הוא קריטי, זה לא כמו מכוללת שסוגרים ופותחים בעוד 3 חודשים. הנזקים בסגירת חברת תעופה הם עצומים, היות שההוצאות השוטפות ממשיכות". 

אל על מקווה שממשלת ישראל תסתכל על המתרחש מעבר לים, שם מיליארדי דולרים כבר הוזרמו על-ידי ממשלות לחברות תעופה, כך למשל באוסטרליה, בניו זילנד, בדנמרק בארה"ב ובאיחוד האירופי. "יש חברות שהן ממשלתיות, כמו אייר אינדיה או טורקיש, יש לזה משמעות של חברת תעופה לאומית שממשלות משקיעות בה מיליארדים. ויש חברות אחרות שדומות לאל על, כלומר שהן לא בבעלות המדינה, אבל גם במדינות האלה הגיעו להסכמה על תמיכה שתאפשר לחברות לעבור את פרק הזמן של האירועים שלפנינו.

"פה מתמהמהים ומכוונים לכך שראש הממשלה הוא שיקבל את ההחלטה. הוא אומנם מתבטא שחייבים לסייע, אבל מתמהמה בקבלת ההחלטה. גם באוצר וגם ראש הממשלה לא מבינים את המשמעות של חברת תעופה שעוצרת. השיקום שלה הוא קריטי, יקר וארוך, לא מבינים את גודל האירוע והשעה. תהליך קבלת החלטות והעיתוי הוא קריטי. לקבל החלטה מאוד טובה ומאוד מאוחר, הופך את זה למאוחר לקבל החלטה".

מה התרחיש שנלקח בחשבון אם אכן יהיה מאוחר מדי לקבל את המימון?

"אני לא מאמין שאל על תגיע לחדלות פירעון. בימים שלפני המשבר אל על הכניסה 200 מיליון דולר בחודש רגיל, כ-2.4 מיליארד דולר בשנה. זה נפסק. חברה שהטיסה 35 אלף טיסות, טסה בקושי 50-60 טיסות. אף חברה בעולם מסוגלת להחזיק יותר מחודש חודשיים במצב הזה. בארה"ב קיבלו סיוע מהממשל. זה נמדד בימים. אם מחר-מחרתיים הממשלה תמשיך להתמהמה, זה יכול להגיע למקום לא טוב.

"חברה שיש לה הוצאות בלי הכנסות תסיים את תזרים המזומנים שלה ותגיע לחדלות פירעון ולפירוק. דיללנו את ההוצאות, הוצאנו 5,500 איש לחל"ת, אנחנו מעכבים תשלומים לרש"ת, אבל יש גבול בשלב מסוים. באופן כללי מפרק שממונה לחברה שלא יכולה לפרוע את חובה בוחן את היתכנות התקומה שלה, יש חברות שאין בהן צורך, פה יש צורך. מקיימים מנגנון של הקמה מחדש ויש לזה עלויות עצומות".

ויכול להיות שבאוצר מתעכבים כי מנסים לחשב איך לחלק את עוגת הסיוע כשעוד ועוד ענפים נפגעים מהמשבר. 

"זה נכון שמבולבלים בהבנה למי לסייע קודם. אני לא פוסל סיוע שמוגש לתעשיינים ולחברות אחרות, אבל תעופה זה אירוע אחר לגמרי. אל על היא חברה שמבצעת משימות לאומיות - ביום שיחליטו לתמוך ב, זה עשוי להיות מאוחר מדי". 

וזה משום שאל על ממונפת בהלוואות משמעותיות. 

"לאל על יש הוצאות מימון כבדות. נפלה בחלקנו הזכות להעמיד 16 מטוסים חדשים לצי של אל על - זו מאסה של מטוסים בבת-אחת, ואנחנו גאים על כך. בדומה לרוב החברות, רכישה כזו נעשית באמצעות הלוואה מבנקים או מחברות חוכרות. ההיקף באל על הוא משמעותי, והעלות היא גבוהה. ועם זאת, בתוכנית הכלכלית שהגשנו לאוצר אנחנו עומדים בהחזרים ואפילו מצליחים להרוויח. חודש ינואר היה אחד המוצלחים שלנו ב-20 השנה האחרונות. שחררנו מטוסים ישנים, גמרנו הסבות והדרכות למאות עובדים ויצאנו לדרך ב-2020 חזקים עם תוצאות חיוביות, ואז חטפנו את המשבר הזה". 

אז מה דרישות האוצר מעבר לכך?

"הם רוצים להיות משוכנעים, ואני אומר שכמעט בצדק, שאל על בנוסף להוצאות המימון שלה תוכל להחזיר את הלוואה. באותה נשימה אני אומר שמשונה שמדינה מכריזה על סגירת שימים מכריזה על פיצוי ומענק שהיא נותנת בהלוואה שאני צריך לשלם עליה ריבית. אני גם נקנס בעקבות סגירת השמים וגם משלם ריבית. הגשנו תוכנית שגובשה על -ידי שני משרדי רואי חשבון, הראנו שאנחנו מתייצבים ומתחילים להחזיר את כל ההלוואות לצד שינוי בתהליכי עבודה, צמצום כוח-אדם פתיחה של הסכמי עבודה קיימים וצמצום תקורות בהנהלה, כל הצעדים הללו ביחד הם עשרות מיליוני דולרים שיתפנו כמקור להחזרת הכסף".

הסיטואציה הזו מהווה לאל על הזדמנות לצאת להתייעלות שהיא הייתה חייבת לבצע עוד לפני המשבר. 

"כל חברה צריכה לבחון את עצמה כל הזמן. אל על הגיעה לנקודה שבה היא חייבת לשנות את המבנה שלה בהיקף עבודה. הגענו להבנה עם הטייסים לפני שנתיים אחרי אירוע דרמטי, ההסכם הזה עובד מצוין עם נתינה מעל ומעבר של הטייסים. בהיקף כוח-אדם התחלנו לטפל לפני שנה צמצמנו כ-700 עובדים אחרי שהגענו ליותר מ-7,000. פתחנו נתיבים שלא היו, גדלנו ב-5%. פתחנו את מיאמי, את סן פרנסיסקו. כל פתיחה של קו זה עוד 90-100 עובדים חדשים, רק בצוות אויר ודיילים".

ביחס לחברות תעופה עם צי מטוסים דומה לשל אל על, יש לכם יחס כפול של עובדים. אי-אפשר להגיד שזו יעילות. 

"יש נתונים שאנחנו לא יודעים להשוות. זה לא תפוחים לתפוחים. למשל, איפה בחברות אחרות עושים תחזוקה, אם זה במיקור חוץ. אני לא מתעלם מכך שבשוליים היו עודפים בכוח-האדם, אבל לא מדובר בעודפים מוגזמים, וחלקם הצלחנו להוציא. הוצאנו 700 עובדים ונוציא עוד כ-600, זה מתאפשר עם חידוש הצי. לדרימליינר יש עלויות תחזוקה ותפעול זולים יותר. לדוגמה, מטוס ג'מבו שנכנס לביקורת תקופתית יוצא מהצי לחודש-חודשיים, דרימליינר בשנתיים הראשונות לא עושה ביקורת, ולאחר מכן זה 7 ימים. כל דבר כזה זה צמצום, ולשם אנחנו חותרים. פרידה מעובדים זה מהלך כואב, חלקם דור שלישי באל על, אנחנו נפרדים מעובדים בגיל 62. אם לא ניפרד מ-1,300 עובדים, לא נוכל להגן על ה-6,000 שיישארו".

ועד העובדים של אל על הציג ל"גלובס" מתווה התייעלות עמוק שמשקף חיסכון של 750 מיליון דולר על פני 5 שנים. דרך קיצוץ רוחבי של 5% בשכר, ויתור על טיסות בונוס לחמש שנים ועוד - הם טוענים שאתם דחיתם את התוכנית שלא בתום-לב. 

"מנגנון ההתייעלות שהציגו העובדים כפי שאת מתארת הוא מדויק. הם הסכימו לקבל ויתורים שהיו נכסי צאן ברזל בהסכמי העבודה שלהם למען חיזוקה של החברה. אני מעריך את זה, אלא שזה התפוצץ על נושא שאפשר היה לפטור אותו, וזה על שינוים שחייבים לעשות בתהליכי עבודה".

הכוונה היא להוציא למיקור חוץ?

"לא, אני נגד מיקור חוץ. אינני מאמין בגישה הזו. זה נכון למגזרים מסוימים, אולי במחשוב ובהייטק, אבל בתעשייה כמו שלנו זה להכניס אצבע בעין לעובדים. הכוונה היא לשנות הרגלי עבודה ישנים. למשל אם יש תהליך עבודה שמחייב ששני עובדים יחתמו על מטוס, אנחנו נרצה שעובד אחד יחתום. אלה נהלים שמאושרים על-ידי רת"א (רשות תעופה אזרחית) ויאט"א (ארגון התעופה העולמי), ורוב החברות מעודכנות ופועלות כך, או להעביר עבודה ידנית לעבודת מחשוב כשמשהו שמשחרר את העובדים. העובדים התנגדו לשינויים הללו".

שר התחבורה בצלאלא סמוטריץ' שלח מכתב לשר האוצר ובו הוא ביקש בצורה ברורה לתעדף את ארקיע וישראייר, להעניק לכל אחת מהן הלוואה של 25 מיליון דולר לפני שמענקיים סיוע לאל על, כשהוא אף ציין שאפשר להקים את התעופה הישראלית עם 10-15 מטוסים ביום שאחרי המשבר. אלה דברים חריפים. 

"אני דיברתי אתו על כך. אני חייב לציין שהוא ערני ואכפתי ומלא באמפתיה לענף. הוא הסביר לי שדבריו לא נוסחו במדויק. לטענתו, הוא מבין את גודל האירוע באל על, והוא לא מרגיש שישראייר וארקיע יכולות להחליף את אל על. הוא ביקש לתת להן את המעט מיליונים שהם צריכים, ואז להתמקד באל על - לאחר מכן".

דפס שב ומדגיש את חשיבות הזמן. שעון החול של אל על הולך ואוזל והחברה, כפי שגם מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, כתב במכתב לעובדים שאל על נמצאת בסכנה קיומית.

"האוצר כדרכו של אוצר רוצה עוד. כשהוא צריך מאיתנו משהו, זה חייב להיות עד מחר, אבל כשזה להפך, שאתה צריך אותו, זה עוד שנה. באוצר יש המון דעות, כל אחד מושך לכיוון אחר. שי באב"ד, מנכ"ל האוצר, צריך להוביל את הסיפור הזה ולתת לראש הממשלה לקבל החלטה. כל המתנה נוספת היא נזק".

אל על היא חברת פרטית, ויש לה בעלים. בדומה לתעשיות אחרות, לא מופרך לצפות שהבעלים יצילו את העסק שלהם

"יש פה עניין של סדר גודל. זה לא מכולת, ובכלל - למה המדינה מסייעת לתעשיינים כל השנה ובטח בשעת משבר, הרי אפשר לקנות הכול מסין ובמחיר זול יותר, למה לא סוגרים את החקלאות וקונים עגבניות מטורקיה - זה גם זול יותר. המדינה צריכה לקיים עסקים, כי בסוף אותם עסקים משלמים מסים למדינה. אל על משלמת מסים במאות מיליוני שקלים בשנה, באותו פרק זמן שיתנו לנו הלוואה, נמשיך לשלם מסים בהיקף של 5 מיליארד שקל. אז שיוותרו על אל ע,ל וטורקיש איירליינס או וויז אייר יטיסו מפה את הישראלים, והמדינות שלהן הן שירוויחו.

:אין שבוע בשגרה שאנחנו לא עושים כמה משימות לאומיות עבור המדינה, ואני לא יכול להרחיב על זה. מי יעשה את זה? אני לא מדבר על טיסות החילוץ של הישראלים, אלא על דברים ביטחוניים. מדינה שלא רוצה להחזיק חברת תעופה לאומית, זו מדינה שנכשלה".

האם נשקל מודל של הלאמה? לתת למדינה להחזיק בחלק ממניות אל על? באיטליה הממשלה הלאימה את החברה בכדי להציל אותה. 

"אין דבר כזה בעלות חלקית. או הלאמה מלאה, כלומר בעלות הרוב או כלום. ואני לא בעד. ניהול עסקים זה לא תפקידה של המדינה, להפך - המגמה היא להפריט עסקים. המדינה ניהלה בנקים או חברות כמו כור, והן התמוטטו, כי המדינה לא יודעת לנהל. היא צריכה לפקח ולתמוך אבל לא לנהל עסקים. בהלאמה המדינה לוקחת סיכון. אליטליה עמדה על המדף מזה שנתיים, וכדי שהיא לא תקרוס, איטליה הזרימה מדי חודש כסף, כי היא רצתה חברת תעופה. לא היו לה קונים, כי חברת תעופה זה עסק מסוכן בעידן התחרות והשמיים הפותחים, והמדינה שם לקחה את זה על עצמה אחרי שהיא הזרימה לאליטליה מדי חודש כספים כדי שתתקיים. אל על לא קיבלה אגורה מהמדינה, היא לא קיבלה תמיכה ולא ביקשה דבר".

אולי המשבר הנוכחי צריך לדחוף למיזוג בין החברות הישראליות. 

"ענף התעופה צועד לעולם של מיזוגים, לופטהנזה היא קבוצה שמאגדת 5-6 חברות, ובארה"ב הענקית יש היום 4 חברות תעופה אחרי שחברות נבלעו. מיזוג היא הדרך למקסם את כוח התחרות. רצינו להתמזג בשעתו עם ישראייר, שהיא חברת תיירות ונסיעות, רצינו להתחבר ולנצל את הכוח של כל אחת מהחברות. המדינה אמרה לא בגלל הטיסות לאילת, התחייבנו שישראייר תטוס לאילת באותו היקף, ועדיין הרשות להגבלים סרבה. גם היום זה נשקל ולא ירד מהפרק, ונכון גם יהיה להאיץ את המהלך. אין סיבה שיישארו כמה חברות על תקורות זהות במקום לאגד כוחות". 

מהי הנחת העבודה שלכם מבחינת משך הזמן עד לתום המשבר?

"הנחת העבודה של האוצר היא שבמהלך יוני או יולי יתחילו טיסות מסוימות לפעול, מכאן לוקחים קדימה כמה חודשים. עשינו סימולציות בשיקום של החברה מה שיעור התפוסה הצפוי, אז נניח ביוני נעמוד על 30%, וביולי על 40%, וניסינו לחשב מה יהיה מחיר הכרטיס לפי התפוסות. המסקנה היא שהתאוששות תיקח לפחות שנה, ואז רק ביולי 2021 תחזור הפעילות של יולי 2019".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית