גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמרי זרחוביץ' בנסיעת מבחן ברכב האוטונומי: ללא ידיים ברחובות ירושלים

איך מרגיש הרכב האוטונומי של מובילאיי מבפנים? עמרי זרחוביץ' יצא לדרך עם פרופ' שי שלו שוורץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מובילאיי, וגילה שכבישי ישראל משפיעים גם על אלגוריתמים

אני שמרן. אין לי בעיה להגיד את זה. רכב אוטונומי תמיד היה נראה לי כמו פנטזיה מרוחקת. אני אמנם שונא פקקי תנועה, אבל המחשבה לתת לאלוהי האלגוריתם להוביל אותי ממקום למקום תמיד הייתה נראית לי כמו רעיון קשוח. השבוע זה קרה בפעם הראשונה, בנסיעה ממשרדי מובילאיי בהר חוצבים לעמק רפאים.

אמנם מאחורי ההגה ישב פרופ' שי שלו שוורץ, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מובילאיי, למקרה שיהיה צורך בהתערבות שלו (ואכן הייתה פעם אחת כזאת), אבל עדיין - הנסיעה הייתה אוטונומית באופן מוחלט. אז איך זה היה? טבעי באופן מפתיע, לפרקים אפילו שכחתי שהאוטו מקבל את ההחלטות לגמרי לבדו, ובשום שלב לא החזקתי בידית למעלה, כמו הורה לילד שרק הוציא רישיון.

נסענו ברכב של פורד. על הבנת הדרך אחראיות 12 מצלמות, ומובילאיי היא מהיחידות בשוק שהחליטה להתבסס על מצלמה. אחד הקשיים שיש להן, למשל, הוא נסיעה בזמן מזג אוויר סוער וערפל, ושהיא לא מבינה עומק ומרחקים מעצמים בסביבה. במקביל, מובילאיי מפתחת רכב שמבוסס על טכנולוגיה אחרת - לידאר, טכנולוגיה שמבוססת על קרן לייזר ומסוגלת בעזרתה למפות את סביבת הרכב והדרך. במובילאיי בחרו לפתח את שתי הטכנולוגיות כדי למקם את שתיהן על הרכב - זה אמנם יעלה להם יותר כסף לכל מכונית, אך יספק להם מנגנון הגנה, למקרה שאחת הטכנולוגיות לא תעבוד מסיבה כלשהי.

איזון בין זהירות למהירות

אחת הדילמות המשמעותיות של המפתחים במובילאיי, ומפתחי רכב אוטונומי בכלל, הוא האיזון בין זהירות למהירות. אם הרכב יהיה איטי מדי, אנשים לא ירצו לנסוע בו והוא לא יהיה אפקטיבי, אך צריך גם לנהל את הסיכונים באופן מחושב.

הרכב יכול לעקוף את המהירות המותרת ב-20%, אם יש סכנה בנסיעה איטית מדי. ואכן, במהלך הנסיעה היה איזון באופן יחסי, ולא הורגש שהרכב התנהל בעצלתיים. פעם אחת אפילו הרגשתי שהוא מתנהל כמו נהג ישראל ממוצע, וניסה לעקוף רכב שלא היה ברור למה הוא לא מתחיל לזוז ברמזור. לקח לי כמה שניות להבין שהוא לא מצליח לזהות אם הרכב שלידנו עצר בצד או שהוא רק ממתין ברמזור. זה אחד האתגרים של הרכב האוטונומי, אבל במקרה הזה הוא הצליח להתמודד באופן זהיר, וגלש באיטיות עד שהבין את הסיטואציה באופן מדויק.

אבל מהי רמת הבטיחות ביחס לנהג אנושי? שלו שוורץ ושקד שאמה, חוקר במובילאיי שהיה גם כן ברכב, הסבירו כי באופן ממוצע, יש תאונה פעם ב-10,000 שעות נהיגה של נהג אנושי. אם היום היו לוקחים את שתי המערכות - מצלמות ולידאר - ושמים אותן על רכב אחד, הבטיחות הייתה מתקרבת לזה של נהג אנושי, כך לפי מובילאיי.

אולם כדי שהרגולטור יאשר שימוש ברכב אוטונומי, ברור שצריך שהוא ישפר את הבטיחות באופן משמעותי. מובילאיי מכוונת להגדלת הזמן הממוצע בין תאונות פי 100, ובמטרה הסופית גם פי 1,000. כל החלטה של הרגולטור לגבי רמת הבטיחות תשפיע מן הסתם על זמן הפיתוח וההטמעה של הרכב.

במובילאיי סבורים, כך נראה, שהדרך לשפר את רמת הבטיחות עוברת בשילוב של שני סוגי הטכנולוגיות, דבר שיהיה קל יותר מאשר לקחת טכנולוגיה אחת ולהפוך אותה לבטוחה פי 100 או 1,000 מנהג אנושי. בחברה גם מספרים כי יש להם צוות של 200 עובדים שמפתח טכנולוגיית לידאר חדשנית, שמתבססת על טכנולוגיית דופלר, כלומר שלא מתבססת על קרן לייזר אלא על גלים.

הקלנועית שגרמה להתערבות

היום, כאמור, נאלצים הנהגים ברכב להתערב מפעם לפעם. לנו זה קרה בעמק רפאים, רחוב דו-סטרי בירושלים שמורכב מנתיב אחד לכל כיוון. רגע לאחר שהרכב התעלם באלגנטיות ממלגזה שמשום מה בחרה לנסוע בין שני הנתיבים, נסעה מולנו קלנועית שבה נהג אדם עם מוגבלות. מכיוון שהתקרבנו אליו באופן שעורר חשש לבטיחותו, שלו שוורץ החליט לעצור את הרכב. "התקרבנו יותר מדי ולא רציתי לקחת סיכון", הוא סיפר. "אבל בדרך כלל, כשאנחנו עושים תחקיר לאחר הנסיעה אנחנו מגלים שהרכב קיבל את ההחלטה הנכונה, ולעתים דווקא אנחנו היינו אלה שהגדלנו את הסכנה".

הדרך לרכב אוטונומי עוד רחוקה - רמת הבטיחות עדיין צריכה להשתפר, העלות גבוהה מדי, והרגולטורים יצטרכו עוד לקבל החלטות קשות. כאן טמון מכשול משמעותי - מה יהיו דרישות הבטיחות שלהם וכמה מהר הם יסכימו להוציא את נהג הבטיחות מהרכב?

בינתיים מובילאיי מקבלת החלטות בעצמה. כך למשל, בחברה החליטו לשים בצד את אחד הוויכוחים הפילוסופיים והערכיים הנפוצים - במקרה של תאונה ודאית, איך צריך הרכב לנהוג ובמי עדיף שיפגע. במובילאיי קיבלו החלטה לא לעשות בשום מצב תאונה יזומה. גם זה נושא שיגיע בעתיד לפתחו של הרגולטור. 

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר