גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בישראל מתווכחים האם לסייע להייטק, בגרמניה נותנים 18 מיליארד אירו

עוד לפני המשבר, בממשלת גרמניה החליטו להזרים לתעשיית ההייטק מיליארדי דולרים כדי לדחוף אותה קדימה • כעת הם מגדילים את סכום הסיוע, ורוצים להפוך את המשבר להזדמנות • תומאס יארצומבק, חבר הבונדסטאג: "צריך לאזן בין מהירות לביורוקרטיה, זה מאתגר"

קנצרית גרמניה אנגלה מרקל, עם רובוט באוניברסיטת דרמשטאדט / צילום: RALPH ORLOWSKI, רויטרס
קנצרית גרמניה אנגלה מרקל, עם רובוט באוניברסיטת דרמשטאדט / צילום: RALPH ORLOWSKI, רויטרס

בזמן שבישראל ממשיכים להתווכח על הלגיטימיות והצורך בסיוע ממשלתי, בגרמניה מציפים את האקוסיסטם בכסף, ולא שוכחים להסתכל קדימה, הרחק אל העתיד. כך עולה מראיון ל"גלובס" שהעניק תומאס יארצומבק, חבר הבונדסטאג מטעם מפלגת השלטון הנוצרית דמוקרטית (CDU) ומדברים שנשא בכנס מקוון שקיימו בחודש שעבר עמותת סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC) יחד עם ארגון "רשת המנהיגות האירופית" (ELNET) על אתגרי ההתמודדות של ההייטק עם משבר הקורונה.

בכנס השתתפו חברי פרלמנט ואנשי ממשל בכירים מאירופה והאיחוד האירופי, שגרירים אירופאיים בישראל ובכירים בתעשיות הטכנולוגיה בארץ ובחו"ל, בעיקר מגרמניה, פולין וישראל. לצד יארצומבק דיברו גם מנכ"ל SNC יוג'ין קנדל, ונציגים של ארבעה סטארטאפים ישראליים שטכנולוגיות שפיתחו רלוונטיות למאבק בקורונה.

תומאס יארצומבק  / צילום: Tobias Koch

בגרמניה, מסתבר, הסיוע המיוחד להתמודדות האקוסיסטם המקומי עם המשבר עומד על 2 מיליארד אירו. לדברי יארצומבק, סכום זה, בערבויות ובמזומן, היה מתוכנן להגיע אל החברות כבר באפריל, אבל בעקבות חילוקי דעות בין הרשויות באשר לזהות הגוף שישלם בפועל את הכסף לחברות, הוא החל לזרום רק בתחילת מאי. בדומה למתרחש בישראל, גם בגרמניה טענו גורמים באקוסיסטם המקומי כי החברות בשטח תלויות באוויר ולא ברור להן כיצד יחולק הכסף ולמי.

אלא שתוספת הקורונה היא בעצמה תגבורת לתגבורות משמעותיות עוד יותר שכבר מזרימות או רוקחות הרשויות במדינה, בלי קשר לקורונה. סך הכל, כך מסתמן, יוזרמו להייטק הגרמני בתקופה הקרובה 18 מיליארד אירו.

סכום זה לדברי יארצומבק, יהיה מורכב מ-4 מיליארד אירו שכבר הוזרמו לאחרונה, 4 מיליארד נוספים שבדרך, ומתוכנית חדשה בהיקף של כ-10 מיליארד אירו שנועדה להשקעות בחברות בוגרות יותר (לייט סטייג'). סכום זה של 10 מיליארד, לדברי יארצומבק, כולל 2 מיליארד אירו של תוספת תקציב בעקבות הקורונה. כלי ההשקעה הראשון שיושק במסגרת זו הוא מנגנון מימון תואם (מאצ'ינג) שיאפשר מימון ממשלתי של עד 70% משיעור המימון הפרטי, ועבור סטארטאפים קטנים - עד 90%.

מימון זריז יותר: אג"ח להמרה

בגרמניה, הסביר, פועלים ארבעה מסלולי השקעה ציבוריים. שניים מהמכשירים הללו הם עקיפים - ומבצעים למשל השקעה בקרנות הון סיכון המשקיעות בקרנות הון סיכון אחרות (Funds of funds). במסלול זה קרנות ההון סיכון הגרמניות מקבלות תוספת של עד 25% מימון. איתו, לדברי יארצומבק, "הן יכולות לעשות מה שהן רוצות". שני מכשירים נוספים נועדו להשקעות ישירות: אחד במסלול לסטארטאפים בשלבי סיד עד A, והשני מסלול שמשקיע בחברות בשלבי A עד B. לצד תוכניות אלה פועלות לדבריו גם כמה תוכניות של מאות מיליוני אירו לעשר שנים.

חלק מתוספת זו יגיע, לדבריו, "למספר גבוה של סטארטאפים קטנים שלא בהכרח יכולים להתממן על ידי קרן הון סיכון. במקום זאת הם יתממנו דרך איגרות חוב להמרה". השימוש בכלי זה, שמאפשר להמיר איגרות חוב במניות בהמשך, הוא מסביר, נועד כדי "לאפשר להעביר לחברות את הכסף במהירות בלי הטרחה הכרוכה בביצוע הערכות שווי".

מהירות התגובה חשובה מאוד, הוא קובע, גם בלי לוותר על הביורוקרטיה. "זהו תמיד אתגר לאזן בין השניים, אבל אנחנו משתמשים בהרבה רעיונות וקונספטים קיימים ושכבר יש לנו ניסיון טוב איתם בתוך הממשלה".

"המהירות חשובה במצב משבר", הוא אומר, "לכן בתוכנית הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בעקבות הקורונה עוברים יומיים בלבד בין הגשת הבקשה לאישורה".

זינוק בגיוסי ההייטק בגרמניה

"יש לנו פער למלא פה", הוא מסביר את הרציונל הכללי מאחורי שלל תוכניות הסיוע, "יש בגרמניה חברות מוצלחות, שני חדי קרן אף גייסו בשנה שעברה כחצי מיליארד אירו כל אחד. אלא שברוב סיבובי הגיוס הללו רוב ההון מגיע מחו"ל, אבל אנחנו רוצים למשוך גם את חברות הביטוח להשקיע בגרמניה. לפני כמה שבועות גיליתי שחברות ביטוח גרמניות משקיעות בסטארטאפים ישראלים. זו אמנם מחמאה לכלכלה שלכם, אבל אנחנו רוצים שהם ישקיעו גם בסטארטאפים גרמניים".

לדברי יארצומבק, "האקוסיסטם הגרמני התפתח בשנים האחרונות בזכות המון מעורבות ממשלתית. אנחנו משקיעים משותפים בקרנות ובסטארטאפים רבים. עד לפני כמה שנים גודל הקרנות לא עבר את המקסימום של 100 מיליון אירו ועתה קרנות ראשונות מתקרבות כבר למיליארד אירו. זה חשוב מאוד עבורנו, משום שאנו לא מעוניינים להיות תלויים בכסף זר בשביל חברות הצמיחה שלנו", אמר יארצומבק.

כמו בישראל, בעשור שחלף גם האקוסיסטם הגרמני גדל במהירות. בזכות זינוק בהיקף ההשקעות בישראל נשמר הפער מול האקוסיסטם הגרמני, אך מספר העסקאות הנומינלי בגרמניה עקף את מספר העסקאות שנעשו בישראל. על פי דוח של פירמת ארנסט יאנג (EY), סך הגיוסים באקוסיסטם הגרמני זינק ב-36% בין 2018 ל-2019, מכ-4.6 מיליארד דולר לכ-6.2 מיליארד דולר. מספר העסקאות עלה בשיעור מתון יותר מ-621 ל-704 - גידול של 13%.

בישראל לעומת זאת, על פי דוח של חברת המחקר IVC ופירמת עוה"ד ZAG-S&W (זיסמן, אהרוני, גייר ושות'), הסתכמו הגיוסים ב-2019 בכ-8.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת 2018 עם כ-6.35 מיליארד דולר. בתקופה זו ירד גם מספר העסקאות בישראל - מ-532 ל-522. אם ממירים את היקף ההשקעות בגרמניה על בסיס השער הממוצע בין האירו לדולר (1.12), היקף ההשקעות בגרמניה בשנה שעברה נמוך ב-25% מהיקף ההשקעות בישראל.

יארצומבק השווה בדבריו בכנס בין האקוסיסטם הישראלי לזה הגרמני ואמר כי בגרמניה "היתה לנו 'התחלה קרה' בכל הנוגע לדיגיטליזציה, והרבה אנשים הסתכלו על ישראל כאומת סטארטאפ שקורים בה הרבה דברים אונליין. אולי זו אחת החולשות של הכלכלה הגרמנית, שאנחנו לא בחזית בכל הנוגע לדיגיטל. אבל עכשיו בין לילה אנשים התחילו להשתמש בשיחות וידאו במערכות לימוד מרחוק וכיוצא באלה. אז עכשיו אנחנו מתחילים לפעול מהר מאוד. בכל מה שנוגע לבריאות, למשל, אנחנו לא עוסקים רק בכל מה שקושר באפליקציות מעקב, אלא למשל חוקקנו חוק שמאפשר התייעצות עם רופא באמצעות וידאו. ביום אחד במהלך חודש מארס נרשמו כ-50 אלף התייעצויות עם רופאים.

"אני בטוח שרבים מכם רואים כבר את המוקדים החמים שיש לנו במקומות כמו ברלין, מינכן, המבורג, וריינלנד", הוסיף יארצומבק. 

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית