גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנמלי תעופה ענקיים חדשים ועד השקות קווי טיסה חדשים: חמישה דברים שכבר לא תראו במציאות התעופתית

דווקא כשהיה בשיא פריחתו, ענף התעופה הולך ודועך עם עוצר כמעט מוחלט של השמיים ● עדיין לא ברור מתי הטיסות העתידיות יחזרו לשגרה, אך בינתיים דברים שעד לאחרונה היו חלק מהותי מעולם התעופה, כבר נראים כמו דמיון רחוק ● צ'ק אין לסופ"ש

מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP
מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

ענף התעופה היה הראשון לספוג את המהלומה ממגפת הקורונה. דווקא כשהיה בשיא פריחתו, הענף הולך ודועך עם עוצר כמעט מוחלט בשמים והפסקת הזמנות טיסות עתידיות, שמי יודע מתי יחזרו לימים שלפני המגפה. 

מנמלי תעופה ענקיים שנפתחו ממש לאחרונה וכעת עומדים שוממים, ועד לשינוי דרמטי במפות היעדים - צ'ק-אין מציג 5 דברים שעד לאחרונה היו חלק מהמציאות התעופתית וכעת הם דמיון רחוק.

1. מי זוכר את צילומי המסך של אפליקציות כמו Flightradar בהם מנוקדים השמים במאות אלפי מטוסים שבו זמנים חוצים את הגלובוס מפה ולשם? לפני פרוץ הקורונה הטיסות בכל העולם חיברו בין כ-23 אלף ערים.

כעת המטוסים לא בשמים - לפי הערכות שפרסמו האנליסטים של חברת המחקר Cirium כ-7,500 מטוסים של חברות תעופה שונות עומדים דוממים על הקרקע. מדובר ברוב הצי העולמי שמגיע לכ-8,800 מטוסים. מבין המטוסים החונים נמצאים גם 383 מטוסי בואינג מקס 737 שמקורקעים עוד ממרץ 2019 בעקבות שתי התאונות הקטלניות שבהן היו מעורבים המטוסים של היצרנית האמריקאית.

מטוס לופטהנזה חונים בשדה התעופה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Uli Deck/dpa, AP

הסיטואציה המוזרה הזו הובילה לבעיית אחסון עמה מתמודדות חברות התעופה: בנמלי תעופה ענקיים דוגמת שארל דה גול בפריז או הרטספילד ג'קסון באטלנטה הוסבו מסלולי ההמראות והנחיתה למקומות חניה עבור מאות מטוסים דוממים. גם נמלי תעופה נטושים הוסבו למגרשי חניה והמטרה היא למצוא את הזולים שבהם. בימים שבהם לחברות התעופה אין הכנסות - כל הוצאה מעמיסה על תזרים המזומנים החונק.

2. שדות הענק שנפתחו בשנה שעברה יצטרכו להמתין לנוסעים שכרגע יושבים בבית. ב-2019 עם התנופה העולמית, שחזתה גידול ליניארי בתעופה, נפתחו שני נמלי תעופה ענקיים שכעת עומדים מיותמים. בסוף ספטמבר נפתח בבייג'ינג נמל התעופה ׁדקסינג (Daxing) בהשקעה של 11.5 מיליארד דולר, שהביאו לחדשנות פורצת דרך. בדקסינג, שנראה במבט על ככוכב ים (וזה הכינוי שלו גם) נמצא גם הטרמינל הגדול בעולם (במבנה אחד).

נמל התעופה דקסינג בדצמבר 2019 / צילום: NG Han Guan, AP

שדה התעופה, שעל עיצובו חתומה האדריכלית המנוחה זאהה חדיד, המתין ל-45 מיליון הנוסעים שהוא אמור היה לשרת בשנה הראשונה דרך 400 עמדות שירות רובוטיות, 70 מסעדות, מאות חנויות דיוטי פרי, 5 גינות סיניות מסורתיות ועוד. השדה אמור היה להפוך לשדה העמוס ביותר בעולם (שיא שבו אוחז נמל התעופה אטלנטה עם תנועה של 107 מיליון נוסעים בשנה), אלא שכרגע המספרים הללו נראים דמיוניים. בימים אלה הוא מתעורר השדה הענק הזה מחדש עם החזרה ההדרגתית של התעופה בסין, אך הוא רחוק מאוד משבירת שיאים. 

שדה התעופה דקסינג מלמעלה / צילום: Mark Schiefelbein, AP

באפריל 2019 נפתח באיסטנבול שדה התעופה הענק והחדש שמכיל 500 חניות למטוסים (מספר חיוני כיום), 500 עמדות צ'ק-אין ן-143 שרוולים לבורדינג. בחזון העתידי שלו, השדה הזה מסוגל להכיל 200 מיליון נוסעים בשנה. גם זה יחכה.

3. השקות קווים ונחיתות חגיגיות בנמלי תעופה חדשים? מדובר בטקסים מהעבר. טורקיש איירליינס, שבשנה שעברה הטיסה 74.3 מיליון נוסעים, החזיקה עד לא מזמן בשיא של 320 יעדים ברחבי העולם אליהם היא טסה מאיסטנבול. מטוסי החברה, שבמניות הרוב שלה מחזיקה הממשלה הטורקית, נחתו בנמלי תעופה נידחים ומרוחקים ורשימת היעדים של החברה הלכה והתארכה כמדיניות מכוונת להגיע ליעדים שאחרים לא טורחים אפילו לבדוק האם שווה לטוס אליהם. החברה הענקית הזו, עם צי של כ-360 מטוסים, טסה כיום ל-4 יעדים בלבד אחרי שהיא הפסיקה גם את טיסותיה לניו יורק.

וטרקיש לא לבד. רינאייר, שטסה למאות יעדים, מחקה את הלו"ז במלואו, למעט טיסות חילוץ בתיאום עם ממשלות באירופה וגם אל על סגרה את טיסותיה הסדירות לכלל היעדים, מה שלא קרה מאז 1982 (במסגרת שביתה שאילצה את אל על לעצור את טיסותיה).

4. מסע הקניות וההצטיידות במטוסים חדשים - נבלם. אחרי שבשנה שעברה שברה איירבוס את שיא ההזמנות למטוסים חדשים, בין היתר, בחסות המשבר שפקד את המתחרה האמריקאית בואינג, כעת רכישה של מטוסים חדשים הוא מהלך שנראה תלוש מהמציאות. בפברואר 2020 נרשמו אפס הזמנות חדשות באיירבוס, הודעה דומה פרסמה בואינג נכון לחודש ינואר שבו רשמה איירבוס 274 הזמנות למטוסים חדשים.

לפי המגזין Simple Flying הבשורות שכן יצאו ממפעל יצרנית המטוסים האירופית איירבוס, היו 55 מטוסים חדשים שהיא מסרה במהלך החודש, אלה כנראה יצטרפו למטוסים המקורקעים - הניילונים יכולים להישאר בינתיים על המושבים. יצרנית המטוסים מברזיל אמברייר מדווחת כי חברות שהזמינו מטוסים חדשים מבעוד מועד, מבקשים לדחות את מועד המסירה. אמברייר מייצרת גם מטוסים פרטיים, 109 כאלה היא מסרה בשנה שעברה, השנה יש להניח שהמספר יהיה נמוך בהרבה.

5. ומשהו טיפה חיובי בכל זאת - שוברים שיאי מהירות ומסמנים היסטוריה ביעדים חדשים בחסות הקורונה. גם במדור זה דובר על הכוונה שהשמיעו באל על להשיק קו ישיר למלבורן, אוסטרליה, מהלך שנראה כבלתי כלכלי וישים עבור חברת התעופה הישראלית, שטרום המשבר אף הודיעה שתצא לטיסות ניסוי בחודש אפריל. זה כבר לא יקרה. את ההיסטוריה בטיסות ישירות ליבשת הרחוקה שברה אל על בחסות טיסות החילוץ לישראל.

גם שיא מהירות נשבר כשטיסה ישירה מתל-אביב לפרת' שבאוסטרליה ארכה רק כ-14 שעות. ויש לכך הסבר. מומחה התעופה יוסי פישר הסביר כי זמן הזה התאפשר לאור העובדה שמטוס הדרימליינר טס ריק חוץ מאנשי הצוות, המצערת (דוושת הגז) פתוחה ומהירות שיוט שככל הנראה הייתה גבוהה ב-10%-15% מאשר מהירות שיוט של מטוס דומה שעל סיפונו מאות נוסעים ומטען. פישר ציין שמשטר הרוחות שיחק תפקיד והבקרה האווירית וגם העובדה שאין כמעט מטוסים בשמים.

בחסות הקורונה אל על סימנה לעצמה יעדים חדשים אליהם היא טסה לראשונה בטיסות ישירות: לימה פרו וסן חוזה בקוסטה ריקה.

שיאים דומים ברקע טיסות חילוץ, שפועלות בכל העולם כמעט, שברה גם חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס שהפעילה לראשונה טיסה ישירה מדארווין ללונדון ובחזרה. אחרי שינחת המטוס באוסטרליה בתום טיסה של 17 שעות, הוא יצטרף ל-132 המטוסים המקורקעים של חברת התעופה האוסטרלית - וזאת עד לסוף חודש מאי.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הרש גולדברג פולין

אות חיים מעזה: חמאס פרסם סרטון של הרש שנחטף מהנובה

ביידן חתם על הסיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים ● שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים