גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היועמ"ש על רקע הערעורים של קוקה-קולה ותנובה: "הגיע הזמן להכיר במחיר מופרז של מונופול"

בזמן שהחברה המרכזית למשקאות ותנובה נושאות עיניהן לביהמ"ש העליון לקראת ההכרעה התקדימית בשאלה האם קיימת בישראל עילה לתביעה נגד מונופול שגובה מחיר מופרז, הביע היועמ"ש את עמדתו בסוגייה הנפיצה ● היועמ"ש קרא לביהמ"ש להחיל את העילה "בזהירות ובריסון"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

נכון להכיר בקיומה של עילת מחיר מופרז שגובה מונופול במסגרת דיני התחרות בישראל, "אך ראוי להחיל אותה בזהירות ובריסון, רק כאשר קיימות אינדיקציות ברורות לכך שהמחיר הגבוה הנגבה הוא גם גבוה, וגם בלתי הוגן" - כך סבור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהגיש היום (ב') את עמדתו לבית המשפט העליון ביחס לשאלה האם בדין הישראלי קיימת עילה לתבוע מונופול שגובה מחיר מופרז ("מחיר בלתי הוגן גבוה"). סוגיה זו טרם הוכרעה באופן ברור על-ידי בית המשפט העליון, וצפויה להיות מוכרעת בקרוב במסגרת מספר הליכי ערעור המתקיימים בענייניהן של החברה המרכזית למשקאות ותנובה. זאת, בעוד שאין חולק כי החוק בישראל אוסר על מונופול לגבות מחירים נמוכים במיוחד כדי לחסל את התחרות בשוק ("מחירים טורפניים").

"הגיעה העת להכריע בשאלה זו, ולקבוע כי חוק התחרות הכלכלית (לשעבר: חוק ההגבלים העסקיים, מ.ב) כולל גם איסור על גביית מחיר בלתי הוגן גבוה על-ידי בעל מונופולין", כתב היועמ"ש בעמדתו, תוך שהוא מתבסס על הפירוש הלשוני של סעיף החוק הרלוונטי, תכליתו, הדין האירופי ממנו נולד גם חוק התחרות הישראלי, ועמדתה של רשות התחרות.

לצד זאת, ציין היועמ"ש, "ההכרה בקיומו של איסור על גביית מחיר בלתי הוגן גבוה איננה סוף הדיון - כי אם ראשיתו בלבד". זאת, הסביר, בעיקר משום ש"האיסור על גביית מחיר בלתי הוגן גבוה משמעו התערבות במנגנון השוק החופשי והוא טומן בחובו קשיים משמעותיים. לצד התועלת שנובעת מיישומה של העילה, שהיא שיפור רווחת הצרכן בטווח הקצר, הרחבת גבולותיה של העילה כרוכה גם בעלויות חברתיות ניכרות, ועלולה להביא לפגיעה בבסיס התהליך התחרותי בשוק ובתמריצי הפירמות השונות".

לכן, הדגיש היועמ"ש מספר פעמים בעמדתו, שנפרשה על-פני 27 עמודים, יש לפרש את העילה "באופן מצומצם, ולנקוט במשנה זהירות ביחס לאכיפתה, ולעשות בה שימוש אך ורק באותם מקרים מובהקים וברורים בהם התועלת עולה על העלויות והנזקים הכרוכים בה".

היועמ"ש נגד המבחן של גרוסקופף

בראשית 2019 אישר השופט עופר גרוסקופף, בתפקידו הקודם כשופט בית המשפט המחוזי מרכז, ניהולה של תובענה ייצוגית נגד החברה המרכזית למשקאות קלים, יצרנית ומשווקת, "קוקה-קולה". זאת, לאחר שקבע כי הונחה לפניו התשתית הראיתית הלכאורית הנדרשת לטענה שהחברה ניצלה את כוחה המונופוליסטי לרעה על-ידי גביית מחיר מופרז מלקוחותיה עבור בקבוק 1.5 ליטר של קוקה-קולה.

החלטתו האמורה של גרוסקופף הצטרפה להחלטה נוספת שניתנה על-ידו באותו יום, שדחתה בקשת אישור דומה נגד שטראוס, וקבעה לראשונה מבחן תקדימי לבחינת התקיימות העילה של גביית מחיר בלתי הוגן גבוה על-ידי מונופול.

לפי המבחן שקבע גרוסקופף ועומד כעת לערעור בפני בית המשפט העליון, ככל שמתקיים תנאי הסף בדבר קיומו של הנתבע כבעל מונופול בשוק, תערך הבחינה אם הוא ניצל לרעה את מעמדו לצורך גביית מחיר בלתי הוגן גבוה מהצרכן באמצעות שני פרמטרים המקיימים ביניהם יחס של "מקבילית כוחות": מידת כוח השוק שבידי המונופול; והפער שבין התמחור בפועל לתמחור מבוסס עלויות.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה הוגשה בתגובה לערעור שהגישה החברה המרכזית, שטענה בין היתר כי המבחן שקבע גרוסקופף ועומד כעת לבחינתו של בית המשפט העליון אינו עולה בקנה אחד עם הלכות קודמות שקבע בית המשפט העליון, ומנוגד לעמדתה של רשות התחרות ולפסיקה במדינות האיחוד האירופי.

לעמדת היועמ"ש, המבחן שיש להחיל בישראל לבחינת התקיימות העילה שונה מזה שקבע גרוסקופף. על המבחן להיעשות, לשיטת היועמ"ש, בדומה למבחן הנהוג בדין האירופי: בשלב הראשון יש לבחון האם המחיר הנגבה גבוה באופן משמעותי מהמחיר שהיה נגבה בתנאי תחרות. זאת מציע היועמ"ש לעשות על-ידי מבחני עלות, רווחיות והשוואה; ורק אם התשובה לשלב הראשון חיובית יש לעבור לשלב השני, במסגרתו יש לבחון האם המחיר הגבוה שנגבה הוא גם בלתי הוגן. הפרמטרים החשובים לעמדת היועמ"ש בהקשר זה הם יחסי הכוחות בין המונופול לבין הצרכן, הנזק הישיר שנגרם לצרכנים, וקיומם של חסמי כניסה משמעותיים.

על המבחן שקבע גרוסקופף כתב היועמ"ש כי הוא "נעדר, בכל הכבוד, הצדקה כלכלית, ואף עלול לפגוע בתמריצים הכלכליים במשק באופן שיגרום יותר נזק מתועלת לצרכן". עוד הוסיף היועמ"ש כי "אין כל מקום או תועלת בקביעת מבחן מקבילית הכוחות (שקבע השופט גרוסקופף) הקובע יחסי גומלין של בין מידת כוח השוק לרמת גבוה המחיר", בעיקר בשל העובדה כי "מקבילית כוחות" משמעותה כי כוח אחד יכול "לכפות" על כוח אחד אם הוא חזק במיוחד. ואילו לדעתו של היועמ"ש נדרש כי הפירמה הנבחנת גם תחזיק בכוח שוק משמעותי, וגם תגבה מחיר בלתי הוגן גבוה.

בנובמבר 2019 התייחסנו ב"גלובס" לכך שבית המשפט העליון צפוי להכריע לראשונה בשאלה התקדימית הנוגעת לגביית מחיר בלתי הוגן גבוה על-ידי בעל מונופול, בין היתר לאור העובדה כי ביקש מהיועמ"ש את עמדתו, שהוגשה הבוקר.

מי שעוד תושפע כתוצאה מההכרעה העקרונית היא תנובה, שגם בעניינה ניתנה החלטה המאשרת ניהול של תביעה ייצוגית בעילה זו בגין מחירי הגבינה הצהובה, עליה היא מערערת. בהליך אחר בעניינה של תנובה שהתנהל בפני השופטת אסתר שטמר בבית המשפט המחוזי מרכז, כבר ניתן פסק דין שחייב אותה לפצות את לקוחותיה, לאחר שנקבע כי המחיר שגבתה עבור הקוטג' הוא מחיר בלתי הוגן גבוה.

עמדת היועמ"ש הוגשה באמצעות עו"ד לימור פלד, סגנית מנהל המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה. החברה המרכזית לייצור משקאות קלים מיוצגת בהליך על-ידי עורכי הדין מוטי ארד, אמיר ונג ובועז סיטי ממשרד גולדפרב-זליגמן. את המבקש בהליך הייצוגי, רונן גפניאל, מייצגים עורכי הדין רנן גרשט, אופיר נאור, שנהב יעקב, שחר בן מאיר ויצחק אבירם.

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל