גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: שיעור באדיבות הקורונה בפדרליזם אמריקאי

"הם עושים את זה כדי לפגוע בנשיא": איך עובד המתח היוצר בין הנשיא ל-50 המושלים ● ומדוע רפובליקאים להוטים פחות מדמוקרטים להטיל סגר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עומד לנאום על סכנות נגיף הקורונה / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עומד לנאום על סכנות נגיף הקורונה / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

סמוך ל-3 לפנות בוקר שעון ישראל, התפשטותו של נגיף הקורונה בארה"ב רשמה עוד ציון דרך דרמטי: 215,000 מקרים ידועים של הידבקות, יותר מאשר באיטליה ובספרד גם יחד.

מאתמול (ד'), מספר המקרים הידועים במדינת ניו יורק גדול מאלה המדווחים בכל סין, והוא מייצג כמעט 40% של כל המקרים בארה"ב.

על פי המודלים המתמטיים המקובלים על ממשל טראמפ, המגפה תגיע אל שיאה רק בעוד "שבועיים-שלושה". אם תימשך מגמת ההכפלה של המספרים אחת לשלושה ימים, אפשר שנראה שבעה מיליון מקרים לפני שהעקומה תתחיל להשתטח ולרדת. אבל, כפי שמדעני הממשל חוזרים ומטעימים, "המודלים מייצגים את ההנחות המוזנות אליהם". התמדה בהחלת אמצעי שיכוך, או החמרתם, יכולה להוריד את המספרים, כולל המספר החזוי של מתים (בין 100,000 ל-240,000 "לכל הפחות").

"תחזית: 100 אלף עד 240 אלף מתים", מכריז עיתון במדינת מינסוטה / צילום: צילום מסך

תחושת החומרה גברה אתמול אחה"צ, כאשר מושל פלורידה ויתר על הסתייגויותיו, והודיע על סגר בכל רחבי המדינה, השלישית במניין אוכלוסייה בארה"ב. המושל, רון דסאנטיס, איש האגף הימני של המפלגה הרפובליקנית, היה אחרון מושלי המדינות הגדולות שהשהה את אופציית הסגר. הימים האחרונים הראו שמסלול העקומה בפלורידה מתחדד. אף כי המספר קטן בהרבה מזה של ניו יורק, הוא מייצג 11% מסך כל הנבדקים.

"סגור את המדינה", קוראת הכותרת בעיתון בעיר טאמפה למושל פלורידה, רון דסאנטיס / צילום: צילום מסך

טקסס מניחה לרשויות המקומיות להחליט

רק חמש מדינות קטנות-אוכלוסין עדיין לא הטילו כל סגר. באחת מהן, ארקאנסו, ב"דרום העמוק" של ארה"ב, ההידבקות הראשונה נרשמה ב-11 במרץ. אתמול עמד מספר הנדבקים על 584, עלייה כה תלולה עד שהעקומה מזכירה קו אנכי.

שמונה מדינות הטילו סגר "חלקי", בהן טקסס ופנסילווניה. פירוש החלקיות הוא גאוגרפי, היינו הסגר מלא במספר מוגדר של מחוזות.

טקסס היא השנייה במניין אוכלוסייה בארה"ב. המושל שלה, גרג אבוט, קרא השבוע לתושבים "לצמצם עד מינימום את מגעם עם אנשים מחוץ לבתיהם", אבל הוא אינו מוכן להוציא הוראה גורפת על מה שהוא קורא "הימנעות מיציאה מן הבית בכל הנסיבות". למען האמת, הוראה כזאת אינה קיימת גם ברוב המדינות המתכננות להעניש בחומרה מי שיימצאו מחוץ לבית "בלי סיבה טובה".

המושל אבוט החליט להניח לרשויות המקומיות, בין אם הן ערים גדולות (דאלאס, יוסטון, אוסטין) ובין אם הן מועצות של אזורים כפריים, לעצב בעצמן את כללי ההתנהגות. הוא אמר שיסמוך את ידיו ב"התלהבות" על צעדים מחמירים, אבל לא ינקוט אותם ביוזמתו.

הגישה הזו מעניינת, מפני שהיא מייצגת לא רק השקפה מעשית, אלא גם השקפת עולם. אבוט הוא איש המפלגה הרפובליקנית, המאמינה באופן מסורתי בהאצלת סמכויות מרבית לדרגי השלטון הנמוכים ביותר. לפחות בחצי המאה האחרונה, הרפובליקנים הם נושאי הדגל של "הממשלה הקטנה", המקדשת את האוטונומיה של היחיד.

"הם עושים את זה כדי לפגוע בנשיא"

השבועות האחרונים העמידו רפובליקנים מול דמוקרטים לא רק בדרג הארצי, בוושינגטון הבירה, אלא גם בדרגים מקומיים. רפובליקנים נטו מלכתחילה להמעיט מחומרת האיום הנשקף מנגיף הקורונה. זה קרה גם בהשראת הכרזותיו האופטימיות עד כדי קלות דעת של הנשיא טראמפ. אבל בעוד שטראמפ נסוג מן האופטימיות הזו במרוצת הזמן, ביטוייה בשורה של מדינות מוסיפים להיות ניכרים.

למשל, עיתוני קונטיקט, מדינה קטנה הגובלת בניו יורק, דיווחו השבוע בהרחבה על "שסע מפלגתי" בעניין הטיפול בקורונה. יושב ראש של סניף המפלגה הרפובליקנית בעיר סטאמפורד צוטט: "אני מאמין כי הם עושים את זה כדי לפגוע בנשיא, ולפגוע בארצנו, שזה שיגעון". "הם" הם הדמוקרטים.

קונטיקט הוזהרה בסוף השבוע שעבר, כי היא מתקרבת אל "גאות" של מקרי Covid-19, וביום א' השבוע בלבד נרשמה עלייה של 31% בהידבקויות המדווחות. המספר של הבוקר מראה, כי מאז הייתה עלייה נוספת של 78%. מספר הנבדקים הוא עדיין קטן מאוד, 16,600, אבל שיעור התוצאות החיוביות הוא גדול מאוד, 21%.

העלייה בקונטיקט מיוחסת במידה רבה לקירבתה לניו יורק. ניו יורקים בעלי אמצעים מחזיקים בתי קיט בקונטיקט, ורבים מהם העדיפו לעזוב את הכרך הגדול בשבועיים האחרונים לטובת בתי הקיט.

הבריחה מניו יורק משפיעה על נתונים באזורים סמוכים אחרים. למשל, אתמול דווח כי בעיירה קטנה בלונג איילנד, מזרחה מן העיר ניו יורק, ששמה סאות'ולד (Southold) נרשמה הצפיפות הגדולה ביותר באמריקה של נדבקים: 6.4 לכל אלף. בעיר ניו יורק היחס הוא 5.2 לכל אלף.

האם הנשיא מפלה מדינות רפובליקניות לטובה?

המלחמה נגד הקורונה מספקת לכולנו שיעור מאלף במהות הפדרליזם האמריקאי. הנשיא אמנם מתואר, לא בלי צדק, כמנהיג הפוליטי רב הכוח ביותר עלי אדמות - אבל אנחנו חוזרים ומגלים מה רבות הסמכויות שהחוקה, החוק והמסורת מאצילים על 50 המדינות. מושליהן אמנם מצפים לעזרה מסיבית של הממשלה הפדרלית, אבל הם מתנגדים, מי בגלוי ומי בדיסקרטיות, לכל ניסיון פדרלי להגיד להם מה לעשות.

החיכוכים בין הנשיא למושלים נעשו אובייקט קבוע של סקרנות ושל השתאות. בשני מקרים בולטים, איבת הנשיא למושלים שלא היו "אסירי תודה מספיק", בלשונו, קיבלה ביטויים וולגריים, כפי שחזרנו וכתבנו בימים האחרונים.

מדינות ארה"ב מתחלקות כמעט שווה בשווה בין שתי המפלגות: 26 רפובליקניות, 24 דמוקרטיות (המספרים האלה מבטאים את זיקתם המפלגתית של המושלים; אבל בכל אחת המדינות יש גם בתי מחוקקים רבי כוח, הנמצאים לא פעם באופוזיציה למושל). יותר אמריקאים חיים ב"מדינות הכחולות", הדמוקרטיות, מאשר ב"מדינות האדומות", הרפובליקניות. מעשר המדינות המאוכלסות ביותר, שש הן דמוקרטיות.

יש ראיות כלשהן, אם גם לא חד משמעיות, שהבית הלבן הפגין יתר היענות לבקשות של מושלים רפובליקניים. ה'וושינגטון פוסט' סיפר אתמול על מקרים שבהם מדינות רפובליקניות קיבלו משלוחים של ציוד רפואי, שהן כלל לא ביקשו, או לא ביקשו בהיקף הזה. לעומת זאת, חלק מן המדינות הדמוקרטיות קיבלו רק חלק זעיר ממבוקשן. אבל כנגד זה יש גם דוגמאות של שיתוף פעולה נאות עם דמוקרטים.

לבביות עוינת בין שניים מקווינס

מערכת היחסים המעניינת ביותר היא זו שבין שני הניו יורקים, שניהם ילידי רובע קווינס: הנשיא טראמפ ומושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו. אכה, הנשיא חדל להיות תושב ניו יורק בשנה שעברה, כאשר עקר רשמית לפלורידה.

בין שני היריבים האלה השתררה לבביות מסוימת, שזורה בתלונות ובעקיצות. קואומו מתלונן כמעט מדי יום ביומו על קוצר ידו של הממשל במילוי צרכיה של המדינה בציוד רפואי, בייחוד מכונות הנשמה. הנשיא נזהר שלא להכריז מלחמה גלויה על קואומו, אבל רומז שהמושל הוותיק מבקש "יותר מדיי", או שהוא התחיל לפעול "באיחור", טענה משונה בהתחשב בזה שהנשיא עצמו הכחיש את חומרת המשבר עד שלהי פברואר.

הנשיא עומד על דעתו שיש די ציוד במחסני הממשלה, והיא נמנעת מחלוקתו המלאה למדינות הנצרכות כדי שתוכל להגיב על צרכים מיידיים בימים הבאים.

אבל ה'ניו יורק טיימס' מדווח הבוקר כי "מאגר אספקת החירום של ציוד רפואי כמעט ריק", תוצאה של כישלון בתחזוקה. לפי העיתון, הממשלה הניחה לחוזה עם חברת תחזוקה לפקוע בקיץ שעבר. חוזה חדש נחתם רק בינואר, כאשר משבר הקורונה צבר תנופה גלובלית. לפי העיתון, אלפי מכונות הנשמה במחסני הממשלה אינן תיפעוליות. לפי שעה אין תגובה רשמית על הדיווח הזה.

הנה נתוני התפשטותה של המגיפה, נכון לחצות שעון וושינגטון, 6 בבוקר בישראל:

מספר הנדבקים הידועים על אדמת ארה"ב: קצת יותר מ-215,000, עלייה של 26,000 ויותר בתוך 24 שעות.

מספר המתים: 5,110, עלייה של 1,049 בתוך 24 שעות.

מספר המחלימים: 8,878.

המדינות הפגועות ביותר:

ניו יורק - 83,901 נדבקים ידועים, עלייה של 7,900 ויותר בתוך 24 שעות; מספר המתים 2,219, עלייה של 505

ניו ג'רזי - 22,255 נדבקים, עלייה של 3,559; 355 מתים, 88+

קליפורניה - 9,807 נדבקים, 1,303+; 210 מתים, 30+

מישיגן - 9,334 נדבקים, 1,719+; 337 מתים, 78+

פלורידה - 7,773 נדבקים, 1,032+; 101 מתים, 16+

מסצ'וסטס - 7,738 נדבקים, 1,118+; 122 מתים, 33+

אילינוי - 6,980 נדבקים, 986+; 141 מתים, 42+

לואיזיאנה - 6,424 נדבקים, 1,187+; 273 מתים, 34+

שימו לב למישיגן וללואיזיאנה, שבהן נרשם בימים האחרונים הגידול היחסי המהיר ביותר. בשתיהן הוא נובע מן העיר הגדולה ביותר בכל מדינה: דטרויט במישיגן וניו אורלינס בלואיזיאנה.

ב-28 מ-50 המדינות יש לפחות אלף מקרי הידבקויות. בעשר מדינות יש יותר ממאה מתים.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

כרזת ''הצרעה הירוקה'' של ברוס לי. דיאלוגים שנונים מסרטי קונג פו / צילום: Reuters, ARCHIVIO GBB / CONTRASTO

על הספר החדש של טרנטינו וההערצה שלו לאלימות פרועה

הבמאי האמריקאי האייקוני קוונטין טרנטינו, הוציא לאחרונה ממואר בו הוא מדביק את הקורא בתשוקתו לקולנוע ולתרבות הפופ של שנות ה-70 שמלווה אותו מגיל צעיר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

דיווח בלבנון: חוסל בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי