גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס באל על: אחרי הדוחות החלשים גם עוצר טיסות מלא

כל מטוסי החברה צפויים לחזור לארץ ובכך יופסקו גם טיסות המטען של החברה ● אל על הפסידה 140 מיליון דולר ברבעון הראשון, לא הצליחה להגיע למתווה חילוץ מול המדינה וכעת מתמודדת גם עם סכסוך מול הטייסים

מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

עוצר טיסות באל על: החברה ביטלה שתי טיסות נוסעים וארבע המראות של טיסות מטען שתוכננו להיום.

כל מטוסי החברה צפויים לחזור לארץ ובכך יופסקו גם טיסות המטען של החברה. כפי הנראה, החברה לא מתכננת לטוס בקרוב בהטסות מטען ובטיסות נקודתיות ליעדים שונים לפי צורך. טיסות נוסעים סדירות היא כבר הודיעה שלא תבצע עד ל-31 ביולי.

יצוין כי גם פעילות המטען הולכת וקטנה, כאשר מטוסי הנוסעים של החברות הזרות חוזרים לטוס לתל אביב - העדיפות של החברות היא לשלוח מטען בבטן מטוסי נוסעים, מה שכיום מתאפשר יותר. המשמעות הנוספת היא שמחירי הטסות המטען פחות משתלמים כעת לחברה והיקפן קטן.

אתמול (ג') פרסמה אל על דוחות לרבעון הראשון של השנה ששיקפו לה הפסדים של 140 מיליון דולר. מאז חודש מרץ אל על הפסיקה לטוס כמעט לחלוטין לנוכח משבר הקורונה.

החברה פירטה בדוחות כי היא בוחנת את שני מתווי הסיוע מהמדינה: הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5%, או הלוואה של 250 מיליון דולר והנפקת מניות בשווי 150 מיליון דולר אותם מתחייבת המדינה לרכוש, כלומר מתווה של הלאמה, מתווה שאליו שואפים הטייסים שמצויים במחלוקת מול ההנהלה.

שר האוצר ישראל כ"ץ ורה"מ בנימין נתניהו הורו זה מכבר למשרד האוצר לסייע לחברה ולא לאפשר לה לקרוס. האם המהלך של עוצר הטיסות מטרתו להפעיל לחץ על המדינה לסיוע הנדרש לה כדי לשרוד? האם הוא פועל יוצר של אי איוש הטיסות על ידי הטייסים במסגרת מאבק בין הצדדים? אתמול הוציאו הטייסים מסר חריף נגד ההנהלה באמצעות יו"ר הוועד החדש, קברניט ניר ראובני - במסר הזה הטיחו הטייסים בבעלת החברה אשמות ש"היא אינה מסוגלת להגיע להסכמות עם העובדים, מסרבת להצעה הנדיבה של האוצר" ו"אינה מסוגלת להנהיג את החברה בשעה זו".

רוב הטייסים כמו רוב עובדי החברה, 5,800 מתוך 6,300 מצויים בחל"ת. רק 110 טייסים מתוך 650 טייסים פעילים כיום.

הפעלה של טיסות מטען כיום אינה רווחית כפי שהיא הייתה בחודשים הקודמים כאשר בין השאר אל על הפעילה עשרות טיסות להובלת מטען מסין ליעדים שונים באירופה (עם עצירה בנתב"ג בדרך) ועשרות טיסות מטען מארה"ב ומאמריקה הלטינית.

כיום לא רק שהיקף הטיסות בתחום המטען צנחו עם החזרה של טיסות מסחריות על ידי חברות זרות (בימי השגרה רוב המטען משונע במטוסי נוסעים) אלא שגם מחיר הטסות המטען צנח. הטענה היא שלאל על יש כסף בקופה כדי להתגלגל בתקופה הקרובה (כחצי מיליארד שקל לפי הדוחות) בשעה שממילא המדינה משלמת את שכר העובדים שנמצאים בחל"ת.

התחושה שמשודרת מכיוון העובדים היא שהחברה מוחזקת כבת ערובה על ידי הבעלים שלא מתקדמים למתווה של סיוע מצד המדינה ובפרט להצעה שמוגדרת כטובה יותר והכוללת הלאמה מצד המדינה. לפי גורם בחברה אל על לא תיקח כל סיוע עד אשר ייפתחו השמים מחשש שנושים יפנו לבית משפט ברגע שהכסף יוזרם לחברה.

בשעה שהחברה מתעקשת שהטייסים שלא איישו טיסות הם שאשמים בביטולים, הטייסים טוענים כי מדובר במהלך שאותו תכננה החברה מראש: "במקום לדאוג להציל את החברה, שוב הנהלת החברה עוסקת בקרבות אוויר מיותרים אל מול הטייסים ושאר עובדי החברה. הטייסים היו הראשונים לשאת בנטל על מנת להציל את החברה. מזה מספר ימים אנו יודעים על כוונת הנהלת אלעל להפסיק את פעילות בשל ירידה חדה בהיקף הטיסות.

"הנהלת החברה המתינה עם ההודעה על כך עד לאחר פגישתה עם ועד הטייסים וזאת ככל נראה בכדי להימנע מהודעה לבורסה על כך בתירוץ שהטייסים משביתים את הפעילות. הטייסים, אשר מצפים בסך הכל שהנהלה תכבד את הסכם העבודה שלהם והסכמות בעידן הקורונה. אנו תומכים בהצעת האוצר אשר תחזק את מבנה ההון של החברה על פני הגדלת החוב וקוראים לדירקטוריון החברה לדאוג לחברה ולהסכים להצעת האוצר של הקטנת גובה ההלוואה והגדלת ההון".

בניגוד לטענת הטייסים אל על מודיעה ללקוחותיה כי היא לא מספיקה את טיסות המטען שלה. החברה הפיצה ללקוחותיה מכתב לפיו "טיסות המטען של אל על לרבות טיסות הצ'רטר ימשיכו לפעול לפי הלו"ז המתוכנן" הכוונה היא למטוסים חכורים שיצבעו את הטיסות עבור אל על. עוד לפני הקורונה בתחום המטען אל על חכרה מטוסי מטענים מחברות בהן של אטלס מטענים, טיסות אלה מופעלות עם טייסים זרים ולא עם טייסי אל על כך שבעיות של איוש מטוסים לא יפריעו לקיומן של הטיסות הללו. במכתב מודיעה החברה על הוספת שני מטוסים לצי החכור, בואינג 747 ואיירבוס 340 A.

נזכיר כי במחלוקת בין הצדדים לפני שלוש וחצי שנים, השתמשה אל על במטוסים חכורים גם לטיסות נוסעים (בין השאר של חברות תעופה מצ'כיה ומספרד, כולל אנשי הצוות שלהן), מה שהעלה את זעם הטייסים, ולא אחת גם את זעם הנוסעים.

אל על מסרה בתגובה לדברים הללו אמש כי היא נחושה לעשות הכול על מנת לעמוד בדרישות הממשלה והגורם המממן לקבל את הסיוע ולהיערך באופן מדורג לחזרה לפעילות. לצורך כך נדרשת אחריות ומנהיגות מצד כל הגורמים המעורבים בתהליך, ההסתדרות, ההנהלה ונציגי העובדים".

"החברה במצב לא טוב", אומר אבי אדרי יו"ר ועדי עובדי התחבורה בהסתדרות, "החברה לא יכולה להמשיך לדמם ואם היא הגיע למסקנה שעדיף לה להפסיק את הטיסות משמע שהיא מפסידה על הטיסות שהיא מבצעת. חובתה של החברה למזער את הנזקים שייגרמו לחברה ובתוך כך גם לעובדיה, לכן מצד אחד קשה לראות הפחתת פעילות אבל מצד שני אם החברה מפסידה עדיף לעצור את הפעילות ולחכות לזמנים טובים יותר".

אדרי ציין כי החברה צפויה לקבל הלוואה ו"ככל שהיא תתקבל יוחזרו חובות לציבור ולספקים. הגורם העיקרי הוא פתיחת השמים ליעדים ירוקים כל עוד זה לא מתבצע המצב של החברות הישראליות ימשיך להיות קשה". החובות שעליהם מדבר אדרי כוללים בין השאר החזרים בהיקף עצום של 350 מיליון דולר לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בתקופת הקורונה.

עוד כתבות

תור לבדיקת קורונה בהיכל שלמה ת"א / צילום: בר - אל

הווריאנט מקליפורניה הגיע לישראל; אין הוכחה שהחיסון אינו יעיל נגדו

משרד הבריאות דיווח הערב כי זיהה חמישה בני אדם שנדבקו בווריאנט מלוס אנג'לס ● פרופ' רות הרשברג: "אין סיבה לפאניקה, הציבור צריך להבין שצריך להתחסן כמה שיותר מהר, וכאשר מתחסנים, זה לא אומר שאפשר 'לפרוק עול'"

בני שטיינמץ, בשווייץ. מתכוון לערער / צילום: Reuters, DENIS BALIBOUSE

איך יושפעו ההליכים נגד שטיינמץ בישראל מהרשעתו בשווייץ

המיליארדר, שנגדו מתנהלים הליכים פליליים בשלוש מדינות, נידון לאחרונה לחמש שנות מאסר הן בשווייץ והן ברומניה בשתי פרשות שונות • גלובס בוחן את מצבו המשפטי, היכן ירצה מאסר, ומהי ההשפעה של ההרשעה בשווייץ על חקירתו באותה פרשה בישראל

בנימין נתניהו + ישראל כץ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בניגוד לעמדת היועמ"ש: נתניהו וכ"ץ הודיעו על תוכנית מענקים נוספת למשקי הבית, למובטלי הקורונה ולעסקים

ראש הממשלה ושר האוצר מציגים כעת תוכנית כלכלית על אף שהיועמ"ש הזהיר אותם מקידום צעדים כלכליים העשויים להיחשב לצורכי הבחירות ● נתניהו: "אם התוכנית לא תאושר, היא תידחה בחודשים רבים עד לממשלה הבאה"

הנשיא ביידן מתחת לציור של לינקולן מתייחס לתוכנית הכלכלית בבית הלבן, שישי / צילום: Reuters, JONATHAN ERNST

מאה שעות של אדרנלין בבית הלבן של ג'ו ביידן

עם ערימות של צווים נשיאותיים על שולחנו, ביידן התחיל את נשיאותו בפרץ מרשים של פעילות - אבל גם בהמהומים מוקדמים של אי נוחות מימין ● "הוא דיבר על אחדות, כמו איש מרכז, אבל הוא מושל כמו איש השמאל הקיצוני", התלונן סנאטור רפובליקאי

נתניהו וכ"ץ / צילום: חיים צח-לע"מ

"כלכלת בחירות"? האופן הבוטה בו התוכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ מחלקת כסף לציבור

התוכנית של נתניהו וכ"ץ כוללת, בין היתר, חלוקת מענקים כספיים לציבור, אך ספק אם זו תצא לפועל במלואה בשל התנגדות מנדלבליט ● בבג"ץ שצפוי להיות מוגש נגד התוכנית תיבחן השאלה האם מדובר בתוכנית שאין ברירה אלא לבצע אותה, או שניתן לדחות או לנהל אותה באופן אחר, בוטה פחות, בחלוקת כסף לציבור

מלכה לייפר מובלת למעצר  / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של כאן 11

רגע לפני סגירת נתב"ג: מלכה לייפר הוסגרה לאוסטרליה

לייפר הוסגרה לאוסטרליה לשם העמדתה לדין בגין עשרות עבירות מין בתלמידותיה כשהיו קטינות ● ארגון מגן, המלווה נפגעות ונפגעי עבירות מין בחברה החרדית: "מברכים על הסגרתה של מלכה לייפר. נילחם בכל הכוח שישראל תחדל להיות מדינת מקלט עבור עברייני מין"

הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד בנימין נתניהו בפרשת הצוללות / צילום: רפי קוץ

מאות מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון לקראת הדיון בפרשת הצוללות

המפגינים דורשים לפתוח בחקירה פלילית נגד רה"מ נתניהו ולהקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הפרשה ● בכירים במערכת הביטחון הגישו תצהירים לפיהם יש חשד להליך לא תקין בתהליך קבלת ההחלטות של רכש הצוללות ● נתניהו טוען כי העותרים נסמכים על הסקת מסקנות שגויה ולא על ראיות

מל"ט הרון MK II / צילום: התעשייה האווירית

התע"א חתמה על שתי עסקאות של מערכות מל"טים בהיקף עשרות מיליוני דולרים

התעשייה האווירית חתמה באחרונה על שתי עסקאות, האחת מכירה והשנייה החכרה, של שתי מערכות מל"טים מסוג הרון MK II למדינה באסיה ● סמנכ"ל התעשייה האווירית: "אני מברך על חתימת שתי העסקאות. המערכות יפעלו בתצורה היבשתית וימלאו משימות שונות, בין היתר להגנת גבולות"

לירן אבישר בן חורין / צילום: רפי קוץ

דוחפים את השוק הסיטונאי: משרד התקשורת כופה על הוט להוריד מחירים

בצעד מפתיע הודיע היום משרד התקשורת כי הוט תחויב לאפשר חיבור של ספקיות האינטרנט ישירות למתגי הרשת שלה כדי לקצר את העלויות בהגעה ללקוחות שוק סיטונאי

חיסון קורונה בברזיל. המוטציה החדשה שברה שיאים במדינה / צילום: Associated Press, Bruna Prado

מונדיאל המוטציות: איך הן מתרחשות, מי יותר מדבקת, והאם מי שהתחסן יכול להיות רגוע?

פרופ' ג'וני גרשוני, אימונולוג וחוקר נגיפים מאוניברסיטת ת"א, עושה סדר במוטציות החדשות ובקבוצות הסיכון ● "ככל שהמחלה נפוצה יותר, יש יותר מוטציות. אנחנו עדיין לא יודעים בוודאות שהווירוס לא ישתכפל אצל אדם מחוסן", הוא אומר, אך מוצא גם בסיס לאופטימיות

עאידה תומא–סלימאן / צילום: יצחק הררי - דוברות הכנסת

הקול הערבי: האם החרמת ההלוויה של פרס הועילה למשותפת בקלפי?

האם ההתנערות הסמלית מפרס השפיעה על התמיכה במשותפת? אם כן, זה לא היה לטובה ● המשרוקית של גלובס

רכב הפנאי החשמלי המפואר TANG של BYD: מגיע בקיץ לאירופה / צילום: יח"צ

קבוצת אלייד וקבוצת שלמה מקימות חברה משותפת לשיווק רכבי BYD בישראל

החברה תשווק את כלי הרכב הפרטיים, המסחריים, האוטובוסים ומוצרי האנרגיה של התאגיד הסיני בישראל

בני גנץ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

גנץ לנתניהו: לדחות את הטיפול בפנסיות הקבע לממשלה הבאה

אחרי שכבר ניסה למנוע את הפגיעה בפנסיות של משרתי הקבע בצה"ל, שר הביטחון פנה לראש הממשלה בבקשה לדחות את העיסוק בסוגיה המהותית והעקרונית ● המועד בו נקב: שישה חודשים לאחר השבעת הממשלה הבאה

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות / צילום: איל יצהר

בשל העדר תקציב: רשות החדשנות עוצרת מענקים חדשים לסטארט-אפים

הרשות הודיעה היום לחברות כי מאחר שלא קיבלה מסגרת תקציב ל-2021, היא אינה יכולה לאשר בשלב הזה מענקים חדשים ● מתחילת השנה התקבלו כבר ברשות החדשנות 188 בקשות למענקים שיעלו לדיון רק לאחר קבלת מסגרת התקציב

הרכב החשמלי הקומפקטי של סיטי-טרנספורמר / צילום: יח"צ

החברה הישראלית שפיתחה רכב מתקפל מתכננת הנפקה ברבעון השני

חברת סיטי-טרנספורמר הודיעה היום כי היא מתכוונת לצאת להנפקה לפי שווי של 450-600 מיליון שקל ● החברה פיתחה רכב חשמלי קומפקטי שיכול לשנות את ממדיו

קניון פתח תקווה בזמן הסגר. חנויות האופנה מקבלות ימי אשראי קצרים יותר מספקים / צילום: בר - אל

פוקס, קסטרו וגולף הן לא דוגמה: הצצה למציאות מאחורי השנה השחורה של ענף האופנה

התוצאות החיוביות יחסית של רשתות האופנה הציבוריות שנסחרות בבורסה בת"א, ובראשן פוקס, גולף וקסטרו, לא מספרות את הסיפור המלא של ימי המגפה ● ניתוח מיוחד של דן אנד ברדסטריט עבור גלובס מספק הצצה לקושי האדיר של ענף האופנה

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בבורסה; אי.אל.די קופצת ב-33%, אקסיליון ב-10%

מגמה חיובית בבורסות אסיה ובמסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב ● נתב"ג נסגר הלילה ● כלכלני הפועלים: הרכישות של בנק ישראל תומכות בהיחלשות של השקל בשנת 2021

איתמר שמעוני בבית המשפט / צילום: כדיה לוי

4 שנות מאסר נגזרו על ראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני שהורשע בקבלת שוחד

ראש עיריית אשקלון לשעבר הורשע בקבלת שוחד בגובה של 150 אלף שקל מאיש העסקים יואל דוידי, שהוסוו כעסקת תיווך ● הכסף נועד לתשלום פיצויי השתקה לשתי נשים שהאשימו את שמעוני בפגיעה מינית ● שמעוני: "פניי צופות לביהמ"ש העליון. אני לא מאלה שמגנים את מערכת המשפט גם כשקשה לי"

עודד שמיר / צילום: איל יצהר

נציב שירות המדינה פסל את מינוי עודד שמיר למנכ"ל האוצר

פרופ' דניאל הרשקוביץ קיבל את המלצת ועדת החריגים לפיה לעת הזאת יש לבחור לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר ממלא מקום מקרב עובדי המדינה ● "החלפת מנכ"ל בתקופת בחירות עלולה לגרום לחוסר יציבות שלטונית ולתפקוד לקוי של המשרד"

שטחי מפעל תע"ש השרון / צילום: תמונה פרטית

תוספת של 13 אלף דירות ל"עיר העתיד" בתעש השרון

תוכניות הבנייה על שטחי מפעל תעש השרון שנמצאים מצפון מערב למחלף מורשה קבעו כי במקום ייבנו 23 אלף יח"ד, אלא שכעת המספר קפץ לכ-36 אלף יח"ד ● עם זאת, הבנייה במקום טרם נראית באופק