גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים ללמוד פרטים על הפרויקט הענק בנמל חיפה? כדאי שתחפשו אותם בעיתונות בסין

נמל המפרץ החדש, שיופעל ע"י חברה סינית, אמור להיות פרויקט אזרחי ענק שישפיע משמעותית על המשק הישראלי • למה הגורמים האחראים להקמת המיזם עוטפים אותו בערפל, מה הקשר למלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין, ואיפה ניתן למצוא מידע מפתיע על הנושא

נמל מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס

בשבועות האחרונים עסקו כלי תקשורת רבים, בארץ ובעולם, במאמציה הנמרצים של ארצות הברית לרופף את הקשרים הכלכליים ההדוקים בין ישראל לבין סין, כחלק ממלחמת הסחר הגלובלית בין שתי המעצמות. העניין התגבר סביב ביקורו הבהול של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בישראל בחודש שעבר. אחת ההערכות שליוו את הביקור הייתה שהוא נועד, בין השאר, לבלום את מסירת "נמל המפרץ" החדש לניהול SIPG הסינית למשך 25 שנה, החל מ-2021.

קשה לדעת מה מתחולל כיום מאחורי הקלעים במשולש הדיפלומטי של ישראל, סין וארה"ב, אך נהמר כאן ונעריך, שבנקודת הזמן הנוכחית קלושים הסיכויים שמהלך אמריקאי יצליח להסב לאחור את מסירת הנמל לסינים. על פי הסימנים בשטח פרויקט נמל המפרץ החדש נמצא כיום בנקודת האל-חזור והוא כבר לא עוד כלי שחמט שניצב על משבצת אסטרטגית בלוח משחק בין המעצמות, אלא עובדה קיימת: נמל מים עמוקים חדש, שעתיד להיות נמל המכולות הגדול ביותר בישראל בעוד חודשים ספורים.

בימים אלה מכשירים צוותים הנדסיים בינלאומיים בפיקוח סיני את התשתית לקליטת מערך המנופים והמסילות, שיגיעו בקרוב מסין. צוותים אחרים משלימים את מערכי החשמל, התקשורת והבטיחות, ואת יחידות הפיקוד עתירות התוכנה והחיישנים, שיפקחו על פעולת הציוד האוטומטי המתקדם שיגיע בחודשים הקרובים, רובו מספקים סיניים, בהתאם למפרט של הזכיינית.

השתיקה המוזרה של המערכת

בהתחשב בהיקף המשאבים שזורמים לפרויקט, בחשיבותו, בהתקרבות מועד השלמתו ובהשפעתו הפוטנציאלית על המשק, ניתן היה לצפות שבשלב הנוכחי כבר יהיה הרבה מידע רשמי, גלוי וזמין על התקדמותו, יעדיו ולוח הזמנים למסירה. אם לא לציבור הרחב (למה לא?) אז לפחות לוועדות הכנסת הרלוונטיות, שאמורות להתעדכן לגביו בצורה שוטפת, בוודאי לאור רגישותו.

אחרי הכול לא מדובר במסוף אוטובוסים חדש או בסלילת כביש אלא במיזם גדול, בניהול מעצמה זרה, שלפעולתו אמורות להיות השלכות משמעותיות על מעגלים רבים במשק הישראלי כבר מ-2021: החל מהמעגל המקומי של אזור חיפה והצפון שבו יפעל הנמל ושאליו הוא אמור להזרים חמצן כלכלי (על פי ההצהרות הרשמיות שקדמו לפרויקט), עבור דרך הגברת התחרות בין הנמלים וההשפעה על התעסוקה; וכלה בהשפעה על העלויות של יבואנים ויצואנים דרך הים, על ענף הספנות ועוד.

נכון לעכשיו "המערכת" הממשלתית והציבורית מתייחסת לנמל החדש כאילו מדובר בבסיס צוללות סודי ולא בנמל אזרחי ענק, שבו מושקעים מיליארדים. את השתיקה אפשר אולי להסביר ברגישות הבינלאומית של הפרויקט מול ארצות הברית, ואולי גם בשל העובדה שהפטרון הגדול של הפרויקט, ישראל כ"ץ, מחזיק כיום את היד על ברז התקציבים של המשק. אבל קצת קשה להצדיק אותה מבחינה ציבורית.

למרות חיפוש נמרץ לא נתקלנו בשום מצגת ממשלתית רשמית ועדכנית, שהופצה לציבור בנושא בשנה החולפת, וגם לא בניתוחים כלכליים צופים פני עתיד של האוצר ו/או הכנסת. העדכון הרשמי האחרון היה בדוח מבקר המדינה בנושא "ההיערכות לתחרות בנמלי הים", שפורסם על סמך בדיקה שהסתיימה בפברואר 2019 והתייחס גם לנמל החדש המוקם באשדוד. שם קראנו רק הכרזה כללית בנוסח "עם תחילת פעולתם של נמלי הים החדשים נמל המפרץ ונמל הדרום - בשנת 2021 עתידה להשתכלל תחרות אפקטיבית בענף נמלי היום בישראל להביא לתועלת כלל משקית", בלי לפרט על איזו תועלת מדובר ומה השפעותיה הכמותיות.

מה שכן, על פי אותו דוח נראה, שגם הנמלים הוותיקים, שאמורים להתמודד עם התחרות החדשה החל מהשנה הבאה - ובראשם נמל חיפה הישן - עדיין לא ממש מעכלים את עומק השינוי העתידי. לדברי המבקר "משרדי התחבורה והאוצר, חנ"י (חברת נמלי ישראל) ורספ"ן (רשות הספנות והנמלים) והנהלות חברות נמלי חיפה ואשדוד טרם השלימו את היערכות הנמלים הקיימים לתחרות הצפויה בתחומים חיוניים - התאמת תשתיות הנמלים וכוח האדם. במועד תחילת פעילותם של הנמלים החדשים, בשנת 2021, תשתיות נמל חיפה לא יהיו מותאמות לקליטת אוניות מכולה גדולות, וקיים ספק בדבר מוכנותה של תשתית נמל אשדוד. נוכח אי השלמת ההתייעלות בכוח האדם, חוסנן הפיננסי של חברות הנמל הקיימות עלול להיפגע, ובהתאם תיתכן פגיעה בתחרות אפקטיבית בין הנמלים השונים ובהשגת החיסכון בעלויות והשיפור ביעילות". בקיצור פיל חדש בחדר, שידרוס את הנמלים המקומיות.

אפילו עיריית חיפה, שבעבר נקטה קו משפטי אקטיבי-פומבי כדי לעכב את התקדמות הנמל ואמורה הייתה, כביכול, להיות אחת המרוויחות ממנו כאשר יחל לפעול, מעדיפה לשמור כיום על דממה מוחלטת בנושא. הפנינו לעירייה שאלות בנושאים שעשויים להיות רלוונטיים לתושבי האזור כבר בשנה הבאה: האם ומה יהיו ההכנסות הצפויות מארנונה, שישולמו על ידי מפעילי הנמל; מה צפויה להיות ההשפעה על התעסוקה; מה הצפי לצמיחת "עסקי לוואי" תומכים שאמורים להופיע סביב פרויקט לוגיסטי כה משמעותי; איך תתבצע הבקרה על אופי ובטיחות הסחורה שתשונע לישראל בנמל ומה ההיקף הצפוי של שינוע סחורות, שמיועדות למדינות שכנות; וכך הלאה. התשובות מעולם לא הגיעו.

פוטנציאל להתרחבות זוחלת?

בהעדר מידע קונקרטי ורשמי אודות הצפוי הפנינו את המבט מערבה לכיוון נמל פיראוס השכן, שעבר לשליטה כמעט מלאה של חברת הספנות הסינית COSCO ב-2016. על פי כלי התקשורת ביוון, העברת הבעלות לוותה בלא מעט חיכוכים עם עובדים מקומיים, עד כדי השבתות של הנמל, על רקע העסקת עובדי קבלן ומה שהעובדים המאוגדים כינו "אי עמידה בהתחייבויות לתעסוקה מקומית". ב-2018 הגיע המצב לכדי השבתה, שאילצה את השגרירות הסינית ביוון להתערב.

בנוסף הפך הנמל לזרוע כלכלית של התרחבות "זוחלת" מצד חברות סיניות, כולל פרויקט ענק בהיקף של 880 מיליון דולר להקמת טרמינל לספינות קרוזים, בתי מלון יוקרתיים, מחסנים חדשים ועוד. הפרויקט נבלם בינתיים בשל ההתנגדות של רשות הארכיאולוגיה הימית במדינה.

זה כמובן נמל שונה, במדינה אחרת, ובשליטת חברה סינית אחרת, אם כי גם היא בשליטה של ממשלת סין. אבל קשה להניח, שנמל המפרץ החדש של חיפה, שעתיד להיות על פי הפרסומים נמל "רובוטי" מתקדם עם מעט מאוד כוח אדם ביחס לנמלים מקובלים, ורובו יאויש על ידי צוותים חיצוניים, כמו בפיראוס, יפתור את בעיות התעסוקה בחיפה והצפון. מנגד, הוא בהחלט עשוי להציב תחרות מחירים רצינית לנמלים האחרים ועתירי כוח האדם של ישראל.

דווקא הסינים משתפים מידע

עוד מקור מידע הוא הצד הסיני, שלמרבה הפרדוקס דווקא הוא שומר על פחות עמימות בנושא מאשר הצד הישראלי. עבור כלי התקשורת הסיניים, שעמדותיהם מתואמות כנראה עם עמדות הממשל, נמל המפרץ החדש של חיפה הוא כבר בבחינת "עסקה סגורה ומוגמרת", בעלת חשיבות אסטרטגית לפרויקט "דרך המשי" של הנשיא שי, ושום לחץ חיצוני - כולל הממשל האמריקאי ואפילו הקורונה - לא יוכל לעכב אותו ובוודאי שלא להחזיר לאחור.

בשבוע שעבר (19 ליוני 2020) למשל, הקדיש היומון רב התפוצה וההשפעה CHINADAILY מאמר נרחב להישגיה של החברה הסינית ZMPC, אחת היצרניות הגדולות בעולם של ציוד הנפה, הטענה ולוגיסטיקה לנמלים והספקית העיקרית של ציוד לוגיסטי כבד לנמל הסיני החדש של חיפה.

המאמר סוקר בהרחבה את המאמצים שעשתה החברה הסינית להמשיך ולהרחיב את פעילותה הגלובלית למרות משבר הקורונה ומתמקד בחוזה שלה לאספקת מנופים אוטומטיים מתוחכמים לנמל המפרץ החדש. משם עולה, שבמהלך חודש מאי שלחה החברה לחיפה משלוח ימי ראשון של ארבעה מנופי ענק להטענה/פריקה מספינות, שיותקנו ברציפי הנמל החדש של SIPG, ושני מנופי מסילה. זהו רק משלוח ראשון מתוך חוזה מסיבי שיכלול בסוף התהליך 8 מנופים להטענה/פריקה מספינות ו-22 מנופי מסילה.

מהמאמר עולה, שספקית המנופים מייחסת לחוזה הזה הרבה יוקרה בינלאומית. והנמל החדש מכונה שם "מסוף של רכבות מרכזי לחוף הים התיכון". זו הגדרה מעניינת לאור העובדה, שהחיבורים המסילתיים הנוכחיים של הנמל הם די דלילים ומקומיים. ייתכן שהכוונה של הסינים היא לתוכנית לחבר את הנמל בחיבור חיבור מסילתי לירדן, דרך מסוף בית שאן, ומשם למדינות המפרץ - תוכנית שאותה הזכיר שר התחבורה היוצא ישראל כ"ץ לא פעם.

מנהל הפרויקט מטעם החברה הסינית רואיין במאמר ואמר כי "נמל חיפה הוא פרויקט סמלי לאורך מסלול OBOR והוא יהיה נמל המכולות הגדול בישראל כאשר תושלם הקמתו שמתוכנן לקיבולת שנתית של 1.86 מיליון מכולות תקניות. זו אגב, סוגיה מעניינת מכיוון שבעמוד המוקדש לפרויקט נמל המפרץ באתר הרשמי של חנ"י מוזכר, שהנמל מיועד לקיבולת של עד 1.1 מיליון מכולות, כמעט 70% פחות. האם הסינים יודעים משהו שאנחנו לא יודעים?

לערפל ולסימני השאלה אפשר להוסיף את העובדה, שהמדינה שומרת מכל משמר את ההסכם התפעולי בינה לבין הזכיינית העתידית של הנמל SIPG וסירבה בעבר לשתף אותו אפילו עם הנמלים המתחרים, כל שכן עם הציבור.

בשורה התחתונה קשה למצוא בישראל עוד פרויקט תחבורתי בהיקף כזה, ובדרגת חשיבות כזו, שמסך העמימות סביבו כה גדול. אם אכן מדובר בבשורה כלכלית ממעלה ראשונה למשק הישראלי, כפי שטוענים הוגי הפרויקט, ניתן היה להניח שכל הצדדים היו שמחים לנופף בה בגאווה, לשתף את הציבור ולהציף אותו בנתונים לגבי העתיד הזוהר, שממתין לו מעבר לפינה. לנו נותר רק לתהות מדוע זה לא קורה. 

מחברת נמלי ישראל נמסר: "נמל המפרץ הינו מיזם לאומי תשתיתי מהחשובים למשק הישראלי, כאשר הקמת תשתיות הנמל ע"י חנ"י צפויה להסתיים כבר בתחילת 2021, כשבמקביל החברה הבינלאומית שתפעיל את הנמל עובדת בשטח. עם הפעלת הנמל החדש תתווסף תשתית חיונית לסחר הישראלי, תחל תחרות בענף הנמלים ועמה התייעלות ושיפור השירות לתעשיית הנמלים ולציבור הרחב. במהלך תכנון והקמת הנמל, נערכו בדיקות כלכליות מעמיקות שבחנו את תרומת הנמל לעיר חיפה ולמשק הלאומי ותוצאותיהן הראו באופן מובהק השפעה חיונית ניכרת של הנמל על הכלכלה הישראלית והמקומית. חנ"י מעדכנת באופן שוטף את משרד התחבורה והשרה העומדת בראשו על כל שלבי התקדמות הקמת הנמל, ונמצאת בקשר ישיר עם החברה שעתידה לנהל את הנמל החדש בתחילת השנה הבאה".

עוד כתבות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם