גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שילמתם על כרטיס והטיסה בוטלה? כל השיטות של חברות התעופה לא לעזור לכם

חוק התעופה הישראלי מעגן את הזכות להחזר כספי של עלות כרטיס הטיסה בבירור ● אולם תלונות רבות שהגיעו לידי "גלובס" מספרות כי החברות עושות ככל שביכולתן על-מנת לעקוף את החוק, תוך שימוש באמצעים פסולים ● אז מה בכל זאת ניתן לעשות? לא בטוח שהרבה

נמל ריק, ואלפים שממתינים להחזר / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
נמל ריק, ואלפים שממתינים להחזר / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

כש-מ' רכשה כרטיסי טיסה לכל המשפחה לארה"ב ב-7,000 דולר היא לא דמיינה לעצמה שיגיע וירוס תוקפני שיגדע את ענף התעופה ואת התוכנית של המשפחה לצאת לחופשה. הטיסה של מ', כמו של צרכנים רבים אחרים בוטלה במסגרת שינוי לו"ז הטיסות של חברות התעופה שהלך והצטמצם עד למחיקה כמעט מוחלטת. מ' סברה, ובצדק כי את כספה היא תוכל לקבל חזרה - אלא שביונייטד מציעים לה זיכוי עתידי. חוק התעופה הישראלי מעגן את הזכות להחזר בבירור: החוק קובע שבמקרה שבו חברת התעופה ביטלה טיסה היא מחויבת להשיב לצרכן את כספו בתוך 21 ימים. עם זאת, לזכות הצרכן עומדת האפשרות לבחור האם לקבל זיכוי לטיסה עתידית במקום. החוק חל על כל החברות שיש להן נציגות בישראל. אלא שחוקים לחוד ומציאות (עגומה) לחוד. עוד ועוד תלונות מועברות ל"גלובס", ובכולן מלינים צרכנים כי הם לא מקבלים החזר כספי על טיסה שבוטלה. במקרה אחד מדובר בטיסה של חברת טראנסאוויה, במקרה אחר של יונייטד - הצרכנים טוענים כי במקום החזר מוצעת רק אופציה לזיכוי. ביונייטד אמרו ל"גלובס" בעניין זה כי אם הנוסע לא ישתמש בזיכוי שיקבל במשך 12 חודשים, הוא יקבל החזר כספי בתום התקופה, כשהם מציינים שמדיניות זו מאפשרת לחברת התעופה להמשיך ולהתנהל תחת הנסיבות הקשות אליהן היא נקלעה בחסות וירוס הקורונה.

גם א' שרכשה כרטיסי טיסה באל על חשה תסכול דומה. התשובה שמספקת אל על ללקוחותיה אולי כנה, אבל היא מצליחה לעצבן את הנוסעים: "בשל אירועי מגפת הקורונה, טיסתך בוטלה. אנו שומרים בשלב זה את כרטיסך למימוש עתידי. שינוי מועד, יעד הטיסה או טיפול בקבלת החזר יתאפשרו עם חזרת אל על לפעילות רגילה". א' מספרת כי כאשר פנתה לחברה נומק לה שאין מי שיטפל בהחזר היות שרוב העובדים הוצאו לחל"ת. "זו טענה לא רלוונטית. כפי שרבים מאתנו עובדים מהבית גם זו פעולה שצריכה להתבצע מהבית. אל על מחזיקה שלא בצדק סכומי עתק של אלפי כרטיסים מבוטלים על חשבון האזרחים. גם אני זקוקה לכסף עכשיו בתקופה כזו קשה". גם ד' שביקש לקבל החזר על ביטול טיסה בטענה "שאתם לא יכולים לקבוע לי הקפאה של הכסף", וגם ש' שהחזיק בשני כרטיסים במחלקת עסקים בטיסה לטוקיו שבוטלה בשווי של יותר מ-10 אלפים דולר, קיבלו תשובה דומה - "תטופלו בסוף המשבר".

מאל על נמסר בתגובה כי "מתחילת משבר הקורונה הנהיגה חברת אל על מדיניות מסחרית מקלה ומתחשבת. כך ניתן היה לשנות או לדחות כרטיסי טיסה ולהחליף יעד ללא דמי טיפול או שינוי וזאת עד לראשית 2021. מאחר ומרבית אנשי החברה בחל"ת והיקף הפניות עצום נוכל לטפל בבקשות עם שובה של החברה לפעילות רגילה". יצוין כי החוק במתכונתו כיום קובע החזר תוך 21 ימים ואף קובע פיצוי כספי בנוסף להחזר (1,300-3,100 שקל לפי מרחק הטיסה), אלא שכרגע נושא הפיצוי הוא בבחינת בונוס שאפילו לא עולה לדיון. ומה הצרכנים יכולים לעשות לנוכח תשובה כזו? צר לנו, אבל חוץ לנסות ולהתעקש - כלום.

להמתין ולראות מי שרד את המשבר

לצד נוסעים שטיסתם בוטלה על-ידי החברה יש גם כאלה שביטלו בעצמם את הטיסה וזכאים להחזר לפי חוק - כאשר הטיסה בוטלה בטווח של 14 ימים ממועד ביצוע ההזמנה או כאשר מדובר באזרחים ותיקים, טווח הביטול הוא 4 חודשים. גם במקרים הללו החוק מחייב את החזרה הכסף ללקוח - וגם זה לא מתבצע.

עו"ד אשר רוטבאום המתמחה בתחום התעופה מסביר ל"גלובס" כי "הדבר היחידי שעומד לזכות הצרכן במקרים אלה הוא להגיש תביעה. אלא שבתי המשפט סגורים, וכשהם יפתחו בשלב מסוים הרי שלא ייקבע דיון מיידי. אופציה אחרת היא להמתין לסוף המשבר ולראות איזו חברה שרדה אותו ולתבוע אז. המקרים הללו מבליטים את בין התיאוריה, כלומר החוק לבין הפרקטיקה. מבחינת לקוח ששילם וזכאי לכספו תשובה של טיסה חלופית עשויה לקומם, אבל כרגע הכלכלה העולמית נקלעה לבעיה וזה חלק מהנזקים הרוחביים של המגפה".

מצד שני, לקוחות חוששים שלא יקבלו את כספם גם בזיכוי אם החברות לא ישרדו.

"זה חשש מוצדק משום שאם חברה תיקלע להליך של חדלות פרעון הלקוח יכול להגיש תביעת חוב. אבל היות שהנושים מחולקים לפי סדרי עדיפות, הלקוחות הם האחרונים אחרי בנקים, ספקים ועובדים - והם יקבלו פירורים אם בכלל. חוץ מלהמתין ולקוות שהחברות יהיו מספיק איתנות לעבור את המשבר, כרגע אין מה לעשות. יש דינים שמגנים על הצרכן בימי שגרה אבל אלה ימים קיצוניים וחריגים, ולא בטוח שהחוקים יכולים לסייע".

העובדה שמדובר בימים חריגים הובילה את משרד התחבורה להגיש לאחרונה תזכיר המבקש לשנות את חוק התעופה ("חוק טיבי") ולהתאימו למצב על-ידי שינוי סעיפים עיקריים: ראשית, לקבוע כי טיסה שאחרה ב-12 שעות (ולא ב-8 שעות) דינה כטיסה שבוטלה, לבטל את רכיב הפיצוי ולדחות את משך השבת הכסף לצרכנים מ-21 ימים ל-90 ימים. סעיף חשוב שמעורר מחלוקת מבקש לקבוע כי החוק יוחל רטרואקטיבית מה-28.2.2020. בהצעת החוק מנומק בהרחבה כי השינויים מתבקשים לאור הקטסטרופה שאליה נקלעו חברות התעופה עד כדי סכנה להמשך קיומן. מבחינת יו"ר הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, מדובר בהצעה אנטי-צרכנית, ש"לא לוקחת בחשבון שהשינוי הקיצוני במציאות אינו נחלתן של חברות התעופה בלבד אלא גם נחלתו של הצרכן".

הסעיף שאטלן מתקומם עליו הוא החלת החוק רטרואקטיבית כשהוא תוהה על קביעה של 90 ימים להחזר "למה 90 ולא 60? הצרכנים מעמידים לחברות הלוואה בתנאים חלומיים בשעה שהחברות עתידות לקבל סיוע מהמדינה והצרכנים לא". ממשרד התחבורה נמסר כי "משרדי הממשלה השונים מקיימים התייעצויות על-מנת להגיע לנוסח מוסכם".

נקודה חשובה שמחדד אטלן היא ש"כל עוד התיקון לחוק לא עבר בהצבעה ממשלתית, סעיפיו תקפים כיום, ולכן התנהלות של אי-השבת הכסף היא לא רק בעייתית אלא מפרה את החוק. "המסר לצרכנים הוא שאסור לוותר. אנחנו מוכנים לבלוע את הגלולה של ויתור על הפיצוי, אבל בין זה ובין לוותר על הכסף ששולם יש מרחק גדול".

אפשרות אחרת שמציע אטלן היא במקרה של עסקה שנפרסה לתשלומים ותשלומים עתידים עדיין לא ירדו, לפנות לחברת האשראי ולדרוש ביטול עסקה על רקע של כשל תמורה.

השארת הכסף בחברה מחייב צ'ופר עבור הלקוח

הרעיון של זיכוי למימוש עתידי מאפשר לחברות להשאיר את כספם של הצרכנים ברשותן, אבל צריכה להינתן סוכריה בתמורה. בחברות הקרוזים למשל, ההצעה שקיבלו צרכנים היא לקבל 100% מכספם בחזרה ו120% משווי הכסף במקרה שיבחרו בזיכוי עתידי.

יניב לניס, מנכ"ל קבוצת טיסות סודיות, מסביר כי הגישה הזו קיימת גם בוויז אייר ובאייר באלטיק, עוד לפני המשבר מתוך הבנה שהשארת הכסף אצל החברה מחייב צ'ופר עבור הלקוח. לניס מספר על הרעה במדיניות של חברות התעופה ככל שהמשבר מעמיק. "באתר של סוויס נעלם טופס מקוון לדרישה להחזר כספי במקרה של ביטול טיסה, ובאיזי ג'ט כבר אי-אפשר לעשות את התהליך בפשטות דרך האתר אלא חייבים לתפוס אותם טלפונית. בנוסף, הנציגים לא יציעו מיוזמתם החזר והם אף יציינו כי מגיע לצרכן שינוי חינם או זיכוי עתידי - אך לא יציעו החזר. צריך להתעקש. החברות מנסות להקשות על הצרכנים לקבל החזר וזה כנראה חוסך להן מיליוני דולרים".

לניס מפרט כי בין החברות שמסרבות להחזיר כספים נמצאות גם אגאן ויוקריין איירליינס כשאחרות שינו גישתן - ג'ורדניאן איירליינס ואיבריה - שבתחילה הציגו מדיניות קשוחה וכעת מאפשרות לנוסעים לקבל את כספם חזרה. "דווקא ריאנאייר שכולם אוהבים לשנוא ולקטר על השירות שלהם מזכה תוך כמה ימים על טיסה שבוטלה וזאת באמצעות פנייה מקוונת", אומר לניס.

למענה של אל על כי עניין ההחזרים יטופל בתום המשבר מגלה לניס סובלנות "לבוא ולהגיד שתקבל את מה שמגיע לך זה עוד בסדר לעומת חברות שפשוט אומרות שלא תקבל. כשיש חברות שמנסות בכוח לדחוף לך שובר עתידי אני מציע לא להסכים ולא להיכנע לשיטת מצליח. לדעתי אחרי כל הבלגן אפשר יהיה לקבל את הכסף חזרה".

המלצה אחרת של לניס למי שטיסתו עוד לא בוטלה ומשך הזמן לביטול לפי חוק הגנת הצרכן (14 ימים) כבר חלף היא להמתין עד לרגע האחרון. "כל עוד הטיסה מופיעה בלו"ז, האפשרות לבטל תלויה בתנאי הכרטיס שנרכש. ברוב המקרים מדובר בכרטיסים שלא ניתן לבטל, ולכן אם הנוסע הוא שיוזם את הביטול - הוא ישלם את מלוא הסכום חוץ ממסי נמל שהוא יכול לקבל חזרה. "מה שלא לוקחים בחשבון הוא שטיסות שמופיעות כיום בלוח עשויות להתבטל ואז המשוואה תתהפך והנוסע יהיה זכאי לפיצוי. ההמלצה היא להמתין ובעיקר לגלות סבלנות". 

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?