גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

“דווקא המהלך הקיצוני של אדלשטיין הביא את נתניהו וגנץ להשיב את הממלכתיות על כנה”

ד"ר אסף הראל מנתח את התנהלות יו"ר הכנסת היוצא, שסירב לקיים הצבעה להחלפתו כהוראת בג"ץ, כדילמה של "אישיות דו-מהותית" הנקרעת בין הממלכתיות לבין המחויבות הפרטית-מפלגתית ● "אדלשטיין העדיף את היבטיו הפרטיים והמפלגתיים וגרם לפגיעה אנושה בדמוקרטיה"

יולי אדלשטיין בנאום התפטרותו מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יולי אדלשטיין בנאום התפטרותו מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת היוצא, ח"כ יולי אדלשטיין, חטף קיתונות של ביקורת על שהפר את צו בג"ץ, שעליו לכנס את הכנסת להצבעה על מינוי יו"ר כנסת קבוע. מנגד, היו מי שפיארו את "אומץ ליבו" והליכתו עם צו מצפונו נגד הפסיקה. כעת מתברר כי אדלשטיין לא ישלם מחיר על הפרת הוראת בית המשפט, והוא עוד צפוי להתמנות לשר בכיר בממשלת האחדות. 

ד"ר למשפטים אסף הראל, מרצה במרכז האקדמי פרס ומחבר הספר "גופים ונושאי משרה דו-מהותיים" ולשעבר עוזרו של היועמ"ש, מנתח את התנהגות אדלשטיין ואת הדילמות שעמדו בפניו. לדבריו, כיו"ר הכנסת פעל אדלשטיין כ"אישיות דו-מהותית" ונקרע בין שתי המהויות. מחד, כיו"ר מחויב לממלכתיות - ומאידך, לצד הפרטי-מפלגתי שלו.

דילמות אתיות וממלכתיות

לדברי ד"ר הראל, "שני הצמתים האלה חייבו את אדלשטיין, כאישיות דו-מהותית, לקבל הכרעות קשות ואתיות - מצפוניות וממלכתיות. ראשית, הוא נדרש להכריע בין שאיפותיו הפרטיות והמפלגתיות - להישאר יו"ר הכנסת ולמנוע מהרוב בה להצביע נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו - לבין חובותיו הממלכתיות והבטחת תפקודה התקין של הרשות המחוקקת".

והוא העדיף את האינטרסים הפרטיים-מפלגתיים על הממלכתיות.

"נכון. היות שכינוס המליאה תלוי בו, כולל טרפוד החלפתו כיו"ר, הוא קיבל הכרעה שהקריבה את מעמדו הממלכתי לטובת רצונותיו הפרטיים והמפלגתיים. בהמשך,  משבג"ץ הוציא נגדו צו לכינוס המליאה עד יום רביעי לדיון בהחלפתו, הוא ניצב שוב בצבת אינטרסים - בין הפרטיים-מפלגתיים לציבוריים".

ושוב הוא העדיף את מה שכינית ההיבט הפרטי-מפלגתי על הציבורי.

"הפעם הוא ניסה להימנע מהדילמה, ולכן הודיע על התפטרותו מתפקיד יו"ד הכנסת. אלא שהודעתו הדרמטית לא סייעה לו להיחלץ מחובתו לקיים את פסיקת בג"ץ ולכנס את המליאה. כי ההתפטרות נכנסה לתוקף רק בתום 48 שעות מההודעה. משעמד אדלשטיין על סירובו לכינוס המליאה, נדרש שוב בג"ץ לנושא, שהפעם שיגר לעברו ביקורת חריפה על החלטתו לא לקיים את פסיקת בג"ץ".

השקה בין שתי ישויות משפטיות

לשאלה מהו הדין, בעת התנגשות בין היבטיה הפרטיים והציבוריים של אישיות דו-מהותית, משיב הראל כי "על-פי רוב ניתן להבחין בנקל בין שתי הישויות המשפטיות של אישיות דו-מהותית - הפרטית והציבורית - ולהשית עליהן, בהתאמה, נורמות משפטיות מסוג אחר: בפועלו בספרה הציבורית, יחולו עליו חובות וזכויות הנגזרות מתפקידו הציבורי. ומנגד, בפועלו בספרה הפרטית יש לסווגו כאדם פרטי הזכאי לפעול על-פי מצפונו".

עם זאת, "הדילמות שניצבו בפני אדלשטיין מראות שלעתים מזומנות היבטיו הפרטיים של אדם המכהן בתפקיד ציבורי, מתמזגים עם היבטיו הציבוריים באופן קשה להפרדה; וכן עשויות להיווצר נקודות השקה בין שתי ישויותיו המשפטיות, ובעקבותיהן הוא נדרש לאזן את היבטיו הפרטיים והציבוריים. סיטואציה, שהיא מחויבת המציאות. מי שגורס כי אישיות דו-מהותית יכולה להקיף עצמה בחומות וירטואליות, בתקווה שיחצצו לגמרי בין פעולותיה השונות, יתבדה".

והראל מרחיב: "אנחנו חיים בעידן שבו נפרצו החומות בין 'פרטי' ל'ציבורי', ועלינו לאתר את הממשקים בין אנושיותה ומצפונה של אישיות דו-מהותית לחובות הנובעות ממעמדה הציבורי. עלינו לשרטט מרחב מסוים של פרטיות באוקיינוס הציבורי שבו היא פועלת. באותו מרחב, יש לאישיות גם 'משל עצמה' וגם 'משל הציבור'. מרחב זה יאפשר לאישיות הדו-מהותית לממש את מאווייה הפרטיים, כל עוד אין אינם פוגעים  באמון הציבור, בטוהר המידות או בתפקידה הציבורי. ההתחשבות בהיבטיה הפרטיים תיבחן בכל מקרה לגופו.

"כך, למשל, אין פסול בכך שחבר כנסת ישלב בעבודתו כמחוקק, לצד מאוויים המשרתים את מפלגתו, ולצד מאוויים המשרתים את צורכי הקואליציה שבה הוא חבר, גם מאוויים פרטיים, כגון: קידום חקיקה לטובת קהילת הלהט"בים שאליה הוא משתייך, או קידום חקיקה לטובת חולים במחלה שממנה סובל גם בן משפחתו. הואיל וחבר כנסת הוא חלק מהציבור, כמעט כל פעולה שלו תשפיע, במישרין או בעקיפין, על חייו הפרטיים".

אז איפה בכל זאת עובר הגבול?

"קו פרשת המים בין שילוב לגיטימי של היבטים פרטיים בעבודת החקיקה, לבין השתלטות עוינת של היבטים אלה, טמון בראש ובראשונה בהקפדה על חובת דיווח ושקיפות. חובות הדיווח והשקיפות הן האמצעי היעיל ביותר למנוע פגיעה בטוהר המידות, באמון הציבור ובתקינות העבודה הפרלמנטרית. לא בכדי, בהתאם לכללי האתיקה, חובה על חבר כנסת המצוי בניגוד עניינים להצהיר על כך מראש. חובה שקיימת גם במסגרת הדיונים בוועדות הכנסת וגם בדיונים במליאה.

"השקיפות תורמת לכנסת, המורכבת מחברי כנסת המייצגים אינטרסים מגוונים, להבהיר את ניגודי העניינים של חבר כנסת בודד. בנוסף, יש לבחון את טיבה ואופייה של טובת ההנאה שחבר הכנסת יקבל כתוצאה מהחקיקה. לא דומה טובת הנאה בכסף או בשווה-כסף, העלולה לגרום לחבר כנסת לחצות את הקווים מתחום האתיקה היישר אל התחום הפלילי, לטובת הנאה ערכית שהוא עשוי ליהנות ממנה, מעצם היותו חלק מקבוצה גדולה שתזכה לאותה טובת הנאה".

פגיעה אנושה בתפקיד הממלכתי

בוא נחזור לאדלשטיין. מהו לדעתך הדין באשר להחלטות שקיבל במסגרת הדילמות שניצבו לפתחו בשבוע שעבר?

הראל: "העובדה שאדלשטיין העדיף את היבטיו הפרטיים והמפלגתיים, הגם שהביאה למימוש צו מצפונו, פגעה פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובתפקידו הממלכתי. גם אם אדלשטיין חשב כאדם פרטי שפסיקת בג"ץ מוטעה, היה עליו, כיו"ר הכנסת, לכבד אותה, אפילו אם הדבר היה נעשה תחת מחאה. אילו עשה כך, היבטיו הפרטיים, המפלגתיים והציבוריים היו יוצאים נשכרים: מחד, בכיבוד החלטת בג"ץ הוא היה משדר מסר של ממלכתיות, שהרי אין אדם שנמצא מעל לחוק; מאידך, מחאתו הפומבית כלפי בג"ץ הייתה מובילה לשיח ציבורי בהתייחס לתבונת הפסיקה. יש להצטער שלא כך נהג כיו"ר. סירובו לכבד צו של בג"ץ, גם אם לא הסב נזק ממשי בפועל, פגע קשות בשלטון החוק".

ולמרות הביקורת, הראל מסכם כי "מעז יצא מתוק, שכן לאחר ששלוש מערכות בחירות, מיליארדי שקלים ומגפת קורונה לא הצליחו להשיב את הממלכתיות - דווקא המהלך הקיצוני של אדלשטיין, שהוביל לפשיטת רגל דמוקרטית, הביא את שני המנהיגים, בנימין נתניהו ובני גנץ, להתעשת ולהשיב את הממלכתיות על כנה". 

עוד כתבות

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים