גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנתניה תבוא שורת הרווח? המיזם שרוצה לשנות את מודל רכישת כרטיסי הטיסה

קבוצת חברים מנתניה, שההיכרות שלהם החלה מקבוצות הוואטסאפ של הגנים ובתיה"ס של הילדים, התאגדו כדי לשנות את עולם התעופה והמלונאות ● המטרה: למלא את המטוסים בתמחור שלא יבריח את הנוסעים, אבל גם כזה שבו יהיה כדאי להוציא מטוסים מתרדמת

מימין: רובי ניסן ורועי כהן, ממייסדי פטשר / צילום: איל יצהר, גלובס
מימין: רובי ניסן ורועי כהן, ממייסדי פטשר / צילום: איל יצהר, גלובס

האתגר של תמחור כרטיסי טיסה, בימי השגרה, בימים שאחרי הקורונה, ובכלל - אינו פשוט. מצד אחד, מספר הנוסעים יקטן בעשרות אחוזים, מצד שני העלויות של החברות שרובן יהיו ממונפות בהלוואות - יעלו. המטרה למלא את המטוסים תצטרך לעבור בתמחור שלא יבריח את הנוסעים, אבל גם כזה שבו יהיה כדאי להוציא מטוסים מתרדמת.

חמישה חברים מנתניה סבורים שהם פיצחו את נוסחת התמחור בעולמות התעופה והתיירות דרך מערכת שמשקללת מאות גורמים שרבים מהם לא קשורים לענף כמו מחירי הנדל"ן ועל בסיסם היא מתאימה את המחיר לנוסע ולכל טיסה. חברת תעופה מוכרת הטמיעה את המערכת כפיילוט עוד לפני הקורונה ואפשרה להם לנבור בתמחור שלה. החברה אף הגישה הצעת רכישה. הם מעדיפים שלא למכור. במקביל מתנהל משא-ומתן עם חברת השכרת רכב עולמית ועם חברת כרטיסי אשראי שרוצה לצאת משבלונת התאמת הריבית להלוואות גם היא על בסיס ההתאמה האישית.

המרכיבים שמשקפים את התמחור

מייסדי הסטארט-אפ פטשר (Fetcherr) שהוקם ב-2018 בנתניה, מנסים לשכנע שכל מה שנדרש זו חשיבה אחרת, משימה לא פשוטה בעולם מיושן למדי של תעופה. נתחיל מהבסיס - בכל מטוס יש 26 מחלקות וירטואליות (כמספר האותיות בשפה האנגלית) שמשקפים תמחור משתנה. המושבים בכל מחלקה, שמספרם משתנה בכל טיסה, אמורים לשקף מכלול של רכיבים כמו עונתיות, תחרות, עלות הטיסה בהתאם לגודל המטוס ועוד. לכל טיסה תחשיב משלה, ובתוך כך נזכיר שהחברות מפעילות עשרות ומאות טיסות ביום, ולפחות כך היה בימים היפים יותר של התעופה.

כמו בכל תיאוריית תמחור המשימה היא למצוא מחיר אופטימלי שיביא לביקוש קשיח. הבסיס למערכת של החברה הוא שתמחור של טיסה אינו שונה מתמחור של מוצר קמעונאי כאשר התיאוריה היא לחזות את המחיר על סמך עשרות גורמים המשפיעים עליו, אלה הטריוויאליים יותר כמו אירועים או כנסים שנערכים ביעד, מזג האוויר, ואפילו התרחשויות פוליטיות והתנהגות הבורסות והנדל"ן. כל זה משוקלל במחיר הטיסה. הפלטפורמה מתבססת על בינה מלאכותית ו-Machine Learning והיא משקללת נתוני ביג דאטה ממקורות שונים.

התמחור המסורתי מפספס תועלות

שניים ממייסדי החברה, רועי כהן ורובי ניסן, התיישבו לשיחה עם "גלובס" במטרה להסביר מה משמעותו של מודל המתמחר את הטיסות על בסיס חיזוי עתידי אגנוסטי (בלתי נודע). השניים טוענים שלא רק שהתמחור המסורתי הוא מסורבל (כשהוא מתבסס על קבצי אקסל) אלא שהוא מפספס תועלות לשני הכיוונים - ללקוח ולחברה. כך למשל, דרך התייעלות תפעולית שתמליץ לשבץ מטוס גדול ולהגדיל את היצע המושבים לטיסה שהביקוש אליה גדל, או להיפך.

כמו מיזמים אחרים בתחום גם החברה הזו צמחה מתוך חוויה אישית. חברים שההיכרות שלהם החלה מקבוצות הוואטסאפ של הגנים ובתי הספר של הילדים התאגדו כדי לשנות את עולם התעופה והמלונאות, או לפחות לשם הם שואפים. 

בית הספר הטוב לתמחור: אמזון. "עקבנו אחרי יותר ממיליון וחצי מוצרים שנמכרים באמזון וניסינו לנבא את המחירים שלהם בטווח של שבועיים קדימה", מספר ניסן. "הגענו לדיוק של יותר מ-90% ולא של 100% כי אין לנו את נתון הביקוש. משם התחלנו לבנות מודל שמשרת סקטורים ותתי-סקטורים. בתחום התיירות אלו מלונאות, השכרת רכב, טיסות וכד'. לתחום התעופה התגלגלנו במקרה. הצגנו את המערכת שלנו בכנס פרייסינג בארה"ב ולא הבנו למה עולים אלינו לרגל דווקא מחברות תעופה. הבנו שהם פועלים במרחק שנות אור מהריטייל העולמי עם מודל תמחור מיושן שתופס אותם עם המכנסיים למטה".

חלק מהתמחור בעולמות התעופה הוא להסתכל מה המתחרה עושה ולהגיב.
ניסן: "יש תמחור שהוא פרו-אקטיב, ויש תמחור ריאקטיב. זה דומינו. במלונאות למשל מסתכלים על מתחרים במחוז או בשכונה ומשקללים את זה, גם בתעופה זה נכון אבל המודל שלנו צופה את הביקוש ולכן הוא הופך את חברת התעופה ליוזמת ולא למגיבה. הוא מאפשר להפעיל מניפולציות על השוק ולמלא את הטיסה".

המערכת לוקחת בחשבון גם מזג אוויר, מחיר נדל"ן והתרחשות פוליטית מקומית איך זה קשור למחיר הטיסה?
"אם אני יודע שבחודש מאי בארה"ב צפויה סופת ברד שתגרום נזק רציני למכוניות, המערכת תדע לחשב שבגלל תיקון של 1,500 דולר לרכב של משפחה ממעמד הביניים, ירד התקציב השנתי שלה לחופשה לקיץ. זה ישוקלל יחד עם שאר הנתונים. למכור כרטיס טיסה במחיר הגבוה ברגע נתון הוא לא הדבר הכי נכון לעשות, כי אתה יכול לפספס את הלקוחות המוגדרים כ'מוטי מחיר'. המטרה היא למקסם את התפוסה, מקסימום היצע ומקסימום ביקוש וכך חברות התעופה ירוויחו יותר והלקוחות ישלמו פחות".

אם המערכת יודעת לחזות אירועים, האם חזיתם את הקורונה ואת מה שיקרה לענף בעקבותיה?ידוע שנוסעים שיושבים באותה שורה במטוס שילמו מחירים שונים האם המצב הזה יבוטל?
"לא, משום שתלוי מתי הכרטיס נרכש. חברת תעופה רוצה למלא את המושבים כמה שיותר מוקדם לפני טיסה, ולכן התמחור של המושבים למי שיקנה מוקדם יהיה שונה. עם זאת, אין כלל אצבע שקובע שמי שמזמין מראש משלם פחות. לרוב, מי שיקנו חצי שנה לפני הטיסה יהיו תיירי הפנאי שהשיקול שלהם מוטה מחיר, ומי שקונה ברגע האחרון הם לרוב התיירים העסקיים, כשהתרחשויות נוספות עשויות להטות את המחיר לכאן או לכאן. המחיר יביא בחשבון את משך השהות ביעד והאם הוא כולל סופ"ש או לא. אם אני יודע שיש אירוע או כנס ורוב הקונים בטיסה לא יהיו מוטי מחיר אלא מוטי מטרה, זה ישתנה. המערכת תדע לזהות כמה מוכן לשלם כל נוסע שמתעניין באותה טיסה על סמך התחזית".

"לברבור שחור כזה אי אפשר לצפות, אבל אפשר לדעת לנהל אותו על סמך משברים קודמים. הקורונה היא המפץ הגדול והיא תוביל לשינויים בענף כמו מיזוגים בין חברות וסגירות".

"לשנות דפוס חשיבה"

בפטשר מנסים לשנות סדרי עולם גם בענף המלונאות שלוקה בבעיה אחרת: רוב ההזמנות עוברות דרך OTA) Online Travel Agent) דוגמת בוקינג או אקספדיה שגוזרים על המלונות קופון של 25%-30% ומקשים עליהם את המכירה הישירה. המעקף, מסביר ניסן, הוא דרך מכירה לחברי מועדון הלקוחות המונים מיליוני לקוחות במלונות ובתעופה. "חברות התעופה והמלונות נעולים בהסכמים מכל הכיוונים. מי שסובל בסוף הוא הצרכן. הרעיון הוא להציע הצעות ערך לחברי מועדון על בסיס הנקודות שצברו דרך ערוץ ישיר שלא מתחרה ב-OTA. חבר מועדון יבקש בוואסטאפ לקבל הצעת מחיר למלון מסוים ויקבל הצעה שמותאמת אליו על בסיס מימושים מההטבות שצבר. זו דרך לצאת מחוץ לקופסה וכך החברה לא משלמת עמלה ויכולה להתחייב שזה המחיר הנמוך ביותר לחבר המועדון שלה. גם חברות תעופה יכולות לעשות את זה הן רק צריכות לשנות דפוס חשיבה".

חברת התעופה שהטמיעה את המערכת אפשרה לפטשר לבדוק תמחור של קו שמוגדר מהותי. "מצאנו שהחברה השאירה על הרצפה סכום של 1.6 מיליון דולר בשנה, כי המחיר לטיסה תומחר ב-200 דולר פחות ממה שהיה נכון. המתחרה הגדול של אותה חברה העלה את המחיר ל-1,600 דולר והם נשארו על מחיר ממוצע של 1,400 דולר ולא הבינו שהמחיר מפספס משום שהביקוש בשתי החברות היה קשיח".

אז בגללכם המחירים יתייקרו.
"לא בהכרח. אם אנחנו מזהים שיש ביקוש לטיסה מסוימת שתומחרה ב-200 דולר והמטרה היא למלא אותה, נקבע שהמחיר הנכון הוא 180 דולר ולא 200 כי עדיף למכור ב-180 דולר ל-200 נוסעים מאשר ב-200 דולר ל-50 נוסעים. התמחור הוא פועל יוצא של תפוסה. אם התפוסה העולמית עומדת בממוצע על 87%, זה יפה אבל יש עוד 13% שלא מנוצלים. הרווחיות עולה עם התפוסה. בחברה שבדקנו יש 15 קווים שבהם יש תפוסה של 98% אבל יש עוד 60 קווים עם 40% תפוסה - כך שמשהו מעוות בתמחור".

איך תשפיע הקורונה על המחירים?
"את התשובה אפשר יהיה לבחון בטווח הרחוק. ברור שבהתחלה יהיו פחות נוסעים. חברה שאין לה אורך רוח לשנתיים לא תוכל לצאת מהמשבר, כך שמי שיש לו כיסים עמוקים ינצח. המשבר יוביל למיזוגים ולאו דווקא שחברה גדולה תקנה קטנה, אלא גם יכול להיות מצב הפוך. מדברים על התייעלות של חברות בעיקר דרך פיטורי עובדים, אבל זה לא מה שיוזיל את המחירים ויגדיל את ההכנסות. השוק הוא פרימיטיבי והחברות צריכות לדעת לחדש, לדעת להביא עוד לקוחות ולצאת מנקודת הנחה שיעלה להן פחות לטוס כשהן יעלו את התפוסה. אם לא יהיה ווין-ווין לכולם זה לא יעבוד ואם הלקוח לא מרוצה זה לא שווה כלום. לגבות מחיר גבוה זה סבבה, אבל צריך לחשוב מי יטוס במחיר הזה. ההערכות שלנו שהמחירים של הטיסות ושל בתי המלון ירדו לאור הרצון למלא בתי מלון וטיסות. המחיר יכול להוריד טיפה מאפקט הפחד שקיים לא רק בקרב נוסעים אלא גם בקרב מדינות. חברות התעופה שרבות מהן נוטלות הלוואות גדולות בימים אלה חייבות להראות הכנסות ולהתניע את הביקוש". 

רועי כהן

מנכ"ל חברת פטשר ● בן 42 ושימש בעברו כסמנכ"ל מוצר וחדשנות בקבוצת STK לונדון

רובי ניסן

סמנכ"ל הפיתוח העסקי של חברת פטשר ● בן 45 ובעל 20 שנות ניסיון בענף הפרסום ●• שותף לשעבר במשרד ענבר מרחב ניסן וסמנכ"ל קריאטיב ביהושע TBWA

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

הוא עורך דין צמרת, היא תעשיינית מצליחה, עכשיו השותפות ביניהם נחשפת

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

אחרי הדוחות: מניות גוגל ומיקרוסופט "מקפיצות" את הנאסד"ק ואת S&P 500

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה