גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השלכות הקורונה מגיעות גם לשוק הרכב: בלמה את היבוא העקיף

זו הייתה אמורה להיות שנת פריצת הדרך של יבואני הרכב העקיף, אבל אז הגיע משבר הקורונה וטרף את הקלפים ● לצד זיהוי הזדמנויות בארה"ב ובאירופה, מתמקדים השחקנים הקטנים בשוק מותגי היוקרה ובמותג העממי טויוטה, ובונים על שר האוצר כ"ץ שיפרוס עליהם את חסותו

עובדים סינים במפעל רכב במדינה, בחודש שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press
עובדים סינים במפעל רכב במדינה, בחודש שעבר / צילום: Ng Han Guan, Associated Press

שנת 2020 הייתה אמורה להיות שנת פריצת הדרך של ענף היבוא העקיף. מספר מקבלי רישיון היבוא כמעט הכפיל את עצמו מתחילת 2019, ורבים מהשחקנים הקיימים והחדשים הרחיבו בהדרגה את מספר רישיונות היבוא שבידיהם. ערוצי סחר בינלאומיים חדשים נסללו ונפתחו, קשרים עם חברות ליסינג מוסדו, ובסוף השנה הוזמנו מלאים גדולים - יחסית, במונחים של יבואנים עקיפים - של דגמים היברידיים ודגמי פלאג-אין כדי להקדים את העלאת מס הקנייה על כלי רכב היברידיים ורכבי פלאג-אין יוקרתיים, שנכנסה לתוקף בינואר. ואז הגיע משבר הקורונה.

תזכורת קטנה: הרגולציה להרחבת התחרות בשוק הרכב הישראלי מהווה מקור מתמשך לתסכול עבור יוזמיה. היא יצאה לדרך בתחילת העשור הקודם בקול תרועה באמצעות ועדה בין משרדית, וב-2013 הגיעה אל שולחנה של ועדת הכלכלה. הוועדה דנה בה כמעט שלוש שנים לסירוגין, שמעה את מיטב המומחים והיועצים והקדישה לנושא אלפי שעות עבודה.

התוצר הסופי היה חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שהתקבל על ידי הכנסת ב-2016, ופרש בפני יבואני הרכב העקיפים שטיח אדום עם תנאים חלומיים: אין צורך בקשר חוזי עם יצרן הרכב, אין צורך במוסכים, אין צורך באספקת חלקים ובמתן אחריות - כל זה מוטל על היבואנים הסדירים. במילים אחרות: רק תרכשו מלאים, תביאו מכוניות ותמכרו.

מאז זכה אותו חוק לשורה של תיקונים והקלות נוספות בתנאי היבוא, אבל נכון להיום כל המאמצים, משאבי הרגולציה וההבטחות לירידת מחירים גורפת בעקבות פתיחת השוק הניבו תוצאות דלות למדי. בשנה שעברה, שנחשבה לשנת שיא עבור היבוא העקיף, נמכרו בישראל על פי הערכות בסביבות 4,500-5,500 כלי רכב חדשים פרטיים מיבוא עקיף (כולל יבוא אישי וזעיר), כ-2%-2.5% מכלל המכירות באותה שנה.

הקושי של השחקנים הקטנים

אפשר לקבוע שהזעזועים שפקדו בחודשים האחרונים את יבואני הרכב הסדירים עקב משבר הקורונה, פקדו גם את יבואני הרכב העקיף בצורה הרבה יותר משמעותית. הבעיה העיקרית, שמגבילה את יבוא הרכב העקיף גם ללא מגפות עולמיות - ולא רק בישראל - היא הצורך בכיסים גדולים מאוד.

כך, למשל, רכישה ויבוא מלאי של 500 מכוניות עממיות, דוגמת טויוטה קורולה, מגיעה ל-6 מיליון אירו במחירי CIF. לא אתגר גדול אם אתה קבוצת יבוא רב-תחומית, שלרשותה הון עצמי של מאות מיליוני דולרים, אבל הרבה יותר מאתגר כאשר מדובר באנשי עסקים פרטיים, שנסמכים כמעט בלעדית על קווי אשראי ותלויים קריטית בגלגול מהיר של המלאי הנרכש לשוק.

בניגוד ליבואנים סדירים, שעובדים מול יצרני רכב בחו"ל ויכולים להפגין גמישות ביחס לתשלומים מול היצרנים, ולעיתים אף לקבל מימון גישור מהמקורות של היצרן, יבואנים עקיפים עובדים מול דילרים פרטיים בגודל קטן ובינוני בחו"ל. כאן שם המשחק הוא תשלום במזומן או באשראי קצר טווח, מה שעלול להיות חיסרון תחרותי לא קטן, אם מחזור המכירות וההכנסות נפגע כתוצאה מהשבתה ממושכת של השוק.

יבואני הרכב הסדירים בישראל גם מבצעים בשגרה הגנות-שער יקרות, בהיקפים של עשרות ומאות מיליוני שקלים בחודש, כדי לנטרל תנודות חריפות בשערי המטבע - מה שמהווה נטל כלכלי לא פשוט על שחקנים קטנים שרוצים לשחק במגרש של הגדולים.

נזכיר שמשבר הקורונה, שחתך כמעט 30% משוק הרכב הישראלי, פגע משמעותית גם ביבואנים הסדירים וגרם להם הפסדי מימון בהיקף מצרפי, שמוערך במאות מיליוני שקלים. אפשר רק לשער מה סביבה עסקית כזו יכולה לעשות לעסקים מתפתחים ומוגבלים במקורות מימון.

עוד מקור לפגיעה נקודתית ומתמשכת ביבוא העקיף במהלך המשבר הוא ההתכווצות המהירה של שוק הליסינג. בשנתיים האחרונות הפכו חברות ליסינג עצמאיות, בשקט ומתחת למסכי הרדאר, לערוץ שיווק לא זניח עבור שוק יבוא הרכב העקיף. ההישג המשמעותי ביותר של השוק הזה היה זכייה במכרזי הצטיידות של ציי ליסינג גדולים, ובמבצעי שיווק של מועדוני לקוחות גדולים. אלה ערוצים עם פוטנציאל לעלות לליגה הלאומית של המכירות, אבל משבר הקורונה, שגרם להתייבשות מקורות המימון של חברות הליסינג העצמאיות, פגע גם בהם.

מחסור בארה"ב, סטוקים באיטליה

תיאורטית, משבר הקורונה אמור היה ליצור הזדמנויות מרשימות לאיתור ומציאת מלאים יתומים של כלי רכב חדשים בשווקים מוכי הקורונה של המערב. אחרי הכול, המכירות של חלקם נחתכו בחודשים מרץ ובאפריל בשיעור של 70%-80%. גם השיפור בזמינות הייצור הסדיר - למשל במפעל טויוטה בטורקיה - עשוי היה לתרום למצבם של יבואנים עקיפים שאין להם מגבלות חוזיות, וזאת, כמובן, בהנחה שהם היו מוכנים להמר על התאוששות מהירה של שוק הרכב הישראלי.

אלא שבחודשיים האחרונים נוצר בעולם איזון עדין בין הביקוש לבין ההיצע של רכב חדש, שעדיין לא ברור לאן הוא נוטה. מצד אחד, הירידה המשמעותית בביקוש לרכב בשווקי מפתח כמו איטליה, צרפת וגרמניה, הותירה לא מעט יצרנים ודילרים עם מלאי רכבים שלא נמכרו. מי שמצא את עצמו במרץ-אפריל עם הון פנוי והרבה אופטימיות, ועבד מול דילרים שפעולתם לא הושבתה, הצליח לשים את היד על הזדמנויות של פעם בעשור.

מצד שני, ייצור הרכב בארצות-הברית ובאירופה נכנס לחודש שלישי של השבתה מלאה או חלקית אצל יצרנים רבים, מה שמשפיע על רמות המלאי. בארצות-הברית, למשל, מיד עם פרוץ המשבר נקטו היצרנים והמשווקים במדיניות של מתן הנחות ותמריצים משמעותיים, שהצליחה לייצב את הביקוש לרכב חדש על כ-50% מרמתו הרגילה. עם זאת, מכיוון שהייצור הושבת כמעט לחלוטין, הדילרים שם מדווחים על מחסור משמעותי במלאים בקטגוריות רכב רבות, הן עבור השוק המקומי והן עבור יצוא.

באירופה המצב מורכב יותר, ומשתנה בין יצרן ליצרן ומשבוע לשבוע. במדינות שחוזרות לפעולה באיטיות ולוקות בביקוש נמוך לרכב, כמו איטליה, אפשר עדיין למצוא סטוקים במחירים נמוכים משמעותית מהנורמה, אם כי לא בהכרח מדגמים שמתאימים לישראל. מדינות שחוזרות לפעילות כלכלית מהר יחסית, דוגמת גרמניה, מתחילות גם הן לסבול מירידה סלקטיבית בכמויות המלאי. התופעה מאפיינת בעיקר רכבי יוקרה של מותגים גרמנים, שמהווים חלק לא מבוטל מפעילותם של היבואנים העקיפים בישראל.

בהערת אגב נציין שמדינות רבות באירופה בוחנות את האפשרות לתת תמריצים לשוק הרכב, בדגש על העמקת הסובסידיות לכלי רכב ירוקים - חשמליים, היברידיים ופלאג-אין. בצרפת כבר התחילו במהלך, וגרמניה היא הבאה בתור. הזינוק הצפוי בביקוש לכלי הרכב הללו אינו בשורה טובה עבור ענף היבוא העקיף, שתלוי במכוניות היברידיות בשל שולי הרווח הגבוהים במיוחד עליהן (כתוצאה מהמיסוי המופחת).

התחרות על מותגי היוקרה

עוד אבן נגף מהותית עבור יבוא הרכב העקיף לישראל היא התחרות בשוק מצד היבואנים הסדירים. אחרי כמה שנים שבהן העדיפו הצדדים לשמור על דו-קיום מתוח אבל יציב - בעיקר כדי לא לעורר את תשומת הלב של הרגולטור - היבואנים הסדירים מתחילים לראות ביבוא העקיף איום תחרותי לא מבוטל, במיוחד בשוק הרכב מוכה המיתון של הפוסט קורונה, שבו נלחמים על כל מכירה.

התחרות הגלויה של היבוא הסדיר והעקיף ממוקדת כרגע בשני אגפים: מותגי היוקרה - בעיקר מרצדס, ריינג'רובר, פורשה וב.מ.וו; וטויוטה, שהיא המותג העממי הנפוץ ביותר ביבוא עקיף, הן מבחינת מספר מקבלי רישיונות היבוא למותג והן מבחינת היקף המכירות, שמגיע על פי הערכות ל-90% מכלל היבוא העקיף של רכב לישראל.

בשוק היוקרה ראינו בחודשים האחרונים מהלכי הפשלת שרוולים של יבואנים סדירים: הורדת מחירים רוחבית של פורשה, הורדת מחירים של יבואנית ריינג'רובר בחודש שעבר, ומבצע 'ספיגת העלאת המס' ברכבי הפלאג-אין הייבריד של יבואנית מרצדס, שמכוון בעליל לבטן הרכה ולמקור הרווח המרכזי של רבים מיבואני הרכב העקיפים.

אמנם מדובר במגרש משחקים קטן מבחינה כמותית ומבחינת מיקוד הלקוחות, אבל תבוסה בו יכולה להוציא מהתחרות שחקנים עקיפים קטנים ודלי משאבים. לרגולטור אין הרבה יכולת להתערב בנושא, מכיוון שהיעד המרכזי המוצהר של הרפורמה כולה היה יצירת תחרות והורדת מחירים.

בפלח העממי עדיין לא ראינו כמעט מהלכים גלויים של יבואנים סדירים, אבל ניתן להניח שמשבר הקורונה והפגיעה בביקוש של שוק הליסינג יעלו את מידת הלחץ התחרותית של יבואנית טויוטה, ובמהלך הרבעון הקרוב נראה מהלכי שיווק אגרסיביים שמכוונים לשוק הפרטי. עד כה, ירידת המחירים הרשמית בדגמים שבהם יש תחרות מיבוא עקיף הייתה מינורית.

בינתיים בונים בענף היבוא העקיף על כך, שישראל כ"ץ, הפטרון הגדול שיזם ודחף את הרפורמה התחרותית לקידום היבוא העקיף במהלך השנים, יפרוש על הענף את חסותו גם בתפקידו החדש כשר האוצר, ויבצע מהלכים חדשים בתחום. נכון לעכשיו התקוות הללו נתקלו באיתות דווקא מהכיוון ההפוך, בדמות ההודעה של רשות המסים על כך שתעמיד לשימוע את המעורבים בפרשת יבוא רכב מקביל, שהייתה רדומה כמעט ארבע שנים.

כך או כך, כרגע נראה ש-2020, שאמורה הייתה להיות שנת הפריצה הגדולה של היבוא העקיף, הופכת במהירות לשנה של קיפאון או לכל הפחות נסיגה בענף הצעיר. כשיורד גשם כולם אמנם נרטבים, אבל במיוחד אלה שניצבים בלי מטריה. 

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי