גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עונת הג'וקים: לדור החדש של הג'וק של ניסאן יש מוניטין סולידי

הדור החדש של הג'וק מבית ניסאן שומר על אטרקציית העיצוב ומציע גם תא נוסעים הרבה יותר שימושי ומנוע חסכוני ונמרץ ● אבל תכנות התיבה האוטומטית מעיב על התמונה, והקרב מול המתחרים יקום וייפול על המבצעים וההנחות שינתנו

ניסאן ג'וק  / צילום: יח"צ
ניסאן ג'וק / צילום: יח"צ

עד לפני כשנתיים נחשבה ניסאן לאחד מסיפורי ההצלחה העסקיים הגדולים של תעשיית הרכב הגלובאלית בעשורים האחרונים. מאז נרכשה על ידי רנו ב-1999, על סף פשיטת רגל, היא שוקמה, התרחבה במהירות והפכה ל"פירמת מזומנים" גלובאלית, שרווחיה העקביים מימנו את ההפסדים, שהניבה לקבוצה הפעילות של רנו לעיתים תכופות.

בשנתיים האחרונות הגלגל התהפך וניסאן הפכה למשקולת שמאיימת למשוך את הספינה של רנו למצולות. בשנת הכספים היפנית, שהסתיימה במרץ 2020, דיווחה ניסאן על הפסד של כ-6.2 מיליארד דולר, עברה משבר ניהולי חמור, שטרם הסתיים - המאבק להסגרת היו"ר היוצא שנמלט ללבנון הוא רק קצה הקרחון - ניצבה תחת איום הברקזיט, שעדיין מאיים לפגוע במפעליה האסטרטגיים בבריטניה, ספגה הפסדים כבדים ממשבר הקורונה ונאלצה להכריז על תוכנית הבראה שכוללת סגירת מפעלים באירופה. 

אחת מנקודות האור של ניסאן היא רכב הפנאי הקומפקטי ג'וק. מאז הושק הדור הראשון בעל העיצוב החריג של הג'וק ב-2010, עלו על כבישי אירופה כ-950 אלף יחידות שלו. עיצובו הפך למודל חיקוי עבור דור שלם של רכבי פנאי קומפקטיים, תוך שהוא מקדים בכמה שנים טובות כמה מתחרים גדולים ומכובדים. גם הדור החדש שלו, שהוצג ממש ערב פרוץ המגפה, זכה לפתיחה מכובדת.

רכב

קומפקטי אבל מרווח יותר

העיצוב החיצוני היה מקדם המכירות העיקרי של הדגם היוצא ולפיכך השתדלו המעצבים ללכת על החבל הדק, שבין שימור המראה המוכר לבין חדשנות, שתפנה לדור חדש של לקוחות. החרטום משמר את העיצוב המהפכני-בזמנו של פנסי חזית עגולים, שממוקמים במפלס שונה מפנסי דרך רוחביים. בדור החדש אלה פנסים עגולים עצומי ממדים שמעליהם פסי לד דקיקים שממסגרים מכסה שרירי וגריל אגרסיבי.

פרופיל הצד נשלט, כבעבר, על ידי כנפיים מנופחות בארבע הפינות כאשר האחוריות מתרוממות עד מעבר לקו השמשות. נראה שמאגרי היצירתיות התייבשו כאשר הגיעו המעצבים לחלק האחורי והפיתרון שנבחר היא חיקוי מדויק של עיצוב החלק האחורי של טויוטה CH-R. כל כך מדויק עד שצריך לקרוא את הסמל כדי להבחין בהבדל. כך או כך, העיצוב הוא עדיין מקדם מכירות רציני בדגם הזה גם בלי אופציות יקרות כמו צביעה נפרדת לגג ולגוף וחישוקי 19 אינץ'.

תא הנוסעים פותר את אחד הבאגים המרכזיים שהעיבו על הדור היוצא - מרחב מוגבל במושב האחורי. הדור החדש ניצב על בסיס גלגלים מוארך, שמשפר מהותית את מרחב הברכיים עבור צמד מבוגרים מאחור. מרחב הראש הוגדל לטובת גבוהי קומה וחלונות הצד מאחור הם כבר לא חרכי הצצה צרים. גם תא המטען שימושי יותר בזכות תוספת של 20% לנפח. הראות לאחור עדיין מוגבלת, אבל בסך הכל נראה שהמהנדסים הקשיבו היטב לפידבקים ממחלקת השיווק.

עיצוב עמדת הפיקוד לא נסחף לחלוטין בטרנד הדיגיטלי, שפקד את האח רנו קפצ'ור, והוא משמר צמד שעונים אנלוגיים גדולים וברורים. המכורים למסכים ימצאו את סיפוקם במסך מולטימדיה עשיר ומתורגם לעברית ובצג נתונים גדול במיוחד שממוקם בין השעונים. ניסאן טרם נגמלה מההרגל להעמיס את סביבת הנהג (ואת ההגה) במערך צפוף של מתגים פיזיים, אבל הנדסת האנוש משדרת תחושה בוגרת והגיונית מבעבר.

המרכיב הדומיננטי בחומרי הדיפון הוא עדיין פלסטיק קשיח בשלל גוונים של אפור, אבל פה ושם הוא משובץ בעיטורים עם "צבעי אווירה" דוגמת טבעת מוארת מסביב לתיבת ההילוכים ופתחי אוורור עגולים.

איכות הייצור וההרכבה של המפעל הבריטי של ניסאן, שממנו מגיע אלינו הג'וק, היא גבוהה כתמיד והדיפונים נוטים לשרוד שנים ארוכות. האבזור התקני די נדיב גם בגרסאות הבסיס, וכולל כעת מערך מקיף של מערכות אקטיביות ותומכות נהיגה.

מוניטין של סחירות

בחרטום הדור החדש ניצב כעת מנוע טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר נתונים סבירים לקבוצתו - 117 כ"ס וכ-18 קג"מ ב-1,750 סל"ד. זהו מנוע חביב ונמרץ, שמזמזם לו בשקט בשיוט עירוני וגם במהירויות מכובדות על הכביש המהיר ולא מתקשה לשנע בקצב ראוי משקל עצמי צנוע של כ-1.2 טון פלוס נוסעים גם בעליות ארוכות. חבל רק שהתיבה כפולת המצמדים מתעקשת להכביד על המנוע בביצוע המשימות הללו.

מצב התכנות הרגיל/חסכוני שלה לוקה בתגובת דוושה עצלה ואילו המצב הספורטיבי מחדד את התגובה והעברת הכוח, אבל במחיר של תגובה קופצנית במצבי עצור-סע אופייניים לשעות העומס. את מטלת החיסכון בדלק הוא מבצע בצורה ראויה עם קרוב ל-17 קילומטרים לליטר בתנאים ריאליים.

הג'וק היוצא לקה בתגובת מתלים קשוחה בעת מפגש עם מהמורות עירוניות ובדור החדש הושקעו לא מעט משאבים כדי לפתוח דף הנדסי חדש. רמפות האטה עירוניות עדיין עשויות לשגר את הנוסעים מאחור לעבר התקרה אבל ברוב המקרים הנפוצים הזעזועים נספגים בצורה בוגרת בוגרת, רכה במידה ומשוככת היטב והיציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מצוינת גם כאשר פני האספלט אינם אחידים.

כמקובל ברכבי הדור החדש, המערכת האקטיבית ל"סיוע על שמירת כיוון" עושה כמיטב יכולתה כדי לחבל בהיזון החוזר מההגה. אבל אחרי ניתוקה המבורך מקבלים התנהגות אירופאית נעימה, עם זרם ראוי של מידע על מצב הגלגלים.

נטיית הגוף בפניות מזערית תודות למפסק הגלגלים הרחב, ולמרות שהכלי מרגיש קצת פחות חד מסיאט ארונה, למשל, הוא עדיין נעים לנהיגה ראויה.

הגרסה העילית של הג'וק מצוידת בחישוקי 19 אינץ' עם צמיגים בחתך 45', תצורה די קיצונית שמן הסתם תחדד את ההתנהגות על חשבון נוחות הנסיעה. מרווח גחון די תקני לקבוצה מאפשר דילוג קל על מדרכות גבוהות אבל העבירות מחוץ לאספלט מוגבלת.

גרסת הבסיס של הג'וק 2020 עולה כ-125 אלף שקל וממקמת אותו במרכז הטבלה, קצת מעל הגרסה המאובזרת של סיאט ארונה, קצת מתחת לפיז'ו 2008 וליונדאי קונא ובמפלס אחד עם עוד שלל מתחרים. לג'וק יש עדיין מוניטין סולידי של סחירות, והדור החדש מספק תמורה הרבה יותר גבוהה מהדור היוצא.

אבל כמקובל בפלח, הקרב יוכרע בסופו של דבר בשדות הקטל של המבצעים וההנחות. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו 2008

128 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של 2008 החדשה. בסיס הגלגלים קצר מעט משל הג'וק ותא המטען קטן ב-15 ליטר, אבל התא מרווח ומתוכנן היטב ומגיע עם מערך מקיף של אבזרי בטיחות ותצוגות דיגיטליות. המנוע הוא 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר עם תיבה אוטומטית רגילה והביצועים נמרצים למדי.

פיז'ו 2008 / צילום: יח"צ

סיאט ארונה FR

122 אלף שקל עולה גרסת ה- FR האונתית של הארונה הפופולרית. הממדים החיצוניים קטנים משל הג'וק, בסיס הגלגלים קצר יותר ב-6 סנטימטרים ותא המטען מסתפק ב-400 ליטר. אבל האבזור הפנימי והקוסמטי מקיף. מנוע 1 ליטר עם תיבה כפולת מצמדים מספק 115 כ"ס ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-10 שניות.

סיאט ארונה FR / צילום: יח"צ

יונדאי קונא

ב-127 אלף שקל לגרסת הבסיס עם הנעה הקדמית, הקונא מציעה מרווח פנים סביר, תא מטען צנוע (361 ליטר) ואבזור בטיחותי די מקיף. האטרקציה היא מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים, שלמרות המשקל הנכבד מאיצה את המכונית ל100 קמ"ש ב-7.5 שניות.

יונדאי קונא / צילום: יח"צ

עוד כתבות

ה"לבניות" המפורסמות של בזן במפרץ חיפה / צילום: איחוד הצלה

דיויד פדרמן מתקשה: פטרוכימיים מבקשת לדחות תשלום של כ-24 מיליון שקל

לחברה, המחזיקה במניות בזן, חוב אג"ח של יותר מ-1 מיליארד שקל, הנסחר בתשואות "זבל" בטווח של 67%-140%

יינות ביתן / צילום: מיכה לובטון

יינות ביתן ממשיכה להצטמצם, הפעם בראשון לציון

ל"גלובס" נודע כי כעת הקבוצה סוגרת את סניף מגה בעיר במרכז המסחרי קניון הבאר במערב העיר ראשון לציון

יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

אם חשבתם שליצמן הוא רק שר של חרדים - צדקתם

במסגרת כנס הזום של ארגון הקבלנים והבונים תל אביב-בת ים הוכיח שר השיכון כי הוא לא השר של כולם, אלא "שר השיכון לחרדים" ● בין הקמת שפיר שליד קרית גת לקידום כסיף הסמוכה לערד, הגיע הזמן לבדוק עד כמה העסקנות החרדית חולקת באשם ל"קיפוח החרדי" במוסדות התכנון

"בוסתן" התעשייה בנצרת. מעוניינים לשכפל את הרעיון למקומות נוספים / צילום: גן התעשייה נצרת

מהתמחויות ועד "בוסתנים": התוכנית להגדלת מספר הערבים בהייטק

בשנים האחרונות יותר צעירים מהחברה הערבית משתלבים בתעשיית ההייטק אך עדיין קיימות שלל בעיות: תשתיות לקויות, נשירה מהלימודים וקושי למצוא עבודה • ועד הרשויות המקומיות הערביות, ארגון "צופן" ודלויט הגו תוכנית לשיפור המצב שהיקפה 700 מיליון שקל • היעד: 12 אלף עובדים ב-5 שנים

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

הקורונה מכה חזק בחברת הקניונים של ליאורה עופר: מליסרון הפסידה 187 מיליון ש' והפחיתה משמעותית את שווי הנכסים

ההפסד נגרם על רקע "הנחות קורונה" בהיקף של 148 מיליון שקל שנתנה החברה לשוכרים, ומירידת שווי נדל"ן להשקעה בסך של כ-310 מיליון שקל

דב סלע, מנכ"ל ראדא / צילום: שלומי יוסף

זינוק של 215% במניה מהשפל במרץ: ראדא עקפה את התחזיות ברבעון השני ומעלה את התחזית השנתית

החברה הביטחונית הציגה במחצית הראשונה EBITDA מתואם בגובה 2.6 מיליון דולר לעומת נתון שלילי בתקופה במקבילה ● זינוק של כ-75% בהכנסות ברבעון השני ובמחצית

גיל טופז / צילום: איל יצהר

בנק ירושלים הגדיל ההוצאות בגין הפסדי אשראי והרווח במחצית הצטמק בכ-27%

בבנק העצמאי הקטן במערכת הבנקאית המקומית צופים השפעה שלילית על תיק האשראי כתוצאה ממשבר הקורונה ● הבנק רשם ברבעון השני של 2020 רווח נקי בהיקף של 12 מיליון שקל - לעומת רווח של כ-27.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

בנק ישראל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

"לא מבוגר ולא אחראי": מי צודק בקרב המהלומות בין האוצר ובנק ישראל? בדקנו

גורמים באוצר מתחו ביקורת חריפה על נתון המופיע בדוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל, שקבע שחבילת הסיוע של הממשלה היא מהנמוכות במערב: "הופתענו מחוסר המקצועיות" ● על-פניו נראה כי הנתון שפורסם בדוח אכן אינו מעודכן, אך ייתכן כי ההתקפה החריפה מעידה על יחסים עכורים

airbnb / צילום: Shutterstock

למרות השנה הקשה: Airbnb עושה צעד בדרך להנפקה בבורסה

החברה עומדת להגיש תשקיף חסוי לקראת ההנפקה, כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" ● החברה, שהודיעה באחרונה על פיטורי רבע מעובדיה, גייסה במהלך משבר הקורונה לפי שווי של 18 מיליארד דולר, נמוך משמעותית משוויה בעבר

ברק רביד, הפרשן המדיני של רשת 13 / צילום: יח"צ

הכתב והפרשן המדיני ברק רביד מצטרף ל"וואלה!"

הוא ייכנס לתפקיד במהלך השבוע ● רביד עזב את "חדשות 13" ביולי האחרון כחלק מתוכנית קיצוצים רחבה בחברה

רחוב רוטשילד, תל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

הממשלה אישרה טלפונית את הארכת השימוש באיכוני השב"כ

יושב ראש ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר, פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיעצור את המשך האיכון על אף האישור שנתנו השרים

ד"ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר

הגלולה נגד השמנה של אפיטומי הישראלית תשווק על ידי נסטלה

על פי הערכות, מדובר בהסכם עם פוטנציאל של מעל 100 מיליון דולר ● אפיטומי תקים בישראל מפעל ליצור הגלולה, שיעסיק כ-40 איש בישראל

ערן יעקב / צילום: איל יצהר

מענק השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עד 400 מיליון שקל יצא לדרך

נפתחה באתר רשות המסים האפשרות להגיש תביעות למענק השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עבור החודשים מאי-יוני 2020, שיראו פגיעה מינימלית של בין 40% ל-80% במחזורם ● גובה המענק המרבי עומד על 500 אלף שקל

החנות היוקרתית של לורד אנד טיילור בשדרה החמישית בניו יורק נסגרה ב־2019  / צילום: Kathy Willens, Associated Press

האם ניתן עוד להציל את חנויות הכלבו האמריקאיות

לפני מספר שנים הן נחשבו לחדשניות ולסמל של קידמה, אך כיום הן נסגרות אחת אחרי השנייה ● הרשת האחרונה שנכנסה בשבוע שעבר למצעד פושטי הרגל היא "לורד אנד טיילור" שהחלה את דרכה לפני 184 שנים ● האם נגזר סופן או שניתן עדיין להציל אותן?

חיים כץ / צילום: יוסי זמיר

מגעים להסדר טיעון בין הפרקליטות לבין השר חיים כץ

בקשה מבג"ץ: לדחות את הדיון שאמור להתקיים מחר בשלוש העתירות שהוגשו נגד החלטת הכנסת להעניק לכץ חסינות מפני העמדה לדין ● בהודעת המדינה נכתב כי מתקיימים "מגעים מאומצים אשר עשויים לייתר את הצורך בהכרעת בית המשפט הנכבד בעתירות"

חיים רמון  / צילום: אביב חופי

חיים רמון: "אי-החוקיות של קנאביס היא בעיני אחד הדברים המטומטמים ביותר שהמדינה עושה היום"

רמון, שמונה לאחרונה ליו"ר חברת וונטייז הצפויה להיכנס לתחום הקנאביס לצורכי פנאי בקולורדו, טוען כי "כבר לפני ארבע שנים כמעט פרסמתי מאמר תמיכה בלגליזציה" ● "לכל מי שאמר לי אז שהוא משקיע בציפיה ליצוא קנאביס בישראל, אמרתי שאני לא ממליץ"

מטוס אל על / צילום: יואב יערי

חילופי המכתבים בין אל על לרוזנברג הגיעו לאיום בתביעת דיבה

במכתב חריף מבאי כוחו של אלי רוזנברג, המתכוון לרכוש את אל על, מציינים כי "לא לאורך זמן רוזנברג ימשיך להבליג נוכח הניסיונות להוציא דיבתו רעה והוא מתכוון לבוא חשבון עם כל מי שמעורב באופן אישי"

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

המועמד של טראמפ לשגריר בברלין מעורר סערה: "זילות השואה"

ביקורת חריפה נגד כוונתו של טראמפ למנות את דגלס מקגרגור לשגריר בברלין ● מקגרגור אמר ב-2018 כי "יש סוג של מנטליות חולנית, שטוענת שדור אחרי דור צריך לכפר על מה שקרה במהלך 13 שנים של היסטוריה גרמנית" ● בפנייה לפומפאו כתבה הליגה נגד השמצה כי מקגרגור "לא יוכל לתפקד מהתחלה כשליח אפקטיבי"

בני גנץ בישיבה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס

כחול לבן לא ישתתפו בהצבעה מחר על הגבלת התמודדות נתניהו בבחירות

מחר תעלה להצבעה הצעת חוק פרטית של יש עתיד, שאמורה להגביל את ההתמודדות  ראש הממשלה בבחירות הבאות ● כחול לבן: "מדובר אך ורק בניסיון לערער את יציבותה של המערכת הפוליטית כולה"

פרופ' אלי שפרכר, סמנכ"ל מו"פ, איכילוב, ד"ר יובל בלוך, מנכ"ל איכילוב אינוניישן / צילום: יח"צ

איכילוב אינטרנשיונל: בית החולים וקרן אינפיניטי מקימים חברה לשת"פ בין-לאומי

החברה החדשה, שנקראת איכילוב אינוניישן, תפעל לקדם שיתופי פעולה בעיקר עם סין ● החברה בבעלות מלאה של אינוניישן מקבוצת אינפיניטי