גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכירים, אבל בעלי שליטה: הכירו את האנשים שנופלים בין הכסאות של תוכניות הפיצוי

הם בעלים של חברות קטנות, עצמאים אבל כאלה שמושכים שכר מהחברה שבבעלותם • 78 אלף איש שעונים להגדרה המשפטית הזו נאלצים לספוג הפסדים כבדים - אבל לא זוכים לשום הכרה • עכשיו הם מקימים איגוד מקצועי חדש ודורשים התייחסות

סניף סגור של פיצרייה קאסה דל פפה / צילום: איל יצהר, גלובס
סניף סגור של פיצרייה קאסה דל פפה / צילום: איל יצהר, גלובס

גיל וקנין הוא בעלים ומנכ"ל של חברת בייטק תקשורת, המפעילה את אתר התיירות והנופש hotels.co.il. עד לפני שבועיים הוא העסיק 17 עובדים, באתר ובמוקד ההזמנות הטלפוני של האתר, אך לפני 14 יום המציאות השתנתה מקצה לקצה ומבעלים של אתר פעיל ועמוס מצא את עצמו גיל עם עסק שומם, שמכניס אפס הכנסות ורק צובר חובות. בן לילה הוא נאלץ להוציא את כל עובדיו לחל"ת, ולבצע בעצמו את כל העבודה שנותרה - בעיקר ביטולי חופשות והחזרי כספים. זאת מבלי שיש לו יכולת למשוך שכר מהחברה, כי פשוט אין כסף.

וקנין, שהקים את בייטק תקשורת בשנת 1996 והוא עצמאי זה 30 שנה, אומר שלא חווה מצב כזה מעולם. "עברנו הרבה עליות ומורדות אך מעולם לא משבר בסדר גודל כזה", הוא אומר. מהר מאוד הוא הבין שלא רק שאין לו הכנסות, אין גם אף אחד שיפצה אותו. זאת משום שהוא שייך לקבוצה של עובדים-עצמאים, מעין בני כלאיים בשוק, שהם גם מעבידים וגם שכירים של עצמם - ובשם המקצועי: שכירים בעלי שליטה בחברת מעטים.

יו"ר איגוד שכירים בעלי שליטה, גיל וקנין / צילום: דיתי אמאר

ביום שני פורסמה תוכנית הסיוע התקדימית (תלוי את מי שואלים) לעסקים במשק, הכוללת חבילת סיוע בהיקף 80 מיליארד שקל. אז מי לא מוזכר בתוכנית הזאת כלל? התשובה היא וקנין וקבוצת בעלי השליטה השכירים שהוא משתייך אליה. "אנחנו השקופים האמיתיים", אומר וקנין. "לאור העובדה שמלונות בארץ נסגרו ויצאו תקנות שמנעו מאיתנו למכור חבילות נוספות, נאלצתי לשלוח את כל עובדיהם לחל"ת. על פי חוק, אף שאני שכיר בחברה שלי, אני עצמאי ולכן לא זכאי לחל"ת, כי אני בעל שליטה בחברת מעטים. במצב החדש שנוצר, בתוספת העובדה שאין לי הכנסות ושחלק מההכנסות שמגיעות לי לא משולמות לנו לאור המצב במשק - העסק נכנס למערבולת".

כמה ימים אל תוך המשבר פתח וקנין קבוצת פייסבוק וקבוצת ווטסאפ לאנשים במצבו וגילה מהר מאוד שהוא לא לבד. "בארץ יש 78 אלף חברות דומות לשלי, ששולטים בהן בעלי שליטה שכירים, שמוציאים משכורת לעצמם. החברות שלי ושל בעלי השליטה האחרים מייצרות כ-1.5 מיליון מקומות עבודה, ובכל זאת מתעלמים מאיתנו לאורך כל המשבר. דיברו על פיצוי לחברות עד מחזור של 300 אלף שקל ואצלנו החברות מגלגלות מחזורים של פי עשרה ואף יותר, אז אנחנו לא זכאים למענק, לא זכאים לדמי אבטלה, אבל אפשר לחלוב אותנו במסים. המשק כולו נערך לשעת חירום, השיח על ההטבות והסיוע לחברות ולשכירים נמצא מראשית המשבר על השולחן אך קבוצה אחת ממשיכה להישכח - אנחנו".

על הרקע הזה, ובעקבות משבר הקורונה בלבד, הקים וקנין איגוד חדש - איגוד בעלי שליטה שכירים. תוך שבוע ימים הצטרפו לאיגוד מעל 540 בעלי מניות שכירים, וכל יום מצטרפים עוד ועוד חברים לאיגוד. בין בעלי החברות הללו ניתן למנות את רשת הפיצריות המוכרת "קאסה דל פפה", הקיימת בארץ זה 47 שנה ומונה כ-20 זכיינים. בעל הרשת, רונן לוי, אומר, כי "פיצריות בערים מרכזיות נסגרו לקבלת קהל פרונטלי וממשיכות לעבוד במשלוחים בלבד. אמנם למראית עין נראה שיש משלוחים רבים, אך בפועל ישנה ירידה של 50% במשלוחים, וההערכה היא שהלקוחות פוחדים להזמין משלוח מחשש להידבקות וגם קיים פחד כלכלי - וכל זאת כשמדובר במוצר עממי וזול".

לדבריו, "מפעל הייצור של הרשת עבר לעבודה מצומצמת, 80% מעובדי המפעל הוצאו לחל"ת, וכל זה לפני חג הפסח, תקופה שבה אנו חווים עלייה במכירות. בנוסף, עקב המצב חברות גדולות במשק ביטלו אשראי לזכיינים".

משבר הקורונה יחוויר לעומת המשבר החברתי

גם עמית בר, בעלי "קפה שני" בנשר, המעסיק בימים רגילים 22 עובדים, שלח את כל עובדיו לחל"ת. בר אומר ל"גלובס", כי "עד סוף חודש אפריל נחווה הפסד הכנסה של למעלה מ-600 אלף שקל. את כל התשלומים לכל המוסדות, הלוואות והתחייבויות נאלצנו להפסיק בשלב זה. אנחנו זקוקים לחמצן מהמדינה. לא הלוואות ולא דחיות, פשוט כסף מזומן, אחרת פשוט לא נוכל לשרוד, ניאלץ להפסיק את הפעילות ולשלוח למעלה מ-22 משפחות לאבטלה".

בין בעלי החברות נוספים שהצטרפו לאיגוד גם תיקי אדיסון, בעלת "אדיסון הפקות איכות ניהול אירועים בע"מ" - חברה המתמחה בהפקה של שוקי איכרים ומזון, ירידי אמנים ואספנות ברחבי הארץ, ופועלת זה 18 שנה. אדיסון מעסיקה כ-25 עובדים, שכולם הוצאו לחל"ת מתחילת המשבר. "אני מקבלת תלוש משכורת, משלמת מסים וביטוח לאומי מיום הקמת העסק, ועל אף כל זאת אינני זכאית לקבל דמי אבטלה", אומרת אדיסון. "פעלתי לפי הנחיות משרד הבריאות והממשלה וסגרתי את העסק. לא ייתכן מצב שבו אנו בעלי חברות המעסיקים עשרות עובדים ומשלמים מסים לא נהיה זכאים לקבלת פיצוי, מענק או דמי אבטלה".

תיקי אדיסון, בעלת חברת הפקות / צילום: ענת לבנשטיין

יחד איתם חברה באיגוד גם לודמילה למברסקי, בעלת חברת "דובשנית גן ילדים בע"מ", המפעילה גנים פרטיים בצפון. למברסקי: "העסק קיים כבר 11 שנה, וכיום יש בגנים שלי כ-100 ילדים. סגרו אותנו ביום אחד, ללא הכנה. אני חייבת להחזיר להורים תשלום עבור חצי חודש מרץ, ולשלם לעובדות. אני על סף קריסה. אם הגן ייסגר ל-100 ילדים לא יהיה לאן לחזור אחרי כל הבלגן הזה, 100 אימהות לא ייצאו לעבודה ול-20 עובדות לא תהיה פרנסה".

שירלי דן, הנדסאית אדריכלות ובעלת סטודיו לאדריכלות ועיצוב, שאף היא הצטרפה לאיגוד, מספרת כי "הפגיעה קשה מאוד עבורנו. עבודה חדשה כרגע לא נכנסת, פרויקטים לא מתקדמים, היתרי בנייה לא יוצאים, כסף לא נכנס, אבל ההוצאות הקבועות לא משתנות. זה מצב מלחיץ ומפחיד".

עו"ד שלומי הלוי למשל הוא בעלים של משרד בוטיק בתחום המנהלי, מסחרי ואזרחי ב-14 השנה האחרונות. "מעולם לא נזקקתי להלוואות מהמדינה ולא קיבלתי מענק כלשהו מהמדינה במשך כלל שנות פעילות משרדי", אומר הלוי. "אני משלם את כל המסים למדינה וכל היטל, ולמרות זאת, אין לי כל רשת ביטחון למעט חסכונות שמתאדים מיום ליום. משבר הקורונה עשוי להחוויר לעומת המשבר החברתי שמתעצם ככדור שלג ומגדיל את הפערים בין אנשים ועסקים שאין להם פתרון לבין אחרים. די לאפליה המקוממת".

"חוץ מאמפתיה אני לא מקבל כלום"

את חברי האיגוד החדש - חברות ורשתות גדולות מאוד לצד חברות קטנות - מאחדת טענה מרכזית אחת: המדינה שכחה מאיתנו, והגיע הזמן שנפסיק להיות שקופים. "במשך שנים רשויות המס עיוותו את זכויותינו - אנו לא זכאים לזכויות עצמאיים וכן לא לשכירים, אבל במצב החירום הקיים אנו דורשים הכרה ופתרון", אומר וקנין.

אתמול הצטרפו בעלי השליטה השכירים להפגנת אלפי העצמאים שעלתה ברכבים לירושלים, אבל בניגוד לעצמאים האחרים הם לא קיבלו כל מענה. אפילו לא כזה שהם יכולים לומר עליו שהוא "לא מספיק". וקנין: "שוחחתי עם משרד ראש הממשלה ועם העוזר של שר האוצר כחלון וכולם אומרים לי אתם צודקים, אבל אף אחד לא נותן פתרון, אף אחד לא מקצה שקל לטובת בעלי שליטה שכירים, אנחנו לא מוזכרים בשום תוכנית ובשום מקום. כולנו ללא שכר היום, מפרנסים משפחות, מתמוטטים כלכלית. מלונות שחייבים לי כסף מבטלים צ’קים, כי נתנו להם הקלות בצ’קים חוזרים ולא יפעילו נגדם סנקציות. הם אומרים לי 'אין לי כסף', אבל מה לי יש? את ההוצאות שלי אני ממשיך לשלם, שכירות על המשרד, הוצאות שרתים ואתר, הוצאות תקשורת, והמדינה עדיין מבקשת ממני ארנונה ומסים על שילוט. אומרים לנו ‘נראה. ננסה לעזור’. מה זה ננסה לעזור? חוץ מאמפתיה אני לא מקבל כלום".

עד 2004 עוד היו לשכירים בעלי שליטה כמה זכויות, ובין היתר הם היו זכאים לדמי אבטלה, אך בעקבות תיקון לחוק הביטוח הלאומי, לפיו בעל מניות בחברת מעטים המועסק בחברה או בעל שליטה המועסק בה לא יוכר כעובד שכיר בחברה, הן לעניין דמי ביטוח והן לעניין זכאות לגמלאות - הם איבדו את זכאותם.

וקנין מבטיח כעת שהאיגוד החדש, שגדל מדי יום, לא ינוח עד שהמדינה תספור גם את השכירים בעלי השליטה ותעניק להם זכויות המגיעות להם.

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה