גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמרי זרחוביץ' בנסיעת מבחן ברכב האוטונומי: ללא ידיים ברחובות ירושלים

איך מרגיש הרכב האוטונומי של מובילאיי מבפנים? עמרי זרחוביץ' יצא לדרך עם פרופ' שי שלו שוורץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מובילאיי, וגילה שכבישי ישראל משפיעים גם על אלגוריתמים

רכב אוטונומי מתוצרת מובילאיי ופורד./ צילום: יחצ
רכב אוטונומי מתוצרת מובילאיי ופורד./ צילום: יחצ

אני שמרן. אין לי בעיה להגיד את זה. רכב אוטונומי תמיד היה נראה לי כמו פנטזיה מרוחקת. אני אמנם שונא פקקי תנועה, אבל המחשבה לתת לאלוהי האלגוריתם להוביל אותי ממקום למקום תמיד הייתה נראית לי כמו רעיון קשוח. השבוע זה קרה בפעם הראשונה, בנסיעה ממשרדי מובילאיי בהר חוצבים לעמק רפאים.

אמנם מאחורי ההגה ישב פרופ' שי שלו שוורץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מובילאיי, למקרה שיהיה צורך בהתערבות שלו (ואכן הייתה פעם אחת כזאת), אבל עדיין - הנסיעה הייתה אוטונומית באופן מוחלט. אז איך זה היה? טבעי באופן מפתיע, לפרקים אפילו שכחתי שהאוטו מקבל את ההחלטות לגמרי לבדו, ובשום שלב לא החזקתי בידית למעלה, כמו הורה לילד שרק הוציא רישיון.

נסענו ברכב של פורד. על הבנת הדרך אחראיות 12 מצלמות, ומובילאיי היא מהיחידות בשוק שהחליטה להתבסס על מצלמה. אחד הקשיים שיש להן, למשל, הוא נסיעה בזמן מזג אוויר סוער וערפל, ושהיא לא מבינה עומק ומרחקים מעצמים בסביבה. במקביל, מובילאיי מפתחת רכב שמבוסס על טכנולוגיה אחרת - לידאר, טכנולוגיה שמבוססת על קרן לייזר ומסוגלת בעזרתה למפות את סביבת הרכב והדרך. במובילאיי בחרו לפתח את שתי הטכנולוגיות כדי למקם את שתיהן על הרכב - זה אמנם יעלה להם יותר כסף לכל מכונית, אך יספק להם מנגנון הגנה, למקרה שאחת הטכנולוגיות לא תעבוד מסיבה כלשהי.

איזון בין זהירות למהירות

אחת הדילמות המשמעותיות של המפתחים במובילאיי, ומפתחי רכב אוטונומי בכלל, הוא האיזון בין זהירות למהירות. אם הרכב יהיה איטי מדי, אנשים לא ירצו לנסוע בו והוא לא יהיה אפקטיבי, אך צריך גם לנהל את הסיכונים באופן מחושב.

הרכב יכול לעקוף את המהירות המותרת ב-20%, אם יש סכנה בנסיעה איטית מדי. ואכן, במהלך הנסיעה היה איזון באופן יחסי, ולא הורגש שהרכב התנהל בעצלתיים. פעם אחת אפילו הרגשתי שהוא מתנהל כמו נהג ישראל ממוצע, וניסה לעקוף רכב שלא היה ברור למה הוא לא מתחיל לזוז ברמזור. לקח לי כמה שניות להבין שהוא לא מצליח לזהות אם הרכב שלידנו עצר בצד או שהוא רק ממתין ברמזור. זה אחד האתגרים של הרכב האוטונומי, אבל במקרה הזה הוא הצליח להתמודד באופן זהיר, וגלש באיטיות עד שהבין את הסיטואציה באופן מדויק.

אבל מהי רמת הבטיחות ביחס לנהג אנושי? שלו שוורץ ושקד שאמה, חוקר במובילאיי שהיה גם כן ברכב, הסבירו כי באופן ממוצע, יש תאונה פעם ב-10,000 שעות נהיגה של נהג אנושי. אם היום היו לוקחים את שתי המערכות - מצלמות ולידאר - ושמים אותן על רכב אחד, הבטיחות הייתה מתקרבת לזה של נהג אנושי, כך לפי מובילאיי.

אולם כדי שהרגולטור יאשר שימוש ברכב אוטונומי, ברור שצריך שהוא ישפר את הבטיחות באופן משמעותי. מובילאיי מכוונת להגדלת הזמן הממוצע בין תאונות פי 100, ובמטרה הסופית גם פי 1,000. כל החלטה של הרגולטור לגבי רמת הבטיחות תשפיע מן הסתם על זמן הפיתוח וההטמעה של הרכב.

במובילאיי סבורים, כך נראה, שהדרך לשפר את רמת הבטיחות עוברת בשילוב של שני סוגי הטכנולוגיות, דבר שיהיה קל יותר מאשר לקחת טכנולוגיה אחת ולהפוך אותה לבטוחה פי 100 או 1,000 מנהג אנושי. בחברה גם מספרים כי יש להם צוות של 200 עובדים שמפתח טכנולוגיית לידאר חדשנית, שמתבססת על טכנולוגיית דופלר, כלומר שלא מתבססת על קרן לייזר אלא על גלים.

הקלנועית שגרמה להתערבות

היום, כאמור, נאלצים הנהגים ברכב להתערב מפעם לפעם. לנו זה קרה בעמק רפאים, רחוב דו-סטרי בירושלים שמורכב מנתיב אחד לכל כיוון. רגע לאחר שהרכב התעלם באלגנטיות ממלגזה שמשום מה בחרה לנסוע בין שני הנתיבים, נסעה מולנו קלנועית שבה נהג אדם עם מוגבלות. מכיוון שהתקרבנו אליו באופן שעורר חשש לבטיחותו, שלו שוורץ החליט לעצור את הרכב. "התקרבנו יותר מדי ולא רציתי לקחת סיכון", הוא סיפר. "אבל בדרך כלל, כשאנחנו עושים תחקיר לאחר הנסיעה אנחנו מגלים שהרכב קיבל את ההחלטה הנכונה, ולעתים דווקא אנחנו היינו אלה שהגדלנו את הסכנה".

הדרך לרכב אוטונומי עוד רחוקה - רמת הבטיחות עדיין צריכה להשתפר, העלות גבוהה מדי, והרגולטורים יצטרכו עוד לקבל החלטות קשות. כאן טמון מכשול משמעותי - מה יהיו דרישות הבטיחות שלהם וכמה מהר הם יסכימו להוציא את נהג הבטיחות מהרכב?

בינתיים מובילאיי מקבלת החלטות בעצמה. כך למשל, בחברה החליטו לשים בצד את אחד הוויכוחים הפילוסופיים והערכיים הנפוצים - במקרה של תאונה ודאית, איך צריך הרכב לנהוג ובמי עדיף שיפגע. במובילאיי קיבלו החלטה לא לעשות בשום מצב תאונה יזומה. גם זה נושא שיגיע בעתיד לפתחו של הרגולטור. 

עוד כתבות

מפגינה בביירות מחזיקה בדגל לבנון מול כוחות הביטחון  / צילום: Hassan Ammar, Associated Press

ההפגנות הסוערות בלבנון יתקשו ליצור סדר יום חדש

המעמד הבינוני יתקשה לשנות את יחסי הכוחות במדינה או לפגוע בחיזבאללה

מפגינים נגד אובר וליפט. "תפסיקו להתעלל בעובדים ובערים"  / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

מכה לכלכלת החלטורה: אובר וליפט מחויבות להגדיר את נהגיהן כשכירים

החלטת בית המשפט הגבוה של קליפורניה מגיעה לאחר שהמדינה האשימה את חברות שירותי הזמנת הנסיעות בשלילת זכויות עובדים כמו שכר מינימום, שעות נוספות, ימי מחלה וביטוח אבטלה והיא תקפה רק במדינת קליפורניה

רחוב רוטשילד, תל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

הממשלה אישרה טלפונית את הארכת השימוש באיכוני השב"כ

יושב ראש ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר, פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיעצור את המשך האיכון על אף האישור שנתנו השרים

"בוסתן" התעשייה בנצרת. מעוניינים לשכפל את הרעיון למקומות נוספים / צילום: גן התעשייה נצרת

מהתמחויות ועד "בוסתנים": התוכנית להגדלת מספר הערבים בהייטק

בשנים האחרונות יותר צעירים מהחברה הערבית משתלבים בתעשיית ההייטק אך עדיין קיימות שלל בעיות: תשתיות לקויות, נשירה מהלימודים וקושי למצוא עבודה • ועד הרשויות המקומיות הערביות, ארגון "צופן" ודלויט הגו תוכנית לשיפור המצב שהיקפה 700 מיליון שקל • היעד: 12 אלף עובדים ב-5 שנים

פרנסס אלן, חלוצת מדעי המחשב וזוכת פרס טיורינג / צילום: By Rama - Own work, wikemedia

חלוצת מדעי המחשב וזוכת פרס טיורינג פרנסס אלן מתה בגיל 88

אלן מתה בבית אבות בעקבות מחלת האלצהיימר ● היא הייתה האשה הראשונה שזכתה בפרס טיורינג ב-2006

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

נעילה ירוקה בתל אביב: ת"א 35 עלה ב-0.9%, ת"א 90 קפץ ב-2.2%

מדד ביטוח פלוס זינק ב-3.3%, מדד ת"א נדל"ן קפץ ב-2.9% ומדד ת"א פיננסים עלה ב-2.4% ● אס.אר אקורד זינקה לאחר שסיכמה את הרבעון השני של 2020 עם רווח נקי של 14 מיליון שקל

מובטלים בקנטקי ממתינים לתורם בלשכת התעסוקה, ביוני / צילום: Bryan Woolston, רויטרס

הממשל האמריקאי הוציא 250 מיליארד דולר על דמי אבטלה מיוחדים באפריל-יולי

עובדים שפוטרו לצמיתות, הוצאו לחל"ת או שספגו קיצוצי שעות עבודה יכלו לפנות לקבלת ההטבה הפדרלית של 600 דולר בשבוע בנוסף לדמי האבטלה הרגילים מהמדינות שלהם ● בסוף יולי פג תוקף חוק המענק ● בשבת חתם טראמפ על צו חדש של מענקים בגובה 300 דולר בשבוע

אלכס ספיר / צילום: יח"צ

קבלו דחייה: אלכס ספיר מציע הסדר פריסה מחודשת לחובות האג"ח של ספיר קורפ

הצעתה של חברת הנדל"ן הפועלת בארה"ב כוללת פדיון מוקדם של 28 מיליון שקל,  בעוד שתשלום עיקר היתרה של חוב האג"ח, בהיקף של 110 מיליון שקל, יידחה בכשלוש שנים

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

הקורונה מכה חזק בחברת הקניונים של ליאורה עופר: מליסרון הפסידה 187 מיליון ש' והפחיתה משמעותית את שווי הנכסים

ההפסד נגרם על רקע "הנחות קורונה" בהיקף של 148 מיליון שקל שנתנה החברה לשוכרים, ומירידת שווי נדל"ן להשקעה בסך של כ-310 מיליון שקל

ירדן אברבנל  / צילום: Q elite

מנכ"לית חדשה מונתה לתוכנית ההאצה לסטארט-אפים של עמותת בוגרי 8200

ירדן אברבנאל תחליף את מור חן בתפקיד ● וגם: עופר ברנדט מונה לתפקיד האקטואר הראשי ברשות שוק ההון ביטוח וחיסכון ● השיחה

ערן יעקב / צילום: איל יצהר

מענק השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עד 400 מיליון שקל יצא לדרך

נפתחה באתר רשות המסים האפשרות להגיש תביעות למענק השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים עבור החודשים מאי-יוני 2020, שיראו פגיעה מינימלית של בין 40% ל-80% במחזורם ● גובה המענק המרבי עומד על 500 אלף שקל

חיים רמון  / צילום: אביב חופי

חיים רמון: "אי-החוקיות של קנאביס היא בעיני אחד הדברים המטומטמים ביותר שהמדינה עושה היום"

רמון, שמונה לאחרונה ליו"ר חברת וונטייז הצפויה להיכנס לתחום הקנאביס לצורכי פנאי בקולורדו, טוען כי "כבר לפני ארבע שנים כמעט פרסמתי מאמר תמיכה בלגליזציה" ● "לכל מי שאמר לי אז שהוא משקיע בציפיה ליצוא קנאביס בישראל, אמרתי שאני לא ממליץ"

כבלים תת ימיים / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק

בזק תחבר המקטע היבשתי בכבל התת ימי שיחבר בין אסיה לאירופה

מדובר בפרויקט לחיבור כבל תת ימי בין אירופה לאסיה דרך מפרץ אילת שאותו מובילות גוגל וטלקום איטליה

רועי כהן, רשימת העצמאים / צילום: שלומי יוסף

"ציבור העצמאים ועם ישראל כולו לא יסלח למנהיגים שנטשו אותו בעת צרה ומשבר"

נשיא להב, עו"ד רועי כהן, קורא לרה"מ ושר הביטחון, "להפסיק את השיח המפלג שמטרתו לגרור את המדינה למערכת בחירות רביעית בתוך שנה וחצי, כשברקע ועל פי כל התחזיות עד לסוף השנה עתידים לקרוס מאה אלף עסקים, כשרבבות מהם עדיין לא קיבלו כל פיצוי ועוד כמיליון אזרחים יוותרו מובטלים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל מודה: משבר הקורונה חמור יותר מתרחישי הקיצון שאליהם נערכנו

בדוח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של השנה מזהיר הבנק כי רמת הסיכון ליציבות המשק כתוצאה ממשבר הקורונה בינונית עד גבוהה. הפעילות הכלכלית, שוק האשראי ומחירי הנכסים חשופים במיוחד לפגיעה ובשוק ההון היקף החוב הקונצרני שעשוי לעמוד בסיכון מגיע ל-50 מיליארד שקל

בני גנץ בישיבה הראשונה של ממשלת האחדות / צילום:  Abir Sultan, רויטרס

כחול לבן לא ישתתפו בהצבעה מחר על הגבלת התמודדות נתניהו בבחירות

מחר תעלה להצבעה הצעת חוק פרטית של יש עתיד, שאמורה להגביל את ההתמודדות  ראש הממשלה בבחירות הבאות ● כחול לבן: "מדובר אך ורק בניסיון לערער את יציבותה של המערכת הפוליטית כולה"

מימין: דורית סלינגר וידידיה שטרן. מתמודדים על אותה משבצת / צילום: שלומי יוסף, תמר מצפי

"בלי ניסיון והשכלה משפטית": הקרב על דירקטוריון בנק לאומי מתחמם

הקרב על תפקיד הדירקטור החיצוני בלאומי מגיע לשיאו, ובקרוב בעלי המניות יבחרו בין ידידיה שטרן לדורית סלינגר ● שטרן, שכיהן בתפקיד בעבר, פתח בקמפיין לקראת האסיפה הכללית בחודש הבא

מימין: ערן וולף ומוקי שנידמן  / צילום: תמר מצפי, יח"צ

צנועה יותר בניסיון השני: מימון ישיר תונפק לפי שווי של פחות ממיליארד שקל

חברת האשראי הצרכני מקבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן פרסמה תשקיף לקראת גיוס הון ראשוני של 143.5 מיליון שקל, בהנפקת מניות ואופציות, לפי שווי הנמוך בשליש מזה שתכננה טרם פרוץ משבר הקורונה

אזרחות איראניות לובשות מסכות מגן / צילום: Ebrahim Noroozi, AP

עיתון איראני נסגר לאחר שדיווח על נתוני הקורונה "האמיתיים" במדינה - פי 20 מהמספר הרשמי

לפי העורך של היומון הכלכלי, "ג'האן־אה סנאט", השלטונות סגרו אותו לאחר פרסום ראיון עם חבר לשעבר בכוח המשימה הלאומי לקורונה שאמר כי הנתונים הרשמיים של התמותה מקורונה היא רק 5% מהמספר האמיתי

יינות ביתן / צילום: מיכה לובטון

יינות ביתן ממשיכה להצטמצם, הפעם בראשון לציון

ל"גלובס" נודע כי כעת הקבוצה סוגרת את סניף מגה בעיר במרכז המסחרי קניון הבאר במערב העיר ראשון לציון