גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עונת הג'וקים: לדור החדש של הג'וק של ניסאן יש מוניטין סולידי

הדור החדש של הג'וק מבית ניסאן שומר על אטרקציית העיצוב ומציע גם תא נוסעים הרבה יותר שימושי ומנוע חסכוני ונמרץ ● אבל תכנות התיבה האוטומטית מעיב על התמונה, והקרב מול המתחרים יקום וייפול על המבצעים וההנחות שינתנו

ניסאן ג'וק  / צילום: יח"צ
ניסאן ג'וק / צילום: יח"צ

עד לפני כשנתיים נחשבה ניסאן לאחד מסיפורי ההצלחה העסקיים הגדולים של תעשיית הרכב הגלובאלית בעשורים האחרונים. מאז נרכשה על ידי רנו ב-1999, על סף פשיטת רגל, היא שוקמה, התרחבה במהירות והפכה ל"פירמת מזומנים" גלובאלית, שרווחיה העקביים מימנו את ההפסדים, שהניבה לקבוצה הפעילות של רנו לעיתים תכופות.

בשנתיים האחרונות הגלגל התהפך וניסאן הפכה למשקולת שמאיימת למשוך את הספינה של רנו למצולות. בשנת הכספים היפנית, שהסתיימה במרץ 2020, דיווחה ניסאן על הפסד של כ-6.2 מיליארד דולר, עברה משבר ניהולי חמור, שטרם הסתיים - המאבק להסגרת היו"ר היוצא שנמלט ללבנון הוא רק קצה הקרחון - ניצבה תחת איום הברקזיט, שעדיין מאיים לפגוע במפעליה האסטרטגיים בבריטניה, ספגה הפסדים כבדים ממשבר הקורונה ונאלצה להכריז על תוכנית הבראה שכוללת סגירת מפעלים באירופה. 

אחת מנקודות האור של ניסאן היא רכב הפנאי הקומפקטי ג'וק. מאז הושק הדור הראשון בעל העיצוב החריג של הג'וק ב-2010, עלו על כבישי אירופה כ-950 אלף יחידות שלו. עיצובו הפך למודל חיקוי עבור דור שלם של רכבי פנאי קומפקטיים, תוך שהוא מקדים בכמה שנים טובות כמה מתחרים גדולים ומכובדים. גם הדור החדש שלו, שהוצג ממש ערב פרוץ המגפה, זכה לפתיחה מכובדת.

רכב

קומפקטי אבל מרווח יותר

העיצוב החיצוני היה מקדם המכירות העיקרי של הדגם היוצא ולפיכך השתדלו המעצבים ללכת על החבל הדק, שבין שימור המראה המוכר לבין חדשנות, שתפנה לדור חדש של לקוחות. החרטום משמר את העיצוב המהפכני-בזמנו של פנסי חזית עגולים, שממוקמים במפלס שונה מפנסי דרך רוחביים. בדור החדש אלה פנסים עגולים עצומי ממדים שמעליהם פסי לד דקיקים שממסגרים מכסה שרירי וגריל אגרסיבי.

פרופיל הצד נשלט, כבעבר, על ידי כנפיים מנופחות בארבע הפינות כאשר האחוריות מתרוממות עד מעבר לקו השמשות. נראה שמאגרי היצירתיות התייבשו כאשר הגיעו המעצבים לחלק האחורי והפיתרון שנבחר היא חיקוי מדויק של עיצוב החלק האחורי של טויוטה CH-R. כל כך מדויק עד שצריך לקרוא את הסמל כדי להבחין בהבדל. כך או כך, העיצוב הוא עדיין מקדם מכירות רציני בדגם הזה גם בלי אופציות יקרות כמו צביעה נפרדת לגג ולגוף וחישוקי 19 אינץ'.

תא הנוסעים פותר את אחד הבאגים המרכזיים שהעיבו על הדור היוצא - מרחב מוגבל במושב האחורי. הדור החדש ניצב על בסיס גלגלים מוארך, שמשפר מהותית את מרחב הברכיים עבור צמד מבוגרים מאחור. מרחב הראש הוגדל לטובת גבוהי קומה וחלונות הצד מאחור הם כבר לא חרכי הצצה צרים. גם תא המטען שימושי יותר בזכות תוספת של 20% לנפח. הראות לאחור עדיין מוגבלת, אבל בסך הכל נראה שהמהנדסים הקשיבו היטב לפידבקים ממחלקת השיווק.

עיצוב עמדת הפיקוד לא נסחף לחלוטין בטרנד הדיגיטלי, שפקד את האח רנו קפצ'ור, והוא משמר צמד שעונים אנלוגיים גדולים וברורים. המכורים למסכים ימצאו את סיפוקם במסך מולטימדיה עשיר ומתורגם לעברית ובצג נתונים גדול במיוחד שממוקם בין השעונים. ניסאן טרם נגמלה מההרגל להעמיס את סביבת הנהג (ואת ההגה) במערך צפוף של מתגים פיזיים, אבל הנדסת האנוש משדרת תחושה בוגרת והגיונית מבעבר.

המרכיב הדומיננטי בחומרי הדיפון הוא עדיין פלסטיק קשיח בשלל גוונים של אפור, אבל פה ושם הוא משובץ בעיטורים עם "צבעי אווירה" דוגמת טבעת מוארת מסביב לתיבת ההילוכים ופתחי אוורור עגולים.

איכות הייצור וההרכבה של המפעל הבריטי של ניסאן, שממנו מגיע אלינו הג'וק, היא גבוהה כתמיד והדיפונים נוטים לשרוד שנים ארוכות. האבזור התקני די נדיב גם בגרסאות הבסיס, וכולל כעת מערך מקיף של מערכות אקטיביות ותומכות נהיגה.

מוניטין של סחירות

בחרטום הדור החדש ניצב כעת מנוע טורבו בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר נתונים סבירים לקבוצתו - 117 כ"ס וכ-18 קג"מ ב-1,750 סל"ד. זהו מנוע חביב ונמרץ, שמזמזם לו בשקט בשיוט עירוני וגם במהירויות מכובדות על הכביש המהיר ולא מתקשה לשנע בקצב ראוי משקל עצמי צנוע של כ-1.2 טון פלוס נוסעים גם בעליות ארוכות. חבל רק שהתיבה כפולת המצמדים מתעקשת להכביד על המנוע בביצוע המשימות הללו.

מצב התכנות הרגיל/חסכוני שלה לוקה בתגובת דוושה עצלה ואילו המצב הספורטיבי מחדד את התגובה והעברת הכוח, אבל במחיר של תגובה קופצנית במצבי עצור-סע אופייניים לשעות העומס. את מטלת החיסכון בדלק הוא מבצע בצורה ראויה עם קרוב ל-17 קילומטרים לליטר בתנאים ריאליים.

הג'וק היוצא לקה בתגובת מתלים קשוחה בעת מפגש עם מהמורות עירוניות ובדור החדש הושקעו לא מעט משאבים כדי לפתוח דף הנדסי חדש. רמפות האטה עירוניות עדיין עשויות לשגר את הנוסעים מאחור לעבר התקרה אבל ברוב המקרים הנפוצים הזעזועים נספגים בצורה בוגרת בוגרת, רכה במידה ומשוככת היטב והיציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מצוינת גם כאשר פני האספלט אינם אחידים.

כמקובל ברכבי הדור החדש, המערכת האקטיבית ל"סיוע על שמירת כיוון" עושה כמיטב יכולתה כדי לחבל בהיזון החוזר מההגה. אבל אחרי ניתוקה המבורך מקבלים התנהגות אירופאית נעימה, עם זרם ראוי של מידע על מצב הגלגלים.

נטיית הגוף בפניות מזערית תודות למפסק הגלגלים הרחב, ולמרות שהכלי מרגיש קצת פחות חד מסיאט ארונה, למשל, הוא עדיין נעים לנהיגה ראויה.

הגרסה העילית של הג'וק מצוידת בחישוקי 19 אינץ' עם צמיגים בחתך 45', תצורה די קיצונית שמן הסתם תחדד את ההתנהגות על חשבון נוחות הנסיעה. מרווח גחון די תקני לקבוצה מאפשר דילוג קל על מדרכות גבוהות אבל העבירות מחוץ לאספלט מוגבלת.

גרסת הבסיס של הג'וק 2020 עולה כ-125 אלף שקל וממקמת אותו במרכז הטבלה, קצת מעל הגרסה המאובזרת של סיאט ארונה, קצת מתחת לפיז'ו 2008 וליונדאי קונא ובמפלס אחד עם עוד שלל מתחרים. לג'וק יש עדיין מוניטין סולידי של סחירות, והדור החדש מספק תמורה הרבה יותר גבוהה מהדור היוצא.

אבל כמקובל בפלח, הקרב יוכרע בסופו של דבר בשדות הקטל של המבצעים וההנחות. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו 2008

128 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של 2008 החדשה. בסיס הגלגלים קצר מעט משל הג'וק ותא המטען קטן ב-15 ליטר, אבל התא מרווח ומתוכנן היטב ומגיע עם מערך מקיף של אבזרי בטיחות ותצוגות דיגיטליות. המנוע הוא 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר עם תיבה אוטומטית רגילה והביצועים נמרצים למדי.

פיז'ו 2008 / צילום: יח"צ

סיאט ארונה FR

122 אלף שקל עולה גרסת ה- FR האונתית של הארונה הפופולרית. הממדים החיצוניים קטנים משל הג'וק, בסיס הגלגלים קצר יותר ב-6 סנטימטרים ותא המטען מסתפק ב-400 ליטר. אבל האבזור הפנימי והקוסמטי מקיף. מנוע 1 ליטר עם תיבה כפולת מצמדים מספק 115 כ"ס ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-10 שניות.

סיאט ארונה FR / צילום: יח"צ

יונדאי קונא

ב-127 אלף שקל לגרסת הבסיס עם הנעה הקדמית, הקונא מציעה מרווח פנים סביר, תא מטען צנוע (361 ליטר) ואבזור בטיחותי די מקיף. האטרקציה היא מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים, שלמרות המשקל הנכבד מאיצה את המכונית ל100 קמ"ש ב-7.5 שניות.

יונדאי קונא / צילום: יח"צ

עוד כתבות

גדעון ורטהייזר / צילום: איל יצהר

סיוה מתרחבת לשוק החלל באמצעות רכישה בארה"ב

סיוה סיימה את הרבעון עם הפסד נקי (לפי כללי החשבונאות המקובלים GAAP) בסך 3.4 מיליון דולר, עלייה לעומת הפסד של 1.2 מיליון דולר ברבעון המקביל ● במקביל לפרסום הדוחות, הודיעה החברה על רכישת חברה אמריקאית אשר תכניס אותה לשוק החלל ולשוק הביטחוני

נתב"ג - בדיקות קורונה לנכנסים ויוצאים מהארץ / צילום: שלומי יוסף

מכרז בדיקות הקורונה בנתב"ג: פנגיה עותרת נגד משרד הבריאות ורש"ת

חברת פנגיה הגישה עתירה מינהלית בה היא מבקשת להורות על ביטול הליך התיחור שפרסם משרד הבריאות לבחירת ספק שיבצע את בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג ● טוענת: "התנהלותו של משרד הבריאות מעוררת שאלות כבדות-משקל באשר למינהל תקין וכיבוד שלטון החוק"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מדדי אג'יו לתיקים מנוהלים באפריל: התפרצות הכלכלה עלולה להכות את שוקי ההון

מדדי המניות ממשיכים לעלות והשווקים מתעלמים מאיום האינפלציה והריבית ● תכניות העידוד של ביידן מספקות דלק נוסף לכלכלה ונראה שדבר לא יעצור את הריצה הגדולה של המשקיעים. האמנם?

אתר פסולת אלקטרונית. בשנת 2020 יותר מ־90% מהמשאבים הגלובלית לא עברו שימוש חוזר או מיחזור / צילום: איל יצהר

בישראל מתחילים סוף סוף להבין: כשמזהמים פחות, מרוויחים יותר

משרדי הכלכלה והגנת הסביבה הצליחו להוכיח כי בהשקעה קטנה ניתן לחסוך זיהום רב ועשרות מיליוני שקלים • דוח ראשון של המרכז להתייעלות במשאבים מראה עד כמה זה משמעותי

כיפת ברזל מופעלת נגד טילים שנורו מרצועת עזה מעל שמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

כ-150 רקטות נורו היום; מראשון לציון ועד חולון - גם במרכז מבטלים את הלימודים

הירי הגיע לאחר אולטימטום ששלח החמאס ובו דרש "להוציא את המשטרה מהר הבית" עד השעה 18:00 ● מחר לא יתקיימו לימודים בדרום, בשפלה וכן בחולון, ראשון לציון, רחובות, בת ים, נס ציונה ובאר יעקב ● אחד מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס חוסל ● בשדרות נפגעו ארבעה בני אדם ● רה"מ: "מי שתוקף אותנו ישלם מחיר כבד"

את'ריום / איור: גיל ג'יבלי

האת'ריום מזנק: כיצד העתיד ייראה בעזרת חוזים חכמים?

אנו עדים לעלייה מאסיבית בשימוש בחוזים חכמים בשלוש תחומים מרכזיים שהמפגש ביניהם מקפיץ את האת'ריום לשיא

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם גמל ופנסיה / צילום: איל יצהר

עיכוב במכירת קרנות הנאמנות והתיקים של פסגות? אלטשולר שחם יכול להחזיק במשך שנה בפעילות

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל ובעלים משותף באלטשולר שחם פנסיה וגמל, אמר לגלובס כי לפי התנאים הרגולטוריים בית ההשקעות יכול להחזיק פסגות קרנות נאמנות ופסגות ני"ע במשך שנה ● הערכות בשוק היו כי מכירת החברות הבנות תסתיים בימים הקרובים

ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

אפילו שר האוצר הגיע: דיון חריג בכנסת, והפנסיה שלכם במוקד

למרות הקיפאון הפוליטי המתמשך, ועדת הכספים אישרה היום בדיון מיוחד את הצעת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים, שתכליתה העיקרית היא להגדיל את החזקות הגופים הפיננסיים בתחום התשתיות בישראל ● לפי הפשרה שהושגה בנושא, הדלקים הפוסיליים הוחרגו מההצעה

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

סגירה צורמת בוול סטריט: הנאסד"ק נפל ב-2.6%, הדאו נסוג מהשיא

נמשך לחץ המכירות במניות הטכנולוגיה הענקיות ● באירופה המדדים ננעלו במגמה מעורבת, הדאקס עלה ב-0.18%, הבורסה בלונדון טיפסה בשיעור דומה

עו"ד אלעזר במברגר / צילום: משרד הבינוי והשיכון

היועמ"ש של משרד השיכון מונה למנכ"ל בפועל של הרשות להתחדשות עירונית

אלעזר במברגר הוביל בשנים האחרונות מהלכים שונים, ובהם גיבוש וביצוע של תוכנית מחיר למשתכן, קידום הסכמי הגג ופעילות הפיתוח וקידום מערך הסיוע בדיור ורכישה של דירות נוספות למלאי ● יחליף בתפקיד את המנכ"ל הקודם חיים אביטן, שמונה לפני 5 שנים

ביל ומלינדה גייטס בשנת 2019, מספר חודשים לפני תחילת הדיונים על גירושים / צילום: Associated Press, Elaine Thompson

מלינדה גייטס החלה להיפגש עם עורכי דין לענייני גירושים מאז 2019 לסיום הנישואים עם ביל גייטס

הדיונים החלו באוקטובר 2019, בערך בתקופה בה פורסם הקשר של השותף בייסוד מיקרוסופט לג'פרי אפשטיין

פסקי הדין החשובים של 2020 / צילום: Shutterstock

סקר השכר הגדול: מה קרה לתלוש המשכורת של עורכי הדין בשנה האחרונה

לפי סקר השכר לשנת 2021 של חברת ההשמה "קודקס", הורדות השכר שאפיינו את המשרדים בשנת המגפה התחלפו בעליות שכר ● את טבלאות השכר ממשיך להוביל תחום ההייטק ● על כמה עמד השכר הממוצע במשרדים?

בתיירים בקוליסאום ברומא. האתר נפתח מחדש בסוף אפריל / צילום: Associated Press, Domenico Stinellis

האם בקרוב לא תוכלו לטוס לאיטליה ללא אישור ועדת חריגים?

ממשלת איטליה צפויה לאפשר לאזרחים ממדינות עם תחלואה נמוכה להגיע לביקור תיירותי במדינה החל מ-15 במאי ● מנגד, משרד הבריאות מודיע כי ייתכן שאיטליה תיכנס לרשימת המדינות שחל איסור לנסוע אליהן ללא אישור מוועדת החריגים

משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

בעולם מושכים השקעות מגופים מזהמים, בישראל מבקשים להכפיל את השקעות הציבור בהם

מתחת לרדאר, עשויות לעבור תקנות שיגדילו את השקעות הציבור בחברות ובתשתיות מזהמות • שר האוצר ורשות שוק ההון מתעקשים להעביר בדחיפות תקנות שיאפשרו לגופים מוסדיים להגדיל את חלקם באחזקות בחברות מזהמות מ-20% ל-49% • במשרד להגנת הסביבה כלל לא עודכנו בנושא

מיקי גנור / צילום: מנחם שטראובר

הפור נפל: נגד מי יוגש כתב אישום בפרשת הצוללות

בתום הליכי השימוע החליטה פרקליטות מיסוי וכלכלה להגיש כתב אישום נגד מיקי גנור, תא"ל במיל' אבריאל בר-יוסף, דוד שרן, מודי זנדברג, שי ברוש, רמי טייב ויצחק ליבר ● התיק נגד אליעזר (צ'ייני) מרום ודוד שמרון נסגר

פקק תנועה ליד פתח תקוה. / צילום: גיא ליברמן

מראשון לציון ועד לחיפה: העומסים בכבישים קופצים, ונתוני הפקקים נחשפים

בשבוע החולף נמדדה הנסועה הגבוהה ביותר מאז פברואר 2020, בערים הגדולות נרשם גידול ניכר בעומסים, והמומחים מתריעים מפני משבר מחריף ● לנתיבי איילון ונתיבי ישראל יש ניטור מלא של מצב הפקקים, אבל אלו רחוקים מעיני הציבור שמצדו מעדיף את השימוש ברכב הפרטי

השף רן שמואלי, מסעדת קלארו / צילום: אביב חופי

המלצת השף: מיזם דייטינג המנסה לשלב בין היכרויות בעולם האמיתי למרחב הווירטואלי

השף הוותיק רן שמואלי, הבעלים של מסעדת קלארו וקייטרינג שמואלי, הוא אחד משלושת השותפים באפליקציית דייטינג חדשה בשם היוש (Heyoosh) שהושקה השבוע ● וגם: מצנח הזהב וחדשות טובות

אליעזר (צ'ייני) מרום ודוד שמרון / צילום: איל יצהר, יוסי כהן

נתניהו ומקורביו הפליגו הרחק מחשד במעורבות בתיק הצוללות

הפרקליטות החליטה להגיש כתבי אישום נגד מיקי גנור ותא"ל במיל' אבריאל בר-יוסף - באחת מהפרשות הקשות והמדאיגות שידעה ישראל ● אלא שראוי לשים לב גם למי שבסוף לא הוגשו נגדם כתבי אישום - עו"ד דוד שמרון ואליעזר מרום (צ'ייני) - ולסיבות שהובילו לכך

פינוי חברי הכנסת למרחבים מוגנים / צילום: דוברות הכנסת/ נועם מושקוביץ

על רקע הירי לעבר ירושלים: הדיונים בכנסת הופסקו, באי המשכן פונו לחדרים ממוגנים

החלה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שתדון בהסלמה בכל רחבי הארץ ● המצב מעורר תגובות קשות במערכת הפוליטית

אילן ישועה בבית המשפט הבוקר (ב') / צילום: יוסי זמיר

אילן ישועה: לא חשבתי שההיענות לדרישות נתניהו מהווה עבירה פלילית

חקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה נמשכה היום (ב') ● עורך דינו של שאול אלוביץ' אימת את ישועה עם עדותו בפני רשות ניירות ערך, שבה אמר כי התייעץ עם העורך הדין של וואלה בנוגע לדרישות של אלוביץ' לשנות את הסיקור של נתניהו באתר