גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טוב מראה עיניים: המנוע הצמחוני של הב.מ.וו החדשה לאו דווקא חיסרון

לספורט-סדאן הקומפקטית החדשה של ב.מ.וו יש עיצוב מסובב ראשים, תא נוסעים מרווח ומתוחכם והתנהגות כביש מרנינה ● המנוע של גרסת הבסיס מספק ביצועים די צמחוניים, אבל סטטיסטיקת המכירות מגלה שזה לא חיסרון בפלח שוחר הסטטוס

יצרני הרכב הגרמנים, וב.מ.וו באופן ספציפי, עובדים כיום קשה כדי להתאושש ממשבר הקורונה ולחזור לסוג של "נורמליות חדשה". בטרם חלף חודש מההשבתה הכפויה והממושכת של מפעלי הייצור בגרמניה, כבר השיקה החברה שלושה דגמים חדשים, כולל כביש-שטח חשמלי אסטרטגי, שייוצר בסין וייוצא משם לאירופה (ולישראל).

במקביל, היא מנסה לשקם את רשת הדילרים הגלובלית שלה, שטרם חזרה לתפקוד מלא, ועל הדרך היא הספיקה לסגור את פס הייצור של מכונית הספורט האייקונית I8 , לקדם אפליקציה שמזהירה את 90 אלף עובדי החברה על חשיפה פוטנציאלית לחולי קורונה ולהגדיל את היקף הייצור לשתי משמרות ביום.

ב.מ.וו עונה לקומפקט-קופה של מרצדס?

אחת המשימות החשובות ביותר שלה כרגע היא חידוש התנופה השיווקית של כמה דגמי מפתח, שהושקו ממש לפני פרוץ המשבר, ואחד מהם הוא סדרה 2 "גראנד קופה" החדשה. בעת השקת המכונית טענה החברה רשמית כי היא נועדה "להביא אל פלח הפרמיום הקומפקטי את קונספט הקופה ארבע-דלתות המצליח של מכוניות היוקרה הגדולות של ב.מ.וו".

אם היינו צריכים לסכם את המשפט הזה בשתי מילים, אלה יהיו "מרצדס CLA" - אותה קומפקט-קופה ארבע-דלתות מוחצנת של מרצדס, שהצליחה להפתיע את ב.מ.וו באמצע העשור ויצרה נישה ייחודית משלה עם כמעט 100 אלף מכירות בשנה.

אם למישהו יש ספקות שסדרה 2 גרנד-קופה היא תשובה ישירה (ומאוחרת) של ב.מ.וו לאותה CLA, העיצוב מפזר אותן. יש לה חרטום אגרסיבי, שחולק את עיצובו עם סדרה 1 החדשה ומחצין גריל ענק ומפוצל, פגושים נמוכים ופנסים עם תאורת "מסגרת המשקפיים" המוכרת של המותג. פרופיל הצד קמור, שרירי ו"מהיר", כמו אצל המתחרה של מרצדס, וגם הזנב שומר על מראה דינמי בזכות שמשה, שיורדת לאחור בקו תלול ונקטעת במעין הגבהה של מכסה תא המטען.

רכב

בסך הכל העיצוב פחות מוחצן משל CLA ומוכוון אל לקוחות יותר בוגרים, אבל זו עדיין מכונית מצודדת עם נוכחות כביש "ב.אמ.וואית", במיוחד כאשר היא מגיעה בצבע שחור ועם חבילת "M ספורט" קוסמטית, שכוללת חישוקים אגרסיביים, מפלטים מודגשים ועוד קישוטים, כמו רכב ההדגמה בו נהגנו.

תא הנוסעים מבוסס על סדרה 1 החדשה, שבמרכזה עמדת פיקוד על בסיס צמד מסכי LCD רוחביים. המראה הכולל פחות טכנולוגי ועתידני מאשר ב-CLA, אבל הוא עדיין פונה לדור האנדרואיד עם שלל אפשרויות להתאמה אישית של הגרפיקה, המידע ותאורת האווירה בתא. תנוחת הנהיגה הספורטיבית אופיינית מאוד למותג, המושבים הקדמיים תומכים היטב בגוף בפניות ונוחים גם בנסיעות ארוכות, הגה הספורט הנאה מכניס את הנהג לאווירה רצויה והכל עטוף בחומרים מהשורה הראשונה עם איכות גימור מוצקה כסלע ובידוד רעשים ראוי לרכב פרמיום.

סוף סוף: גם מצלמה לנסיעה לאחור

הנדסת האנוש שוכפלה מהדגמים הגדולים של החברה, כולל מתג הרוטור המוכר לשליטה בתפריטים, מוט הילוכים דמוי ג'ויסטיק וכמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה ידנית בפונקציות חיוניות. האבזור התקני כולל ערכה מקיפה מאוד של מערכות בטיחות אקטיביות ואפילו "סייענית קולית" יעילה נוסח "אלקסה", שמאפשרת לנהג להתמקד במה שקורה על הכביש. שמחנו גם לגלות שב.מ.וו סגרה כמה חורים מטרידים באבזור התקני של דגמי הדור הקודם כמו מצלמה לנסיעה לאחור, אם כי ברמת המחיר הזו אפשר היה לצפות לקבל גם מערכת ניווט תקנית ושליטה חשמלית במושבים.

מרחב הפנים פחות מרווח מאשר בכמה משפחתיות מדור אחרון דוגמת קורולה ומגאן, ומרווח הברכיים קצת פחות נדיב מאשר ב-CLA שנהנית מיתרון של 5 ס"מ בבסיס הגלגלים. אבל ה-2 מציע יותר מרחב מ-A3 סדאן, למשל, ויכולה לאכלס מאחור ללא קושי שני נוסעים מבוגרים פלוס נספח. גם מרחב הראש דורש פחות פשרות ממה שרומז הגג הקמור. תא מטען שימושי בנפח 430 ליטר יתקבל בברכה על ידי לקוחות משפחתיים.

כרגע משווקת המכונית בישראל בשתי תצורות הנעה. גרסת הבסיס בה נהגנו היא ה-218 שמארחת בחרטומה את מנוע ה-3 צילינדרים, 1.5 ליטר טורבו-בנזין, שמוכר לנו היטב משלל דגמי ב.מ.וו ומיני. בגרסה הזו הוא מייצר 140 כ"ס, שהם אמנם 4 כוחות סוס סמליים יותר מגרסת הבסיס הפופולרית של מרצדס CLA, אבל עדיין לא הספק מרשים במיוחד בימינו.

בשני מצבי התכנות המתונים של מחשב, הניהול המנוע והתיבה לוקים בתגובה די עצלה ללחיצה ואין להם הרבה מה להציע פרט לשיוט נינוח בעיר וצריכת דלק חסכונית. גם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות לא תרגש אף אחד. מצב התכנות הספורטיבי כבר מחדד את העברת ההילוכים, מעניק זריקת מרץ אלקטרונית לטורבו ומאיץ את תגובת הדוושה ואת קצב צבירת המהירות בעקיפות ובעליות ארוכות. זו הפכה להיות חיש קל ברירת המחדל שלנו.

את הערך המוסף של ב.מ.וו (פרט לעיצוב כמובן) מספקת התנהגות כביש נעימה ומהנה. אמנם ל-2 החדשה יש כעת הנעה קדמית, כמו לסדרה 1 החדשה עליה היא מבוססת, אבל השלדה שלה מרגישה הדוקה וקלילה, תודות למשקל עצמי נמוך יחסית וחלוקת משקל מאוד מאוזנת, ומתברכת בהעברות משקל מהירות ונעימות ובהיגוי חד, שמשדר היזון חוזר מדויק בפניות הדוקות. בקיצור, שלדה, שפוטנציאל שלה רחוק שנות אור מהיכולות הצנועות של מערכת ההנעה. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות על הכביש המהיר טובה, כצפוי וכראוי. נוחות הנסיעה סבירה בהחלט עם ספיגה טובה של מהמורות עירוניות ובין עירוניות למעט רמפות הרעדה, שמקפיצות את החלק האחורי אל-על.

ב.מ.וו 218 גראן-קופה מאובזרת ברמה סבירה בהחלט עולה כ-252 אלף שקל, קרוב מאוד למחיר גרסת הבסיס של ה-CLA180. חבילת האבזור M-SPORT מוסיפה עוד כעשרת אלפים שקלים למחיר, אבל עדיין זולה בכ-30 אלף שקל מגרסת ה"פרוגרסיב" של ה-CLA, עם אותו מנוע של 136 כ"ס.

בסך הכל זו מכונית מהנה לנהיגה על כבישים ראויים, שבהחלט יכולה לשמש גם כאופציה ניהולית לנהגים, שגומאים הרבה מאוד קילומטרים בשנה. אמנם הביצועים של המנוע הצמחוני רחוקים מהציפיות, שיוצרים הסטיקרים המרשימים "גרנד קופה" ו-"M-SPORT" שעל הירכתיים. אבל סטטיסטיקת המכירות מגלה שעבור הלקוחות הטיפוסיים בפלח, זה כנראה לא באמת משנה. 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת