"בסופו של דבר המשבר הזה לא כזה נורא, ואנשים מבינים שעוד חצי שנה-שנה כבר נהיה אחריו, וכמו שהשוק עשה אובר שוט למטה, כך גם קורה למעלה", כך אמר היום אלון גלזר, סמנכ"ל לידר שוקי הון, בהתייחסות למצב השוק.

לדבריו, "צריך להבין שמשבר זו גם הזדמנות ולראות איזה חברות טובות ואיזו פחות. כבר למדנו במשבר כמה גדול הכוח של חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב, אבל עוד יש הרבה סקטורים כמו בנקים ונדל"ן, שעדיין משקפים משבר".

גת מגידו, מנהלת השקעות ראשית בפסגות קופות גמל ופנסיה, התייחסה לפערים בין נתוני הכלכלה הריאלית לשווקים הפיננסיים, ואמרה כי "זו השאלה הנשאלת ביותר בימים אלה. יש לכך שתי סיבות מרכזיות - אחת היא שהשווקים צופים פני עתיד, ובהתאם, ראינו את הירידות מתחילות כשציפו לגרוע מכל, ועכשיו השווקים עוסקים בתימחור ההתאוששות. נוסף לכך, המשקיעים גם מבינים שאנחנו בעולמות של ריבית אפסית לעוד הרבה זמן, מה שמייצר, כמו בשנים האחרונות, חיפוש אחר אלטרנטיבות. המשמעות של המכפילים הגבוהים בשוק המניות היא שבגלל אותן ריביות נמוכות, המשקיעים מוכנים לשלם גבוה עבור המניות".

עוד הוסיפה מגידו, כי "בגלל שחברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב כל כך התחזקו באירוע הקורונה, השוק הגיע לצומת בה הוא נדרש לבחור אם לתמחר התאוששות בסקטורים חבוטים כמו נדל"ן ובנקים, וראינו עליות משמעותיות בכל מה שהיה חבוט, אבל עדיין יש עוד בשר בשוק. כל עוד מניות הטכנולוגיה גוזרות את השוויים הגבוהים שלהן, מתחתיהן יש כלכלה ריאלית, לכן הפער ביניהן לבין יתר השוק לא יכול היה להמשיך להיפתח, ובינתיים רואים אותו נסגר".

לגבי מניות הבנקים והנדל"ן המניב בשוק המקומי גלזר אמר, כי "יש סימן שאלה גדול בנדל"ן - האם נראה שינוי בשוק העבודה וחוסר הוודאות לגבי הנדל"ן המסחרי, אבל צריך לזכור שהמניות שם נהנו מהרבה שנים של עליות. אנשים ימשיכו לקנות בקניונים ולשבת במשרדים, והמחירים משקפים מה שצריך לקרות".

אלון גלזר, סמנכ"ל שוקי הון, לידר  / צילום: איל יצהר, גלובס

לגבי הבנקים הוא הוסיף, כי "הם תיקנו הכי פחות מסוף חודש מרץ, ויחד עם הנדל"ן לא עשו את התיקון שלהם למעלה, אבל בסך הכול אני חושב שהבנקים במצב בסדר. במשברים של 2008 ו-2002 ראינו שנה-שנתיים של הפרשות גבוהות, ואני לא חושב שנראה הרבה יותר מזה במשבר הנוכחי. הבנקים הם עדיין עסק מאוד חזק, עם יחסי הלימות הון הרבה יותר טובים מאשר בעבר, והם צריכים להצטרף לגל העליות שראינו".

גם גלזר וגם מגידו העריכו כי למרות היתרונות שגילו ארגונים רבים בעבודה מהבית, הרוב הגדול של העובדים יחזור לעבוד במשרד.

לדברי מגידו, "גם באסון התאומים (11.9) הספידו את שוק המשרדים בארה"ב ובניו יורק, וטענו שעובדים לא ירצו לשבת בבנייני משרדים, ואחרי שנתיים שכחו מזה. בסופו של דבר, ברוב מקומות העבודה השינוי יסתכם ביום או יומיים בשבוע של עבודה מהבית לעובדים שזה יכול לעזור להם".

גלזר הוסיף, כי "במהלך משבר הקורונה היינו בתקפה בה היינו מאוד מחויבים לעבוד, וגם לא היה מה לעשות בחוץ. אבל בסוף כולם יבינו שהצורך של האדם ושל החברה ישאיר את רובנו בעבודה במקום משותף".

השניים התייחסו בפאנל גם לעולם התעופה והתיירות, ועתידה של אל על בעקבות המשבר.

לדברי מגידו, "באינתיפדה, כשלא הגיעו לפה תיירים אבל עדיין אנשים יצאו לחו"ל, ראינו שההתאוששות של עולם התיירות מהמשבר לוקחת שנתיים-שלוש. הבעיה כיום של חברות התעופה היא שהן מבזבזות כסף בכל יום שעובר, והן בסוף שרשרת המזון, כי יש הרבה חוסר וודאות לגבי המצב".

גלזר הוסיף, כי "ענף התעופה הוא אחד מענפי הפעילות היותר ממונפים, ונראה שייקח עוד זמן עד שאנשים יחזרו לטוס. אל על היא חברה בעייתית בלי קשר למשבר. זו חברה שלא עובדת יום אחד בשבוע, ועם עלויות מאוד גבוהות של עובדים, ולכן תקופה כזו היא מאוד קשה עבורה. יש פה הרבה בעיות, ומאוד יכול להיות שבסוף המדינה תיקח אותה לידיה".

השניים התייחסו גם להזדמנויות שנוצרו בשווקים.

לדברי מגידו, "צריך לחפש מקומות לא צפופים מדי, ובאותם סקטורים חבוטים לבחור את החברות שיש לעסק שלהן קיימות אמיתית, ולנתח את המצב ברמת המיקרו".

לגבי הפער שנפתח בין הבורסות המובילות בעולם, בראשות האמריקאיות, לבין זו הישראלית הוסיפה מגידו, כי "יש שיח שלם סביב זה שהמוסדיים נוטים לצאת יותר לחו"ל, ולכך שהשוק הישראלי פחות נזיל".

"אבל", לדבריה, "הפער הוא גם נגזרת של מבנה המדד - ת"א 125 הוא מאוד מוטה בנקים ונדל"ן, מה שבהחלט מכתיב את העובדה שאנחנו מתעכבים מאחור, מה שחד-משמעית גם מייצר הזדמנויות".

לגבי הנדל"ן המסחרי הוסיפה מגידו, כי "הכל עניין של מחיר ובחירה סלקטיבית. יש לא מעט חברות נדל"ן שהתימחור שלהם כבר משקלל פגיעה ב-NOI ויציאה של סוחרים מהנכסים. אנחנו לא יצאנו ממניות הנדל"ן, ובמחירים הנוכחיים, שחלקם מתמחר פגיעה לא קטנה בכלל, חלק מהחברות מעניינות, כי אנשים ימשיכו ללכת לקניונים והעסק ימשיך לעבוד".

גת מגידו, מנהלת השקעות ראשית, פסגות קופות גמל ופנסיה / צילום: איל יצהר, גלובס

מגידו גם ציינה כי היא מזהה שני פספוסים ברמת התנהלות הכלכלה המקומית - אחת, לדבריה היא "מדיניות כלכלית שתיתן ביטחון למשקיעים, ורואים שישראל היא מאחור ביחס לתכניות בעולם מבחינת ההיקפים", ושנייה היא עניין חברות הטכנולוגיה הישראליות שלא נסחרות בבורסה המקומית. לדבריה, "מי שנהנה מהטכנולוגיה הישראלית זה מי שמשקיע בארה"ב, שם מנפיקים את החברות האלה, ואם היינו יודעים להביא אותן לבורסה הישראלי, זה היה טוב, לכן צריך לעשות מה שצריך כדי להביא אותן".

גלזר הוסיף לגבי הנדל"ן, כי "הסנטימנט עכשיו מאוד בעייתי, אבל בסוף ברמת התימחור, העולם לא נגמר וכבר ביולי-אוגוסט נראה את הקניונים מלאים", ולגבי חברות הטכנולוגיה ציין, כי "אין שום סיבה שהן ייסחרו פה ולא שם, אבל רישום כפול יכול היה להיות נהדר".

גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף ובחסות בית ההשקעות פסגות.