גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עונת הג'וקים: לדור החדש של הג'וק של ניסאן יש מוניטין סולידי

הדור החדש של הג'וק מבית ניסאן שומר על אטרקציית העיצוב ומציע גם תא נוסעים הרבה יותר שימושי ומנוע חסכוני ונמרץ ● אבל תכנות התיבה האוטומטית מעיב על התמונה, והקרב מול המתחרים יקום וייפול על המבצעים וההנחות שינתנו

עד לפני כשנתיים נחשבה ניסאן לאחד מסיפורי ההצלחה העסקיים הגדולים של תעשיית הרכב הגלובאלית בעשורים האחרונים. מאז נרכשה על ידי רנו ב-1999, על סף פשיטת רגל, היא שוקמה, התרחבה במהירות והפכה ל"פירמת מזומנים" גלובאלית, שרווחיה העקביים מימנו את ההפסדים, שהניבה לקבוצה הפעילות של רנו לעיתים תכופות.

בשנתיים האחרונות הגלגל התהפך וניסאן הפכה למשקולת שמאיימת למשוך את הספינה של רנו למצולות. בשנת הכספים היפנית, שהסתיימה במרץ 2020, דיווחה ניסאן על הפסד של כ-6.2 מיליארד דולר, עברה משבר ניהולי חמור, שטרם הסתיים - המאבק להסגרת היו"ר היוצא שנמלט ללבנון הוא רק קצה הקרחון - ניצבה תחת איום הברקזיט, שעדיין מאיים לפגוע במפעליה האסטרטגיים בבריטניה, ספגה הפסדים כבדים ממשבר הקורונה ונאלצה להכריז על תוכנית הבראה שכוללת סגירת מפעלים באירופה. 

אחת מנקודות האור של ניסאן היא רכב הפנאי הקומפקטי ג'וק. מאז הושק הדור הראשון בעל העיצוב החריג של הג'וק ב-2010, עלו על כבישי אירופה כ-950 אלף יחידות שלו. עיצובו הפך למודל חיקוי עבור דור שלם של רכבי פנאי קומפקטיים, תוך שהוא מקדים בכמה שנים טובות כמה מתחרים גדולים ומכובדים. גם הדור החדש שלו, שהוצג ממש ערב פרוץ המגפה, זכה לפתיחה מכובדת.

רכב

קומפקטי אבל מרווח יותר

העיצוב החיצוני היה מקדם המכירות העיקרי של הדגם היוצא ולפיכך השתדלו המעצבים ללכת על החבל הדק, שבין שימור המראה המוכר לבין חדשנות, שתפנה לדור חדש של לקוחות. החרטום משמר את העיצוב המהפכני-בזמנו של פנסי חזית עגולים, שממוקמים במפלס שונה מפנסי דרך רוחביים. בדור החדש אלה פנסים עגולים עצומי ממדים שמעליהם פסי לד דקיקים שממסגרים מכסה שרירי וגריל אגרסיבי.

פרופיל הצד נשלט, כבעבר, על ידי כנפיים מנופחות בארבע הפינות כאשר האחוריות מתרוממות עד מעבר לקו השמשות. נראה שמאגרי היצירתיות התייבשו כאשר הגיעו המעצבים לחלק האחורי והפיתרון שנבחר היא חיקוי מדויק של עיצוב החלק האחורי של טויוטה CH-R. כל כך מדויק עד שצריך לקרוא את הסמל כדי להבחין בהבדל. כך או כך, העיצוב הוא עדיין מקדם מכירות רציני בדגם הזה גם בלי אופציות יקרות כמו צביעה נפרדת לגג ולגוף וחישוקי 19 אינץ'.

תא הנוסעים פותר את אחד הבאגים המרכזיים שהעיבו על הדור היוצא - מרחב מוגבל במושב האחורי. הדור החדש ניצב על בסיס גלגלים מוארך, שמשפר מהותית את מרחב הברכיים עבור צמד מבוגרים מאחור. מרחב הראש הוגדל לטובת גבוהי קומה וחלונות הצד מאחור הם כבר לא חרכי הצצה צרים. גם תא המטען שימושי יותר בזכות תוספת של 20% לנפח. הראות לאחור עדיין מוגבלת, אבל בסך הכל נראה שהמהנדסים הקשיבו היטב לפידבקים ממחלקת השיווק.

עיצוב עמדת הפיקוד לא נסחף לחלוטין בטרנד הדיגיטלי, שפקד את האח רנו קפצ'ור, והוא משמר צמד שעונים אנלוגיים גדולים וברורים. המכורים למסכים ימצאו את סיפוקם במסך מולטימדיה עשיר ומתורגם לעברית ובצג נתונים גדול במיוחד שממוקם בין השעונים. ניסאן טרם נגמלה מההרגל להעמיס את סביבת הנהג (ואת ההגה) במערך צפוף של מתגים פיזיים, אבל הנדסת האנוש משדרת תחושה בוגרת והגיונית מבעבר.

המרכיב הדומיננטי בחומרי הדיפון הוא עדיין פלסטיק קשיח בשלל גוונים של אפור, אבל פה ושם הוא משובץ בעיטורים עם "צבעי אווירה" דוגמת טבעת מוארת מסביב לתיבת ההילוכים ופתחי אוורור עגולים.

איכות הייצור וההרכבה של המפעל הבריטי של ניסאן, שממנו מגיע אלינו הג'וק, היא גבוהה כתמיד והדיפונים נוטים לשרוד שנים ארוכות. האבזור התקני די נדיב גם בגרסאות הבסיס, וכולל כעת מערך מקיף של מערכות אקטיביות ותומכות נהיגה.

מוניטין של סחירות

בחרטום הדור החדש ניצב כעת מנוע טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר נתונים סבירים לקבוצתו - 117 כ"ס וכ-18 קג"מ ב-1,750 סל"ד. זהו מנוע חביב ונמרץ, שמזמזם לו בשקט בשיוט עירוני וגם במהירויות מכובדות על הכביש המהיר ולא מתקשה לשנע בקצב ראוי משקל עצמי צנוע של כ-1.2 טון פלוס נוסעים גם בעליות ארוכות. חבל רק שהתיבה כפולת המצמדים מתעקשת להכביד על המנוע בביצוע המשימות הללו.

מצב התכנות הרגיל/חסכוני שלה לוקה בתגובת דוושה עצלה ואילו המצב הספורטיבי מחדד את התגובה והעברת הכוח, אבל במחיר של תגובה קופצנית במצבי עצור-סע אופייניים לשעות העומס. את מטלת החיסכון בדלק הוא מבצע בצורה ראויה עם קרוב ל-17 קילומטרים לליטר בתנאים ריאליים.

הג'וק היוצא לקה בתגובת מתלים קשוחה בעת מפגש עם מהמורות עירוניות ובדור החדש הושקעו לא מעט משאבים כדי לפתוח דף הנדסי חדש. רמפות האטה עירוניות עדיין עשויות לשגר את הנוסעים מאחור לעבר התקרה אבל ברוב המקרים הנפוצים הזעזועים נספגים בצורה בוגרת בוגרת, רכה במידה ומשוככת היטב והיציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מצוינת גם כאשר פני האספלט אינם אחידים.

כמקובל ברכבי הדור החדש, המערכת האקטיבית ל"סיוע על שמירת כיוון" עושה כמיטב יכולתה כדי לחבל בהיזון החוזר מההגה. אבל אחרי ניתוקה המבורך מקבלים התנהגות אירופאית נעימה, עם זרם ראוי של מידע על מצב הגלגלים.

נטיית הגוף בפניות מזערית תודות למפסק הגלגלים הרחב, ולמרות שהכלי מרגיש קצת פחות חד מסיאט ארונה, למשל, הוא עדיין נעים לנהיגה ראויה.

הגרסה העילית של הג'וק מצוידת בחישוקי 19 אינץ' עם צמיגים בחתך 45', תצורה די קיצונית שמן הסתם תחדד את ההתנהגות על חשבון נוחות הנסיעה. מרווח גחון די תקני לקבוצה מאפשר דילוג קל על מדרכות גבוהות אבל העבירות מחוץ לאספלט מוגבלת.

גרסת הבסיס של הג'וק 2020 עולה כ-125 אלף שקל וממקמת אותו במרכז הטבלה, קצת מעל הגרסה המאובזרת של סיאט ארונה, קצת מתחת לפיז'ו 2008 וליונדאי קונא ובמפלס אחד עם עוד שלל מתחרים. לג'וק יש עדיין מוניטין סולידי של סחירות, והדור החדש מספק תמורה הרבה יותר גבוהה מהדור היוצא.

אבל כמקובל בפלח, הקרב יוכרע בסופו של דבר בשדות הקטל של המבצעים וההנחות. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו 2008

128 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של 2008 החדשה. בסיס הגלגלים קצר מעט משל הג'וק ותא המטען קטן ב-15 ליטר, אבל התא מרווח ומתוכנן היטב ומגיע עם מערך מקיף של אבזרי בטיחות ותצוגות דיגיטליות. המנוע הוא 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר עם תיבה אוטומטית רגילה והביצועים נמרצים למדי.

סיאט ארונה FR

122 אלף שקל עולה גרסת ה- FR האונתית של הארונה הפופולרית. הממדים החיצוניים קטנים משל הג'וק, בסיס הגלגלים קצר יותר ב-6 סנטימטרים ותא המטען מסתפק ב-400 ליטר. אבל האבזור הפנימי והקוסמטי מקיף. מנוע 1 ליטר עם תיבה כפולת מצמדים מספק 115 כ"ס ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-10 שניות.

יונדאי קונא

ב-127 אלף שקל לגרסת הבסיס עם הנעה הקדמית, הקונא מציעה מרווח פנים סביר, תא מטען צנוע (361 ליטר) ואבזור בטיחותי די מקיף. האטרקציה היא מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים, שלמרות המשקל הנכבד מאיצה את המכונית ל100 קמ"ש ב-7.5 שניות.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס